Kijken we nog écht naar een paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 13:39

Hoevaak zie je het niet langs komen? Op Facebook of hier op bokt....
Een "prachtige" zilverappel, zo frans als de neten
Een "schitterende" Fries met mega veel behang, met een mega weke rug
Een "gaaf" getekende paint, zo koehakkig als de pest
Een "super" tinker, met een karperrug...
Zomaar wat fictieve voorbeelden...

Zolang er maar veel behang op zit, of een mooi kleurtje, of een mega uitstraling wordt er massaal oeh en aah geroepen. Dat het paard in kwestie vervolgens zo krom als een hoepel is lijkt niet uit te maken...

Kijken we nog wel écht naar een paard?


Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:44

Ik denk niet dat je in deze van een 'we' kunt spreken.
Misschien dat de algemene tendens veranderd is, maar hoewel ik de aandacht voor bijzondere kleurtjes wel toegenomen vind heb ik zelf niet het idee dat er tegenwoordig minder door een mooi behangetje of bijzondere aftekeningen heen gekeken kan worden.

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:44

Ik vind bouw en karakter altijd belangrijker dan een apart kleurtje of veel behang.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 19-10-16 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:46

Volgens mij wordt er op Bokt juist als geen ander gekeken naar bemerkingen, onzuiverheden, slechte rug/zadel, o.i.d.
Dus nee, ik kan me er niet echt in vinden :)

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:47

Nee TS daar kan ik me ook niet in vinden. Een mooi gezegde vind in nog steeds "een goed paard heeft geen kleur".
Er zijn altijd mensen geweest die voor de OOOOhhhhh factor gaan. Maar ik denk nu niet meer dan voeger.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:48

Voor mijn gevoel kijken veel mensen tegenwoordig eerst naar de kleur en daarna pas naar de functionaliteit en gezondheidskenmerken. Ook bij de hengstenkeuze trouwens.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xMazzel
Berichten: 929
Geregistreerd: 11-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:49

Ik denk dat het maar net is waar je naar kijkt..
Lees je het topic van de zuidlaardermarkt, daar heb ik het idee dat het voornamelijk om kleurtjes en verschijning gaat.
Lees je het topic Nieuw paard kopen deel XIX , daar word erg gekeken naar de bouw van de paarden.

Mensen willen vaak kleurtjes of iets bijzonders, denk ook dat veel mensen gewoon niet genoeg paarden gezien hebben en meegemaakt hebben om in te zien bij de eerste blik; ooh maar die staat wel erg frans.
Of dat ze ergens gaan kijken en direct zien dat het paard een bokhoefje heeft.
Vraag mij af of dit iets nieuws is of dat het gewoon al erg lang speelt maar dat het door de media van tegenwoordig gewoon erg uitvergroot is...

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:51

Mij is wel opgevallen dat mensen vaak iets anders willen hebben dan anderen. Zo zie je de vreemdste kruisingen voorbij komen, ookal zijn er eventuele risico's bekend.

Ook lijkt het idd veel geselecteerd op kleur of andere uiterlijkheden.

Maar hoop dat men vooral gaat voor een gezond beest en niet voor de "mooiste" of apartste.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:53

Cayenne schreef:
Voor mijn gevoel kijken veel mensen tegenwoordig eerst naar de kleur en daarna pas naar de functionaliteit en gezondheidskenmerken. Ook bij de hengstenkeuze trouwens.


True!

Bovendien herkent niet iedereen de mankementen die beschreven worden in de OP.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:53

Cayenne schreef:
Voor mijn gevoel kijken veel mensen tegenwoordig eerst naar de kleur en daarna pas naar de functionaliteit en gezondheidskenmerken. Ook bij de hengstenkeuze trouwens.

Dat gevoel heb ik idd ook :j

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:00

xMazzel schreef:
Ik denk dat het maar net is waar je naar kijkt..
Lees je het topic van de zuidlaardermarkt, daar heb ik het idee dat het voornamelijk om kleurtjes en verschijning gaat.
Lees je het topic Nieuw paard kopen deel XIX , daar word erg gekeken naar de bouw van de paarden.

Dit. Toen ik gister over de markt liep, zonder de intentie iets te kopen, kijk ik meer naar de kleurtjes eerlijk gezegd, ''oh die is leuk'' ja want die heeft leuke stippen.

Echter, als ik een paard koop, kijk ik juist eerder naar de bouw van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:02

Ik schrok ervan dat sommige mensen puur op kleur fokken, zonder te weten wat erachter zit, of het paard wel een beetje goed in elkaar zit van binnen zeg maar. Maar dat vind ik ook vaak het geval bij de Mini's. Wordt gewoon gefokt met merries die dwergachtig zijn(korte benen, korte rug etc), maar omdat ze zo'n leuk kleurtje hebben, wordt er gewoon mee gefokt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:04

Joolien, dat valt mij ook steeds meer op. Ik zie steeds meer op bokt dat mensen puur op kleur fokken, of zelfs een (niet gekeurde) hengst kopen en die direct bij een merrie gooien om drachtig te worden, puur omdat de hengst een leuk kleurtje heeft. Daarbij letten ze dan totaal niet op of de hengst een goede aanvulling kan zijn op de merrie en is ook niets bekend over erfelijke gebreken etc.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:06

Joolien schreef:
Ik schrok ervan dat sommige mensen puur op kleur fokken, zonder te weten wat erachter zit, of het paard wel een beetje goed in elkaar zit van binnen zeg maar. Maar dat vind ik ook vaak het geval bij de Mini's. Wordt gewoon gefokt met merries die dwergachtig zijn(korte benen, korte rug etc), maar omdat ze zo'n leuk kleurtje hebben, wordt er gewoon mee gefokt.

Echt? Wow. -O-

Ik heb nu bijvoorbeeld 2 Friezen lopen, maar ik laat er maar eentje dekken in het voorjaar, de ander heeft een heerlijk karakter, mooie bouw, geweldige bespiering, goede afstamming, maar helaas ZE en verder medisch ook niet helemaal in orde, maar doet het prima met speciaal voer en medicijnen.

Daar moet je gewoon niet mee willen fokken :n sneu.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:07

Zolang er markt voor is / vraag naar is, zal dat blijven bestaan. Ben ik bang.

Overigens zijn mijn Eigen beesten ook verre van "perfect" en is er eentje nog zo krom als een hoepel. Gebruiksdoel aangepast aan hetgeen ze wel zou kunnen. Maar je wilt niet weten hoe vaak mensen aangeven dat het zulke gave beesten zijn. Gaaf zeker, maar bouwkundig :+ niet helemaal correct ;)

Rockes <3

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:09

eerlijk is eerlijk, bij mijn fokplan heb ik eerst naar homozygote bonte hengsten gezocht omdat ik al mijn hele leven lang een grote bonte warmbloed wil.
En daarna pas naar wat het beste bij mijn merrie en mijn verdere wensen paste, maar daarbij ben ik niet lichtzinng te werk gegaan en heb wel degelijk naar het binnenste ook gekeken.
Dus het hoeft niet perse slecht te zijn

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:08

Ik vond mijn paard van onder tot boven foeilelijk qua bouw, maar hij is qua kleur ook doodsaai dus dat was het ook niet. Hij had gewoon "iets". En dat ie vet frans stond en een hoog kruis heeft en een enorme schoft mét doorgezakte rug.. tja pech. Dus om je vraag te beantwoorden: Ja ik heb echt goed gekeken hoor, maar ik wilde hem toch :j Geen spijt van gehad
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 19-10-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:14

TS, dit denk ik ook altijd inderdaad. Ook met veel advertenties; 'heeft mooi behang, leuk karakter en mooie vachtkleur.' Vervolgens is de pony in kwestie twintig met een doorgezakte rug, scheve achterhand en stijve schouders, maar dat zeggen ze niet...

