Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:16

farahdiba46 schreef:
Heel goed dat er wordt opgetreden. Dat er direct een keuring wordt afgelast geeft wel aan hoe triest het daar gestelt is. Wat een walgelijk clubje is dat zeg, die KVHT!

Ja precies! het handhaven duurde mij al veel te lang. wij waren ook lid van de KVHT omdat wij een haflinger hebben. Herhaalde malen correspondentie met het stamboek over dit onzinnige couperen. Nooit kreeg ik een fatsoenlijk antwoord hierover (uberhaupt geen antwoord) over wanneer hier eindelijk eens opgelet werd. Dus heb ik mn lidmaatschap opgezegd, ondanks dat we geen trekpaard hebben, maar ik wilde niet lid zijn van een stamboek die zo slordig met de regels omgaat. Hopelijk gaat er nu eindelijk wat veranderen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:21

eindelijk! nu nog harder optreden zodat we deze onzin kunnen uitbannen! Geen woorden maar daden

Anoniem

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:28

Eindelijk. Werd hoog tijd! Jammer dat het zo moet en dat mensen niet zelf tot inzicht komen. Maar hopelijk is het nu voor eens en voor altijd klaar met keuringen met gecoupeerde paarden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:35

Cowboy55 schreef:
En zelfs die zou ik dan toch helaas weigeren. Ja, dat is dan heel vervelend, maar als een 'om medische redenen gecoupeerd paard' toch wordt toegelaten dan zijn er vervolgens weer idioten die de 'medische reden' gaan creeren ben ik bang......


als een paard om medische reden z'n manen mist (zomerexceem is een goede medische reden waardoor een paard z'n manen heeft afgeschuurd), zal hij ook nooit goedgekeurd worden..

als een dier door medische reden niet recht op z'n benen staat wint hij ook niet..

als een dier door medische noodzaak zo'n vergroeiing aan z'n staart heeft dat ie eraf moet, pech dan komt ie ook niet meer in aanmerking.

van mij mag de medische reden ook gewoon geweigerd worden.. is dan geen rasstandaard meer dus kansloos, waarom zou je dan uberhaupt geld neertellen om te laten keuren?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:00

Maanoogje schreef:
Kuggur schreef:
Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.

Wij hebben toevallig 2 honden gehad die voor het coupeerverbod bij honden hun staart eraf hadden. Daarna 1 hond die na het coupeerverbod zonder staart moest leven (en ook toevallig bij een ras waar dit vroeger "hoorde"), omdat ze een knik in haar staart had. Ik heb als verzorgpony een pony gekend die met een erg scheve en half verlamde staart liep, waardoor ze die telkens natplaste en ook haar benen geïrriteerd maakte. Ik heb vaak gedacht dat ze beter af zou zijn geweest zonder staart. Het kan dus wel degelijk dat er bij zowel honden als paarden met een geldige medische reden vlak na de geboorte of verder in het leven een staart gecoupeerd moet worden.

Je mist mijn punt volledig. Het gaat om de frequentie waarme dit (uiteraard mogelijke) medische probleem voorkomt.
De incidentie van "medische problemen die couperen noodzakelijk maken" is onder trekpaarden absurd hoog.
Het is duidelijk dat meer dan 99,9 % van deze gevallen dus gelogen zijn. Dit maakt dat de trekpaard wereld het recht op een dergelijke uitzonderingsregel verspeeld heeft imo.
Ze hebben ruimschoots aangetoond een dergelijke verantwoordelijkheid niet aan te kunnen.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:08

Ookal rij ik een kortstaart.. ik ben blij dat er eindelijk echt acties ondernomen worden..
Hoop dat de keuringen wel snel weer op gang komen met langstaarten. Want zou zonde zijn van de gezellige sfeer die er altijd hangt..

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:14

elenaMM77 schreef:
dat gevoel krijg ik ook foetsji..

als je een keuring af last omdat er geen gecoupeerde staarten mogen deelnemen.
dan schaar je je voor mijn gevoel achter de mensen die met een paard met gecoupeerde staart hebben en nu niet kunnen deelnemen. In plaats van achter de mensen te gaan staan die hun paard op de correcte wijze aanbieden.

zelfs als dat niet zo bedoelt is, bij mij komt dat wel zo over.



Ik denk eerder dat de keuring afgelast wordt omdat de begroting niet gesloten kan worden als meer dan de helft van de deelnemers afvalt.

Blij dat er eindelijk actie ondernomen wordt!

