over een luchtzuiger. ( please reacties)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 18:11

Hoi

ik wil een paard gaan kopen maar hij is kribbebijter en een luchtzuiger. heeft iemand hier ervaring mee? Verward
kan ik em wel in de wei zetten zonder zijn luchtzuigband of ook niet?
en in de divoza staat een anti luchtzuigband, helpt ook bij kribbebijten en leert het echt af.
heeft iemand hier ervaring mee, ik vind ze nogal duur om ff uit te proberen.
groetjes heleen. Haha!
dit is em:
[img]../upload/595/luchtzuigband.jpg[/img]


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:21

Mijn pony zuigt ook lucht, kribbenbijten doet hij niet. Bij mij helpt die band best wel goed. Hij heeft hem ook op als hij in de wei staat, want dan doet hij het juist. In de stal ook wel maar niet zo snel want daar verveeld hij zich niet echt snel. In de wei sneller (ja klinkt raar maar na een half uurtje gegeten te hebben weet hij niks meer te doen)
Het luchtzuigen bezorgt mij niet echt problemen ofzo, alleen is de conditie bij deze paardjes meestal wat minder (bij die van mij niet echt)
Ik zou het paardje gewoon kopen hoor!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:28

Mijn eerste reactie: NIET DOEN!
Je haalt jezelf een hele hoop ellende op je hals, luchtzuigers kunnen zoals je wel weet geregeld koliek krijgen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Die anti-luchtzuigbanden helpen soms wel een beetje, maar het is een rotgezicht en vaak krijg je er kale of schuurplekken van.
Een doorgewinterde luchtzuiger is zo verslaafd aan dit gedoe dat hij het overal zal doen waar hij zich met zijn tanden op vast kan zetten, dus ook aan de ring waaraan je hem vastzet om te poetsen enz. enz.
De verslaving komt omdat hij bij het luchtzuigen endorfine aanmaakt, een stofje waar hij a.h.w. high van wordt, deze verslaving is zeer hardnekkig.
Niet voor niets is luchtzuigen en kribbebijten een koopvernietigend gebrek!
Doe jezelf een lol en ga op zoek naar een in alle opzichten gezond paard.

Wat niet is kan nog komen...


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:42

Van die plekjes, daar heb je bontjes voor! Dan word het niet kaal oid.
Ik zou het gewoon doen maarja, da's mijn mening.
Een paard zuigt trouwens geen lucht wanneer hij kribbenbijt, dat kan hij wel tegelijk doen. Maar alleen het luchtzuigen is gewoon in de lucht hoor.
Mijn paardje heeft bij mij nog nooit koliek gehad door het luchtzuigen, bij zijn oude eigenaar ook niet en die hebben hem bijna 9 jaar gehad. Je moet het zelf weten, maar ik zou het gewoon doen als je het paardje leuk vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:51

Ik sluit me helemaal aan bij Tess.
Je zou een operatie kunnen overwegen tegen het luchtzuigen als dit paard je zo veel waard is, maar daarvan zijn de resultaten zeer wisselend en de kosten erg hoog.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 19:36

hoi,

nee, nog nooit koliek gehad, en hij heeft een bondje en dat helpt!
ik wil alleen weten of die luchtzuigband mirical echt werkt.
hij probeert het met zijn band om niet eens meer!
ehh nathalie waar gaat jou paardje in de wei dan aan zuigen??? Verward
groetjes heleen.
( graag nog reacties k twijfel nog) Verward but i love him Lovers en ehh nathalie heeft jou paard een speel vriend?( shet ofzow?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 19:42

Ik heb zelf een keer een paard meegemaakt dat zo verslaafd was dat het zelfs in de wei een paaltje uitzocht en daar gewoon 12 uur lang ging staan luchtzuigen. Hij stond nb in de wei met soortgenootjes.
Als een paard echt lucht zuigt helpen bandjes met bontjes echt niet meer.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 19:52

Er is een verschil tussen luchtzuigen en luchtzuigen. Verward Want in het begin stadium, ik weet niet hoe oud je toekomstige paard is en hoe ver hij er in is gevordert, bijten ze op hun voorbak of staldeur en zuigen dan lucht naar binnen, maar als ze al meer is gevordert kan ze het ook gewoon in de lucht doen.
Bij het ene paard word het erger en gevolgen: dun omdat de maag altijd vol zit,of koliek. Je kunt natuurlijk een band aanschaffen maar daardoor kunnen ze gaan proberen te luchtzuigen zonder ergens op tebijten. Maar je moet gewoon ff bij iemand in de buurt om info vragen en kijken in welk stadia het is.

Toch is dresuren leuker!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:06

Ik zou er niet aan beginnen. Als je je paardje al hebt, en hij begint of blijkt het te doen (verborgen gebrek???) kan je er van alles aan doen om het zoveel mogelijk te beperken, maar ik zou geen paard kopen, waarvan je weet dat hij het doet.

Navragen is beter dan afvragen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:19

Idd.. Mijn pony is dus al wat ouder en doet het gewoon in de lucht.
Hij staat samen met een groot paard op de wei (paar uurtjes per dag)

cash
Berichten: 104
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:22

hoi, wij hebben zelf een paard te koop staan en die is een lichte luchtzuiger. op stal draagt ie een band en dat help goed bij voldoende aandacht, in het land draagt hij geen band en zuigt ie nooit. over kribbenbijters weet ik niets, maar ik raad je aan om met de eigenaar te praten over zijn gebreken. en hem gewoon even een uurtje in zijn stal en in het land observeren, want de eigenaar kan natuurlijk ook liegen. kijk zelf wat hij doet en beslis dan! kans op koliek heb je wel, maar ons paard is al 9 en dan gebeurd het waarschijnlijk niet meer, als hij jonger is en vaker zuigt is de kans groter. succes ermee!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 20:25

hoi, met zijn band om probeert hij het niet
en hij doet het alleen ff na het rijden als je zijn hoofdstel uit doet
hij doet het niet in de lucht
maar weet iemand iets over die speciale band zie plaatje
groetjes heleen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:31

Stuur me anders ff een PB'tje ofzo. Je kunt het denk ik beter aan mensen vragen die er ervaring mee heeft ofzo..

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 21:24

Ik zou echt nooit een luchtzuiger kopen! Niet alleen omdat ie dan koliek kan krijgen maar ook voor zijn tanten! Als ie zich iedere keer vastbijt slijten z'n tanden snel af en dat zorgt voor meer problemen. En waar ik eerst reed was ook een luchtzuiger en dat was erg irritant want het maakt ook zo'n rot geluid.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 21:44

Heej Heleen,
Bedoelde je niet Jasper hiermee??
Enne Ilse dr pony (rishone) heb die luchtzuigband volgens mij. Hij moet wel ontiegelijk strak!!! En Joyce heb ook zo eentje. Hij helpt wel geloof ik.
Daisy had zo'n goedkopere band. Hielp perfect! Laat ff weten welk paard je hiermee bedoel want je moet nooit een kribbebijter en luchtzuiger kopen joh!
Gr. Jootje Haha!

Ineke2

Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 21:47

Een paard bij ons op stal heeft dezelfde band om als op het plaatje en bij haar helpt het erg goed! Ze was van stal verhuisd en sindsdien deed ze aan luchtzuigen (het buurpaard doet het, daar heeft ze het waarschijnlijk van afgekeken) Dit paard zuigt dus nog maar erg kort lucht en bij haar helpt de band erg goed, ik weet niet hoe het zit bij paarden die al lang luchtzuigen...of je hem koopt of niet...dat moet jezelf weten, das je eigen beslissing aan ieder paard zit wel een risico...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 08:18

Weet je, dat is zo iets waar je zelf over moet beslissen. Hoe geweldig is het paard? Wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Zo kan je er ook over twijfelen om bevoorbeeld een prachtige IJslander te kopen die wel zomereczeem heeft. Veel mensen kopen die IJslander dan wel, want één vinden zonder eczeem, zal allicht nog véél meer kosten.

Je moet er zelf over beslissen. Ik zou het waarschijnlijk niet kopen, maar dat zeg ik nu en als ik het paard zie ben ik waarschijnlijk al 100 keer van gedacht veranderd. En zijn nog paarden in de wereld die ook goed zijn en geen ondeugden hebben. Kijk nog even rond, misschien vind je dan een ander droompaard *LOL*

Femke

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 09:46

tja misschien wel
maar ik ken dit paard en rijd er ook al op, is niet sloom ofzow dus ik denk dat ik er weinig last van zal hebben
groetjes heleen

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 09:57

Over het algemeen werken deze banden heel goed, beter dan die goedkopere, met zo'n ijzeren boogje, maar ja, ze zijn wel erg duur, kan je niet eens zo'n goedkope lenen van iemand die op een leren overgegaan is, kun je zien of die afdoende is. Moet je toch een nieuwe kopen raad ik de dure aan, beter in een keer veel geld uitgeven, dan eerst weinig en daarna alsnog veel.*LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 12:34

Mijn pony heeft dus zo'n leren band. En zo strak hoeven ze niet, maar wel strak genoeg. Als de pony met zijn hoofd naar beneden zit hang hij los, maar zodra hij zijn hoofd omhoog doet zit hij wat strakker maar hij kan natuurlijk nog wel gewoon drinken, eten en ademen etc. er zijn best veel kinderen die aan mij vragen waarom hij zo'n band om heeft en of dat niet zielig is.. Scheve mond\ Als je dat paard graag wilt dan zou ik hem gewoon kopen!

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 12:42

zon band helpt wel. marieke heeft ook een band die is ook een luchtzuiger en ze zuigt niet met dat ding om. maar ze heeft ook geen kale plekjes ofzo dus ik denk dat ze ook een bontje erom heeft.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 13:18

Zo'n band helpt bij sommige paarden maar bij anderen niet Uniek bv heeft er één nou hij gaaf gewoon door met luchtzuigen maar Kenzo daarentegen heeft zo'n band om en hij doet het niet meer, hij doet het soms als je hem er met opzadelen het nog maar dat doet hij ook steeds minder. In de weide hebben ze trouwens geen band om maar wij hebben ook geen hekken ofzo maar van de stroomdraden dus..
Maar Kenzo heeft wel een andere band als op de foto, Uniek net zoiets. Maar het ligt ook aan het paard denk ik Verward )

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:48

Een oude stalgenoot van me had een vriendin en die heeft haar paard weggedaan omdat ie lucht zuigde. Niet zozeer vanwege de risico's maar om dat ze helemaal gek werd van dat geluid.
Daarnaast hebben ze op mijn vorige stal ook eens een luchtzuiger gekocht die later in het land een zware koliek aanval kreeg en met zijn benen in de omheinig is gekomen en vervolgens alles stuk getrokken heeft en aafgemaakt moest worden, ze liet wel een veulen van 2 weken oud achter!
Koop gewoon een gezond paard dan hoef je je verder ook geen zorgen te maken. Mocht je ooit dat beest moeten verkopen om wat voor reden dan ook je raakt hem echt niet kwijt!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 18:17

Wij hebben een keer een luchtzuiger gekocht en we doen het NOOIT meer!! Knettergek word je er van. Zo`n beest staat de hele dag te hijgen op een paaltje echt om kriegel van te worden. Je wilt niet weten wat wij allemaal hebben geprobeerd om hem van zijn verslaving te helpen. Hij kreeg veel afwisseling, stond dag en nacht in een groot weiland tussen de andere paarden en werd goed verzorgd. Maar meneer stond mooi de hele dag aan de paal. Toen hebben we zo`n miracle collar gekocht. Eerst gewoon op de normale manier omgedaan (niet te strak, niet te los). Werkte 1 dag en toen zoog ie er dwars doorheen. Toen strakker gedaan en weer na korte tijd zoog ie er doorheen. Vervolgens zat ie zo strak dat ie weiliswaar met moeite lucht kon zuigen (het lukte hem nog steeds een beetje!) maar toen zat zijn kop dus onder de wondjes. Bontjes hielpen niet. Toen hebben we hem weggehaald bij de andere paarden voordat ze het gingen overnemen van die imbeciel. Toen hebben we hem in de bak gezet en langs iedere plank een stroomdraad getrokken met een flinke klap erop. Hielp voor een paar dagen, daarna wurmde ie zijn neus tussen de draden door en begon weer met luchtzuigband en al te zuigen. Dat ie zo nu en dan een schok kreeg interesseerde hem niet.

Je bent dus in principe bezig om een drugsverslaafde van zijn kick af te houden. Dit paard lukte het evengoed nog wel om te luchtzuigen maar het werd hem door ons natuurlijk ontzettend moeilijk gemaakt. Resultaat: afkickverschijnselen. Beest werd ongelooflijk humeurig, liet zich niet pakken, weigerde te eten en te drinken, trapte naar andere paarden en ga zo maar door.

Doordat ie altijd stond te luchtzuigen sleten zijn tanden af en werd hij ongelooflijk mager. Tonnen voer kreeg ie, maar hij vrat alleen het graan op. Het hooi piste ie onder om vervolgens terug te gaan naar zijn paaltje. We waren hem zo zat dat we hem voor een absolute bodemprijs hebben weggedaan.

Als je al besluit een luchtzuiger te kopen, betaal er zeker niet te veel voor. Het hoeft echt niet zo te zijn dat iedere luchtzuiger zo erg is/wordt als dat monster van ons, maar je hebt wel hogere risico`s met een luchtzuiger. Ze worden snel mager, ze bijten je hekken kapot, ze zijn vaak humeurig (als je ze van hun kick probeert te weerhouden), lang niet iedere pensionstal zit op luchtzuigers te wachten, jonge paarden willen deze kwaal nog wel eens overnemen, luchtzuigers zijn koliekgevoelig etc.

In feite is je paard gewoon psygisch gestoord.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 18:23

Hoi!
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien banketstaaf maar ik zeg het toch maar: koop zo'n paardje niet! Dat is eigenlijk vragen om problemen. Ik zeg niet dat het altijd problemen geeft (bv bij Nathalie niet) maar als je een paard koopt kun je beter een geheel gezond paard kopen. Ookal is dit een heel leuk paard, luchtzuigen is echt een verslaving en zo'n band helpt niet altijd!!! Bij ons stond een paard op stal waarbij het niet hielp. Ik ken ook een paard die al zn voortanden is kwijtgeraakt door het luchtzuigen!!!
Mijn advies is: koop geen luchtzuiger.
xxx Roos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers