Ik kan niet blijven zitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Ik kan niet blijven zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 18:52

hey iedereen
ik heb een probleem. In galop kan ik niet niet blijven zitten ik stuiter steeds met me kont een stukje omhoog. hebben jullie tips voor me om te blijven zitten.... Frusty Verward

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:14

ga heeel overdreven diep zitten, maak jezelf loodzwaar of je door je pony heen wilt zakken. Klein beetje (voor je gevoel)achterover zitten!

Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 19:15

ja vandaag probeerde ik ook echt heel ver achterover te zitten maar tog op een of andere manier donder ik toch steeds op en neer

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:20

misschien zonder beugels proberen. Iemand je pony aan de longeerlijn houden en de eerste paar passen je even aan je zadel vasthouden en je zo in het zadel drukken? Daarna loslaten en proberen ontspannen te gaan zitten!

Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 19:23

thnx ik zal het zo proberen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:57

Dat heb ik dus ook hé - heb nooit behoorlijk leren galoperen, nu zal ik voor m'n nieuwe schatten een aussiezadel kopen, zou veel beter zitten, dieper, en er zit een knop aan die kan helpen voor mij en de kids ook nog 's ... en dan rijen maar hé ... t'zal wel komen zeker?!

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:26

Zonder beugles rijden, zo krijg je meteen een goede zit en leer je ontspannen.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:12

ontspannen das heeel belangrijk!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:41

Jezelf loslaten... Dwz, niet je spieren gaan spannen. En probeer erop te letten dat je jezelf in de galop van achter naar voren over je zadel laat schuiven... Dan komt het vanzelf.

Succes!

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:12

Hihi, ik heb het geleerd met een krukje. Je moet op een kruke gaan zitten en dat dan verschuiven met je kont, niet je handen gebruiken dus, maar met de beweging van de galop. Werkt magisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 16:19

bubbels schreef:
Hihi, ik heb het geleerd met een krukje. Je moet op een kruke gaan zitten en dat dan verschuiven met je kont, niet je handen gebruiken dus, maar met de beweging van de galop. Werkt magisch.


Kruis aantrekken heet dat toch.
Zo is het ook zeer zinvol om zittend op een krukje met 4 poten, dmv je zit het krukje op de voorste 2 pootje te laten balanceren.

Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 18:01

thnx mensen ja ik weet niet meestal rijd ik verschillend op sommige heb ik het heel erg en sommige weer minder op een paard bv die ik 1maand had daar was het heel weinig bij

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:57

tja, idd ontspannen is het sleutelwoord. Moeilijk als je je moet concentreren op ontspanning. Het is een vicieuze cirkel, volgens mij. Jij zit gespannen, je paard gaat gespannen galoperen en jij gaat nog stijver zitten.
Tijdje zonder beugels rijden kan zeker helpen. Dan moet je wel ontspannen, anders stuiter je eraf.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 03:30

Vraag iemand om je paard aan een longeerlijn te zetten, beugels van het zadel af, teugels loslaten en dus niet gebruiken, en gewoon zitten. Op die manier leer je het het best. Gaat dat goed, dan kun je eventueel hetzelfde maar dan zonder zadel doen. Dan kun je pas zitten Haha!
Succes!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 08:17

#Ymke# schreef:
ga heeel overdreven diep zitten, maak jezelf loodzwaar of je door je pony heen wilt zakken. Klein beetje (voor je gevoel)achterover zitten!


Als je dat doet vraag je je paard zijn tempo te verlagen en als je heel erg zwaar gaat zitten dan belemmer je hem zelfs in de beweging. Je moet altijd de beweging van je paard blijven volgen anders kun je nooit effectief met je zit zijn.

Je moet eerst uitvinden wat de reden van jouw gestuiter is. Het kan komen doordat je paard erg stug is en gallopeert als een plank. Dan is jouw taak om hem losser te maken en meer sprong te creeren in de galop. Weet niet hoe je rijervaring is, maar als je nog niet zo lang rijdt kan het ook gewoon puur een balans kwestie zijn. In dat geval raad ik aan om telkens bij jezelf te controleren of je wel regelmatig blijft ademhalen, je tenen niet kromt en niet met je knieen in het zadel knijpt. Als je ergens spanning in je lijf hebt is het resultaat al snel stuiteren. Maar het begint bij balans, als jij niet gebalanceerd op je kont kunt zitten dan kun je ook niet ontspannen. Je moet als het ware losjes aangesloten zijn met je paard.

Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 11:40

nou ik rijd al 5jaar dus daar zal het denk ik niet aan liggen misschien ben ik inderdaad te gespannen maar dan kijk ik daar mezelf in de spiegel als ik rijd en dan probeer ik me houding te verbeteren maar niet dat het dan veel lukt Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:27

Carotje, dan ga je jezelf alleen maar aanspannen als je jezelf in de spiegel wilt corrigeren. Ik heb zelf ook zitlessen gehad, werken geweldig. Wat Pril zegt is inderdaad waar, je moet niet overdreven gaan zitten, of diep gaan zitten, zo vraag je inderdaad het tempo te verlagen, en zo snapt je paard er dadelijk ook niets meer van. Ik zou gewoon eens zonder teugels en beugels aan de longe gaan rijden. Werkt magisch! Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:33

pril, het gaat om het gevoel achterover etc te zitten.
gisteravond in bed lag ik nog te overdenken hoe je goed kan blijven zitten. volgens mij gaat het grootste deel mentaal. het fysieke is dan bv zadel vasthouden. het mentale is het gevoel kweken dat alles vanuit je middelpunt (sally swift) wegvloeite maw dat je middelpunt zwaarder wordt en je daarop balanceert. ik heb het allemaal gisterennacht overdacht dus nog niet in praktijk gebracht Lachen maargoed. volgens mij werkt het wel. dus je indenken dat je honderd kilo weegt en alles uit je middelpunt wegvloeit. zuiver mentaal. volgens mij ga je beter zitten.

Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 18:47

ponyzotje schreef:
pril, het gaat om het gevoel achterover etc te zitten.
gisteravond in bed lag ik nog te overdenken hoe je goed kan blijven zitten. volgens mij gaat het grootste deel mentaal. het fysieke is dan bv zadel vasthouden. het mentale is het gevoel kweken dat alles vanuit je middelpunt (sally swift) wegvloeite maw dat je middelpunt zwaarder wordt en je daarop balanceert. ik heb het allemaal gisterennacht overdacht dus nog niet in praktijk gebracht Lachen maargoed. volgens mij werkt het wel. dus je indenken dat je honderd kilo weegt en alles uit je middelpunt wegvloeit. zuiver mentaal. volgens mij ga je beter zitten.


zo jij bent slim *LOL* thnx mensen ik zal me best gaan doen Knipoog