Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SharifxG
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-11-16

Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 11:37

Heyhey,
vraagje. Mijn paard zuigt lucht. Hij heeft er niet heel veel last van, maar het laatste jaar heeft hij wel 2 keer bijna koliek gehad..
Helpt zo'n band tegen luchtzuigen en hoe werkt dit?


Brego93

Berichten: 118
Geregistreerd: 12-09-16
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:49

Bij ons op stal staat ook een paard dat lucht zuigt, de band lijkt wel te helpen

Liefde voor mijn twee koningen <3
King Brego
31-03-2012 Ruin
King of Queens 01-04-2010 Hengst

Anoniem

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:51

Een band is slechts symptoombestrijding.
Een paard doet meestal luchtzuigen door maagzweren, daar kan ook koliek van komen. Dus is het wel ens goed om de dierenarts langs te laten komen om eens te bespreken wat je daar tegen kunt doen.

Sowieso voldoende ruwvoer en voldoende beweging is belangrijk.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:55

Hier een pony die luchtzuigt.
Is begonnen uit stress door de paarden buurvrouw niks met maagzweren of iets anders te maken.
Heeft altijd een band omgehad en werkte goed :j nou is ze wat ouder en rustiger en kunnen we hem soms weken af laten en soms begint het weer en doen we hem weer even om

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:56

Joolien schreef:
Een band is slechts symptoombestrijding.
Een paard doet meestal luchtzuigen door maagzweren, daar kan ook koliek van komen. Dus is het wel ens goed om de dierenarts langs te laten komen om eens te bespreken wat je daar tegen kunt doen.

Sowieso voldoende ruwvoer en voldoende beweging is belangrijk.



Juist en brok veroorzaakt meer maagzuur waardoor ze lucht gaan zuigen. Dus verdiep je ook even in het voer. Alleen maagzweer is idd de nr 1 daarnaast stress. Ze zuigen lucht om andere factoren te verlichten

Brego93

Berichten: 118
Geregistreerd: 12-09-16
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:57

Het paard dat bij ons lucht zuigt, staat altijd buiten krijgt alleen maar ruwvoer en heeft genoeg beweging. Hij doet het alleen als hij vast staat op de wasplaats, ook van de stress dus.

Liefde voor mijn twee koningen <3
King Brego
31-03-2012 Ruin
King of Queens 01-04-2010 Hengst

Anoniem

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:59

Maar stress slaat dus vaak op de maag, en zorgt weer voor maagzweren. Dus dat staat allemaal in verband. :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:01

Mijn 24 jarige zuigt al minstens 20 jaar.... weidegang helpt, veel ruwvoer, weinig krachtvoer en als ze krachtvoer krijgen dat minstens kwartier na een portie ruwvoer zodat speekselproductie op gang is gekomen. Beetje bietenpulp door de biks of muesli kan ook helpen zodat ze langer kauwen (eerder zei men ook wel luzerne maar dat schijnt toch ook de maag wat te irriteren)

Er zijn ook verschillende middelen die helpen de maag te beschermen dus dat kan je ook proberen.

Als ze eenmaal een langere tijd zuigen dan gaat het niet zo makkelijk over... het zuigen zelft maakt namelijk een stofje aan waar ze zich lekker bij voelen... dus als ze dat door hebben dan gaan ze op momenten die onprettig zijn dat ook doen.
Die ouwe van mij stond de eerste dag dat ik hem had bijna helemaal high op stal omdat hij zich door alle stress helemaal stoned luchtgezogen had (de stumperd)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 30-11-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:03

Je paard doet trouwens niks onder hoor ;)
Zijn genoeg top paarden die ook een luchtzuigband dragen :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:05

Alleen jammer dat die luchtzuigband de binnenkant van de keel vernielt... nee dat is niet zichtbaar maar wel bijzonder pijnlijk voor het paard.... hij stopt dan met zuigen omdat het nog extra pijn doet.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Anoniem

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:12

Idd, een band is echt niet goed voor een paard zijn keel. Een paard doet luchtzuigen, zodat er pijnstillende hormonen vrij komen voor zijn maag. Als hij dus niet kan luchtzuigen, maar wel pijn houdt in zijn maag waar niks aan gedaan wordt, is dat dubbel zo sneu voor het paard. Want luchtzuigen is zijn pijnstiller, of jij moet zorgen dat het paard minder pijn ervaart in de maag. En pijn kan juist zorgen voor stress, misschien niet meteen zichtbaar, maar die is er zeker.

Brego93

Berichten: 118
Geregistreerd: 12-09-16
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:14

Joolien schreef:
Maar stress slaat dus vaak op de maag, en zorgt weer voor maagzweren. Dus dat staat allemaal in verband. :)


Dat klopt zeker ja, bedankt voor de aanvulling

Liefde voor mijn twee koningen <3
King Brego
31-03-2012 Ruin
King of Queens 01-04-2010 Hengst

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:14

Ik had altijd een pony die luchtzoog. De band hielp voor mijn pony wel goed!

Elite Deux - M2 + 6, M + 2 <3
Jacco - L2 + 5 <3

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:15

Jolien dit klopt niet hoor. Mijn paard doet al heel lang luchtzuigen en heeft echt geen maagzweer of ooit gehad :n

En de band het is niet het meest vriendelijke maar lucht laten zuigen en de andere dingen die daarvan komen al helemaal niet.

Brego93

Berichten: 118
Geregistreerd: 12-09-16
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:16

Het brengt ook niet altijd problemen met de maag met zich mee, dat is net als bij mensen met stress de een voor de ander die er wel/niet last van heeft. Stress kan op de maag slaan maar dat hoeft niet.

Liefde voor mijn twee koningen <3
King Brego
31-03-2012 Ruin
King of Queens 01-04-2010 Hengst

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:16

Eens met eerdere reakties. Echt, doe hem geen band om. Symptoombestrijding die het dier nog ongelukkiger maakt.
Onbeperkt ruwvoer (slowfeeder), veel naar buiten, veel afleiding.
En zoek uit wat hem stress geeft waardoor hij gaat luchtzuigen.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:18

Een band is echt heel slecht voor een paard, ik snap niet dat die dingen nog bestaan. Mijn paard is ook een luchtzuiger, ze krijgt eerst hooi, dan pas brok en we hebben de plekken waar ze doet luchtzuigen bedekt met rubber, zodat haar tanden niet verder afslijten. Luchtzuigen is niet de veroorzaker van koliek, dit heeft meestal een andere oorzaak.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:20

Ashleytjuhh schreef:
Jolien dit klopt niet hoor. Mijn paard doet al heel lang luchtzuigen en heeft echt geen maagzweer of ooit gehad :n

En de band het is niet het meest vriendelijke maar lucht laten zuigen en de andere dingen die daarvan komen al helemaal niet.


Hoe weet je dat? Luchtzuigen is een reactie op iets, dat is altijd zo. Stress, maag, ander ongemak, er is een onderliggend probleem. Dus moet je gewoon dat onderliggende probleem weghalen, ipv zo'n band omdoen die heel slecht is voor de slokdarm en de spieren daar omheen.
Pak de oorzaak aan, niet het gevolg. Want er is altijd een oorzaak.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:22

Jolien, dat klopt inderdaad wat je zegt. het luchtzuigen begint meestal omdat het bijten op iets en dan zuigen het speeksle op zou moeten wekken. diet drukt dan weer het maag zuur. helaas is dat meer in beperkte mate het geval. doordat er dus iets vna verlichting komt op de maag door het zuigen zal het paard er voor beloont worden. er komen dus endorfine vrij en de verslaving is geboren. het hoeft niet gelijk een maag zweer te zijn maar die ontstaat wel uiteindelijk als een paard geen aangepaste voeding/behandeling krijgt.

het percentage paarden met maagzweren is echt schrikbarend trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:25

DarkoFoitzik schreef:
Jolien, dat klopt inderdaad wat je zegt. het luchtzuigen begint meestal omdat het bijten op iets en dan zuigen het speeksle op zou moeten wekken. diet drukt dan weer het maag zuur. helaas is dat meer in beperkte mate het geval. doordat er dus iets vna verlichting komt op de maag door het zuigen zal het paard er voor beloont worden. er komen dus endorfine vrij en de verslaving is geboren. het hoeft niet gelijk een maag zweer te zijn maar die ontstaat wel uiteindelijk als een paard geen aangepaste voeding/behandeling krijgt.

het percentage paarden met maagzweren is echt schrikbarend trouwens.


Ja zo zit het ja. Ik was even kwijt hoe het ook alweer precies in elkaar zat :P

Maar idd, ik las van de week dat 80% van alle paarden een maagzweer heeft?

Oh nee, de helft, maar bij renpaarden is het wel aardig hoog.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:27

Zei al eerder dat het door de stress kwam. Dat probleem is verholpen. Uiteindelijk is het gewoon een gewoonte van haar geworden.

Al meerdere keren onderzocht door de DA verschillende ook. Band is gewoon de juiste oplossing hiervoor ookal doen we hem helemaal los om weet ze dat ze het niet moet doen :j en hij gaat al na een tijdje en als se weer begint gaat die weer om.

Ze zuigt alleen lucht in haar voerbak nergens anders op

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:30

Ashleytjuhh schreef:
Jolien dit klopt niet hoor. Mijn paard doet al heel lang luchtzuigen en heeft echt geen maagzweer of ooit gehad :n

En de band het is niet het meest vriendelijke maar lucht laten zuigen en de andere dingen die daarvan komen al helemaal niet.


Band is enkel extra pijniging, paard zuicht omdat hij ergens ongemakken ervaart, vaak pijn zoals ijvoorbeeld door maagzweren, maar ook zure oprispingen in de slokdarm of last van de darmen. Of gewoon voor een stoned gevoel in geval van stress. Ook zorgt het zuigen voor verdoving, waardoor het paard zelf de pijn probeert te bestrijden.
Goed voerbeleid, genoeg weidegang en eventueel aangevuld met een geschikt suplement kan het zuigen zelfs bij de grootste zuiger wegnemen. Die van mij deed het vanaf 1 jaar, 24 uur per dag...
Band om... vanaf 2 jaar, toen deed die het een stuk minder maar nog steeds veel.
Toen ik hem kocht goed na laten kijken op advies DA die anti-band is, hij bleek ook vol te zitten met maag zweren toen ik hem kocht als 6 jarige. En zijn rechterzijde van zijn stemband is aangetast door de band en het er doorheen zuigen.
Nu staat hij genoeg buiten met een soortgenoot, heeft een geheel aangepast voerschema met o.a. pavo dailyplus door het krachtvoer heen en daarbij krijgt hij pro- en prebiotica en NAF-gastriaid. Resultaat? Hij zuigt vrijwel niet meer, enkel wanneer hij zijn biks krijgt doet hij het af en toe... maar verder helemaal niks.

En bijna elk paard heeft trouwens maagzweren, door de manier hoe de meeste gehouden worden en een aantal keer per dag eten krijgen en weinig weidegang. Het is alleen te zien met een gastroscopie, die ik dus toe der tijd bij Uni heb uit laten voeren en erg geschrokken ben van het resultaat.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

SharifxG
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 16:05

Joolien schreef:
Maar stress slaat dus vaak op de maag, en zorgt weer voor maagzweren. Dus dat staat allemaal in verband. :)


Bij mijn paard is het begonnen door stress en verveling, anders zou hij al 8 jaar een maagzweer hebben. Er is al meerdere keren een dierenarts bij geweest, dus dit is niet het geval.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:15

Een maagzweer is lastig van buitenaf te zien... en in onderzoek wordt steeds aangetoond dat het meer voorkomt dan gedacht wordt.
Er zijn wel aantal andere signalen dat het misschien een maagzweer is maar alleen met endoscopie is dat echt te zien (en dat doet een DA niet zomaar)

Dus hij kan prima al 8 jaar lang last van zijn maag hebben en dit zelf dus oplossen door lucht te zuigen.

Zijn er momenten dat hij meer zuigt? Mijn paard zuigt bijvoorbeeld fanatieker na het eten van een appel, denk dat zijn maag daar gevoeliger op reageert dan op een wortel.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:08

Lastig... een maagzweer is helemaal niet van buitenaf te zien... of de VA moet X-ray visie hebben :+
En ja... 8 jaar lang zweren kan makkelijk. Sommige mensen hebben er ook hun leven lang last van.

@evelijn,
Klopt... die van mij zuigt ook bij appel. Waarschijnlijk door de zuurgraad... net als sinaasappel. Bij wortel, komkommer e.d. niet.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers