Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 14:21

KNHS
Afbeelding
Foto door Margreet



Op 27 september bracht de Sectorraad Paarden al een bericht naar buiten over de belangrijkste wijzigingen aan het paardenpaspoort per 1 januari 2016. Dit leidde tot diverse vragen en onduidelijkheden in de sector. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft daarom een korte aanvulling op het bericht van 27 september.

Buitenlandse paspoort uitgevende instanties die paspoorten uitgeven voor paarden in Nederland en die momenteel identificatie gegevens rechtstreeks aanleveren aan de centrale databank (onder andere Belgische stamboeken en AES), kunnen deze werkwijze voorlopig ongewijzigd voortzetten. In overleg tussen RVO en die partijen wordt een passende, structurele oplossing gezocht.

Sinds 1 januari 2016 geldt naast de al bestaande voorschriften, in alle landen van de EU een aantal nieuwe voorschriften voor identificatie en registratie van paarden. Deze voorschriften zijn terug te lezen in de EU-verordening 2015/262.

Op de website van de Sectorraad Paarden is een volledig overzicht te lezen van de belangrijkste wijzigingen en informatie omtrent het paardenpaspoort.

Gerelateerd bericht:
[VN] Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:24

Maar als ik op buitenrit ga, neem ik toch echt mijn paspoort niet mee!

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:26

Jammer, nou word ik dus wéér naar een andere site gestuurd om daar (misschien) eindelijk te vinden wat ik (eventueel) nóu weer moet doen.

En inderdaad, even gekeken, nu weet ik nog steeds niet wat er nou gewijzigd is. Ik lees tenminste niets nieuws, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:29

tine10 Elk paard moet een paspoort hebben en gechipt zijn. Het paspoort hoort in principe altijd bij het paard te zijn. Hiervoor gelden enkele uitzonderingen, namelijk:

•als het paard tijdelijk bereden, gemend, geleid of meegenomen wordt in de buurt van het bedrijf of als paarden verweidt worden.

Oftewel met buitenrijden hoef je het paspoort niet mee te hebben zoals ik het lees alleen als je ver weg zo gaan rijden wel weer.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:30

Inderdaad. Erg lastig. Maar wat ik vond was dat je altijd en overal je paspoort direct moet kunnen tonen. Sorry, maar dat is gewoon niet altijd haalbaar. Ik ga dat ding echt niet te paard meenemen bij iedere buitenrit. Je stopt hem niet zomaar even in een broekzak ofzo.

Ik rijd niet in de buurt van onze stal.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:35

Het zou zó fijn zijn hè, als de KNHS, of de sectorraad, en nóg fijner als boktnieuws dat nou gewoon eens zelf netjes zou uitzoeken, een lijstje zou maken met:

oude regel -> wordt deze regel
deze regel is erbij gekomen
deze regel is vervallen.

Gewoon, in één simpel tabelletje.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:37

tine10 schreef:
Inderdaad. Erg lastig. Maar wat ik vond was dat je altijd en overal je paspoort direct moet kunnen tonen. Sorry, maar dat is gewoon niet altijd haalbaar. Ik ga dat ding echt niet te paard meenemen bij iedere buitenrit. Je stopt hem niet zomaar even in een broekzak ofzo.

Ik rijd niet in de buurt van onze stal.


En als je duidelijke foto's van het paspoort op je mobiel hebt staan dan, zou dat geaccepteerd worden?

ggk dekhengst VENCO, NSvT en Z2-dressuur startgerechtigd, staat ter dekking bij Stal de Zwanepol in Kamperveen
info: staldezwanepol@gmail.com


tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:39

Denk het niet. Heb altijd kopieen in de auto liggen, maar heb begrepen dat dat ook niet wordt geaccepteerd.
Ik snap ook niet zo goed die toevoeging over aftekening van paard. Ik mag persoonlijk toch niets veranderen aan paspoort. Hoe kan ik dan die aftekeningen in orde maken. Zo vaag. En die foto's, mag je die zelf maken en toevoegen? Of moet dat ook weer een officieel iemand zijn.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:49

tine10 schreef:
Denk het niet. Heb altijd kopieen in de auto liggen, maar heb begrepen dat dat ook niet wordt geaccepteerd.
Ik snap ook niet zo goed die toevoeging over aftekening van paard. Ik mag persoonlijk toch niets veranderen aan paspoort. Hoe kan ik dan die aftekeningen in orde maken. Zo vaag. En die foto's, mag je die zelf maken en toevoegen? Of moet dat ook weer een officieel iemand zijn.


aftekeningen kan je door de dierenarts laten intekenen dacht ik, dus misschien bij de eerste inenting die ze komen doen even vragen?

Kilimanjaro
@puppy_freek

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:36

Die regel over de aftekeningen (omschreven schets) en de foto's zijn met ingang van 1-1-2016, dus alleen voor de nieuwe paspoorten. Paspoorten die voordien zijn uitgegeven hoeven niet te worden aangepast. Dit geldt ook voor het aanmelden van importpaarden, van voor 2016 hoeft niet perse te worden gemeld
Foto's dienen wel te worden geplaatst door een erkende instantie voor uitgeven paspoorten, dus niet zelf gaan knippen en plakken. Zelf wijzigingen aanbrengen in het paspoort maakt deze ongeldig.

.

