Pony pakt bit vast met buigen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 19:18

Hoi allemaal!

Ik merk de laatste tijd dat zodra ik ga draven mijn pony het bit vastpakt. Ze gaat er dan niet vandoor maar ze weigert te buigen.
Ik stap meestal rond het kwartier in. Ik stap meestal eerst even 2 rondjes zonder contact en daarna ga ik stelling en buiging vragen. Dit gaat prima en ze loopt dan netjes. Maar zodra ik ga draven pakt ze het bit vast. Ik weet dan niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil niet in haar mond gaan trekken en meestal laat ik haar dan veel voltes rijden in de hoop dat ze het bit loslaat :')
In de galop houd ze hem soms ook vast. Wel loopt ze na een tijdje weer netjes en doet ze ook heel goed haar hals strekken. Kan het misschien aan het bit liggen? Ik rijd haar nu met een dubbelgebroken kneveltrens.
Als ik met haar aan de hand werk doet ze alles prima en heeft ze nergens last van qua buigingen maken. Ik denk dus niet dat het aan haarzelf ligt maar puur aan het bit. Als ik trouwens bitloos rijd kan ze wel netjes inbuigen en oefeningen doen. Ze is dan wel wat tegen de hand in maar dat vind ik nog niet zo een heel groot probleem. Eerst het andere probleem oplossen :)

Dit bespaard jullie alvast reacties :P

- Tandarts komt volgende week
- Zadel is vorige maand aangemeten
- Hoeven zijn bekapt
- Afspraak met osteo over 2 weken.

Denken jullie dat ik eens een ander bit moet proberen? En zo ja, wat?


tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:27

Hele tegen de hand zijn probleem aanpakken en dat begint in stilstand. Klein beetje is wel degelijk een probleem. Ze zet zich dus ergens vast in het lijf en of dat gewoonte is, pijn of enkel geen spierpijn willen valt zo niet te zeggen. Er van uit gaande dat inderdaad alles fysiek in orde is, is dit een communicatie fout en die zal je echt moeten oplossen. 100% willen meewerken is voor beide partijen wel zo prettig, maar ook een stuk gezonder. Pas als hele lijf meewerkt kan er correct getraind worden, omdat er dan pas juist spiergebruik mogelijk is en dus minder snel slijtage/overbelasting ontstaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jennyxx

Berichten: 3036
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:30

Als het bitloos wel goed gaat en met bit niet, dan zou het inderdaad kunnen zijn dat ze last van haar mond heeft. Ik zou eerst de tandarts afwachten en kijken of het daarna beter gaat :-)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 19:32

Dankjewel voor je antwoord Tamary!

Vanuit stap heb ik nergens problemen. Buigen enzo gaat prima. Maar zodra ik aandraaf ben ik haar kwijt. Kan het zijn dat ze het bit ook gewoon niet fijn vindt?

Jennyxx Dat ga ik ook zeker doen! Ik dacht dat ik misschien in de tussentijd een ander bit kan proberen om te kijken of ze er beter op loopt? Ik zag net een bit met een laagje erover waardoor ze meer gaan kauwen. Of een bit met rolletjes?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:34

Als het alleen in draf is zou ik zeggen een lichamelijk probleem. Niet zozeer een blessure of weet ik het, maar gewoon vast/spierpijn/scheef.
Wat zegt je instructrice ervan en aan de hand van welke theorie krijg je les? Heb je je bijvoorbeeld wel eens verdiept in hrt rechtrichten?

Edit: zeker geen bit met rolletjes erbij pakken, dit is puur symptoombestrijding.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 19:52

Ik heb op het moment geen instructrice. Ik werk aan de hand via de academische rijkunst. Op mijn stages heel veel van geleerd en dat pas ik nu ook toe. de vorige eigenaresse deed dat ook :)
Ik merk verder niet dat ze vast in haar lichaam zit. Maar als de osteo er is zal ik het sowieso even navragen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:56

Ik zou eens een lesje inplannen bij Mirjam zelf, of haar even een appje sturen. Ze geeft heel fijn les!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 19:59

Das wel een goeie ja :D


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:00

Maureen95 schreef:
Ik heb op het moment geen instructrice. Ik werk aan de hand via de academische rijkunst. Op mijn stages heel veel van geleerd en dat pas ik nu ook toe. de vorige eigenaresse deed dat ook :)
Ik merk verder niet dat ze vast in haar lichaam zit. Maar als de osteo er is zal ik het sowieso even navragen!

Dan zou ik daar sowieso mee beginnen, misschien zit je haar zelf wel dwars. Ik ben de afgelopen tijd ook begonnen met lessen en we gaan echt met sprongen vooruit. Zorg wel dat je een fatsoenlijke instructrice hebt met een beetje dezelfde visie als jijzelf.

Anoniem

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:08

Ik mis even het hele stukje been? Als je pony vasthoudt in de mond, is dat vaak ook dat ze vasthoud in het lijf. Als je stelling en buiging wilt vragen, breng dan je binnenhand naar binnen, niet terug, maar alleen opzij. Daarna druk je door met je binnenbeen, met de buitenteugel begrens je.
Veel herhalen, niet te moeilijk maken, ook al rijd je 10 minuten 1 volte, maak het niet te moeilijk voor het paard.
Let ook op dat je jezelf niet onbewust vast zet, het kan ook een reactie zijn uit jouw lijf. Blijf dus wel soepel en meegaand, maar bied enkel begrenzing aan.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:15

Op been reageert ze heel goed. Ze is heel gevoelig daarin. Ze houd in draf ook vast in haar lijf. maar in stap niet. Maar zodra ik haar ruimte in de teugels geef gaat ze gelijk nekstrekken.
Ik doe ook veel voltes rijden ja! Ook veel achtjes rijden en voltes vergroten en voltes verkleinen.

Ik merk ook van mezelf hoor dat ik niet altijd meekijk in de richting waar ik heen wil. Ik merk dan dat ik te recht blijft zitten en met mijn lichaam niet meega met haar lichaam. Daar zou het inderdaad ook vandaan kunnen komen.

Anoniem

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:18

Hangt ze dan ook in je handen met rijden? Ik heb het overigens niet over ruimte geven, maar zodra je normaal contact hebt, breng je je hand opzij.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:19

Nee ze hangt niet in mijn handen. Wel als ik bitloos ga rijden.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:42

Maureen95 schreef:
Op been reageert ze heel goed. Ze is heel gevoelig daarin. Ze houd in draf ook vast in haar lijf. maar in stap niet. Maar zodra ik haar ruimte in de teugels geef gaat ze gelijk nekstrekken.
Ik doe ook veel voltes rijden ja! Ook veel achtjes rijden en voltes vergroten en voltes verkleinen.

Ik merk ook van mezelf hoor dat ik niet altijd meekijk in de richting waar ik heen wil. Ik merk dan dat ik te recht blijft zitten en met mijn lichaam niet meega met haar lichaam. Daar zou het inderdaad ook vandaan kunnen komen.

Aangezien je altijd zo van de filmpjes bent ( :P ) heb je geen filmpje van je rijden? Heb ooit aan het begin wel eens een filmpje gezien waar je wel wat dingen uit kon halen, maar dat was een beetje in de wenperiode denk ik.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:44

Ik zal binnenkort wel eens een filmpje maken! Goed idee inderdaad!

Kirsten146
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-11-16
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:38

Wat misschien kan helpen is rijden met een stangetje, lijkt paard onvriendelijk maar is absoluut niet zo, mijn paard loopt er nu super op!
Succes!

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:41

Probeer eens te rijden met gekruiste teugels, dan kun je controleren of je zelf niet te veel vastpakt aan een bepaalde kant.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-16 21:58

Ik heb inmiddels 2 lessen gehad en ze pakt het bit niet meer vast :D Ze loopt heel fijn nu en we gaan met sprongen vooruit!

Dankjewel allemaal!

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:02

Fijn om te horen dat het beter gaat!
Ik zou toch eens iemand laten komen die naar de spieren kijkt en niet alleen naar de wervels zoals een osteo. Ik heb goede ervaringen met Happy Athlete sportmasseurs. Mijn paard is daar zo ontzettend van opgeknapt. Na een behandeling zag je letterlijk verschil in haar hele bouw. Het kan best dat ze ergens vast zit in haar spieren en een osteopaat lost dat meestal niet op.

Flora XXVIII
Pura Raza Española

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:07

IsabelHx schreef:
Fijn om te horen dat het beter gaat!
Ik zou toch eens iemand laten komen die naar de spieren kijkt en niet alleen naar de wervels zoals een osteo. Ik heb goede ervaringen met Happy Athlete sportmasseurs. Mijn paard is daar zo ontzettend van opgeknapt. Na een behandeling zag je letterlijk verschil in haar hele bouw. Het kan best dat ze ergens vast zit in haar spieren en een osteopaat lost dat meestal niet op.

Een osteopaat behandelt de wervelkolom, spieren, bindweefsels, organen, eventuele gewrichten. Dus completer plaatje kun je niet hebben.

Ts, even tandarts en osteo afwachten, blijven de problemen bestaan dan zul je het toch rijtechnisch aan moeten pakken met goede instructie. Een bit kan je helpen maar zal het probleem veelal niet oplossen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-16 23:01

Tandarts is trouwens geweest! Zaten een paar scherpe randjes maar er waren geen haken. De tandarts zei dat ze er ook geen last van kon hebben tijdens het rijden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:23

Ik ga hier helemaal in mee met wat "Tamary" al aangaf.
Je zegt dat het zonder bit geen probleem is maar ze ook tegen je hand in gaat, dus is het wel een probleem.
Dit ligt niet aan het bit, maar aan jouw communicatie.

tamary schreef:
Hele tegen de hand zijn probleem aanpakken en dat begint in stilstand. Klein beetje is wel degelijk een probleem. Ze zet zich dus ergens vast in het lijf en of dat gewoonte is, pijn of enkel geen spierpijn willen valt zo niet te zeggen. Er van uit gaande dat inderdaad alles fysiek in orde is, is dit een communicatie fout en die zal je echt moeten oplossen. 100% willen meewerken is voor beide partijen wel zo prettig, maar ook een stuk gezonder. Pas als hele lijf meewerkt kan er correct getraind worden, omdat er dan pas juist spiergebruik mogelijk is en dus minder snel slijtage/overbelasting ontstaat.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-16 17:27

Klopt inderdaad. Maar zoals ik aangegeven heb heb ik er geen last meer van en is de communicatie de laatste tijd echt top!

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:02

Cemlys schreef:
IsabelHx schreef:
Fijn om te horen dat het beter gaat!
Ik zou toch eens iemand laten komen die naar de spieren kijkt en niet alleen naar de wervels zoals een osteo. Ik heb goede ervaringen met Happy Athlete sportmasseurs. Mijn paard is daar zo ontzettend van opgeknapt. Na een behandeling zag je letterlijk verschil in haar hele bouw. Het kan best dat ze ergens vast zit in haar spieren en een osteopaat lost dat meestal niet op.

Een osteopaat behandelt de wervelkolom, spieren, bindweefsels, organen, eventuele gewrichten. Dus completer plaatje kun je niet hebben.

Ts, even tandarts en osteo afwachten, blijven de problemen bestaan dan zul je het toch rijtechnisch aan moeten pakken met goede instructie. Een bit kan je helpen maar zal het probleem veelal niet oplossen.


Dan had ik een bar slechte osteo haha

Flora XXVIII
Pura Raza Española

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Pony pakt bit vast met buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:05

IsabelHx dat weet ik niet haha, maar ik ben zelf osteopaat en dat is Hoe ik werk en hoe osteopathie werkt.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 16 bezoekers