Wat is rechtsomkeerd??? (Fjordenzadelproef)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wat is rechtsomkeerd??? (Fjordenzadelproef)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 11:13

Hoi,

Ik had het al eens eerder gevraagd. Maar ik ben er nog steeds niet uit. In de fjordenzadelproef komt het voor dat ik op de rechte lijn 2x rechtsomkeerd moet. Is rechtsomkeerd dat je haaks omgaat op de hoefslag dus opeens van hand veranderd bent??? Ik heb het maar de hele tijd zo geoefend, want ik weet het ook niet.
Ze doet het trouwens allemaal aardig goed voor een karenfjord. Ze springt zelfs al 90 cm dus ik hoop dat we in iedere geval een B certificaat halen zodat ze modelmerrie wordt.
Ze doet ook mee aan de menproef en de trekproef.

bedankt!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 12:05

yup, je steekt zeg maar over tot de AC lijn, en dan schuin terug nar de desbetreffende letter


Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:31

Ik denk dat je het al goed doet...maar ik heb ff een tekeningetje proberen te maken bij paint. Het is uiteindelijk zo'n beetje wel gelukt Knipoog
hier issie...je snapt denk ik wel dat ie in het echt iets beter kan!! Haha!
Afbeelding

nog veel succes!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:40

Idd, vaak is het vanuit de hoek de AC lijn oprijden en dan weer richting de letter sturen die aangegeven wordt.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:03

Afbeelding
Rechtsomkeert en linksomkeert
Bij een rechtsomkeert beginnen we allemaal aan een volte (middellijn 6 meter). Als we die voor de helft hebben gereden, rijden we in een schuine lijn terug naar de hoefslag. We zijn dan op de andere hand gekomen

Met dank aan de site die Heike gemaakt heeft voor manege De nieuwe ark
http://www.denieuweark.nl/

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:25

hahaha...dat is een heel wat mooiere:D:D een stuk vloeiender...maar jah voor een indruk:)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 16:13

om precies te zijn is het als volgt voor een rechtsomkeert bij F (F-D-M):

1) bij F halve volte halve baan (dus tot D) LET OP: de straal van een volte halve baan is 5 meter, de afstand van F tot de korte zijde is 6 meter, dus je komt met de halve volte NIET op de hoefslag maar op de binnenhoefslag)
2) van D rijd je recht naar M toe, dat wordt dus een schuine lijn recht naar de hoefslag.
3) bij M aangekomen volg je de hoefslag op de linkerhand.

let op
- goede (rechter)buiging in de halve volte
- recht richten en houden op de schuine lijn
- goede (linker)buiging in de wending bij M

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:57

In dit geval moet je even de keurige figuurtjes van de dressuurles vergeten, want er staan namelijk twee hindernissen in de bak op de E-B lijn, waar je omheen moet.
Als je 'm bij H moet maken, dan maak je bij H een halve volte halve baan en dan rij je naar K. Naar E haal je waarschijnlijk niet omdat die hindernis daar vaak wat akelig geplaatst staat. Bovendien mag het allebei, naar E of naar K, dus je kunt kiezen.
90 centimeter springen is trouwens niet nodig hoor, het zijn maar huppeltjes van 60 centimeter hoog en breed die je moet doen in de proef, 1 steiltje en 1 oxertje.
Succes, en oefen vooral goed op het opzadelen en opstijgen, daar kan echt iedereen een 10 voor halen, als je maar oefent!

Veel plezier!

PS waar rij je je proef?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 15:30

Sonja schreef:
PS waar rij je je proef?


Ja, daar was ik dus ook wel benieuwd naar Haha! Ik rij in heemstede.
Ik had trouwens vorig jaar geen last van die hindernissen hoor, kon d'r precies voorlangs weer op de hoefslag komen.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Larislaatje en 40 bezoekers