Keizersnee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Keizersnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 16:59

Laatst kreeg ik van Interpolis een foldertje voor foetusverzekering. Bij de meest uitgebreide verzekering was dus ook het risico voor keizersnee voor de merrie meeverzekerd. Nu heb ik al heel wat veulens ter wereld zien komen, maar nooit met keizersnee. Ook nog nooit van gehoord in mijn omgeving. Ik heb altijd gehoord dat het risico te groot was?!? Heeft iemand dit ooit meegemaakt, en zo ja, liep dit goed af? Het lijkt mij een beetje een door Interpolis meegenomen risico wat geen risico is.... (heb by the way gewoon de goedkoopste oplossing genomen, 30 dagen gratis meeverzekerd met de merrie, een overleden veulen zal mij niet failliet laten gaan).

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:56

Heb tijdens mijn werk een keizersnede bij een mini- shetje meegemaakt. Ik werkte als dierenartsassistente bij een gemengde kliniek en daar kwam de dierenarts aanscheuren met de mededeling dat we een 'spoedje' binnenkregen. We hebben het shetje versufd, met 4 man op een operatietafel gelegd, verder onder narcose gebracht en een keizersnede moeten toepassen ivm een misvormd veulen. Het veulen was niet levensvatbaar, de merrie liep de volgende dag weer in de wei. Inclusief een beste 'rits- sluiting' aan de zijkant van d'r buik. Het jaar daarop heeft ze een gezond veulen op de wereld gezet.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:32

Het wordt wel gedaan maar zeer weinig.
Ik ken ook wel een geval uit de praktijk (al 8-10 jaar geleden). Dit betrof een Belgisch Trekpaard met een te groot, levend veulen. Omdat het een koudbloed was, en de boer en de DA's er de sport van inzagen hebben ze een keizersnee gedaan, met als voorwaarde dat er niet meer gefokt werd met de merrie. Een jaar na de keizersnee waren en merrie en veulen nog goed in leven, geweldig dus!

Vaak gaat het bij een paard om misvormde, niet-levensvatbare of zelfs al dode veulens wanneer een geboorte niet vlot verloopt. Dan is het veel veiliger om het dode veulen in stukken uit de merrie te halen.
Een keizersnee bij een paard is moeilijk omdat een paard veel gevoeliger is voor alles rond de operatie dan een rund.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 15:14

Bij ons is er idd. al eens een dood veulen in stukken uitgehaald. Dit lijkt mij idd. beter dan een keizersnee (klinkt alleen een beetje luguber). Bedankt voor de reactie!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:10

Ik heb altijd gehoord (ook bij de veearts waar ik werkte) dat keizersnedes bij paarden (mn warbloeden en volbloeden) erg risicovol is. Het schijnt dat het buikvlies zeer slecht sluit, waardoor ze buikvlies ontsteking krijgen. Een paard is veel gevoeliger dan bv een koe. Wij deden keizersnedes bij koeien en schapen gewoon in de stal. Paarden moeten er echt voor naar de kliniek.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:50

bij een dierenkliniek in someren hangen er foto's van een keizersnee bij een shetje, gebeurde gewoon in de wei!
was een bonte merrie geloof ik, met dus n rode buik van t bloed..zag er niet zo leuk uit, maar je zag stap voor stap de keizersnee op de foto's, en als laatste een merrie+veulen die samen in de wei stonden!dus is goed afgelopen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 12:46

Irene, mijn ex-bijrijdpaard, heeft dit jaar een keizersnee gehad, het kon gewoon niet anders, dus wat moet je dan?
3 uur in de nacht is ze naar Wolvega gebracht, en het veulen is overleden en zij heeft het gelukkig overleefd en is nu (bijna 5 maandjes later) super vrolijk enzo, niks van overgehouden Lachen