kan ik nog op mijn shet ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Xx_roosje
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-10-16

kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 13:43

hallo allemaal ik heb een shetlander /3 ze is 1.10 meter hoog. ze is best sterk gebouwd. ze is 250 ( gezond gewicht). ik ben ong. 1.50 hoog en ik weeg ong. 45 kilo. ik reed vroeger nog op haar. nu wat minder want ik heb twee verzorgsters. ik ga als ik rij op buitenrit want ze kan nog niet alleen op buitenrit want ze is nog erg onzeker %) . het kan alleen met iemand die ze vertrouwd en de verzorgsters verzorger haar nu pas een maand, maar ze vind het zooooo leuk om op buitenrit te gaan :j dus ga ik 1 a 2 keer in de week met haar op buitenrit kan dit nog ? ( ze struikelt nooit en loopt gewoon normaal)


Supervixen

Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:55

Nee ik vind van niet, maar misschien heb je een foto zodat we beter kunnen zien hoe het eruit ziet als jij erop zit??

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:56

Ik was amper 1.40m - 1.45m toen ik me al te klein vond voor een pony van 1.17cm. Dus het lijkt me dat je te groot bent.. Maar inderdaad, zonder foto weten we helemaal niks

deksel

Berichten: 3758
Geregistreerd: 16-10-13

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:58

Ik vind je te groot (en te zwaar, want er moet ook nog tuig bij). Hoe groot zijn je verzorgsters?

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:04

Ik heb met mn 169 en 55 kg een shet van 1.10 doorgereden. Was alleen maar zadelmak en ik reed m 1x per week om wat bij te leren. Ging prima hoor :)

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:08

Tja, af en toe een keertje misschien
Maar of het slim is?

Al i want for cristmass is a ponyyyyyyyyy!!!![/size]

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:32

Dublinlove8 schreef:
Tja, af en toe een keertje misschien
Maar of het slim is?


Dus ze is te groot.

Ik vind (en ik denk meerdere) dat jij te groot bent, zowel qua lengte als gewicht. Dus ook niet voor 1 keertje erop, te groot is te groot. Als je zo graag met haar op buitenrit wil, dan kun je dat bv aan het halster doen, fietsend of met een sulky. Maar erop zitten is écht te zwaar voor zo'n klein pony'tje. Dat ze niet struikelt zegt natuurlijk niks over of jij te groot bent :)

...
Ik ben gerpiegorp

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:33

Te zwaar als je alleen al de 20% draaggewicht regel zou toepassen.

Niet meer doen in mijn ogen dus.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Xx_roosje
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-10-16

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 15:25

Ik ben zoiezo niet te groot want zonder zadel kom ik nog iets van 20 cm boven de knie uit

Xx_roosje
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-10-16

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 15:29

Ik heb het uitgerekend met gewicht als er 20% van het lichaam's op mag dan zou er 50 kilo op mogen en ik ben 45 dus dan kan dat gewoon toch?

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:33

Alleen met een foto kunnen we goed beoordelen.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:33

Gaat niet alleen om het gewicht hè? Je lengte zorgt ook voor disbalans voor je pony.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:41

Xx_roosje schreef:
Ik heb het uitgerekend met gewicht als er 20% van het lichaam's op mag dan zou er 50 kilo op mogen en ik ben 45 dus dan kan dat gewoon toch?


Als jij zo vastberaden bent dat je erop past en niks wil aannemen, waarom vraag je het dan? :') Ik kan je vertellen (en zonder maar een foto te hoeven zien) dat jij niet past op je shet.

20% is inclusief tuig. Dus zadel, hoofdstel, singel, dekje en jij met cap, laarzen, kleding e.d. Daarbij is 20% voor een shet te veel (vind ik, 50 kilo zwaar voor zo'n pony). Ik zou eerder 15% nemen en dan ben je dus te zwaar. En, dat je niet bij zijn knieën komt, wil ook niks zeggen, aangezien je bovenlichaam ook te lang kan zijn en daardoor kun je je pony uit balans brengen... Als jij zo graag wil rijden, verkoop je deze pony toch en koop je een grotere voor terug waar je wél op kunt rijden...

...
Ik ben gerpiegorp

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:42

Foto, want alleen de lengte versus gewicht kan bij mensen onderling qua verhoudingen enorm verschillen!

Zónder iets gezien te hebben, en alleen afgaande op de door TS gegeven info van ruiter en paard zou ik zeggen: je weet toch wel beter?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:56

gerpiegorp schreef:
Xx_roosje schreef:
Ik heb het uitgerekend met gewicht als er 20% van het lichaam's op mag dan zou er 50 kilo op mogen en ik ben 45 dus dan kan dat gewoon toch?


Als jij zo vastberaden bent dat je erop past en niks wil aannemen, waarom vraag je het dan? :') Ik kan je vertellen (en zonder maar een foto te hoeven zien) dat jij niet past op je shet.

20% is inclusief tuig. Dus zadel, hoofdstel, singel, dekje en jij met cap, laarzen, kleding e.d. Daarbij is 20% voor een shet te veel (vind ik, 50 kilo zwaar voor zo'n pony). Ik zou eerder 15% nemen en dan ben je dus te zwaar. En, dat je niet bij zijn knieën komt, wil ook niks zeggen, aangezien je bovenlichaam ook te lang kan zijn en daardoor kun je je pony uit balans brengen... Als jij zo graag wil rijden, verkoop je deze pony toch en koop je een grotere voor terug waar je wél op kunt rijden...


Juist!!

Een shet van 1.10 is geen 250 kg ts.
Eerder, mits op correct gewicht en gespierd 200 kg.
Dat is met 20% toch echt maar 40 kg.
Reken even voor het gemak een kunststof zadel, 3 kg.
Dekje beugelriemen en beugels, 2 kg.
Je eigen kledij, laarzen, cap en kleding, sowieso 4 kg.
En samen kom ik toch écht uit op een 49 kg. (mits kunststof zadel, leder is vaak al 7-8 kg.)

Daar komt nog bij.
Om de discussie nog even korter te maken.

Een boomzadel moet passen waar jij in past, en niet verder komen dan de laatste rib van de pony.
Nu zeggen mensen: Shetten zijn stérk hoor!!
JA! Dat zijn ze.
Maar een zadel mag NOOIT en te nimmer op de lendenwervels drukken. Dit kan namelijk blijvende schade opleveren aan de nieren.
En qua bips zul je vást wel in een 15 inch passen, ook wel in 14 denk ik. Maar komt dit dan wel uit met het rest van het zadel? Of beland je zoals de meeste ruiters, achter op de lepel, en kom je in een stoel zit.

Veel shetten kunnen namelijk maar max 14 inch zadel hebben, zonder op de lendenen te komen.
Boomloos is een ander verhaal uiteraard, maar ook daarbij mag het ruitergewicht zélf niet over de 18e rib komen.

Lang verhaal kort?
Graag een foto van de zijkant ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: kan ik nog op mijn shet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:34


We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers