gelpadvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

gelpadvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 19:30

hallo allemaal,
Ik weet dat de meeste van jullie tegen een gelpad zijn, maar ik heb er nog wel een vraagje over!
Moet je hem nu onder het shabrak leggen of erop?
Ik weet het echt niet en iedereen zegt wat anders. Verward
groetjes marlon


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:37

Ik heb hem boven het sjabrak!! Anders schuift hij er ondervandaan lijkt mij en dan ligt je sjabrak zo raar!!

22 Januari verwachten we ons kleintje

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:02

Haagsemeid schreef:
Ik heb hem boven het sjabrak!! Anders schuift hij er ondervandaan lijkt mij en dan ligt je sjabrak zo raar!!


Ik heb juist geleerd eronder. Als je het gelpad gewoon recht onder je zadel legt, en aansingelt, dan blijft hij wel liggen.
OP de manege rijd ik ook vaak met zo'n ding en die blijft ook liggen.

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 20:25

tja.. dit bedoel ik nou, iedereen doet het anders

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:33

ik had hem altijd tussen zadel en sjabrak. er zat geen afneembare hoes op en het schoonmaken werd anders zo lastig. een sjabrak kan je namelijk zo in de machine gooien.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:39

ik heb een sjabrak gekocht waar de gelpad in kan

reuze handig Haha! Haha!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:51

is laatst al een topic over geweest, toch?
maar ik doe hem altijd op het dekje. doet mijn lesgeefmens ook.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 10:10

Ik heb wel geen gelpad bij Ivanka nodig, maar bij Floraquina reed ik wel met gelpad en die lag dan ook op het shabrakje Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 11:13

Ik heb ze ook altijd op het shabrakje gebruikt. Dit voorkomt dat je paard gaat zweten onder het gelpad en deze is ook meteen makkelijker schoon te houden.
Mijn ervaring is ook dat gelpads op de blote rug niet altijd even goed blijven liggen. Soms schuiven ze eronder vandaan. Nou heeft dit waarsch. wel te maken met de manier waarop je de gelpad op de rug legt, maar op de manege waar ik werkte gingen ze om die reden op de shabrak.

* To Belg, or not to Belg *

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:37

ik gebruik hem ook op mijn sjabrak inderdaad om de reden dat ie dan schoon blijft. Tenminste redelijk schoon. Anders komt er allemaal zweet op en je kunt ze niet zo makkelijk schoon maken. En hoezo zijn mensen tegen een gelpad??? Het voorkomt drukplekken en is beter voor het paard zn rug en jouw kont bij het doorzitten in draf!!!!!!!!!!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:53

Het beste is zo dicht mogelijk bij de rug van het paard. Dan heeft een gelpad het meeste nut. Maar het grote nadeel is dat hij lang niet zo absorberend is als wordt voorgesteld (bij de mijne toch). Dus als je hem onder je sjabrak legt, krijg je een grote natte plek op de rug en de gel wordt ook heel snel vuil.
Daarom leg ik hem dus boven op de sjabrak. Dan wordt het zweet beter opgenomen door de sjabrak en in je gel niet altijd plakkerig vuil.

Maar eigenlijk heb ik een sjabrak waar de gelpad in kan, en die gebruik ik het meeste. Dat is wel handig, want dan schuift de gelpad niet zo gemakkelijk en... je moet niet twijfelen tussen erop of eronder Haha!


Dat een gelpad beter/gemakkelijker is voor je kont tijdens het doorzitten, daar heb ik eigenlijk nog nooit iets van gemerkt.

Eigenlijk is een gelpad inderdaad een lapmiddel. Als je zadel echt heel goed past heb je hem niet nodig. Maar bij Rocky is het een goede oplossing voor zijn extragevoelige rug.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 15:08

bedankt, ik gebuik hem ook omdat mijn pony een gevoelige rug heeft

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:53

Hoi, dat het wel degelijk scheelt met doorzitten merk ja als je last van je kont hebt. Ik ben van een paard afgevallen en best lelijk terecht gekomen, mijn stuitje en paar ribben gekneusd. Het duurde dus lang voor ik weer in het zadel kon kruipen. Toen ik net weer ging rijden reed ik paarden met gelpad onder het zadel en zonder, en ik merkte echt wel dat het met gelpad iets minder schokkerig is hoor! Maar dat is dan persoonlijk he. Gelukkig gaat het inmiddels weer beter met mijn achterste Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:00

waarom zijn er mensen anti-gelpad vraag ik me af?!?

heb altijd geleerd dat dat voor een paard fijner is!ik heb met destiny altijd zonder gelpad gereden, tot ik Quentin kreeg, die was met gelpad gereden, daar lag ie op het dekje, of in het dekje maar ik heb geen dekjes waar ie in kan!

toen gebruikte ik mn gelpad ook bij destiny, gewoon op het dekje, dus tussen zadel&dekje in!

bij de meeste stallen waar ik kom ligt t gelpad ook tussen zadel&dekje.

ken 2 mensen die hem op de rug van het paard leggen, onder het dekje, omdat ze dat anders niet mooi vinden als je op wedstrijd bent, en dan zie je je gelpad tussen zadel&dekje.maar ze hebben hem altijd op de rug onder t dekje.

weet wel dat op een manege een pony met drukplek op zn rug er eerst een gelpad op kreeg, dan 2 dikke zachte dekjes dan pas het zadel, toen werd me verteld dat gelpad alleen bij uitzondering op de rug onder t dekje moest, dus zoals hier, bij drukplek.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:10

Ik gebruik mijn geldpad dagelijks. Dit mede omdat hij een vrij gevoelige rug heeft. Ook heeft hij witte plekken gehad van een dekje. Hij ligt bij mij tussen dekje en zadel. Dat gaat prima. Die van mij neem ik gewoon elke dag met een spons af.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:49

ONDER !!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:06

Probeer het uit wat je het prettigst vind zou ik zeggen. Zoals je ziet doet iedereen het anders... Bekijk wat het beste is voor jou en je paardje.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:51

Ik doe het gelpad ook altijd onder het schabrak. Anders heeft het ook niet veel nut lijkt me? Als je het goed recht legt gaat het echt niet schuiven hoor, of je moet een vreemd zadel hebben? Verward

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:26

Renske20 schreef:
waarom zijn er mensen anti-gelpad vraag ik me af?!?


Mijn zadelmaker raad het af omdat je de boom van je zadel op die manier versmalt en dus de pasvorm veranderd.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:55

ik heb altijd geleerd een gelpad te gebruiken of het paard nou ergens last van heeft of niet het geeft altijd minder schokken, daarnaast heb ik ook altijd geleerd dat je je gelpad tussen het dekje en het zadel moet leggen omdat je anders een warmte plek krijgt op de plaats waar het ligt en dit kan voor verzwakking zorgen. daar en tegen gebruik je een gelpad bij een paard met een zwake rug rechtstreeks op de rug om weer voor warmte te zorgen.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 12:12

Bij Bolivia deden we de gelpad ook altijd tussen het shabrack en het zadel.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers