wat denken jullie van een 3-jarige in de sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wat denken jullie van een 3-jarige in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 09:02

Per 1 januari worden op papier alle paarden een jaartje ouder.
Ik weet dat je met een 3-jarige mag starten in de dressuur, pas per 1 oktober mag je dan over naar de L.

Stel, je 3-jarige wordt op 21 juni werkelijk 3 jaar. Je zou dan toch al in bijvoorbeeeld maart mogen starten. Iemand die dat doet, daarvan weet je 100% zeker dat het paard met 2.5 jaar (werkelijke leeftijd) is ingereden, omdat je ook nog enige weken nodig hebt om het paard werkelijk B klaar te maken.

HOe kijken jullie hier tegen aan? ZElf zou ik het absoluut niet willen, ik zou in mei/juni beginnen met inrijden (eerst longeren, dan er een keer op) en dan in bijv. juli eens starten (als het paard er klaar voor is). Dat starten is afhankelijk van hoe snel het paard zich ontwikkeld. OP zich vind ik dat je best een 3-jarige een paar proefjes kan laten lopen, maar echt de sport in kun je beter even wachten.
Zelf heb ik deze zomer (in juli) een paard in de zadelrubriek gereden, ik had er nog geen 20 keer opgezeten, en het paard was in april 3 geworden. Dus zo voor 1 keer kan het wel. Verder heeft het paard gewoon weer rust gekregen, niets forceren.

En hoe kijken jullie als jurylid ertegen aan? Op de startkaart staat immers ook de geboortedatum van het paard. Laten jullie je hierdoor beinvloeden? Of denken jullie alleen maar, volgens de regels mag je nu starten, en dus jureer je naar wat je ziet.
Als ik jurylid was, dan zou ik wel een opmerking maken op het protocol: wees wel voorzichtig met het jonge paard he?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:34

Even een reactie als jury.
Ik ben er super allert op dat ik me niet laat beïnvloeden door wat dan ook. Ik kijk niet bij het losrijden (want hoe je het ook wendt of keert, je krijgt toch een vooroordeel, in positieve of negatieve zien) en kijk dus ook nooit op het papier naar leeftijd en afstamming. (Tegenwoordig, nu iedereen een ander paspoort heeft zie ik wel eens wat , op zoek naar de entingen en de aftekeningen, maar ik probeer het te voorkomen.)
Met punten maakt het bij mij dus niet uit. Natuurlijk zie ik wel of een paard jong is of niet (hoewel je je daar soms nog lelijk in kan vergissen) en bij het tellen vraag ik altijd even naar de leeftijd als daar aanleiding voor is, en is het paard voor mijn gevoel nog veel te jong, zie je dat terug in de punten (slap, slingerend) en zal ik er ook zeker een opmerking bij plaatsen.
Nadeel van dit systeem, als iemand met een te jong paard in een klasse start zie ik dat dus ook pas aan het eind van de proef, maar dat komt bijna niet voor, en dat risico weegt voor mij niet op tegen het toch wel een beetje bevooroordeeld kijken als je weet dat het nog zo'n broekie is.

Navragen is beter dan afvragen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:45

Ik heb zelf een 3 jarige die met ong. 2,5 jarige leeftijd is ingereden.
Hij is in Januari tot februari weg geweest om proff. ingereden te worden en half mei word hij 3. Hij is lichamelijk heel volwassen, dus dat hij 3 is ze je niet aan hem. Hij loopt ook super, dus ik ga in Januari mer hem starten... Ik heb hem als sportpony gekocht, nu doe ik naar mijn mening rustig aan met hem.. Ben nog steeds bezig met stelling en de goede galop enzo, dat gaat al steeds beter, ik rijd hem niet elke dag, maar als ik hem rijd, rijd ik hem intensief...

Zelf vind ik dat je kunt starten met je paard zodra hij er klaar voor is...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:16

KINDERMISHANDELING!!! Boos! Boos! waarom zullen ze die regel anders ingesteld hebben met minimum leeftijden? de meeste 3 jarige zijn vaak braaf, lekker te beinvloeden, dan zijn ze 5 en al dan niet z, niet meer te hanteren of helemaal stuk gereden...hup volgende paard!.. Verward waarom moet het allemaal zo snel en op zo'n jonge leeftijd? als je rustig aan doet komt het toch ook allemaal goed!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:33

Ik hou er zelf absoluut niet van, ik ben met Razinda pas een paar maanden geleden gaan starten, en toen was ze 4 jaar. Daarvoor heb ik haar heel rustig aan ingereden, ik had ook geen haast.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:34

Mijne was echt al 3 geworden toen ik hem liet inrijden, dat was in september vorig jaar. Ik ben toen in april gaan starten en nu loopt hij L1, maar ik heb pas een paar wedstrijden gereden. Ik rijd hem nu thuis wat verder door en ga dan pas op wedstrijd om te punten te halen, want ik heb geen zin om ieder weekend op wedstrijd te moeten voor net wel/net niet een winstpunt...bovendien wordt mijn paard daar ook niet blijer van..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:34

Anna-Jelly schreef:
Ik heb zelf een 3 jarige die met ong. 2,5 jarige leeftijd is ingereden.
Hij is in Januari tot februari weg geweest om proff. ingereden te worden en half mei word hij 3. Hij is lichamelijk heel volwassen, dus dat hij 3 is ze je niet aan hem. Hij loopt ook super, dus ik ga in Januari mer hem starten...


Maar als je hem aanstaande januari gaat starten is hij toch al (bijna) 4 dan? Hij was afgelopen mei toch al 3 geworden?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:44

Hetzelfde als bij het inrijden van een jong paard. Het hangt af van de lichamelijke en geestelijke volwassenheid van je paard.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:05

ja idd romkabouter, mijn vriendin rijd nu ook een 4-jarige in de sport. maar ik geloof dat ie al 4 was dat ze begon, of misschien was ie nog 3. maar je merkt wel dat ie nog jong is. maar het gaat verder erg goed, ze starten nu L1 en dat gaat super!

Dees

Berichten: 18902
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:06

Een 3 jarige in de sport kan goed gaan, maar voor de meesten geldt toch, als 7 jarige bij de slacht.
Als volwassen ruiter hoor je niet op een kleuter-paard te stappen, wat mij betreft schroeven ze de minimale leftijd op naar 4...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:13

eens met rhijnauwen, voor de meeste paarden. maar ook weer eens met rom, sommigen kunnen het wel aan. maar dat betekent niet dat gewoon rustigaan doen niet veel beter werkt. het is imo veel beter om gewoon te wachten, tot het paard uitgegroeid is, om er echt grote dingen mee te doen.
waarom ligt de gem. leeftijd van paarden maar rond 8 jaar?? zal er ook wel wat mee te zien hebben...

Enya - Daya :-)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:16

Het jammere is vaak dat je pas in de praktijk merkt dat het te veel is voor het paard. Voorkomen is IMO nog altijd beter dan genezen. Een 3-jarige uitbrengen in de sport vind ik persoonlijk wat vroeg, 4 jaar vind ik een meer realistische leeftijd.

Overigens is 'startleeftijd' voor mij ook gerelateerd aan 'inrijleeftijd': als een paard op z'n 5e wordt ingereden, dan lijkt het mij ook eerlijker om hem niet meteen in de sport uit te brengen. Dat geeft het paard niet alleen lichamelijk de tijd om zich in te stellen op een nieuwe 'fase', maar ook om mentaal gezien alle nieuwe indrukken in zijn leven te verwerken. Er komt best veel op een wedstrijdpaard af, onderschat dat niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:23

Het duurt zo'n 6 tot 12 maanden voordat het spier- en peesstelsel van groen paard gewend is aan het dragen van gewicht.
Dus die tijd ook gewoon geven. Het hangt een beetje van de wedstrijden af. Een wedstrijdje is niets mis mee, als er rustig aan gedaan wordt. (Dus niet een uur inrijden ofzo, maar even inrijden en dan een proefje) Het zal vaak lichamelijk minder intensief zijn dan een training. Geestelijk intensiever, maar er is niets mis mee om ze mee te nemen om aan het geheel te laten wennen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 13:05

Dees schreef:
Een 3 jarige in de sport kan goed gaan, maar voor de meesten geldt toch, als 7 jarige bij de slacht.
Als volwassen ruiter hoor je niet op een kleuter-paard te stappen, wat mij betreft schroeven ze de minimale leftijd op naar 4...


Nou Dees, dan komen we weer op het inrijden terug. Ik vind inrijden wat anders dan een dressuurproef. INrijden kan best als ze 3 zijn, maar ee ndressuurproef vraagt toch 7 minuten concentratie. En vaak ga je als ruiter je focussen op winstpunten en daardoor te veel vragen van een jong paard.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:13

Ligt er een beetje aan.
Als ik begin met inrijden in mei (een week nadat hij echt 3 werd) en hij loopt fijn en pakt alles goed aan waarom niet een poging wagen?
Zo heb ik dus mijn eerste wedstrijdje gestart toen hij 2 maanden onder het zadel was.
(bestgaande rijrubriek en eerste)
en nog eens 3 weken later B (eerste met 173 pnt)
vervlgens heeft ie weer een tijd op de wei gestaan voordat ik door ben gaan starten.
Hinke is er 1 van Juli die rijd ik dus pas in tegen augustus.
wanneer ik dan ga starten ze ik wel

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:20

germie schreef:
Ik vind inrijden wat anders dan een dressuurproef. INrijden kan best als ze 3 zijn, maar ee ndressuurproef vraagt toch 7 minuten concentratie. En vaak ga je als ruiter je focussen op winstpunten en daardoor te veel vragen van een jong paard.

Als ruiter moet je dat idd niet doen, in het begin rij je proefjes om ze er aan te laten wennen. Dan hoef je ook niet 7 minuten concentratie te vragen. En bij inrijden vraag je net zo goed concentratie lijkt me.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:24

Nimber schreef:
Ligt er een beetje aan.
Als ik begin met inrijden in mei (een week nadat hij echt 3 werd) en hij loopt fijn en pakt alles goed aan waarom niet een poging wagen?
Zo heb ik dus mijn eerste wedstrijdje gestart toen hij 2 maanden onder het zadel was.
(bestgaande rijrubriek en eerste)
en nog eens 3 weken later B (eerste met 173 pnt)
vervlgens heeft ie weer een tijd op de wei gestaan voordat ik door ben gaan starten.
Hinke is er 1 van Juli die rijd ik dus pas in tegen augustus.
wanneer ik dan ga starten ze ik wel

Hier kan ik me dus helemaal in vinden.
Het ligt niet aan de leeftijd, je moet naar het paard kijken. Hoe goed kan het paard alles aan. En daarbij heb je ook nog de ervaring die het paard op doet.

Javier was ook in mei 3 geworden. Mei t/m half juli is het paard 3 dagen per week bereden, toen heerlijk tot half september op de wei. Oktober, november en december wedstrijden gereden op de eigen vereniging. Was toch dichtbij en was alleen maar ervaring.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:56

ik ken een paar hele duidelijke voorbeeld, van HOE HET NIET MOET!

ze kopen jonge pony's van ca 2 jaar, met 2,5 rijden ze al bijna iedere dag per 1 januari zijn de '3' ook al duurt dat nog een halfjaar! ze gaan naar wedstrijden, gaat super, pony's zijn nog slap meisjes zijn er de baas over! met hun 5e of 6e mogen ze naar de M1 of zitten al lang in de M1 en daarna, sesambeentjes kapot, spat, stukje los bot in de heup, dus ze hebben er al 3 naar de slager gebracht!!

maar ze zijn nu 18 en bijna 20 en gaan vrolijk verder kopen een 1,5 jarig een een 2,5 jarige, die van 2,5 loopt al een perfecte B-proef toen ze hem kochten!!die werd afgelopen winter al uitgebracht, hij was immers al '3' gat super, paardje loopt heel netjes en paard is nog niet te sterk voor de ruiter, ze mag al naar de L1

die andere is nu nog geen 2,5 en ja hoor 18 jarig meisje rijdt er al iedere dag op en 2x een uur les bij de club! t is net een pony'tje beestje is nog geen 1,55 en zoooo slap in zn benen! echt een smalle pony, en t zou een paard zijn!!!

maargoed die gaat per januari ook naar wedstrijden....

sommige mensen leren het NOOIT!!!!

ben benieuwd hoe lang deze beestjes meegaan....

ben zelf een 3 jarige merrie aan het inrijden, die was toen ik begon 3 jaar en 2 maanden!oke het rijden gaat goed maar ze is nog vrij slap, ik ga pas op zn vroegst volgend zomerseizoen haar starten!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:04

over het inrijden en een proefje rijden ben ik niet tegen zolang het niet te vaak wordt gedaan, maar verwacht wel dat er langer op jonge paarden word ingereden,omdat zo'n beest na 15 minuten nog in de krul loopt! zo denken de meeste mensen wel dus dan gaan ze er ook nog veel eeder op ook!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:54

fabienne"]
[quote="Anna-Jelly schreef:
Ik heb zelf een 3 jarige die met ong. 2,5 jarige leeftijd is ingereden.
Hij is in Januari tot februari weg geweest om proff. ingereden te worden en half mei word hij 3. Hij is lichamelijk heel volwassen, dus dat hij 3 is ze je niet aan hem. Hij loopt ook super, dus ik ga in Januari mer hem starten...


Maar als je hem aanstaande januari gaat starten is hij toch al (bijna) 4 dan? Hij was afgelopen mei toch al 3 geworden?
[/quote]

oh ja dat is ook zo, dan is hij 3,7 niet eens meer bij nagedacht Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:12

mijn paard was ook 3 jaar ( werd wel over 2 maanden 4 ) toen ik met haar startte, thuis ging het super, ik reed haar wel intensief maar merkte dat ze het leuk vond dus waarom niet? ik hen heel rustig aan gedaan af en toe een wedstrijdje en dat super! Ik denk niet dat je naar de leeftijd moet kijken want je sommige paarden zijn gewoon eerder volwassen dan anderen!

(L)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:59

ik hou er dus ook niet van.
wat ik wel regelmatig zie is dat 3 jarige in oktober mee gaan.
En daar zie ik geen problemen in.
tenminste als een paard niet gepushed word en er teveel aan wp's gedacht word.
Maar zo'n paard is dan zadelmak gemaakt als hij al 3 is.
En ga je dan rustig aan de slag vind ik het ok.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 23:03

Ik heb in Mei Ynskje dus zelf zadelmak gemakt en ingereden ze was toen al 3 jaar. Heb in het begin lekker veel de bossen in gegaan en 1x in de week dressuur gereden. toen kwamen de bouwen en ginge ik dus 3x in de week dressuuren (wat heet: gewoon lekker rustig aan oppakken) en pas in augustus ben ik met het echte dressuur en lessen met haar begonnen. ze leert zo snel dat ik maar echt 3x in de week gereden heb, Anders gaat het veels te snel. Nu rijd ik ook nog maar 4x en in November rij ik mijn eerste wedstrijdje. een Onderling B proefje. Dus niet echt wedstrijd, gewoon voor het oefenen. Galop zit er nog niet goed op (wel in de bossen maar nog niet in de bak). Hoeft van mij ook niet. Ik doe echt gewoon voor de ervaring mee en van mij mag ze heel de proef hinniken of wat dan ook. het is haar eerste keer en ze is nog jong. Ik doe het zo rustig mogelijk maar ga het ook niet overdrijven. Ynskje vind het gewoon echt leuk en leert graag. Zou ze het niet aankunnen of vond ze het niet leuk dan zou ik gewoon weer lekker bosjes in gaan totdat ze er wel klaar voor was.
Een vriendin van mij heeft een paard van 4 en die is er nog niet klaar voor. dis is nog veels te rank en te 'jong' in zijn bouw en lijf. Daar rijdt ze ook nog niet op. daar wacht ze tot mei mee.

Ik vind onder de 3 echt veels te jong en 3+ ligt aan het paard. Ik neem het iig zo rustig mogelijk.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 02:32

Zoals ik het nu geplanned heb ga ik volgend jaar mijn dan 3 jarige hengst wel een paar keer een proefje laten lopen,
dan zal hij wel een minimale hoeveelheid aan 'trainings-uurtjes' achter de rug hebben maar ik wil hem vast die ervaring laten opdoen.


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 03:12

Ik rij een 3 jarige Gribaldi en daar heb ik zijn eerste wedstrijd mee gereden toen hij 1 maand onder het zadel was (Varsseveld). Dat beest is zo geweldig, hij doet werkelijk alles met gemak, welke oefening je ook vraagt...loopt voor een 3 jarige kaarsrecht, in één ritme en met een superstille aanleuning.....een talentje dus Haha! .

Ik heb dus die ene wedstrijd gereden (hoef je alleen stap, draf galop te laten zien) om te kijken hoe hij dat vond: hij vond het geen probleem, dus nu ga ik er voorlopig niet mee op wedstrijd, maar rijd hem alleen thuis volgens de regel: een 3 jarige 3 keer in de week, een 4 jarige 4 keer in de week....
En dan meestal een 20-30 min. en daarna ff door het bos ofzo.
Ik zou in principe met dit paard (als het zou mogen) een M proef kunnen rijden, maar wat schiet je daar mee op? Mijn enige belang op dit moment is het beestje heel en blij houden! Zijn tijd komt nog wel }>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, littleroosie en 29 bezoekers