Bitjes scherp ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Bitjes scherp ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 13:02

Wie zou mij eerlijk kunnen vertellen of die bitjes die ze met western gebruiken inderdaad scherp zijn.

Ben op verscheidene wedstrijden geweest, en zie steeds dat wanneer een paard in de mond wordt getrokken (niet hard maar toch een rukje) het paard hier duidelijk last van heeft, de meeste trekken zodanig met het hoofd dat zelfs een leek kan zien dat het paard hier bang voor is. Het paard durft zijn hoofd niet omhoog te bewegen, tenminste zo lijkt dat over tekomen.
Western rijden lijkt me echt hardstikke gaaf om te doen..alleen hoeft dat natuurlijk niet voor mij op zo`n manier.

Ps: ik ben een leek op dit gebied, dus ik kan het helemaal mis hebben !!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:14

Net als bij engels: Er zijn veel verschillende scherptes verkrijgbaar.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:16

Ze zijn inderdaad wat 'scherper' omdat ze dunner zijn dan een watertrens. Maar een bit is zo scherp als de handen van de ruiter. Het geven van rukjes is geen onderdeel van westernrijden, net zomin als van dressuurrijden. Ik erger me altijd bijzonder aan ruiters die constant rukjes geven (tot zagen toe!). Het is ook niet de bedoeling dat je constant met contact rijdt zoals bij dressuur. Dus ik kan me voorstellen dat je zegt dat als het op zo'n manier moet (met rukjes) dat je zegt dat het dan niet van je hoeft. Gelukkig moet het dus niet op die manier. Helaas hoor ik dit soort dingen vaker waardoor toch een aantal ruiters die op die manier rijden, westernrijden in een verkeerd daglicht plaatsen. Jammer dat die rotte appels toch altijd weer zo'n invloed uit oefenen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:54

Dat wat jij gezien hebt, ergert de meesten van ons. Voortdurend in de mond zitten en meestal met shanks ook nog. Echter, ik zie het bij de dressuur ook, maar dan heet het zagen. Niet minder erg. Ook zie ik in de dressuur het voortdurende drijven, ook met sporen. Bij ons is het zo dat een paard door moet gaan met een bepaald tempo totdat er iets anders gevraagd wordt. Bij de dressuur blijven de meeste drijven om het tempo te behouden, ook vervelend vind ik.
De ruiters die jij gezien hebt vallen op, ook bij de andere westernruiters en we zijn niet blij met dergelijke "reclame".
Laat je er echter niet van weerhouden over te stappen op de westernsport., het overgrote deel rijdt met respect voor het paard.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:07

ik blijf erbij dan een bit pas scherp is als men een bit scherp gebruikt....
met andere woorden een dikke trens kun je ook scherp gebruiken . dit is alleen niet de bedoeling....
tis jammer dat sommige mensen de westernsport zo laten zien.. en zoals carys al zegt over die sporen en met bitten zagen... das ook niet heiolig in de dressuuur.
laat je daardoor niet afschrikken maar kom gewoon western eens proberen!!!

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bitjes scherp ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:13

sherif schreef:
Western rijden lijkt me echt hardstikke gaaf om te doen..alleen hoeft dat natuurlijk niet voor mij op zo`n manier.

Ps: ik ben een leek op dit gebied, dus ik kan het helemaal mis hebben !!

Je bent niet verplicht om zo'n bit te gebruiken. Zelf rijd ik met een dubbelgebroken trens of een Happy-mouth. En ik ben echt niet de enigste Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

scherp bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:15

Inderdaad, het bit is zo scherp als de hand die ermee omgaat. Of je nu een snaffle (trens) of een high port erin hangt, je moet beseffen wat er in de mond van je paard zit en er op correcte wijze mee omgaan.
Wat en hoe je het doet beslis jij en jij alleen, het is jouw paard en jij draagt verantwoording.

Over het verhaal "rukjes/plukjes" ga ik niet in. De ene ruiter doet misschien wat meer met zijn hand, de andere ruiter misschien meer met zijn been..... dat is maar net de techniek die je toepast (alles valt te verklaren en een mate van zinnigheid in te ontdekken). Ook hiermee geldt, alles waar "TE" voor staat is niet zo prettig. (daarmee bedoel ik, Te veel, Te weinig, Te dik, Te dun, etc.etc.)

Groetjes, Gisela

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: scherp bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:10

Gisela schreef:
Ook hiermee geldt, alles waar "TE" voor staat is niet zo prettig. (daarmee bedoel ik, Te veel, Te weinig, Te dik, Te dun, etc.etc.)

Behalve TEquila zeker? Schijnheilig *LOL*

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:09

zoals bijna iedereen hier zegt; Je kan een bit zo scherp maken als je wilt, het ligt namenlijk aan jezelf hoe je hem gebruikt. ' Het beste bit is er een in wijze handen'

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:19

Een bit werkt in dmv drukbelasting c.q. piekbelasting. Hoe dunner het bit des te meer piekbelasting. Van een dikker bit wordt de druk over een groter oppervlak verdeeld.
Dus bij gelijke teugeldruk is een dunner bit altijd scherper dan een dikker bit.
Verder is er nog afhankelijk van de vorm van het bit druk op het gehemelte, lagen en tong.
Een standaard westernbit is altijd dunner dan een standaard 'engels' bit, dus is een westernbit scherper.

Maar zoals eerder gezegd, het is de hand die de sterkte bepaald. Schijnheilig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:07

In principe kan het zachtste bit in verkeerde handen heel scherp zijn... westernbitten zijn idd wel ietsjes scherper dan "gewone" bitten....

Vanwege mijn eigen onkunde op westerngebied rijd ik Banjer nog steeds met een dubbelgebroken watertrens met dik tussenstukje... en als ik wat meer western-vaardigheden heb ga ik pas voor een Mylerbit kijken... en dan wel een zonder scharen....