afwisseling met rijden?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

afwisseling met rijden?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 10:32

Het paard wat ik op het moment rij is niet de makkelijkste, maar ik denk dat het voor hem heel belangrijk is dat hij afwisseling heeft in het rijden. het is de bedoeling dat hij wel wedstrijden gaat lopen, maar toch denk ik dat het heel erg belangrijk is dat hij afwisseling heeft in het rijden. hij wordt of gelongeerd of gereden. Mijn vraag is wat kan of doen jullie nog meer met je paard???

Ohja er zijn geen balken ofzo aanwezig dus kunnen niet springen, buitenrijden gaan we mss nog proberen maar hebben jullie nog ideeen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:30

ga een keer bijvoorbeeld alleen maar ff losstappen, rij heel erg voorwaarts neerwaarts, dan ff alleen galloperen goed los in t lijf, lekker over de rug, en ga dan buiten ff uitstappen, of aan de hand een stukje wandelen.

ga een keer in een andere bak rijden, of zoek buiten ergens een groot grasveld op, en rij daar in een denkbeeldige bak, is meteen een hele goede oefening voor als je op wedstrijd gaat!

rij een keer samen met iemand in de bak en ga wat pas de deux oefenen!
moet je dsu echt heel goed netjes met zn 2en naast elkaar rijden en ondertussen rijden jullie wat figuren en wijken bij elkaar vandaan en dan weer terug naar elkaar oid
gewoon wat fantsie gebruiken!

veel meer ideetjes heb ik ook niet!

succes!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:03

Beetje improviseren voor de balkjes:
Party!! Neem 2 halstertouwen en leg die op de grond. Nu kan je proberen tussen die touwen netjes achteruit te lopen of je kan proberen uit draf of galop tussen de touwen te stoppen.
Party!! Kleine voltes draven en constant van hand wisselen (moet je wel een paar goed opgewarmde spieren voor hebben)
Party!! Om emmers heen zigzaggen, gaat je paardje ook gelijk opletten

Het zijn wat kleine dingetjes, maar ze zijn wel leuk!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 14:03

Nou euhm , je zou misschien voltige kunnen doen?
Of euhm , zonder zadel een keertje heel intensief rijden. Moet je wel opletten dat ie een niet al te harde rug heeft!!!
Groetjes!

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 15:08

hij laat zich niet echt goed rijden, maar dat gaat steeds beter maar weten jullie niet wat dingen die hij ook echt leuk zou kunnen vinden samen pas de deux rijden zalk zeker een keertje doen en voltige ook ...

spelen in de bak is dat mss ook een goed idee alleen hoe doen jullie dat precies??????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 16:11

Wat veel mesen vergeten is dat je in je dressuurtraining ook afwisseling moet aanbrengen. Veel mensen rijden dag in dag uit dezelfde rondjes in de baan en dat is echt geestdodend voor een paard.
Ook als je ongeveer b rijdt kun je de ene dag je richten op het exact op de letter rijden terijl je de andere dag weer meer op rechte lijnen oefend of juist verschillende voltes.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:00

ja spelen in de bak is super!!! Ik weet niet hoe ik dat precies doe , het gaat vanzelf!! Laat je pony volgen, als jij stopt hij ook. Ik kan met Faust een soort verstoppertje spelen , maar ik weet niet of alle paarden dat zo snel snappen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:51

Zelfs als je alleen maar serieus wilt rijden, kun je je paard die 5 keer in de week dat je erop zit (gokje) voldoende afwisseling geven. Richt je de ene dag volledig op overgangen. De volgende dag ga je de puntjes op de i zetten met je figuren, dus heeeeel precies op de letter rijden. De volgende dag is gewijd aan jouw houding (of je moet net tot die 0.00001% van de ruiters horen die perfect zitten Haha! ), de volgende dag oefen je proefjes etc etc.

Of zet eens pionnen (of emmers, of andere stilstaande gevallen Haha! ) in de bak, en ga daar je voltes maar eens omheen oefenen. Kijk waar je naartoe gaat, en zorg dat de volte op elk punt even ver van de pion af is. Wedden dat je al een half uur bezig bent voor je uberhaupt twee nette voltes achter elkaar kunt sturen op verschillende groottes? Daarna breidt je het uit naar andere pionnen, en zorg je dat de houding van je paard en jou perfect blijft in de omstelling van de ene volte naar de andere volte (andere hand dus). Nog meer uitdaging nodig? Prima, dan ga je tempowisselingen rijden in de rechte stukjes tussen de voltetjes in. Nog meer uitdaging? Galopwissels op de rechte stukjes. Nog meer uitdaging? Renvers op de voltes en toch de perfecte volte bewaren.

Hihi, volgens mij kan ik zelfs Anky nog wel een uur peentjes laten zweten *LOL*