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:30


edelgold
Berichten: 557
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:28

De centrale keuringen trekpaarden van de KVTH regio s Limburg , Gelderland en Noord-Brabant zijn voorlopig uitgesteld.

Er is een voorlopige voorziening aangevraagd bij de voorzieningenrechter

De KVTH gaat in beroep tegen de last onder dwangsom van 15.000 euro per keuring van de N.V.W.A.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:33

Ik heb de openingspost geupdate met de laatste reactie van de KVTH in hun nieuwsbrief.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:40

Ik heb niet voldoende juridische kennis om te kunnen verklaren waarom je geen gecoupeerde paarden zou mogen weren van een keuring, maar dit bij honden wel mag.
Is er iemand die uit kan leggen of hier echt wat achter zit (huisdier VS vee misschien) of dat dit een wassen neus is die het stamboek gebruikt?

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:55

Eindelijk.

Anoniem

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:00

Ook de afgelasting van de Gelderse keuring is toegevoegd aan de openingspost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:03

edelgold schreef:
De centrale keuringen trekpaarden van de KVTH regio s Limburg , Gelderland en Noord-Brabant zijn voorlopig uitgesteld.

Er is een voorlopige voorziening aangevraagd bij de voorzieningenrechter

De KVTH gaat in beroep tegen de last onder dwangsom van 15.000 euro per keuring van de N.V.W.A.


In beroep.... :n Je zal maar lid zijn van die club. Ik zou echt meteen opzeggen, als ik dat niet al veel eerder gedaan had.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:15

safina schreef:
edelgold schreef:
De centrale keuringen trekpaarden van de KVTH regio s Limburg , Gelderland en Noord-Brabant zijn voorlopig uitgesteld.

Er is een voorlopige voorziening aangevraagd bij de voorzieningenrechter

De KVTH gaat in beroep tegen de last onder dwangsom van 15.000 euro per keuring van de N.V.W.A.


In beroep.... :n Je zal maar lid zijn van die club. Ik zou echt meteen opzeggen, als ik dat niet al veel eerder gedaan had.


Dat is om de mensen die hun paard nog moeten opnemen in het stamboek ook nog de kans te geven om dit te laten doen. Deze 3 keuringen zijn centrale keuringen en geen fokdagen.

Anoniem

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:54

@suffie ze kunnen die keuringen toch gewoon door laten gaan en gecoupeerde paarden uitsluiten? Dan kunnen mensen met een niet gecoupeerd paard hem fijn laten opnemen in het stamboek. Of begrijp ik het nou niet goed? :?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:00

safina schreef:
@suffie ze kunnen die keuringen toch gewoon door laten gaan en gecoupeerde paarden uitsluiten? Dan kunnen mensen met een niet gecoupeerd paard hem fijn laten opnemen in het stamboek. Of begrijp ik het nou niet goed? :?

Hun punt is nu net dat ze geen grond zouden hebben waarop ze paarden met een gecoupeerde staart kunnen uitsluiten van de keuringen, en dat daarom die opgelegde dwangsom onterecht zou zijn. Als ze vervolgens alsnog gecoupeerde paarden gaan uitsluiten, dan schieten ze zichzelf een beetje in hun eigen voet.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:32

maar stel, je koopt in België en mooie oudere merrie waar je mee wilt fokken, deze merrie heeft geen staart, je fokt een prachtig veulen en je wil daar mee naar de keuring voor je fokkerij, dat houd dan dus in dat je merrie niet gewenst is, maar je veulen wel, dat is dan toch ook niet eerlijk? zowel niet voor de merrie als voor de fokker? ik vind dat de jongere generaties in bezit moeten zijn van een staart.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:40

assie schreef:
Ze zouden de keuring moeten laten doorgaan, maar dan alleen met langstaarten.


+1

Imo de enige juiste oplossing.
Voor 2016 en voor alle jaren die daarna komen.

Geen weg terug. Couperen is verboden.
Alleen door 0,0 gedoogbeleid kunnen we het de (kvth-)wereld uithelpen.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:45

Tja ik heb hier 5 brieven liggen van de nvwa met daarin de tekst: wij hebben de Door u gemelde feiten geconstateerd en hebben passende maatregelen genomen. Nou best gek er is niets gebeurd op het betreffende bedrijf. Dus zou er niet van uitgaan dat de nvwa daadwerkelijk actie onderneemt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:54

Beretto schreef:
Tja ik heb hier 5 brieven liggen van de nvwa met daarin de tekst: wij hebben de Door u gemelde feiten geconstateerd en hebben passende maatregelen genomen. Nou best gek er is niets gebeurd op het betreffende bedrijf. Dus zou er niet van uitgaan dat de nvwa daadwerkelijk actie onderneemt

Waar heb je het over?

Roodvos

Berichten: 6668
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:01

mooney schreef:
Ik heb niet voldoende juridische kennis om te kunnen verklaren waarom je geen gecoupeerde paarden zou mogen weren van een keuring, maar dit bij honden wel mag.
Is er iemand die uit kan leggen of hier echt wat achter zit (huisdier VS vee misschien) of dat dit een wassen neus is die het stamboek gebruikt?

Die wetgeving is gewoon gelijk (zie link hieronder ook), maar is het verschil dat met de honden kennelijk de leden de wijziging van de keuringsstandaard/ beleidsregels wel geaccepteerd hebben en bij het KVTH niet.
https://www.partijvoordedieren.nl/vrage ... en-paarden

Want de wet is je minimale verplichting, maar een vereniging mag ook zelf regels/beleid opstellen. Dit moet dan wel gedragen worden door de leden, want een vereniging is een democratisch orgaan. (Zo heeft bijvoorbeeld het KWPN het beleid dat ze Tinkers niet registreert, en KFPS dat de dieren zwart moeten zijn.)

Je kan dus als vereniging een keuringsstandaard opstellen dat de staart mimimaal moet reiken tot het spronggewricht (ik roep maar wat). Of beleid opstellen dat gecoupeerde paarden geweerd worden van keuringen. En volgens de laatste update hebben ze die poging ook gedaan, maar zijn ze in 2002 (door leden?) voor het gerecht gedaagd en hebben ze hun beleid op last van de rechter moeten herzien.
Wat er daarna volgt laat zich raden. De “anti-coupeer” legt bestuurstaken neer, omdat ze zich niet kunnen vinden in het beleid, of begint er al helemaal niet meer aan. En, zoals je hier ook leest, mensen zeggen hun lidmaatschap op omdat ze zich niet in het beleid kunnen vinden.
Het bestuur, en daarmee ook de ontwikkeling van het beleid en keuringsstandaard, blijft dan in handen van de “pro-coupeer”. Met als gevolg dat er uit eigen vrije wil niets verandert.

Samengevat, ja, ze hebben gelijk als ze zeggen dat ze voldoen aan de wet. Meer is niet noodzakelijk, maar wel toegestaan.

Deze hardnekkige groep verminkers kan dus alleen maar aangepakt worden met een wetswijziging. Jammer dat ze zelf hun verantwoordelijkheid niet nemen, want hiermee komt de paardenwereld (weer) negatief in het nieuws.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:33

oomens schreef:
Beretto schreef:
Tja ik heb hier 5 brieven liggen van de nvwa met daarin de tekst: wij hebben de Door u gemelde feiten geconstateerd en hebben passende maatregelen genomen. Nou best gek er is niets gebeurd op het betreffende bedrijf. Dus zou er niet van uitgaan dat de nvwa daadwerkelijk actie onderneemt

Waar heb je het over?


Ik heb t over dat de nvwa heel vaak roept dat ze actie gaan ondernemen en mijn ervaring is dat ze dat meestal niet doen maar wel graag een wit voetje halen in de media

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:38

Beretto schreef:
Ik heb t over dat de nvwa heel vaak roept dat ze actie gaan ondernemen en mijn ervaring is dat ze dat meestal niet doen maar wel graag een wit voetje halen in de media

Zou het niet kunnen dat de meeste acties gewoon niet naar buiten (hoeven) te komen? Opgelegde boetes, het indelen in een 'zwaarder' controleregime (grotere kans dat dat bedrijf gecontroleerd wordt), schriftelijke waarschuwingen, etc. kun je nu niet gelijk aan de buitenkant van een bedrijf zien als buitenstaander.

Dat je niet meteen een grote ketting op de poort ziet vanwege een bedrijfssluiting, betekent niet dat er geen actie wordt ondernomen.

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:19

Roodvos schreef:
En volgens de laatste update hebben ze die poging ook gedaan, maar zijn ze in 2002 (door leden?) voor het gerecht gedaagd en hebben ze hun beleid op last van de rechter moeten herzien.

Roodvos: ik denk dat ze deze uitspraak bedoelen:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 002:AE4672