Enorme paardenbeelden sieren het straatbeeld van Rome

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Enorme paardenbeelden sieren het straatbeeld van Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 12:40

Bokt.nl / The Guardian


Lapidarium, een serie van 43 kunstwerken in de vorm van paarden, sieren het straatbeeld van de Italiaanse hoofdstad Rome. Kunstenaar Gustavo Aceves, uit Mexico, is verantwoordelijk voor de serie welke hij heeft gebaseerd op de vier bronzen paarden van St Mark.

De beelden, waarvan de grootste twaalf meter hoog is, worden geplaatst bij de bekendste plaatsen in Rome: het Colosseum, Trajan's Markt, het Forum Romanum en de Boog van Constantine. Het is het eerste kunstproject wat toestemming heeft gekregen om bij de monumenten geplaatst te mogen worden. Elk paard staat voor een stukje wereldgeschiedenis en is geïnspireerd op de tocht van vluchtelingen. In plaats van benen zijn de paardenlichamen bijvoorbeeld op een stuk van een schip gemonteerd.

Aceves, van origine een schilder, heeft ruim acht jaar aan de beelden gewerkt. Hij koos voor beeldhouwen omdat hij, naar eigen zeggen, daarmee de essentie van het project beter vast kon leggen. Tot en met januari staan de beelden nog in Rome, waarna ze rond zullen reizen via Corinthië, Parijs, Venetië en Istanbul. Wanneer de serie compleet is, met honderd beelden, zal hij permanent tentoongesteld worden in Aceves geboortestad in Mexico: Mexico Stad.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16089
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:53


proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:04

Mmmm, ik weet het niet, ik was vorige week nog een paar dagen in Rome. Aan de ene kant had ik de beelden wel willen zien, maar aan de andere kant vind ik het jammer dat het recht in het zicht of zelfs in en op de oudheden gezet zijn. Waren er geen andere/betere plekken geweest .....


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Enorme paardenbeelden sieren het straatbeeld van Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:22

Oeh ik vertrek overmorgen naar Rome en verblijf in de buurt van het colloseum. Leuk zal ze wel op de foto zetten :)

L2+2

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Enorme paardenbeelden sieren het straatbeeld van Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:35

Proudmama, ze stonden er vorige week ook al hoor. Ik was begin oktober in Rome en heb ze overal zien staan. Ze staan niet echt 'in de weg' voor de bezienswaardigheden. Ik dacht juist dat het er standaard stond :)

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Enorme paardenbeelden sieren het straatbeeld van Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:31

Ziet er heel mooi uit! Veel plezier Verosjaak! Heerlijke stad.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:20

Die bij het Colesseum heb ik gezien je, dacht dat het een gewoon artistiek beeld was, de rest niet .


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !


MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Enorme paardenbeelden sieren het straatbeeld van Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:44

Dat dacht ik ook :') Wel goed eigenlijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Bielsje, carin0903, DWensink, fjordwijk, lukka63, runnerfan, Syzygy en 21 bezoekers