Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 10:31

Hallo,
Ik hoop dat iemand mij z.s.m. kan helpen met mijn probleem..
Ik had mij voorgenomen deze vakantie mijn kamer te schilderen en ben hier dus maandag mee begonnen. Ik ben begonnen met het plafon. Het was bruin en het zijn latjes van hout. Die wou ik graag wit hebben. Dus ik geschuurd en een pot witte verf voor op hout gepakt en de eerste laag geschilderd. Nou wou dat totaal niet goed dekken en kwam ik erachter dat het hoogglans is en dat vond ik niet mooi voor op mijn plafon. Dus ik gister naar de hornbach, meneer raadde mij verf voor hout op waterbasis aan moest wel in 1 keer goed dekken zei hij. Dus ik weer schuren en stofvrij maken en de eerste laag aangebracht. Nou zag ik al direct dat deze verf ook niet goed pakt... Het ziet er waterig uit alsof het allemaal druppeltjes zijn en ziet er niet uit.. Nu zit ik een beetje met mijn handen in het haar en weet ik niet hoe ik dit nu moet oplossen. Ik heb ook weinig zin weer naar de hornbach te gaan om weer nieuwe verf te kopen. Wie kan mij helpen?


Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:34

Heb je ook ontvet?
Verder heb ik er helaas ook weinig verstand van, dit is het enige dat ik kan bedenken :=

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:35

Heb je de verf wel goed doorgeroerd?

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

Irene_S

Berichten: 225
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:35

Ik denk dat je eerst even had moeten voorbehandelen met grondverf na het schuren. Denk niet dat het aan de toplaag verf ligt maar puur aan de grondlaag

Carlos, al 15 jaar mijn maatje ~B+12 L1+10 L2+10 M1+11 M2+12~

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:42

heb je geen geolied plafond?
Verf voor hout hoort gewoon te pakken, ook als het op waterbasis is. Als je geen primer gebruikt heb je vaak wel een extra laag nodig om voldoende dekking te hebben. Maar dat verklaard niet de druppelvorming.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 10:45

Goldie schreef:
Heb je ook ontvet?
Verder heb ik er helaas ook weinig verstand van, dit is het enige dat ik kan bedenken :=

Nee niet ontvet

lovey_ou schreef:
Heb je de verf wel goed doorgeroerd?

Ja ik heb de verf goed geroerd.

Irene_S schreef:
Ik denk dat je eerst even had moeten voorbehandelen met grondverf na het schuren. Denk niet dat het aan de toplaag verf ligt maar puur aan de grondlaag

Dus ik zou eerst een laag grondverf aan moeten brengen vpordat ik deze verf erop kan doen?


petitparis schreef:
heb je geen geolied plafond?
Verf voor hout hoort gewoon te pakken, ook als het op waterbasis is. Als je geen primer gebruikt heb je vaak wel een extra laag nodig om voldoende dekking te hebben. Maar dat verklaard niet de druppelvorming.

Er is wel iets over het hout gesmeerd is te zien maar ik zou niet weten of dat olie is..

cariena1
Berichten: 916
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:48

ontvetten en grondverven na laatste laag grondverf ff licht afschuren voor volgende laag verf

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 10:50

cariena1 schreef:
ontvetten en grondverven na laatste laag grondverf ff licht afschuren voor volgende laag verf

Waarmee moet het ontvet worden? En waarom precies want er zit nu dus een laag hoogglans verf op. Grondverf ga ik dan even opzoeken moeten we nog wel hebben denk ik

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:50

veranderde de kleur vh hout als je geschuurd hebt? Vernis en laklagen "beschadig" je bij het opschuren. Olie laag niet, want die trekt erin.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:53

Als je druppelvorming krijgt komt dit inderdaad door het niet ontvetten.

Voor het schilderen is het:
Schoonmaken/ontvetten met water/ammoniak oplossing of water/StMarc oplossing

Schuren

Stofvrij maken

Grondverf als je van een andere verfsoort of kleur veranderd (dus in jouw geval)

Vaak van donker naar wit is 1 of 2x grondverf en dan 1 of 2x aflakken. Als het goed pakt kan je met beide 1x af, als het minder mooi pakt is het slim om of de grond of de aflak 2x te doen tot het mooi wit is. Tussen elke laag licht opschuren en afstoffen

Zo te lezen schort het dus en aan de voorbereiding (ontvetten enz) en aan de verfkeuze.
Beide is te herstellen maar je moet dus op pad voor Ammoniak of StMarc en voor grondverf.

In 1x dekkend op een donker plafond met een lichte verf kan je direct vergeten, gaat hem niet worden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:56

Hier heb ik op donker kozijn naar lichte kleur 2 lagen grondverf en 3 lagen goed dekkende toplaag nodig gehad om voldoende te dekken. Goed schuren stofvrij maken en ontvetten zijn stap 1 voor je er iets op gaat smeren. De eerste laag grondverf deed nagenoeg niets, en zelfs de tweede toplaag drooge heel maf op. Kan best dat ik in voorjaar nog een laag erop moet doen voor het mooie maar het weer haalde me in nu.

