[Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

[Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 16:46

*Arno8 heeft al sinds zijn 21e paarden. Eigenlijk was hij met zijn paard Volare vooral bezig met natural horsemanship. Tot hij wel een heel bijzondere discipline ontdekte... Exclusief voor Bokt schrijft Arno een reeks blogs over boogschieten te paard!

Afbeelding
Volare tijdens een demonstratie

Soms kunnen kinderen in al hun onschuld een briljante vraag stellen, waardoor je met je mond vol tanden staat. Dat overkwam me toen mijn vriendin en ik een demonstratie van onze sport gaven op de Juniordag van Stal Mansour. Na afloop was er een vragenrondje. Het beantwoorden van de vragen ging ons goed af, tot een jong meisje plots vroeg: "Waarom doet u dit eigenlijk?"

Een vraag die al snel negatief kan worden uitgelegd. Probeer iemand bij wat voor activiteit dan ook maar eens te vragen waarom hij dat eigenlijk doet. Er ontstaat al snel een nare sfeer. Zeg maar eens tegen je partner: "Waarom voer je je paard eigenlijk nog?" of "Waarom zit je met deze persoon aan de telefoon?" In dit geval was meteen duidelijk dat het meisje oprecht nieuwsgierig was. Een vol publiek keek toe en verwachtte natuurlijk meteen een antwoord. Er tolde van alles door mijn hoofd. Tja, waarom doe ik dit eigenlijk? Hersenen? Help?! Ik antwoordde het eerste dat me te binnen schoot: "Dat is simpel, omdat ik het leuk vind!" Maar het blijft een goede vraag.

Boogschieten te paard is niet meer wat het was in de eeuwen voor en na Christus (toen de Scythen er grote gebieden in het Midden-Oosten mee veroverden), rond 400 (toen de Hunnen het gebruikten om Europa op stelten te zetten), of rond 1200 (toen Dzjengis Khan er hele continenten mee veroverde). Al zou je een bataljon van duizend perfect getrainde boogschutters te paard opleiden, tegen één tank of een paar militairen met machinegeweer zou dat leger geen kans maken. Het is geen geschikte techniek meer om je macht of invloed mee te vergroten. Voor zelfverdediging is het ook niet briljant. Wie bijvoorbeeld tijdens het stappen in een donker steegje wordt belaagd door ongure figuren, heeft meestal nét zijn ruiterboog en paard niet bij zich. "Even wachten meneer de overvaller, dan haal ik thuis mijn spullen. Als je dan hier nog bent geef ik je van katoen!" Moet een sport echt een direct nut hebben? Neem paardrijden nou. Niet echt de snelste manier om naar je werk of de supermarkt te komen toch? We hebben fietsen, auto's, treinen, bussen enzovoorts. Toch zitten we nog op het paard. Waarom? Omdat we het leuk vinden!
Afbeelding
Oude Mongoolse schildering, waarop boogschutters te paard zijn te zien.


Hoe kom je dan bij boogschieten te paard? In mijn geval kwam dat door het inmiddels behoorlijk gedateerde computerspel Mount & Blade. Hierin strijden allerlei verschillende volkeren, die zo uit Game of Thrones zouden kunnen komen, om de wereldheerschappij. Ik had me aangesloten bij de Noormannen en een leger opgebouwd dat onverslaanbaar leek. Ieder nieuw volk dat op mijn pad kwam versloeg ik met steeds dezelfde tactiek. Alle manschappen plaatste ik op een heuveltje. De boogschutters stonden bovenaan en de stoere bebaarde mannen, met enorme bijlen, tien passen daarvoor. Ze wachtten tot de vijandelijke troepen op hen afstormden. De meerderheid werd neergemaaid door de boogschutters. Het restant walsten de bebaarde hakbijlmannen plat. Mijn rijk breidde zich uit totdat ik op de steppe belandde en ik een horde boogschutters te paard tegen kwam. Geen heuvel om me op terug te trekken. Erger nog: deze ruiters stormden niet blind op mij af! In plaats daarvan galoppeerden ze rondjes om mijn troepen heen, terwijl ze die een voor een afslachtten met hun uiterst precies afgeschoten pijlen. Wachten tot iedereen dood was, had geen zin.Ik gaf het bevel om aan te vallen. De woedende baardmannen renden hard achter een rustig dravend paard aan. Een pijnlijk tafereel. Het paard ging net snel genoeg om buiten het bereik van de bijlen te blijven en langzaam genoeg om de ruiter alle gelegenheid te geven de Noormannen kalm een voor een uit te schakelen met zijn boog. Ik zette de computer uit. Mijn eerste gedachte was: Ik ga nu naar mijn paard en dan ga ik dat ook proberen. Wacht, ik heb geen boog. De computer moest weer aan. "Google, waar koop je zo'n boog om vanaf een paard te kunnen schieten?" "Je bedoelt een ruiterboog?" "Eh... ja denk ik? Klinkt goed in ieder geval?"