@Ibbel, je hebt gelijk hoor. Wij als stamboek hikken hier zelfs tegen aan :+

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:50

Leonoor schreef:
Die regel over de aftekeningen (omschreven schets) en de foto's zijn met ingang van 1-1-2016, dus alleen voor de nieuwe paspoorten. Paspoorten die voordien zijn uitgegeven hoeven niet te worden aangepast. Dit geldt ook voor het aanmelden van importpaarden, van voor 2016 hoeft niet perse te worden gemeld
Foto's dienen wel te worden geplaatst door een erkende instantie voor uitgeven paspoorten, dus niet zelf gaan knippen en plakken. Zelf wijzigingen aanbrengen in het paspoort maakt deze ongeldig.

.

@Ibbel, je hebt gelijk hoor. Wij als stamboek hikken hier zelfs tegen aan :+


Dank je!! Het is voor de leek gewoon allemaal erg onduidelijk.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:53

rumay schreef:
tine10 Elk paard moet een paspoort hebben en gechipt zijn. Het paspoort hoort in principe altijd bij het paard te zijn. Hiervoor gelden enkele uitzonderingen, namelijk:

•als het paard tijdelijk bereden, gemend, geleid of meegenomen wordt in de buurt van het bedrijf of als paarden verweidt worden.

Oftewel met buitenrijden hoef je het paspoort niet mee te hebben zoals ik het lees alleen als je ver weg zo gaan rijden wel weer.



MOET gechipt zijn? Sinds wanneer?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:04

Ik zie het wel , maar hoe vaak wordt er ook een controle gedaan op de openbare weg of op het strand?
ze mogen me 24/7 bellen en dan kom ik het tonen, maar ik ga er niet mee lopen leuren hooguit een kopie.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:10

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik zou moeten doen.

Ik heb een veulen gekocht in Belgie, met belgisch paspoort en ingeschreven in een belgisch stamboek. Ben ik dan verplicht dit dier over te laten schrijven naar het nederlandse stamboek? Dat zou ik wel erg jammer vinden.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) Vy van de Vossenberg geb. 4-4-24
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt) Vajèn van de Vossenberg geb. 14-4-24
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:33

Voor de duidelijkheid, als je gaat buitenrijden oid hoef je paspoort niet mee te hebben, staat stukje hierboven ook al aangegeven.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 02:44

Je moet zoals het mij is uitgelegd een buitenlands paard aanmelden bij een Nederlands stamboek.
Voorbeeld Ierse tinker uit Engeland of Ierland.
Laat je opnemen int Nederlands stamboek.
Vaak word er een stempel erin gezet vanuit Nederlands stamboek.
En kun jij dat paard evt ook op jou naam zetten.
Zo heb ik am mini paardje is geboren in canda maar opgenomen in Belgisch stamboek.
Maar door Nmprs stamboek ook goed gekeurd met een stempel en handtekening vant Nederlands stamboek erin.

Ik zorg altijd dat ik van alle paspoorten kopieën heb voorkant waar naam etc op staat vaders en moederskant en vd inentingen.
Ook voor het geval niet te hopen je huis keer afbrand heb je in ieder geval kopieën in de auto.

In Liefdevolle Herinnering Day-Night's No Mr Whiskey... 20-05-1999 - 11-12-2013...
Bedankt voor alles Whis... Zal Jou Nooit Vergeten...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:18

XxDiandraxX schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik zou moeten doen.

Ik heb een veulen gekocht in Belgie, met belgisch paspoort en ingeschreven in een belgisch stamboek. Ben ik dan verplicht dit dier over te laten schrijven naar het nederlandse stamboek? Dat zou ik wel erg jammer vinden.


Ja. Dat wil zeggen, de Nederlandse instantie plakt een extra sticker in je Belgische stamboekpapieren/paspoort. Zo ging het bij mijn Belgische Ijslander in elk geval.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:06

Het voordeel is dat de mensen die controleren waarschijnlijk zelf ook niet eens de regels weten *\o/* *\o/* *\o/* Ze zouden het aan het paard kunnen vragen.
En wat als je paard op een weiland achteraf staat? Waar is het paspoort dan?
Dan zal toch ook eerst de eigenaar moeten worden opgespoord.

Wesabo

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Siegerswoude

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:05

Wat ik toch een ding vind is dat iedereen die mijn paard gebruikt dus ook steeds het paspoort mee moet hebben. Zoals mijn bijrijdsters. Of de stal eigenaar waar een paard staat. Of degene waar je het weiland van huurt. Of verzin het verder maar. Daarbij heb ik paarden van verschillende rassen. Om ze op naam te hebben moet je overal lid van worden. Dat kost een kapitaal. En op naam overschrijven doen de meeste instanties zomaar. Zonder vraag naar koopcontract of wat dan ook. Dus iemand neemt mijn paard mee en krijgt het paspoort en kan zomaar mijn paard verkopen.
Wat ik hier niet suggereer is dat ik mijn bijrijdster niet vertrouw. Maar er kunnen wel veel mensen aan mijn paspoort komen op deze manier.
Dan moet je apart een eigendomsbewijs gaan invoeren. Net als bij auto's.

Armando Superpony!!! B+15! L1+10! L2+10! M1+10! M2+11! Z1+11! Z2+13! ZZL!!
Anne Topper!!! L2+11!Na haar verlof en operatie nu M1+11! M2+11 en Z1+3!!
Armando 98 punten en het AA sportpredicaat!!!!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:52

Het schijnt dat het geen eigendoms bewijs is maar als je verder niets hebt is het wel het enige wat je krijgt bij koop.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Update belangrijkste wijzigingen paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:34

FabianHorse ging mij even om het stukje wanneer paspoort mee.
Maar mijn paard is niet gechipt hij is geboren net voor de verplichting oftewel wij hebben nog ontheffing en DNA via van Haeringenlab.
En er komt ook geen chip in dit paard, maar ze zetten altijd neer paard moet gechipt zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers