Stuiterballetje, wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Stuiterballetje, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 20:14

Het begint weer kouder te worden en de wind gaat steeds harder waaien, mooie aanleiding voor bram om lekker te stuiterballen. Ik moet hem nu al eerst longeren voor ik erop ga, anders heeft hij echt geen aandacht voor mij. En het is nog geen eens winter. Alleen maar willen knetteren en heel erg druk! Hij ziet alles en alles is ook heel eng, terwijl hij zomer's de grote held is. Hoe lossen jullie dit op en zijn er meer mensen met zulke stuiterballetjes ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:28

Hitsige paarden die teveel energie hebben kun je minder krachtvoer geven. Dat kun je compenseren met wat meer hooi / kuilgras.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:20

goed het tempo erin houden en voorwaarts blijven rijden. veel overgangen en voltes. zodat hij zijn aandacht bij jou heeft.
gaat ie aan de kletter en keihard galoperen ofzo. laat hem net zo lang galoperen tot ie niet meer wil en als ie dan niet meer wil dan wil jij wel dus moet ie doorgaan met galoperen... en zo leert ie het vanzelf af.

groetjes joyce

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 14:29

joycje schreef:
goed het tempo erin houden en voorwaarts blijven rijden. veel overgangen en voltes. zodat hij zijn aandacht bij jou heeft.
gaat ie aan de kletter en keihard galoperen ofzo. laat hem net zo lang galoperen tot ie niet meer wil en als ie dan niet meer wil dan wil jij wel dus moet ie doorgaan met galoperen... en zo leert ie het vanzelf af.

groetjes joyce


Dankje voor de tip, maar dat doe ik dus al. Het werkt dus echt niet. Zoveel voer krijgt hij ook niet. Hij is gewoon TE vrolijk en daar wil ik hem eigenlijk niet voor straffen, maar het is zoo irritant!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:29

Moeilijk op te lossen Ymke, Brutaal eraan rijden, hij stopt vanzelf wel, maar ik snap best dat dat stijve gestuiter heel moeilijk uit te zitten is .

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:36

reed ik ook op. koude wintermorgen, ik blies wolkjes, paardje rustig stappen, tot opeens bok bok bok bok bok bok
heel makkelijk uit te zitten, maar wel vervelend als je oefeningen wil rijden. bovendien kan je een bokkend paard moeilijker sturen.
steef dat stijve gestuiter is toch makkelijker dan die waarbij er draaien zitten? nou ik was dit bokkend paardje toch al gewoon Lachen
goed vooruitrijden, teugels kort, paard moet het hoofd sowieso naar beneden doen om te bokken. dus teugels kort. en doorrijden;

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 18:19

ponyzotje schreef:
steef dat stijve gestuiter is toch makkelijker dan die waarbij er draaien zitten? nou ik was dit bokkend paardje toch al gewoon Lachen


Pony, steef bedoelt dat mijn pony te oud en versleten is om een rondje te kunnen lopen en om zelfs maar te kunnen bokken en stuiteren! Helaas steef voor jou! WEER het tegendeel dat mijn oude versleten, gammele pony het toch iets beter doet dan jij denkt. Tja duracell baterijen doen wonderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:49

Gewoon lekker voorwaarts rijden. Een paard mag best een keer stuiteren uit frisheid hoor.
Maar ik vraag me ook vaak af in hoeverre dat gestuiter niet wordt veroorzaakt door de ruiter zelf. Want bij alle mensen die klagen over het stuiteren en heet worden van hun paard is dat voor 90% terug te werpen op hun eigen rijkunstige tekortkomingen. En ik ken zelfs een geval waarbij de ruiter [zonder dat ze het in de gaten heeft] haar oude merrie dagelijks vreselijk over de zeik jaagt en ons dan wijsmaakt dat haar paard zo heet is .
Dus Ymke, gewoon blijven rijden en veel lessen en dan komt het vanzelf wel goed.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 19:11

Jippie schreef:
Gewoon lekker voorwaarts rijden. Een paard mag best een keer stuiteren uit frisheid hoor.
Maar ik vraag me ook vaak af in hoeverre dat gestuiter niet wordt veroorzaakt door de ruiter zelf. Want bij alle mensen die klagen over het stuiteren en heet worden van hun paard is dat voor 90% terug te werpen op hun eigen rijkunstige tekortkomingen. En ik ken zelfs een geval waarbij de ruiter [zonder dat ze het in de gaten heeft] haar oude merrie dagelijks vreselijk over de zeik jaagt en ons dan wijsmaakt dat haar paard zo heet is .
Dus Ymke, gewoon blijven rijden en veel lessen en dan komt het vanzelf wel goed.


Hij is ook zo aan de longeerlijn en wanneer hij los in de bak loopt. Zelfs met buitenrijden als ik met een lang teugeltje rij. Vorig jaar winter was het hetzelfde probleem, toen was mijn oplossing de slof, nu wil ik het anders oplossen vandaar!
Bedankt!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:22

Gewoon lekker voorwaards neerwaards rijden, goed over de rug, zodat ie het hele uur heerlijk rond loopt. Dan zal ie er niet eens meer aan denken om te stuiteren. De ruiter moet dit inderdaad wel in zijn/haar mars hebben, en ook weten waar hij/zij mee bezig is. Maar dat is bij jou denk ik geen probleem... Slapen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 19:33

Nuv schreef:
De ruiter moet dit inderdaad wel in zijn/haar mars hebben, en ook weten waar hij/zij mee bezig is. Maar dat is bij jou denk ik geen probleem... Slapen


Ik weet niet hoe ik dit op moet vatten, vraag het maar eerst voordat ik weer eens een keer heel bokt over me heen krijg!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:58

Hoi, heb tijdje zo'n paardje gereden ... kwam pas in manège in de winter en de combinatie van koude, ietwat hevig karakter en dan die nieuwe omgeving ook nog gaf als gevolg dat er dus niets mee te doen was. Bokken, stijgeren, wegstuiven .... en nog van dat liefst.
Longeren, loslaten hielp allemaal dus niets, je kroop erop en daar ging ie weer.

We hebben het toen wel zeer paard-on-vriendelijk opgelost, maar het heeft wel geholpen.
Men nemen 1 zeer braaf gewillig paard, zetten daar onze knol achter Lachen dan nemen men een instruteur in het midden van de bak met een longeerzweep en elke keer meneer er vandoor wilde gaan kreeg ie een lel.

Ik weet dat het helemaal niet verantwoord is, dat het ook helemaal geen steek houd, maar hij hield er wel mee op Lachen.

Dit was nadat we dus alle andere middeltjes geprobeert hebben, behalve die slof dan maar ik haat bijzetteugels dus die gebruik ik nooit! Lachen (tenzij ze echt héél erg nodig zijn)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 20:04

Belsje schreef:
Dit was nadat we dus alle andere middeltjes geprobeert hebben, behalve die slof dan maar ik haat bijzetteugels dus die gebruik ik nooit! Lachen (tenzij ze echt héél erg nodig zijn)


Dat was in de tijd dat ik het wel *makkelijk* vond. Hij liep toch met slof, waarom moeilijk doen ?
Nu denk ik daar heeeel anders over en wil het gewoon op een natuurlijke ,eerlijke manier oplosssen!
De manier van jou is niet geschikt voor mijn paard. Ik heb hem nu bijna 4 jaar en elke winter is dit een probleem! Iedereen kwam met goede adviezen, maar niks helpt dus echt!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:07

Mja die manier is eigenlijk voor geen enkel paard geschikt en raad het iedereen af, maar ik moest het zo doen van mn instructeur toen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:41

Als niets echt helpt zou ik me toch iets bijmezelf afvragen of je het zelf wel goed doet!

yreen
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:04

Nou ik moet zeggen dat die van mij de laatste tijd wel heel erg vervelend is. Drama zou ik het willen noemen, hij is niet zomaar een stuiterballetje, maar een echte barbapappa die zich alle kanten op draait en springt. Heel erg vervelend in elk geval want ik kan er niet gewoon rustig mee rijden. Het rottige probleem is dat ie het er niet mee eens is als ik boos wordt, want dan vind ie het nodig om kwaaier te worden en hoger te bokken en op zijn achter benen te gaan staan...Dit als gevolg dat ik me bijna zou gaan vasthouden aan het zadel..of zijn manen, maar ja aangezien ik die laatst heb afgeschoren gaat dat ook niet meer hehe.

Hij is in elk geval ook niet zo best in het op mij vestigen van zijn aandacht. En dan kan ik er soms op rijden wat ik wil, maar hij kijkt toch net effe naar links als hij wat ziet.

Een oplossing voor dit probleem? Ik denk dat het bij mij opgelost dient te worden met veel, heel veel beweging geven op een dag. Het is gewoon een energiek paard die veel werk nodig heeft om rustig te blijven. Anders knapt er gewoon iets bij hem en dan is tie levensgevaarlijk. Maar ook echt levengevaarlijk, want je kunt er niks meer mee.

Net alsof er een knoppie omgaat en dat ie zichzelf niet meer is. Maar goed ben al aardig onderweg met de oplossing geloof ik Haha!

Ik weet niet hoe het met die vn jou zit, hoeveel beweging hij krijgt hoe oud hij is en wat ie nodig heeft, maar misschien helpt het. Of misschien praat ik gewoon onzin <:P

succes,
groetjessss!!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 20:09

Yreen, mijn paardje is een arabiertje van 20 jaar oud. Hij staat als het goed is (volgens afspraak stal) zo'n uur tot 2 uur buiten in de bak per dag!
Hij krijgt wat dat betreft dus genoeg beweging als ik daarnaast nog rij of llongeer!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 20:11

Steef schreef:
Als niets echt helpt zou ik me toch iets bijmezelf afvragen of je het zelf wel goed doet!