Advies van hornbach verbaasd me, ze zouden beter moeten weten dat eerst gronden wel verstandig is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 11:07

petitparis schreef:
veranderde de kleur vh hout als je geschuurd hebt? Vernis en laklagen "beschadig" je bij het opschuren. Olie laag niet, want die trekt erin.

Ja het hout word lichter en ziet er inderdaad beschadigd/geschuurd uit.


MarliesV schreef:
Als je druppelvorming krijgt komt dit inderdaad door het niet ontvetten.

Voor het schilderen is het:
Schoonmaken/ontvetten met water/ammoniak oplossing of water/StMarc oplossing

Schuren

Stofvrij maken

Grondverf als je van een andere verfsoort of kleur veranderd (dus in jouw geval)

Vaak van donker naar wit is 1 of 2x grondverf en dan 1 of 2x aflakken. Als het goed pakt kan je met beide 1x af, als het minder mooi pakt is het slim om of de grond of de aflak 2x te doen tot het mooi wit is. Tussen elke laag licht opschuren en afstoffen

Zo te lezen schort het dus en aan de voorbereiding (ontvetten enz) en aan de verfkeuze.
Beide is te herstellen maar je moet dus op pad voor Ammoniak of StMarc en voor grondverf.

In 1x dekkend op een donker plafond met een lichte verf kan je direct vergeten, gaat hem niet worden.

Bedankt
Ammoniak heb ik volgensmij ook nog liggen. Wat is dan de verhouding met het water? Stofvrij maken kan gewoon met een doekje toch?
Mijn broer had al gezegd dat ik het zeker wel 3 lagen moest aanbrengen voor het goed wit is. Maar de man van de hornbach zei dat ik met deze verf met 1 laagje klaar was. Gelukkig maar dat ik me er al op ingesteld had dat er meerdere lagen nodig waren.

karuna schreef:
Hier heb ik op donker kozijn naar lichte kleur 2 lagen grondverf en 3 lagen goed dekkende toplaag nodig gehad om voldoende te dekken. Goed schuren stofvrij maken en ontvetten zijn stap 1 voor je er iets op gaat smeren. De eerste laag grondverf deed nagenoeg niets, en zelfs de tweede toplaag drooge heel maf op. Kan best dat ik in voorjaar nog een laag erop moet doen voor het mooie maar het weer haalde me in nu.

Advies van hornbach verbaasd me, ze zouden beter moeten weten dat eerst gronden wel verstandig is.

Zo 5 lagen is best veel zeg. Ja vind het nu achteraf ook wel raar van de hornbach. Man kwam best kundig over.. Had hij me nog een pot grondverf kunnen verkopen haha

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:20

Donker hout moet je idd eerst gronden.
En vóór het schilderen altijd eerst schuren, ontvetten en ontstoffen.

Kwaliteit verf maakt ook heel erg veel uit. Wij schilderen altijd met sikkens. Met goedkopere verf krijg ik nooit een mooi resultaat :=

[o]

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 11:33

Kan iemand misschien het ontvetten en ontgronden wat beter uitleggen? Zoals jullie waarschijnlijk wel merken is dit de eerste keer dat ik het zelf aanpak.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:39

Gronden...

Je had hout, allicht dat het gelakt was, dan moet je. (uitgaande van niet geolied)
1. schuren. (lak schuren is nog wel eens lastig omdat het soort van smelt tijdens het schuren)
2. goed ontvetten en ontstoffen, hou zelf van st marc want dat ruikt stuk beter dan ammoniak, ook voor je handen beter en als je boven je hoofd werkt pas op dat je het niet in je ogen krijgt.
3. als goed gedroogd dan gronden, dat is grondverf erop. (uiteraard geen donker grijze grondverf gaan gebruiken als je bv je plaffond wit wil hebben)
4. dan weer licht opschuren.
5. Weer afnemen, met st marc of amoniak om stof te verwijderen van schuren.
6. 1e laagje verf in je gewenste kleur.
7. komt ie nog een keer.. licht opschuren.
8. Weer afnemen, met st mark of amoniak om stof te verwijderen van schuren.
9. 2e laagje verf in gewenste kleur enzovoort tot je gewenste resultaat bereikt is.

Let op... grondverf soort moet passen bij je verfsoort, hoeft niet zelfde merk te zijn, maar terpentine basis en waterbasis in creatieve samenwerking gaat ook teleurstellend resultaat opleveren.
En goedkoop vaak duurkoop, iets duurdere verf wil nog wel eens beter dekken dan goedkopere.

Succes.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:40

Ontvetten: emmer warm water met flinke scheut ammoniak erin.
Ik doe altijd eerst schuren en dan met een doekje uit die emmer erover.
Dan grondverf. Dat is andere verf dan je lak die je nu hebt. En dat weer 24uur laten drogen en dan aflakken. Een of twee lagen. Tussen elke laag 24uur.

Verf op waterbasis vind ik trouwens niet lekker schilderen. Terpentijnbasis is makkelijker. Van Sikkens, dat is eigenlijk de enige verf die echt goed schildert :o

Edit : wat sjolvir zegt dus.
Schilderen is niet voor niets een vak :) werk van een schilder wordt over het algemeen mooier :j

[o]

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:45

Goed ontvetten! Met ammonia verdunt met water of saint marc / st marc (dat ruikt een stuk frisser). Dan laten drogen. Eerst een laagje grondverf, goed laten uitharden en dan pas aflakken. Je moet verf nooit dik opsmeren, altijd dunne lagen en dan liever een laag extra. Wij gebruiken het liefst verf van Wijzonol, die verwerkt het fijnst en dekt ook goed.

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:46


Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Kamer aan het schilderen.. Verf dekt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:50

Ik zou oppassen met schoonmaken van een plafond met water en ammoniak. Je werkt boven je hoofd en de zwaartekracht is niet je vriend in dit geval. Een water/ammoniakmix in je gezicht (ogen) is niet fijn. St. Marc werkt goed, allesreiniger trouwens ook. Beiden zijn (iets) minder agressief. Dek je wel de vloer goed af?

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:53

Ik heb juist geleerd eerst te wassen/ontvetten en dan pas te schuren omdat je anders de vuiligheid in je hout smeert.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:53

jorretje schreef:
Goed ontvetten! Met ammonia verdunt met water of saint marc / st marc (dat ruikt een stuk frisser). Dan laten drogen. Eerst een laagje grondverf, goed laten uitharden en dan pas aflakken. Je moet verf nooit dik opsmeren, altijd dunne lagen en dan liever een laag extra. Wij gebruiken het liefst verf van Wijzonol, die verwerkt het fijnst en dekt ook goed.


Ik zou als stap 1 eerst schuren. Met een niet al te grove korrel (tenzij het spul er echt dik op zit). Dan de ammoniak (haal je meteen dat afgeschuurde spul eraf). Voor de rest zou ik jouw stappen inderdaad volgen. Wellicht tussen de lagen verf door nog heel licht met ultra fijn schuurpapier de laklaag weer even breken. Maar dan met 1 veeg zeg maar.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:57

pol013 schreef:
Ik heb juist geleerd eerst te wassen/ontvetten en dan pas te schuren omdat je anders de vuiligheid in je hout smeert.


Daarna moet je weer ontvetten, want het schuursel moet eraf en je hebt er weer met je vette vingers aan gezeten :)

[o]

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:01

Ik zag al dat anderen het ook zeiden, maar eerst goed ontvetten, lauw water en een flinke scheut amoniak of st marc. Eerst ontvetten dan schuren anders schuur je het vuil in het hout
dan lichte grondverf, hechte beter en meteen al een ondergrond en dan pas lakken.
Afhankelijk van je inrichting is balkjes in bv lichtgrijs ook mooi ipv wit

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:01

verootjoo schreef:
pol013 schreef:
Ik heb juist geleerd eerst te wassen/ontvetten en dan pas te schuren omdat je anders de vuiligheid in je hout smeert.


Daarna moet je weer ontvetten, want het schuursel moet eraf en je hebt er weer met je vette vingers aan gezeten :)



Een nieuw reltopic! Eerst ontvetten of eerst schuren? _O- _O- _O-

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:08

Klopt pol1

Ontvetten,
Schuren,
Stofvrij maken,
Ontvetten,
Drogen,
Behandelen/schilderen.

Wanneer je verf op waterbasis gebruikt is het altijd wel handig om te weten wat voor soort verf eronder zit.
Verf op WB hecht lastiger. Advies hiervoor is om eerst een grondverf laag aan te brengen.

Tussen alle lagen opnieuw licht schuren en ontvetten.
Bij verf op WB komt ontvetten nauwer dan met verf op terpentine basis.
In theorie is het zelfs soms zoveel pech hebben, dat wanneer je een vet (geworden) kwast in de verfpot stopt de hele verf niet goed meer te schilderen is.

Gebruik ook rollers en/of kwasten die speciaal voor verf op WB zijn. Verf op WB vloeit van zichzelf iets minder mooi en goed uit dan verg op terpentine basis.

Overigens vind ik het altijd wel weer bewonderenswaardig dat een winkel/verkoper kan garanderen dat iets in één keer dekkend is. Niet iedereen heeft de kunde op wat dikker te schilderen zonder druipers erin te krijgen. En bij dunner schilderen (wat het grote gros van NL doet) krijg je het nooit in 1x dekkend.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, silverwind, stoeltafel, Thats_Me, x_Elise en 28 bezoekers