Hoesten i.c.m. protest???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:29

Ik zal eerst even de situatie schetsen...

1 Van onze paarden heb ik nu 5 jaar. Ze heeft altijd prive bij mij gestaan. 24/7 op het land tenzij het echt te erg wordt (weilanden te nat/weer te extreem). Dan gaan de paarden in de inloopstallen met betegelde stukken ervoor.
Dus in principe altijd gewoon 24/7 buiten.

Ik heb geen bak dus heb alleen maar met haar buiten gereden. Lekker bitloos met een los teugeltje.
Elke winter is het drama met rijden. Vroeg donker, keiharde regen, etc.
Het kwam erop neer dat ik uiteindelijk nog 1 keer in de week reed en dat was ik zat. Dus heb ik haar verhuisd naar een pensionstal waar ik elke dag kan rijden.

Ze heeft een binnenstal met als optie dat ze de eerste is die verhuisd naar een buitenstal als er weer 1 vrij komt.
Ze staat op stro met 24/7 hooi in een slowfeeder. Bij mijzelf hebben ze ook onbeperkt hooi uit slowfeeders dus daar is geen verandering in.

Nou ben ik lekker met haar aan de slag gegaan in de bak. Alles oppakken vanaf het begin, want ze vind het toch wel erg moeilijk allemaal.

Dag 4 dat ze in pension stond is ze begonnen met hoesten. Ik merkte het de eerste keer tijdens het rijden.
Op zich niet zo heel erg vreemd. Ze is van ECHT buiten naar ECHT binnen gegaan en ze staat nu ineens op stro i.p.v. vlas/gras.
Ik heb het 2 dagen aangekeken, maar het hoesten werd erger. Eerst alleen als we aan gingen draven, maar uiteindelijk ook met stappen en tijdens het draven zelf. (geen snot!)

De veearts erbij gehaald. We moesten haar hooi weken en ze heeft een gel-achtige hoestdrank gekregen. (2 weken lang, 2 keer per dag 3 pompjes.) Ben er even de naam van kwijt.

Maar niks ernstigs. Waarschijnlijk gewoon wennen aan een wat stofferige omgeving. Ik heb nog gevraagd of ik haar op rust moest zetten, maar de veearts zei juist lekker gaan rijden.

Nou zijn we ruim 2 weken verder en het hoesten is niet minder geworden. Wel zie ik er een duidelijk patroon in. Denk ik...

Rechtsom is haar moeilijke kant. Dan hoest ze ook veel, zowel in stap als draf.
Ze heeft jaren lang lekker mogen lanterfanten zonder bit met lang teugeltje. Als ik nu de teugels aanneem, begint ze gelijk met hoesten. Ik stopte dan ook gelijk. Niet met rijden, maar wel met het vragen van de dingen die ze moeilijk vind. Dus teugels weer los of direct terug naar stap.

De afgelopen 3 dagen heb ik toch doorgezet. Precies hetzelfde patroon, maar uiteindelijk lijkt ze het op te geven en gaat ze geweldig lopen zonder ook maar 1 keer te hoesten.

We hebben van de week gesprongen. Dit vind ze echt geweldig. En alleen met losrijden heeft ze gehoest. Met het springen zelf geen 1 keer.
Ze heeft in het begin ook nog wel gehoest als we een rondje naar buiten gingen. Dus ik denk echt wel dat ze er last van heeft gehad. Maar ik begin nu te denken dat dit een soort van protest is bij de dingen/oefeningen die ze moeilijk vind. "Als ik ga hoesten stopt het baasje met deze moeilijke dingen en mag ik weer lanterfanten."

Zou dat kunnen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Anoniem

Re: Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:38

Paarden doen vaker hoesten in het begin van de arbeid, heeft niks met onder het werk uitkomen te maken, zo kunnen paarden namelijk niet denken. Soms is het dus ook iets waar je even doorheen moet, maar dat komt niet doordat ze je in de maling neemt, maar omdat er door arbeid de ademhaling omhoog gaat, en slijm los komt bijv.
Als ze na even hoesten stopt, is het dus niet erg, maar ze moet niet de hele tijd door blijven hoesten. Houd het daardoor goed in de gaten, en laat haar niet te lang hoesten, want dan kun je blijvende schade krijgen, en dat wil je niet bij een paard. Dan worden ze dampig en ben je verder van huis.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:41

Het "probleem" is dus dat ze het niet alleen doet aan het begin van de arbeid. Ze hoest eigenlijk de hele tijd door, maar alleen als ik dingen aan haar vraag die ze moeilijk vind.

Ze strekt haar hals waarbij ze de teugels uit mijn handen probeert te trekken. Hierdoor is het voor haar einde oefening en heeft ze haar zin. Althans, dat idee begin ik nu te krijgen.

Ze proest ook gewoon. En ik denk echt wel dat ze er in het begin last van heeft gehad, maar het lijkt nu of ze onder het werk probeert uit te komen.
Met buitenrijden hoest ze niet meer. In de bak alleen als ik "moeilijke" dingen aan vraag.

Anoniem

Re: Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:43

Waarschijnlijk doordat moeilijke oefeningen meer stress veroorzaken, en ze daardoor sneller gaat ademen, gaat ze daardoor ook sneller hoesten ;)

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:44

Ik ken een paard dat ook altijd hoest als zijn baasje er op rijdt, beginnen met draf, meteen hoesten, teugels uit handen trekken. Als de baas op vakantie is, en hij in training staat bij de instructeur, dan doet hij het niet :Y) . Bij de baas krijgt hij inderdaad even een moment lossere teugel.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:48

Joolien schreef:
Waarschijnlijk doordat moeilijke oefeningen meer stress veroorzaken, en ze daardoor sneller gaat ademen, gaat ze daardoor ook sneller hoesten ;)


Ja, dat klinkt ook heel logisch. Het is gewoon moeilijk. Kijk ik het nog verder aan tot de 2 weken van de hoestdrank geven voorbij is of ga ik de veearts weer stalken?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:49

Lauraa90 schreef:
Ik ken een paard dat ook altijd hoest als zijn baasje er op rijdt, beginnen met draf, meteen hoesten, teugels uit handen trekken. Als de baas op vakantie is, en hij in training staat bij de instructeur, dan doet hij het niet :Y) . Bij de baas krijgt hij inderdaad even een moment lossere teugel.


Ik ken ook iemand waarvan haar paard raar trok met haar achterbeen. Zij stopte ook meteen met rijden als het gebeurde. Nadat alle medische dingen uitgesloten waren zei de veearts dat ze een maand gewoon door moest rijden. En het paard heeft het nooit meer gedaan.
Het blijft moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:50

Misschien kan je paard inderdaad niet goed tegen stof (wat in het stro zit) en is ze beter af op bvb vlas.

Joolien schreef:
Waarschijnlijk doordat moeilijke oefeningen meer stress veroorzaken, en ze daardoor sneller gaat ademen, gaat ze daardoor ook sneller hoesten ;)

En er is ook een verschil tussen rijden en oefeningen doen met aangenomen teugels, en een lange teugel buiten wat betreft de hoofd hals houding.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:51

Laatste heb ik ook voorgehad. Reed tijdelijk een paard voor iemand, paard begon ook raar te lopen op de benen dus meteen gestopt en gekoeld. Later eigenaresse gebeld en andere mensen van de stal gehoord. Paard bleek het vaker te doen om 'onder het werk uit te komen'.

Als je een kwartier doorreed was er niks meer aan de hand, paard heeft de weken erna gewoon perfect gelopen.
Ja, helemaal gecheckt door DA

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:54

Ik snap eigenlijk je probleem niet. Je paard stond buiten zonder problemen, nu binnen met problemen, dus wat doe je dan? Je zet je paard weer buiten. Probleem opgelost. Heb je al die chemische troep ook niet voor nodig, ik neem aan dat je respulmin of ventipulmin geeft. Ik vind dat allemaal maar symptoombestrijding (die ook nog eens niet echt werkt, maar dat terzijde) en lost niet de oorzaak van het probleem op. Ik snap een dierenarts ook niet dat ie niet gewoon de frisse lucht adviseert, maargoed dat hebben ze bij mijn merrie ook nooit gedaan tot ik het zelf bedacht had dus dat zal wel een normale gang van zaken zijn.

Een paard gaat echt niet hoesten om onder het werk uit te komen. Dat heeft een instructeur ook weleens bij mijn merrie geopperd. Die hoefde dus ook niet meer terug te komen, wat een onzin. Het is inderdaad volkomen normaal dat een paard op die momenten begint te hoesten.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:56

Behalve het hoesten zijn er geen andere symptomen? Tranende ogen, mondproblemen, neusuitvloeiing,hartslag, eetlust allemaal goed?
Het kan zijn dat je paard een vernauwing in zijn luchtpijp heeft waardoor inbuigen prikkel veroorzaakt, echter, dan zou je na een flinke galop buiten ook gehoest moeten krijgen.
Stress veroorzaakt bij het paard geen gehoest, althans niet op de manier zoals hierboven is aangegeven.
Het kan zeker een combinatie zijn van onder het werk uitkomen, gevoeligheid voor stof(bak stuift ook meer dan buiten) en/of reactie op verhuizen/meer binnen staan zijn.
Nav jouw bericht denk ik dat je hem nu op Ventipulmin hebt staan? Je merkt daarin helemaal geen verbetering?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:57

Nies_ schreef:
Ik snap eigenlijk je probleem niet. Je paard stond buiten zonder problemen, nu binnen met problemen, dus wat doe je dan? Je zet je paard weer buiten. Probleem opgelost. Heb je al die chemische troep ook niet voor nodig, ik neem aan dat je respulmin of ventipulmin geeft. Ik vind dat allemaal maar symptoombestrijding (die ook nog eens niet echt werkt, maar dat terzijde) en lost niet de oorzaak van het probleem op. Ik snap een dierenarts ook niet dat ie niet gewoon de frisse lucht adviseert, maargoed dat hebben ze bij mijn merrie ook nooit gedaan tot ik het zelf bedacht had dus dat zal wel een normale gang van zaken zijn.

Een paard gaat echt niet hoesten om onder het werk uit te komen. Dat heeft een instructeur ook weleens bij mijn merrie geopperd. Die hoefde dus ook niet meer terug te komen, wat een onzin. Het is inderdaad volkomen normaal dat een paard op die momenten begint te hoesten.


Het is inderdaad Ventipulmin.
Terug verhuizen is geen optie. Althans, dat zou een allerlaatste optie zijn. Maar dan moet ze nu al met pensioen, omdat ik niks met haar kan doen. Ik zie gewoon graag dat er een buitenstal vrij komt, zodat ze daarheen kan.

Op stal hoest ze trouwens niet.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:58

Wij hebben ook slimme pony's, ze kunnen best wel conclusies trekken en daar naar handelen, maar ik zou haar eens longeren in de binnenbak, eens kijken wat er dan gebeurt, of eens gewoon losgooien en kijken of ze dan ook hoest.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:59

De grote vraag lijkt mij: wat gebeurt er als jij de teugels aanneemt...?

Ideaal gesproken komt een dier vrijwel direct in de ideale 'gereden' houding met gekanteld bekken, actieve buikspieren en een bolle bovenlijn waar je heerlijk verend op zit.
...accoord, bij mij gaat dit niet in 3 seconden :o
In deze ideale houding kan het dier even 1x of 2x hoesten omdat de ademhaling verandert - en dat is dat.
En zo lang hier geen sprake van is, is ademen simpelweg lastig voor een paard.

Leuk dat ze bij het springen alleen bij het losrijden hoest!
Een paard kan zich boven de sprong lang maken en de bovenlijn bol laten worden en kan op die momenten uitstekend inademen. Verder worden springpaarden doorgaans goed gegymnastiseerd. (Een beetje anders dan een dressuurpaard, minder nadruk op houding, meer nadruk op het ontwikkelen van spieren.)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:01

Wildgirl schreef:
Behalve het hoesten zijn er geen andere symptomen? Tranende ogen, mondproblemen, neusuitvloeiing,hartslag, eetlust allemaal goed?
Het kan zijn dat je paard een vernauwing in zijn luchtpijp heeft waardoor inbuigen prikkel veroorzaakt, echter, dan zou je na een flinke galop buiten ook gehoest moeten krijgen.
Stress veroorzaakt bij het paard geen gehoest, althans niet op de manier zoals hierboven is aangegeven.
Het kan zeker een combinatie zijn van onder het werk uitkomen, gevoeligheid voor stof(bak stuift ook meer dan buiten) en/of reactie op verhuizen/meer binnen staan zijn.
Nav jouw bericht denk ik dat je hem nu op Ventipulmin hebt staan? Je merkt daarin helemaal geen verbetering?


Helemaal geen andere symptomen. Echt helemaal niks. Ze eet goed, geen koort, geen snot. Ze had wel een iets versnelde ademhaling volgens de veearts. Dat is alweer een week geleden. En sinds ik haar verhuisd heb, is ze ook weer vrolijk en levendig.
Ze stond gewoon weg te kwijnen en bloeit helemaal op sinds ze verhuisd is. Ik denk dat dat komt, omdat ik nu elke dag met haar bezig ben i.p.v. 1 keer per week.
Ik heb inderdaad Ventipulmin voor haar en we weken haar hooi. Ik merk iets verschil, maar echt minimaal.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:03

Wildgirl schreef:
Stress veroorzaakt bij het paard geen gehoest, althans niet op de manier zoals hierboven is aangegeven.
Het kan zeker een combinatie zijn van onder het werk uitkomen, gevoeligheid voor stof(bak stuift ook meer dan buiten) en/of reactie op verhuizen/meer binnen staan zijn.


Meer: het gemiddelde dressuurwerk niet aankunnen.

Met gemiddeld bedoel ik : moeten lopen in die "krul", dat IS zwaar. Met een holle, pijnlijke rug, zonder actieve buikspieren GAAT ademen gewoon erg lastig.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:05

Janneke2 schreef:
De grote vraag lijkt mij: wat gebeurt er als jij de teugels aanneemt...?

Ideaal gesproken komt een dier vrijwel direct in de ideale 'gereden' houding met gekanteld bekken, actieve buikspieren en een bolle bovenlijn waar je heerlijk verend op zit.
...accoord, bij mij gaat dit niet in 3 seconden :o
In deze ideale houding kan het dier even 1x of 2x hoesten omdat de ademhaling verandert - en dat is dat.
En zo lang hier geen sprake van is, is ademen simpelweg lastig voor een paard.

Leuk dat ze bij het springen alleen bij het losrijden hoest!
Een paard kan zich boven de sprong lang maken en de bovenlijn bol laten worden en kan op die momenten uitstekend inademen. Verder worden springpaarden doorgaans goed gegymnastiseerd. (Een beetje anders dan een dressuurpaard, minder nadruk op houding, meer nadruk op het ontwikkelen van spieren.)


Hihi, ik heb geen dressuurpaard. De vorige eigenaresse heeft van alles met haar gedaan. Oefenen in de bak, springen, buitenrijden, grondwerk, etc.
Ik heb alleen maar met haar buiten gereden.

Met de teugels aannemen bedoel ik alleen aannemen. Dus geen slappe waslijntjes, maar contact krijgen.
Ik heb nu 2 keer priveles op haar gehad en ze komt uiteindelijk vanzelf naar beneden. Linksom hoest ze dan ook niet. Rechtsom wel.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:05

Janneke2 schreef:
Wildgirl schreef:
Stress veroorzaakt bij het paard geen gehoest, althans niet op de manier zoals hierboven is aangegeven.
Het kan zeker een combinatie zijn van onder het werk uitkomen, gevoeligheid voor stof(bak stuift ook meer dan buiten) en/of reactie op verhuizen/meer binnen staan zijn.


Meer: het gemiddelde dressuurwerk niet aankunnen.

Met gemiddeld bedoel ik : moeten lopen in die "krul", dat IS zwaar. Met een holle, pijnlijke rug, zonder actieve buikspieren GAAT ademen gewoon erg lastig.


Ze loopt niet in de krul. Zie mijn vorige reactie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:07

HorseTopShop schreef:
Het is inderdaad Ventipulmin.
Terug verhuizen is geen optie. Althans, dat zou een allerlaatste optie zijn. Maar dan moet ze nu al met pensioen, omdat ik niks met haar kan doen. Ik zie gewoon graag dat er een buitenstal vrij komt, zodat ze daarheen kan.

Op stal hoest ze trouwens niet.

Dat maakt het inderdaad minder eenvoudig. Weet je ook op wat voor termijn er een buitenstal vrij komt? Ik denk dat je dan wel al verschil gaat merken. Je kunt ook nog proberen om het stro te vervangen voor bijvoorbeeld vlas, maar ik denk dat dat weinig zoden aan de dijk zet als de rest wel op stro blijft staan.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:10

"Most interesting!"
....linksom niet, rechtsom wel.

Misschien een vastzittende rib?
Ik zou de osteopaath bellen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:24

Als ik doorzet, dus niet gelijk stop als ze gaat hoesten, loopt ze verder goed hoor. Vanmorgen een uurtje gereden. Eerst 20 minuten heeft ze gehoest met de dingen die ze moeilijk vind. De overige 40 minuten niks aan de hand.

Ik hoop zo snel mogelijk Nies_. Er is iig nog niemand die zijn stal opgezegd heeft.
Deze pensionstal hanteert geen opzegtermijn. Het kan net zo goed zijn dat er morgen ineens een buitenstal vrij is.

BigOne
Berichten: 38213
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:29

Zet haar in ieder geval op een andere bodembedekking, paard wat hoest beschadigt elke keer longblaasjes, je kunt nu wel doorrijden maar elke keer 20 min hoesten betekend over een poosje echt pensioen en dampig. Lichamelijk zeker iets aan de hand want geen enkel paard verzint het om te hoesten en zo onder het werk uit te komen. Dus maatregelen nemen, eventueel longen bekijken, kan maar zo zijn dat er in één long iets zit wat het hoesten bij inspanning veroorzaakt.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:33

Mijn paard hoest bij stress....
Ze is kerngezond, hoest noooit op stal, in de wei of waar dan ook.
Op het moment dat ik op haar rijd en ze heeft stress, begint ze te hoesten (dit kan ook tijdens een buitenrit zijn waar ze wat spannends ziet). Het heeft volgens mij gewoon te maken met een gespannen ademhaling.
Het duurde bij mij ook even voordat ik het door had, en naarmate ze ouder (en meer ervaren) werd, is het steeds minder geworden.

Edit: nu ik er over na denk heeft ze het zeker een jaar niet meer gedaan, meer rust in haar koppie denk ik

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:37

20 minuten hoesten in de les zou voor mij een no go zijn. Het kan komen dat ze last heeft van het stof in de binnenbak. Het kan zijn dat ze last heeft van het stof in het hooi of stro of het kan een keelonsteking zijn het kan van alles zijn maar geen smoes van het paard om niet te werken. Ik heb wel vaker gezien dat dampige pony's met de zweep door werden gereden als ze hoesten met het hoofd helemaal naar beneden.Laten er dan ook nog op het laatst een scheet bij omdat het hoesten zoveel moeite kost en inspanning. Dat zou dan ontrekken zijn terwijl die beestjes gewoon hun werk niet meer kunnen doen .Een hoestend paard moet je heel erg serieus nemen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:44

Ik neem het ook zeker serieus Rizette. Het is niet dat ze eerste 20 minuten aan 1 stuk door hoest. Ze hoest als ik iets aan haar vraag wat ze moeilijk vind. Een kuch, waarbij ze de teugels uit mijn handen probeert te trekken, gevolgd door een proest.
Na die 20 minuten lijkt het alsof ze het opgeeft en loopt ze prima zonder ook maar 1 keer te hoesten.

En voordat er dingen ander gelezen worden... Ik rij zonder zweep :)


Ze is verder helemaal in orde. En zelfs vrolijk en levendig.