De volgende dag bezocht ik een Keltisch festival in de buurt, waar toevallig iemand ruiterbogen verkocht. Ik ging terug naar mijn paard, Volare: een draver, waarmee ik toen vooral natural horsemanship had gedaan en een hoop buitenritten had gemaakt. Ik zette een doel in de wei en begon te schieten, terwijl Volare achter me stond. Volare is wel meer gekkigheid van mij gewend en reageerde er niet op. Ook niet toen ik vanaf een verhoging over hem heen schoot. Ook niet wanneer ik hetzelfde deed vanaf zijn rug, in stilstand. Mooi! "Volare, ik heb een filmpje op YouTube gezien van de Hongaar Lajos Kassai die in galop door een baan gaat en ondertussen heel veel pijlen schiet, dus dat gaan wij nu ook doen, oké?"

In stap lukte dat best aardig, dus na een paar keer durfde ik een drafje wel aan. Daar stond ik dan, aan het begin van mijn haastig geknutselde baan. Nu gingen we echt iets legendarisch doen! Volare draafde op een lichte hulp aan. Ik greep naar mijn pijl en... greep mis. Nog eens... ja hebbes! Nu moest ik het nokje van de pijl in de pees klikken... jemig wat hobbelt zo'n paard eigenlijk... En waarom is zo'n nokje zo klein? Waarom stopt Volare nou met draven? Oh, we waren al bij het einde van de baan... Was dat al 90 meter? Mijn legendarische eerste 'run' was niet zo legendarisch als ik had gehoopt. Nog maar een keer, maar nu nokte ik de pijl vóór het aandraven... Het doel kwam eraan, ik mikte... trok aan, en schoot! Mijlenver aan de rechterkant ernaast, maar wat een kick! Als daar een horde Noormannen met bijlen had gelopen had ik er vast eentje geraakt!

Dat waren mijn eerste pasjes en ik herinner me nog goed dat het meteen ontzettend leuk was. De teugels los. Vertrouwen -hopen- dat je paard netjes rechtdoor galoppeert (of draaft). Durven je focus van je paard te halen. Naar achteren richten, terwijl je paard rechtdoor galoppeert. En na een paar pogingen nog raak schieten ook... Een soort ultiem gevoel van vrijheid! Het gevoel dat je faalt komt hier weinig in voor. Alles voelt als een sprong vooruit: Yes! Je raakt het doel! Yes! Het is gelukt in een run twee pijlen af te schieten! Yes! Nu is een van die twee pijlen ook raak! Enzovoorts... Het blijft na 5 jaar nog steeds doorgaan. Je verlichte zit wordt beter. De details in je houding, je techniek verbeteren... heerlijk! Ook een mooie bijkomstigheid: "Het paard doet al het werk", is een dooddoener die je bij deze sport bespaard blijft. Het zette mij ook aan het denken over mijn paard. Hij leek meteen te snappen wat de bedoeling was. "Oh, baan, doel, galop, juist, doen we." Op zich misschien logisch: de niet-boerenknollen zijn eeuwenlang gefokt als oorlogspaard en dan is het handig als ze daarin met de ruiter meedenken en het zelfs leuk vinden om te doen.

Afbeelding

Met mijn paard had ik aanvankelijk alleen een meningsverschil over de te volgen strategie. Hij ging nogal graag voor de bonuspunten op snelheid. Terwijl het mij ook handig leek om de gelegenheid te hebben iets van het doel te zien. En er met minder dan Mach 3 langs te gaan. Zo heb ik gelijk een mooi doel bij de africhting. "Volare, de teugels los betekent niet dat je als een cheetah op Red Bull overal op af mag denderen." En na enige tijd de aanvulling: "Volare, de teugels los betekent niet dat je als een cheetah op Red Bull overal op af mag denderen, óók niet als er een pijl in een doel slaat." Zo evolueerden we verder. "Volare, nog een aanvulling: De teugels los betekent niet dat je als een cheetah op Red Bull overal op af mag denderen, óók niet als er een pijl in een doel slaat en óók niet als we op een ander terrein zijn." ...En ook niet als het waait, er andere paarden zijn, er fotografen langs de baan staan, iemand een paraplu uitklapt, etc. Zo boeken we gestaag verbetering.

De volgende keer vertel ik meer over de verschillende stijlen van boogschieten te paard.
Afbeelding

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:02

Superleuke blog, Urielle en Arno8! Ik kijk uit naar deel 2.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Blog] Anders dan anders : Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:04

Leuke blog! Lijkt me mij echt onmogelijk :') Ik vond het al lastig om met beide benen op de grond een pijl af te schieten :+

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:13

Goed geschreven! Leuk om te lezen, weer eens iets anders :)

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Athelas

Berichten: 1962
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:18

Super leuk! :D
Het lijkt me heel gaaf om te doen! Ik kijk uit naar de volgende blog!

[o]

xSagan
Berichten: 659
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:23

Ik heb deze blog echt met een glimlach op mijn gezicht gelezen.
Echt zo leuk vond ik hem. Vooral de droge reacties er tussen door, vond ik erg vermakelijk waardoor hij niet te zwaar wordt. Ik kijk nu al uit naar de volgende em hoop ooit de moed en tijd te vinden om het zelf uit te mogen proberen.:)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:26

Super leuk om te lezen!! :D

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:35

Oooh Mount & Blade? De drang die je krijgt om zelf met wapens een paard te bestijgen die je van dit spel krijgt klinkt me erg bekend in de oren. Was het maar niet gevaarlijk om te doen, dan had is er sowieso zelf al aan begonnen. :')

Maar erg leuke blog! Zeker voor veel mensen de moeite waard om te lezen. :)

Not all those who wander are lost.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:41

Eindelijk eens leuke blogs op Bokt!

Onwijs leuk geschreven, vooral om die cheetah op redbull moest ik lachen :')

[o]

Elanor

Berichten: 6774
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:02

Goede promotie Arno, benieuwd naar je volgende blog!

Lola. <3

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:18

Geweldig _/-\o_ _/-\o_

'Als het regent in mei, is april voorbij'

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:18


I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

RoosDeG

Berichten: 1836
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:44

Gave blog Arno!
Ik kijk uit naar deel 2!

wil je vaker mee genieten van de loonse en drunense duinen?? volg ons dan op Instagram:@turnerdeshinker :)

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 18:53

friendly schreef:
Was er niet al een topic over dit onderwerp? Wellicht niet zo uitgebreid hoor..

Edit: even zoeken levert mij dit topic op: [PP] Nee, je schiet je paard echt niet dood

Dat is voor de NR inderdaad de stimulans geweest om Arno te vragen een reeks voor ons te schrijven. Dit is zo echt anders, dat leek ons heel interessant. :)

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:54

Het leest makkelijk weg en het wekt mijn nieuwsgierigheid naar boogschieten vanaf het paard nog meer.
Ik ben nu al benieuwd naar de volgende blog.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:04

Leuk geschreven en ook nog eens een boeiend onderwerp!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:18

Urielle schreef:
friendly schreef:
Was er niet al een topic over dit onderwerp? Wellicht niet zo uitgebreid hoor..

Edit: even zoeken levert mij dit topic op: [PP] Nee, je schiet je paard echt niet dood

Dat is voor de NR inderdaad de stimulans geweest om Arno te vragen een reeks voor ons te schrijven. Dit is zo echt anders, dat leek ons heel interessant. :)

Leuk dat dat topic ter inspiratie is gebruikt. Het kwam mij al zo bekend voor. Maar...het stuk van Arno leest zeker lekker weg.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:37

Wat een ontzettend leuk stuk! Leuk dat er aandacht komt voor deze (voor mij in ieder geval) onbekende vorm van paardensport. Wanneer komt de volgende? :D

Not your line.

Valeska1995
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:44

haha, hilarisch geschreven! Ik heb echt hardop gelachen :D

zuidbroek
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-10-12
Woonplaats: Muntendam ( eerder zuidbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:55

super gaaf ik kijk uit naar je volgende blog !! :D *\o/*

You get what you give.<3.!
Mr. Ed Dressuur: B+12/ L+17 :D en Vaardigheid B+11/ M+15/ Z+1

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:20

xSagan schreef:
Ik heb deze blog echt met een glimlach op mijn gezicht gelezen.
Echt zo leuk vond ik hem. Vooral de droge reacties er tussen door, vond ik erg vermakelijk waardoor hij niet te zwaar wordt. Ik kijk nu al uit naar de volgende em hoop ooit de moed en tijd te vinden om het zelf uit te mogen proberen.:)


Zit hier nu ook met een glimlach op mijn gezicht de reacties te lezen! Wat leuk allemaal!

Maanoogje schreef:
Oooh Mount & Blade? De drang die je krijgt om zelf met wapens een paard te bestijgen die je van dit spel krijgt klinkt me erg bekend in de oren. Was het maar niet gevaarlijk om te doen, dan had is er sowieso zelf al aan begonnen. :')

Maar erg leuke blog! Zeker voor veel mensen de moeite waard om te lezen. :)


Door Mount & Blade heb ik ook met oefenzwaarden een duel te paard gedaan met een vriend. In galop op elkaar af en... tja... niks want je bent bang dat je het paard raakt... Uiteindelijk maar heel flauwtjes elkaars zwaard slaan maar daar gaat de lol ook snel vanaf. Leuke aan boogschieten is dat je je niet in hoeft te houden. Paard loopt echt geen risico, zelfs als je zou proberen hem te raken is dat nog heel moeilijk.

SarahIlse schreef:
Wat een ontzettend leuk stuk! Leuk dat er aandacht komt voor deze (voor mij in ieder geval) onbekende vorm van paardensport. Wanneer komt de volgende? :D


Als ik me niet vergis 12 november.


soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:27

Ik vond het een leuk stuk om te lezen. Misschien begin ik er ooit ook eens zelf aan. Maar bij mij klinkt het dan waarschijnlijk als volgt: " Aramis, de teugels los betekent niet dat je naar de eerstbeste grasspiet moet draven om daar te gaan stilstaan." :+

spatter

Berichten: 14453
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:01

Wat gaaf om te lezen !

Mijn dochter wil dit ook gaan doen :j
Ze schiet al een half jaar bij een handboogclub, rijdt haar eigen welsh cob en heeft pasgeleden van haar eigen verdiende vakantiegeld een ruiterboog gekocht.

We zijn nog op zoek naar materiaal waar we een doel van kunnen maken of waar je die kan kopen zodat ze thuis kan oefenen.

Verder heeft de pony ook nog wel wat training nodig maar 2 weken terug kwamen we op buitenrit een groep boogschieters tegen die een wedstrijd in het bos hadden en ze mochten direkt naast ons schieten en beide paarden van ons gaven er niks om.

Mijn paard is gemakkelijk , die heeft geen grote versnelling, is niet lenig dus rechtuit is het gemakkelijkste en schrikken kost energie dus daar doet hij niet aan, coole paint dus.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

GabberGill

Berichten: 5672
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:15

spatter schreef:
Wat gaaf om te lezen !

Mijn dochter wil dit ook gaan doen :j
Ze schiet al een half jaar bij een handboogclub, rijdt haar eigen welsh cob en heeft pasgeleden van haar eigen verdiende vakantiegeld een ruiterboog gekocht.

We zijn nog op zoek naar materiaal waar we een doel van kunnen maken of waar je die kan kopen zodat ze thuis kan oefenen.

Verder heeft de pony ook nog wel wat training nodig maar 2 weken terug kwamen we op buitenrit een groep boogschieters tegen die een wedstrijd in het bos hadden en ze mochten direkt naast ons schieten en beide paarden van ons gaven er niks om.

Mijn paard is gemakkelijk , die heeft geen grote versnelling, is niet lenig dus rechtuit is het gemakkelijkste en schrikken kost energie dus daar doet hij niet aan, coole paint dus.



Whahahaha zo'n kwpn-er heb ik. Nog niet erop hij is 2,5 maar man man man wat een figuur is dat. Misschien kan ik dan ook gaan boogschieten.



Verder superleuk stuk. Ik sla ze altijd over, maar op de een of andere manier trok dit echt mijn aandacht. Je begin pakte me en jaja ik beken het "Zelfs ik las het uit!"

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:22

will ik ook will ik ook *\o/*

boogschieten kon ik altijd als de beste XD pijl zat altijd muurvast, met 3 man er pas uit kunnen krijgen :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, Blacklady, DDD3, Riviera87, Rose94, Tazzey, turtlelito, valine en 92 bezoekers