trainen op gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

trainen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 14:16

hey
wie van jullie traint er op gras?
het zit nl zo dat mijn paardje op een (men)stal staat en ze hebben daar alleen weiden en geen piste (bak) Ik ga normaal elke dag naar de manege om te rijden, das maar 5 minuutjes stappen.
Maar nu dacht ik eraan om een andere instructeur / instructrice te zoeken maar die kan ik niet laten komen op de manege (dan komt er ruzie met de eigenaresse van de manege, omdat ik nu les van haar heb) Dus zou ik op de wei moeten rijden. Op zich gaat dat nog wel lukken denk ik, moet ik wel ijzers met gaten laten opzetten voor vijzen.
Wie traint er nog op gras, en rijden jullie dan altijd met kalkoenen in de ijzers? (zoja, welke, want ik moet er dan ook nog gaan halen)
xxx

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:19

Af en toe gaan wij juist expres trainen op gras, omdat de meeste wedstrijden ook op gras zijn. Wel altijd kalkoenen onder, de maat is dan afhankelijk van het weer (nat of niet?) en de lengte van het gras en de bodemgesteldheid. Ook afhankelijk van het paard, sommige paarden hebben bijna geen kalkoenen nodig, andere juist hele grote. Even uit proberen dus.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:21

12 mm vierkante, met schroefdraad zijn ze 15 mm. De meest verkochte heb ik. Helaas maar 1 keer gebruikt, ik rij niet meer met ijzers.

Zonder ijzers kan best, dressuur zeker weten. Voor het springen zijn ijzers met nat weer handig.

Met ijzers en zonder kalkoenen moet je niet op gras gaan rijden, dan glij je juist uit.

Hoe wil je het in de winter doen? dan is het land toch te nat?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:31

Op t land kan best,wij doen t juist met opzet omdat je op wedstrijden heel vaak paarden ziet die alleen maar gewend zijn in n (binnen)bak met omheining te lopen en dan op wedstrijden helemaal druk worden of beginnen te slingeren enz.

Die van mij is aardig druk nog op t land maar die andere is heel rustig omdat we haar heel vaak in t land rijden

Gewoon doen worden ze makkelijk van

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:52

m ik doe het ook vaak op gras en meestal nog wel zonder schroeven en lukt erg goed, en zonder ijzers gaat ook oke hoor.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:26

ik rijd alleen maar op het gras, omdat we nog geen goede bak hebben.
maar er staat nu al een hoefslag.
ijzers heb ze niet, en als het nattig is rijd ik niet.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:55

Wij hebben een deel afgezet in de weide en dat dient als 'bak'.
Het heeft iig al een duidelijke hoefslag *LOL*
Pinky heeft ijzers en ik heb geen kalkoenen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:43

Ik rij 9 van de 10x in de wei, omdat de bak te zwaar is. Ze heeft geen ijzers dus ook geen kalkoenen. Uitglijden doen we niet, tenzij het echt ene paar dagen flink doorregent (maar dan is de bak weer goed te doen).
Viv

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:06

Ik rijd elke week zo'n 3 of 4x op mijn wei. Imker heeft gewoon ijzers in en ik ga echt niet elke keer schroeven indraaien. Het is maar net wat je paard gewend is. Het is echt niet zo dat ze meteen lopen te schuiven en slippen, laat je paard er rustig aan wennen. Ik rijd ook gewoon als het nat is, Imker is nog nooit uitgegleden of onderuitgeschoven.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:27

ik train heel erg vaak in het land(gras dus)

ik vind het heel vfijn en de paarden hebben het ook meer naar hun zin.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:44

Ik longeer en rij op gras.Er fijn lopen en valt zacht Knipoog .

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 22:47

ok Haha!
Germie: als het land zowat onder water staat, kan ik altijd nog naar de manege gaan en daar rijden he Knipoog (is toch maar 5 minuutjes stappen) Maar op de stal rijdt niemand in mijn weg en kan ik rustig trainen. Ik heb zo'n beetje een lastig gebrek om precies altijd in iedereen zijn weg te rijden... Verward Schijnheilig
Maar waarschijnlijk wel kalkoenen kopen. Ik heb al enkele keren gereden met ijzers en zonder kalkoenen, en hij schuift eigenlijk heel weinig uit. Alleen bij longeren wel. (is al eens onderuit gegaan Scheve mond )
Maar bedankt voor de tips allemaal, ik ga dus wel eens vaker gaan trainen op gras Knipoog
xxx

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:53

Als je paard geen ijzers onder heeft is het juist een goede oefening. Leert hij op vier benen te lopen. Met ijzers wordt het vaak een probleem. Als je paard eenmaal gaat glijden is de kans groot dat hij de "bak"niet meer vertrouwd en verkrampt gaat lopen. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik zou zeker proppen indraaien. Als je steeds hetzelfde stukje grasland gebruikt, komt daar vanzelf een hoefslag zonder gras in te liggen. Als die niet glad is zijn proppen niet meer nodig.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 01:46

ok dan toch de eerste tijd proppen gebruiken Knipoog Hij moet nu eenmaal wel ijzers, omdat we toch nog geregeld de baan opgaan (naar de manege) en dan slijten zijn hoeven altijd zo snel. Hij heeft ook nogal brokkelhoeven...

Ik denk dat het wel moet lukken om een stukje van de wei als piste te gebruiken. Er zijn nl 3 weides, de linker staat altijd een trekpaard op, en soms staat daar een ander paard bij. De rechter staat mijn paardje, een gepensioneerd koetspaard en een ander rijpaard. De middenste wei wordt amper gebruikt. het trekpaard alleen kan zoveel gras niet kort houden. Ze hebben vandaag er weer iets raar op gedaan Verward De paarden mogen het gras dus niet eten, dus kan ik er wel lekker op rijden Knipoog
xxx

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:54

Wat is beter: yzers met kalkoengaten of geen yzers???
Ik wil nml. ook op gras gaan rijden, rijden jullie er ook met regen en winter???

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 17:04

hey
ik denk zelf dat als je met ijzers en kalkoenen derin wel het gras vlugger zal "omploegen" en dan krijg je vlug een hoefslag op je wei. Zonder ijzers zal dat minder snel gebeuren denk ik.
Als het vriest, ga ik er zelf ook niet rijden, want dan is de grond bevroren. En als het nat is, gaat het wel makkelijk glijden
xxx

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:07

Mijn paard staat nu zondar yzers, kan ik dan beter wel yzers doen???
En in de meeste buitenbakken, kan je als het vriest ook niet rijden.
Als het niet te hard regent kun je toch wel rijden???Iig. bedankt!!Is een hoefslag beter???

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:48

Ik doe het regelmatig, zien ze meteen eens wat anders dan de normale bak en ik heb lekker de ruimte! Ik rijd ook wel eens op het maisland, maar zoals je met gras moet uitkijken voor het glijden moet je met maisland uitkijken of het wel mag en of het niet te zwaar is.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:52

Omdat ik ook geen beschikking meer heb over een bak en er een heel mooi veldje verder op is gebruik ik die wel eens...maar meestal lopen er honden en mevrouw heeft wel eens der dag dat ze alle kanten wil oprennen om gras te eten, niet dat ze de kans krijgt Haha! maar soms heb ik daar gewoon ff geen zin in

Ik vind het juist alleen maar lekker om op gras te rijden is ook leuker voor haar

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:00

Ik heb geen bak thuis, dus ik rijd in de zomer altijd op gras.
Ik heb wel een 60x30 baan op een minuut of 10 stappen, daar ga ik nu heen en als die te nat is naar de manege. Ik mag ook niet lessen in de manege, dus dat is iedere winter weer improviseren - ik heb soms weken geen les, heel lastig.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:54

Ik rijd ook altijd op gras als we thuis rijden omdat we ook geen bak hebben, maar ik vind het vervelend omdat het bij nos heel erg schuift dus moet ik bijna altijd kalkoenen draaien anders is het niet te doen, maar ik doe het niet altijd hoor alleen als ik echt alle oefeningen zoals wijken, uitgestrekte draf, contragalop enzo wil oefenen en natuurlijk wel altijd bij het springen.
Maar ik denk dat alle grasweides verschillend zijn, je moet het gewoon even proberen !!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:12

Zonder ijzers wil ook wel hoor, dan hebben paarden meer grip dan met ijzers en geen kalkoenen. Paarden die op gras lopen zonder ijzers gewend zijn, die glijden echt niet direct uit.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:13

Ik train ook altijd op gras,en dat gaat erg goed,ik doe er van alles op dresuur springen,en longeren.
Mijn paard heeft geen hoefijzers onder,en hij glijd bijna nooit uit.
Het is weleens gebuerd dat ik ben uitgegleden,maar dan had het echt veel geregend en was het gras te lang.
Maar over het algemeen gaat het heel erg goed.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:31

Rij met blacky altijd op het gras.
Hij heeft geen ijzers dus zo erg is het niet. Vind het fijner in de wei rijden.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:30

als ik thuis rijd, rijd ik altijd op gras, ik heb een bak (Z) maar daar groeit nu gras op! ik rijd er eigenlijk niet super veel in, alleen mijn hindernissen staan er! ff verderop, heb je ene grasland,waar nooit wat mee gedaan wordt, ja gemaaid voor de koetjes. maar verder is het super land, nooitblubber, als het heeeeel veel heeft geregend heb je een paar plasjes liggen,maar verder super gras. die van mij heeft geen ijzers,maar het rijd er super!
mijn bak is daarentegen erg hard, maar wel altijd droog! aangezien het water de sloot zo in loopt!