Mooie manen hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Mooie manen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 09:44

Gisteren heb ik die lange getoilleteerd, maar op een of andere manier is die manenkam van hem net een vogelnestje. Ze zijn vallen twee kanten op. Ik weet niet hoe ik ze tot een nette geciviliseerde manenkam kan krijgen. Dus netjes aan een kant....

Iemand tips?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:11

Dit kun je makkelijk voor mekaar krijgen met 'stalvlechten'. Je maakt de manen goed schoonen kamt ze naar 1 kant toe. Dan pak je plukjes manen van ong. 10 centimeter en maakt daar een vlecht in, recht naar beneden. En zo doe je dan natuurlijk de hele manen kam. Deze vlechten kun je dag en nacht, gewoon zo lang mogelijk laten zitten en dan na een tijdje blijven de manen naar 1 kant hangen. Ik doe dit met mijn Lipizzaner ook, hiermee kun je namelijk ook heel lange manen kweken, doordat ze niet meer over de grond schuren wanneer ze los hangen slijten zo de punten eraf en komen de manen nooit onder de hals uit. Want wanneer de vlecht onder de half uitkomt vouw je deze dubbel. En ik vind het wel gaaf als ze een dikke lange bos manen heeft en zo heb je er het minste werk aan. Af en toe valt een keer een stiekje eruit en is je vlecht los, maar dan maakt je die gewoon opnieuw.
Afbeelding

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:55

Dus het kan helemaal geen kwaad? Baduh heeft ook haar aan alle kanten, en ik heb ze van de week gevlochten, zei iemand "dat gaat jeuken en dan gaat ie schuren". Ik heb er niks van gemerkt, en de volgende dag waren er wat haartjes los, maar meer niet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:01

Ik heb gehoord dat je de vlechten niet langer dan 4 dagen er in moet laten zitten, en dan 3 dagen los moet laten hangen. Zo doe ik het wel altijd. Ik heb Bud zijn vlechten er eens een week in gehad, en toen haalde ik er hele plukken haar uit Huilen (Nou, dan kan je wel janken, met dat beetje wat hij heeft Haha!). Ik doe nu 4 dagen in de vlechten, en dan 3 dagen eruit. Werkt prima, en ze blijven mooi Lachen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:01

Nee, dat kan geen kwaad. Lucien heeft zijn manen ook altijd in een hengstenvlecht.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:01

hoi, nee het kan geen kwaad. Inderdaad gaan er wel wat haren los en zie je heel duidelijk de nieuwe haren komen, die zitten natuurlijk niet in de vlecht. Af en toe een dag je los en s'avonds opnieuw invlechten kan geen kwaad, maar je kunt het ook gewoon laten zitten hoor. Als het heel lang heeft gezeten en je haalt het uit schrik dan niet van de haren die er los uit de vlecht komen want dat is normaal. Een paard verliest net als wij wat haren per dag en nu heb je die ineens allemaal teglijk he! dus niks aan de hand, dat is normaal. Enne daarna kun je de show stelen met je enorme lange bos manen! Wel blijven vlechten!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:04

Ja, dat zou ook kunnen inderdaad. Omdat de losse haren dan vast zitten, en je alles er in 1 keer uithaalt, lijkt het of hij ineens heel veel haren kwijtraakt. Maargoed, Bud heeft al zo weinig...en heeft van die debiele plukjes bovenaan zijn manen. Het moet gewoon eens groeien die zooi! Boos!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:06

Dat probleem heb ik met baduhs staart, Ooit open gesneden om een abces weg te halen, nu knip ik het bij de staartaanzet maar kort zodat je geen zandloperidee krijgt want het groeit niet aan, en als er al wat groeit, is het spierwit! Snik. Ik smeer er maar regelmatig vaseline op, maar het helpt nie echt.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 13:12

Nou vergaat ik er bij te zeggen dat de manen van die lange ongeveer 8 cm lang zijn dus echt invlechten is niet echt mogelijk... nog andere tips

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:14

tja, je moet gewoon geduld hebben en ik zweer het vlechten helpt heel goed! Ik heb niet echt een duidelijke foto van de bos die mijn bruine heeft inmiddels, maar inderdaad had zij ook bovenaan van die zielige korte haartjes en die kwamen ook in de vlecht erbij gestopt en het blijft zitten en haar manen worden echt dikker!!! Alleen ja het duurt wat langer, maar het is zeker de moeite waard. Trouwens wel een heel leuk paard XoNo, wat een pracht ogen!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:17

En van die equistarspray erin, zodat het wat handelbaarder is en dus strakker 1 kant uit kan. En ik zweer bij babylotion bij de aanzet. Gewoon van zwitsal, het vermindert die leleijke witte schilfers.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:16

ik heb baily's manen in vlechten zitten en ik kreeg gelijk een giga reacties van dde stalgenoten over mij heen!!! of de mnen zo wel niet zouden breken enzo...
nou als ie nou schuurde... maar dat doet ie niet.. alleen de kortste lukjes schieten eruit.....

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:31

Ik mag bij Amadeus helemaal niet aan zijn manen zitten... Bij hem hangen ze gewoon los, maar volgens mij worden ze nu ook niet meer langer en zitten er dode punten aan...
Ach, hij is niet van mij, hoewel ik het heel erg zonde vind...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:51

Hee, dat is nog eens handig, die vlechttip! Navy´s manen zijn al vrij lang (morgen foto´s *LOL* ), zo´n 70 cm, maar ben ook bang dat ze gaan breken op den duur, en wil ze natuurlijk het liefst zo lang mogelijk Ga ik morgen ook maar eens aan de vlechterij. Dit gaat niet jeuken of irriteren?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:10

Navy, je moet de vlechten niet te strak maken, anders gaat het trekken, en gaat je paard schuren, waardoor het gaat irriteren. En dat willen wij manenfreaks niet Haha!

Regine: dankjewel! Zijn ogen en kont zijn mijn trots *LOL*

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:19

Inderdaad, moet moet de manen heel losjes invlechten zodat hij er ook geen last van heeft wanneer hij zn nek strekt om wat strooitjes van de grond af te eten he! Want dan gaat hij of zij wel schuren want dat is irritant natuurlijk zo'n strakke nek. En wanneer je losjes vlecht beschadig je ook het haar niet en breekt het dus niet. Maar omdat je zo losjes vlecht komen dus wel de bovenste korte plukjes eruit en moet je zo ong. om de 2 weken de vlechten opnieuw maken. Losse haren die er dan uit komen zijn echt niet erg, dat had ik al verteld, een paard verliest net als een mens een aantal haren per dag. Moet jij maar is in je borstel kijken als je je haar gekamt hebt! En nu deze tijd is het natuurlijk wel verharingstijd...
Enne ik vind het er ook wel stoer uitzien hoor van die vlechten, beetje cowboy paard haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:25

Ik heb ook een cowboypaard, dus dat kan wel kloppen *LOL*