Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 09:43

Volkskrant
Afbeelding
Foto door Mark Robinson via Flickr



De hond en de cavia, maar ook paarden, schapen en koeien moeten niet zozeer meer dierenrechten krijgen, maar volledige burgerrechten. Gedomesticeerde dieren zijn immers al zo nauw verweven met de mensenmaatschappij, dat ze er in feite deel van uitmaken. Dat betoogt de Canadese dierenrechtenfilosoof Will Kymlicka afgelopen weekeinde in een interview met De Volkskrant.

Kymlicka, in Nederland voor een symposium van de Internationale School Van Wijsbegeerte (ISVW), ziet burgerrechten als een logisch vervolg op de huidige 'slavenstatus' van dieren. Toen de menselijke slavernij werd afgeschaft kregen de bevrijde slaven ook burgerrechten, constateert hij. "Wat mij verbaast is hoeveel mentale gymnastiek filosofen toepassen om basisideeën over legitiem bestuur of rechtvaardigheid níét te laten gelden voor dieren."

In praktijk zou zich dat vertalen naar een wereld waar boerderijdieren min of meer vrij rondlopen, en waarin soorten zoals paarden misschien weer verwilderen, als ze daarvoor zouden kiezen. Voor hoofdbrekens onder dierendenkers zorgen de katten: burgerrechten vereisen een zeker beschaafd gedrag en het roofdiergedrag van de kat voldoet daar niet aan.

Kymlicka schreef vijf jaar geleden samen met zijn vrouw Sue Robertson het invloedrijke boek Zoopolis, waarin hij zijn ideeën nader uitwerkt. Voor dieren die maar met één been in de mensenmaatschappij staan, zoals herten, ganzen of eekhoorns, acht Kymlicka de verblijfsstatus het meest geschikt, een rechtstoestand vergelijkbaar met die van toeristen. Volledig in het wild levende dieren zouden we moeten zien als inwoners van een andere, soevereine staat waar we niet zomaar iets te zoeken hebben.

Hoewel Kymlicka beseft dat de ideale, volledig bevrijde dierenwereld nog ver weg is en misschien wel nooit aanbreekt, wijst hij erop dat het nadenken erover nu al allerlei belangrijke nieuwe inzichten geeft in de huidige omgang met dieren.

Lees hier het volledige interview van Kymlicka door de Volkskrant.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:48

duss..... Oke, te raar dit :') :') :') :')

martichr
Berichten: 1166
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:50

Ik ben benieuwd hoe ze de burgerplichten willen opleggen ... het een bestaat niet zonder het ander.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:53

En hij verwijt andere filosofen "mentale gymnastiek"....

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:54

Ben benieuwd op wie mijn hond dan gaat stemmen. :j

martichr
Berichten: 1166
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:56

Simoonzel schreef:
Ben benieuwd op wie mijn hond dan gaat stemmen. :j



Degene met de grootste zak eten.. uitkeringstrekkers..

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:17

Amai hij is GEK, helemaal doorgedraaid

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:20

:')

Kan niet wachten op wilde dieren op de snelweg... En denk eens aan de konijnenplaag die gaat komen. Zo zonder natuurlijke vijanden. :')

Wat dacht je van alle exoten zoals slangen enzo...

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:33

De wereld wordt gek........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:36

Simoonzel schreef:
Ben benieuwd op wie mijn hond dan gaat stemmen. :j



_O-

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:43

Die vent is hoogleraar :')

Belachelijk idee. Zal mijn konijnen vrij rond laten lopen, zijn ze binnen drie minuten platgereden.

Erg respectvol ook om slavernij gelijk te stellen aan het houden van dieren. Had al wel gegokt dat dit een blanke man zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 23-11-16 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:44

Ierpier schreef:
Die vent is hoogleraar :')

Belachelijk idee. Zal mijn konijnen vrij rond laten lopen, zijn ze binnen drie minuten platgereden.

Erg respectvol ook om slavernij gelijk te stellen aan het houden van dieren. Had al wel gegokt dat dit een blanke man zou zijn.

Ooooh foei, jij discrimineert. Mogen mensen met een kleurtje geen hoogleraar zijn! -:) :')

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:46

MarlindeRooz schreef:
Ierpier schreef:
Die vent is hoogleraar :')

Belachelijk idee. Zal mijn konijnen vrij rond laten lopen, zijn ze binnen drie minuten platgereden.

Erg respectvol ook om slavernij gelijk te stellen aan het houden van dieren. Had al wel gegokt dat dit een blanke man zou zijn.

Ooooh foei, jij discrimineert. Mogen mensen met een kleurtje geen hoogleraar zijn! -:) :')


Dit is sarcasme toch? :') Wil niet ter boek staan als een racist, die zijn er momenteel genoeg :+ .

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:47

Ja hoor, maak je geen zorgen! Ik stuur mijn wilde konijnen niet op je af! :j

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:48

Gelukkig. Kunnen we straks ook stemmen voor een hond als president? Bo Obama for president!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:50

Toch het idee is absurd maar juist uit dit soort flexibel denken zijn de meest briljante ideeen ontstaan. Snap een beetje waar de meneer heen wil. Dat is ook wat filosofen doen. :j

Er is ook een tekenfilm van waarin een dergelijk idee is uitgewerkt. Hop. Hoofdstad is zootropolis. Erg boeiende en ook leuke film.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-11-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:51

karuna schreef:
Toch het idee is absurd maar juist uit dit soort flexibel denken zijn de meest briljante ideeen ontstaan. Snap een beetje waar de meneer heen wil.

Er is ook een tekenfilm van waarin een dergelijk idee is uitgewerkt. Hop. Hoofdstad is zootropolis. Erg boeiende en ook leuke film.

ik zou eerlijk gezegd niet zeggen dat die film hierover gaat. Films met antropomorfische dieren bestaan al heel lang. Zootropolis gaat eerder over racisme. Vond t wel een heerlijke film :).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:52

Ook een beetje, film weerspiegelt eigenlijk de menselijke maatschappij waarin "men" er standaard van uit gaat dat ene kleiner zwakker persoon niet sterk kan zijn. Vooroordelen heb je altijd.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:54

Met burgerrechten komt ook burgerplicht. Met wat gaan die dieren belastingen betalen. drollen? :P

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:55

karuna schreef:
Ook een beetje, film weerspiegelt eigenlijk de menselijke maatschappij waarin "men" er standaard van uit gaat dat ene kleiner zwakker persoon niet sterk kan zijn. Vooroordelen heb je altijd.

Ik bedoel dat de film niet over mens-dierverhoudingen oid gaat. Komen geen mensen voor in de hele film. De dieren zijn in zoverre geantropomorfiseerd dat ze meer mensen dan dieren representeren. Zou niet zeggen dat de film bijzonder relevant is voor deze discussie daarom. Maar we raken enigzins offtopic dus laten we terugkeren naar de burgerrechten voor dieren :Y) .

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:57

Eigenlijk vreemd voor een hoogleraar filosofie, dat hij de voor de hand liggende conclusie van zijn eigen denkbeelden niet ziet. Namelijk het (laten) uitsterven van alle gedomesticeerde dieren, en het verbieden van elke vorm van dierhouderij.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:04

Mijn bezwaar tegen deze ideeen (en een beetje tegen het hele veganisme) is het plaatsen van de mens buiten de dierenwereld. Ik zie de mens namelijk ook als een dier, een omnivoor en dus deels roofdier zelfs. Als we vinden dat dieren gelijk moeten zijn als mensen dan moeten we als mensen ook gelijk zijn aan de dieren. Dat klinkt heel logisch maar daar wordt in die filosofie vaak niet veel aandacht aan besteed. Als een kat een prooi mag vangen en opeten dan mag ik dat dus ook. De echte veganist in mijn optiek jaagt zelf voor zijn vlees en behandeld de wereld (incl planten en dieren) met respect.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:15

Ik vind het best ernstig dat iemand zonder blikken of blozen het houden van dieren durft te vergelijken met de slavernij :=

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Kymlicka: "Paarden moeten volledige burgerrechten krijgen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:19

En krijgen ze dan ook een bekeuring voor wildplassen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:23

karuna schreef:
Toch het idee is absurd maar juist uit dit soort flexibel denken zijn de meest briljante ideeen ontstaan. Snap een beetje waar de meneer heen wil. Dat is ook wat filosofen doen. :j

Dat dus :j

Ergens is het natuurlijk logisch, mensen zijn ook gewoon dieren dus waarom zouden we meer rechten hebben dan andere dieren? Over de uitwerking mag hij even verder filosoferen.