Daarom stel ik die vraag ook hier! jullie weten het toch zo goed, al bijna 4 jaar weet niemand een oplossing voor dit probleem. Een EERLIJKE! oplossing! Dus misschien weten al die geweldige mensen op bokt wel een oplossing! Minder voeren helpt niet, langer buiten helpt niet, tijdens longeren is hij net zo gek, dus het ligt niet alleen aan het rijden!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:17

Alleen buiten staan heeft geen zin, hij moet juist z'n energie kwijt. Een twintigjarige zal misschien niet uit zichzelf gek gaan doen als ie los staat in de bak. Wel als jij hem gaat rijden, of longeren, want dan moet ie. De oplossing blijft dus vlot naar voren rijden, hem meteen aan het werk zetten, of hem serieus op gaan jagen als ie los is. Daar raakt ie z'n energie van kwijt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 20:19

Nuv, hij staat samen met een andere ruin. En wat ik hoor spelen die 2 samen. Als bram los in de bak staat rent hij behoorlijk. Soms een bok ofzo. Hij staat natuurlijk ook vaak stil, maar hij beweegt dan ook genoeg!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:26

ow, dan weet ik het ook niet meer, dan blijft nu mijn advies: Rijen met die handel!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 20:29

okeej, thanx Haha!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:33

Moeilijk geval!! Maar er moét toch een oplossing bestaan , dat kan niet anders!!
Ik heb ook 2 paarden gereden die zo waren.

Ten eerste mijn lief schatje Faust. Telkens het winter werd veranderde hij in een klein (maar toch wel lief!) monstertje!! Extreme duivel Ik ben er zelfs een paar keer flink afgevallen.
Voordat ik er op ging longeerde ik hem plat, dat ie bijna niet meer vooruit kon. Maar toen ik opstapte was ie al weer klaar voor een partijtje stuiteren!! En dan ben ik een tijdje gestopt met rijden , ben er elke dag heen geweest , maar nooit rijden. Ik heb heel hard op zijn vertrouwen in mij (en omgekeerd ook wel) gewerkt. "Schriktraining" noemt da hier in Belgie. Over een zeil lopen (tjonge , daar heb ik een hele dag gestaan voordat meneer er over wou) , tussen vuur lopen , ... En de bekende oefening (denk ik toch) dat ie mij moet volgen waar ik ga en altijd een zekere afstand te houden , tenzij ik anders zeg. Anderzijds moest ik dan ook leren hem te vertrouwen , onder zijn buik door kruipen , door zijn voorbenen , ... En echt , nu stuitert ie heeeeeeeel zelden , gewoon door het vertrouwen. Maar ik neem aan dat er bij jullie al wel vertrouwen is?

Ten tweede mijn prinsje: Ritchie. Schat van een pony, echt waar. Maar ook een paardje dat élke dag veel beweging moest hebben . Het was zo'n zeldzaam exemplaar dat gek is op werken Haha! (neen, zo zullen er wel meer zijn hoor!) . Ik had er zelf ni zo veel problemen mee, maar nu is ie verkocht als polopony. En de eigenaars geven hem wel elke dag beweging, maar ze rijden maar 2x per week. De rest van de dagen word ie gelongeerd. Maar dit is echt niet genoeg !! Dus iedere keer dat ze met m rijden worden ze gekatapulteerd ... tja!!

Ik hoop dat je er iets aan hebt , iig : Heel veel succes !!
Groetjes ,
Sil

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:34

gewoon negeren het is kouder buiten en ze willen lekker aan het werk. 1 tot 2 uur buiten lopen is niet veel hoor.
Die van mij gaat 's morgenms eerst bokkend door het land terwijl ie in de zomer alleen maar sjokt.
gewoon negeren (niet afstraffen) en rijd op die knol zoals mijn isntructeur het zegt alks hij fris genoeg is om vrolijk te doen dan heeft ie ook genoeg frissigheid om hard ana het werk te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:47

Ik heb dus een echte stuiterbal gehad en niet alleen als het koud was.
Het enige wat dan helpt is brutaal naar voren rijden.
geen enge voorwerpen uit de weg gaan.
Geen winderige dagen uit de weg gaan
Niet mutsen met longeren.
Maar gewoon rijden.
De mijne is inmiddels uitgepuberd en stuitert nog maar zelden.
Hij weet nu dat spelen gebeurt in zijn eigen tijd en dat er met rijden gewerkt moet worden.

maar nog een vraag, niet l*llig bedoeld, voor dat dat zo opgevat word.
Ben je misschien wat bang, gespannen als hij zo doet, want dat merken ze natuurlijk ook meteen.
En is het al meteen lastiger op te lossen.