Ik snap overigens wel dat mensen in smaak veranderen, mijn vorige verzorgpaard had ook een vreemde bouw, echt een Tuiger. Dikke nek, schraal om de ribben, dikke achterhand, steile schouder en brede kogels/knieën. Tja, prima bouw maar eigenlijk best lelijk...

Sowieso zie ik tegenwoordig allemaal Friezen en Haflingers met doorgezakte ruggen...

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

xMazzel
Berichten: 929
Geregistreerd: 11-01-10

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:18

Dit allemaal zal trouwens mede ook komen doordat als er een correct gebouwde is met kleurtje er hier meteen een in veel mensen hun ogen flink bedrag voor gevraagd word.
Ook wat veel mensen hier aanhalen het kleurtje is zo belangrijk voor velen dat de rest niet meer interessant genoeg is..

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:20

Natuurlijk is de bouw en gezondheid het belangrijkst. Maar als er een gezonde/normaal gebouwde vos staat, of eentje met een soortgelijke bouw in een apart kleurtje, zullen veel mensen voor het tweede gaan. Laten we ook niet doen alsof alle dieren met een apart kleurtje ineens standaard veel minder gebouwd zijn dan dieren met een wat meer doorsnee kleur.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:22

Sunrise_ schreef:
Natuurlijk is de bouw en gezondheid het belangrijkst. Maar als er een gezonde/normaal gebouwde vos staat, of eentje met een soortgelijke bouw in een apart kleurtje, zullen veel mensen voor het tweede gaan. Laten we ook niet doen alsof alle dieren met een apart kleurtje ineens standaard veel minder gebouwd zijn dan dieren met een wat meer doorsnee kleur.


Nee, maar je ziet ze tegenwoordig veel vaker. Overal zie je valkjes (vind ik ook mooi hoor, zou het zelf nooit aanschaffen) en cremello's tevoorschijn komen.
Ik hoorde laatst van mijn moeder dat er bij haar op stal echt bijna alleen maar bruin, vos en zwart stond.

Gelukkig val ik wel op een goeie bouw, haha.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:24

Ik heb mijn man wel uitgezocht op z'n mooie haarkleur. Gelukkig heeft hij ook een goede bouw en een fijn karakter. :D

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:26

safina schreef:
Ik heb mijn man wel uitgezocht op z'n mooie haarkleur. Gelukkig heeft hij ook een goede bouw en een fijn karakter. :D
Laat me raden; en rooie :P

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:27

Een paar maanden terug had je inderdaad die Fries in Amerika die ze even hadden uitgeroepen tot mooiste paard ter wereld. Beest had heel veel en mooi behang, maar verder dan dat was het verre van de mooiste Fries (laat staan paard) die ik ooit had gezien. Inderdaad een weke rug, en verder weinig speciaals. Maar op Bokt waren er best veel mensen met diezelfde mening.

Het inmengen van nieuwe kleuren in bepaalde rassen vind ik op zich wel leuk en kan je fokdoel zijn. Maar dan wel binnen de kaders van 'goed' fokken natuurlijk. Zo zie je tegenwoordig steeds meer paarden met veel Arabisch bloed, maar die een andere kleur hebben dan zwart, bruin of vos. Afgezien van de kleur zie ik niet dat dat geen 100% volbloed is, maar ik heb dan ook geen verstand van exterieur, fouten als beenstand etc. daargelaten.
Maar expres doorfokken op gebreken (zoals bijv. dwerggroei) om sneller bij je doel te komen vind ik niet kunnen.

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:28

Oldskool hierzo, dus nog van het gezegde dat een goed paard geen kleur heeft...

Heel eerlijk heb ik qua kleur juist de voorkeur voor zwart/vos/bruin en dan zo effen (dus 1 kleur) als mogelijk, maar ik zou nooit een schimmel of een bonte (bah!) laten staan als die voor de rest goed is.

Maar ik denk ook wat de ts als voorbeelden noemde, wellicht voornamelijk verkooppraatjes zijn? Of zit ik heel verkeerd?

:') Safina.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers