Hebben paarden emoties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Hebben paarden emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 12:02

Ik had hier laatst weer een leuke discussie, hebben paarden emoties denken jullie? Of kennen ze dat niet?
Dit was mijn vraag van vandaag Lachen


Illusiongirl

Berichten: 36
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:03

Nee,

Ze hebben het niet zo als wij ik bedoel ze kunnen wel verdrietig zijn maar niet echt

~*~*~*~*~*~*~*~*~
~ Illusion and Romeo ~
~*~*~*~*~*~*~*~*~

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:05

Jawel hoor, kijk maar eens hoe een merrie treurt als 'r veulen sterft of weg genomen is - of hoe ze uit hun dak gaan als een maatje wegvalt. Kijk maar eens naar het enthousiasme als je met een regendag toch gaat voor een aai ... die van mij vind ik wel emotie tonen hoor ... kan natuurlijk ook wishfull thinking zijn, maar help me hier liever niet uit m'n illusie ... vind het fijn zo!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:09

Ja, een paard kent emoties als verdriet, en blijdschap. Het paard ervaart geluk en ongeluk, het paard kan van je houden en een hekel aan je hebben. Het paard kan ook boos zijn.

Verschil met de menselijke emoties is vooral dat de dierlijke emoties simpeler zijn en dieren zijn ze vaak ook zo weer vergeten. is de situatie veranderd, dan is de emotie ook veranderd. Een manisch depressief paard, geloof ik niet in.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:31

Manisch depressieve paarden zijn er wel degelijk! Paarden die hun leven lang op een verkeerde manier behandeld/gehouden/gereden zijn... Of paarden die iets verschrikkelijks meegemaakt hebben en dit niet goed hebben kunnen verwerken. Ze kunnen dit op vele manieren uiten, en een daarvan is zich terugtrekken, nergens meer zin in hebben en alles gewillig toestaan.. volgens mij zijn deze paarden echt manisch depressief.
Wat je ook probeert, het is verschrikkelijk moeilijk om degelijke paarden weer uit die sleur te halen. Volgens mij is het wel zo dat paarden minder snel (manisch) depressief worden dan bijvoorbeeld mensen, ze vergeten sneller, en willen het liefst ook verder met hun leven en er op hun manier het beste van maken. Maar als jij keer op keer, wat je ook probeert een negeatief 'antwoord' krijgt... dan komt er een moment waarop je niet meer 'probeert'. Helaas

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:51

Ik gelof er heilig in dat wanneer de omstandigheden van zo'n paard gelukkiger worden, het paard ook zal opknappen.

Het vergt echt menselijke piekerdwang om in de put te blijven zitten ook als de zon weer gaat schijnen. Een paard leeft bij de dag, en zal zich weliswaar een en ander kunnen hetinneren, maar wel weer blij worden. Mensen gaan zichzelf donker gestemd houden door zichzelf te vertellen dat dit niet kan duren, dat er een adder onder het gras zit, dat zij het toch niet verdiend hebben....
Een paard denkt niet zover, dus zal ook niet die graad van depressie bereiken.
Een paard dat zgn depressief is, verdiend een betere (andere?) baas.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:53

Als mensen iets niet HERkennen, gaan ze het maar meteen ONTkennen. Dieren kennen wel emoties, maar mensen zijn vaak niet in staat om ze te zien. Komt ook wel goed uit om het niet te zien, dan hoef je namelijk ook geen verantwoording te nemen en kun je gewetenloos alles met dieren doen wat je wil. Gemakkelijk toch?

De hond is de betere mens

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:29

Volgens mij heeft alles wat leeft emoties. Alleen laten ze het anders blijken dan in de mensen wereld.
Toen ik mijn merrie verkocht en haar naar de trailer leidde, raakte Sherif helemaal van slag, heeft een paar dagen slecht gegeten, en je kon merken dat hij effe onwennig was aan de nieuwe situatie zonder zijn vriendin.
Dus dat paarden geen emotie hebben vind ik onzin.
Observeer een paard maar eens in een aparte/gevoelige situatie, dan zul je het zelf zien.
Bang zijn is toch ook een vorm van emotie.

Ik sluit me trouwens aan bij de laatste opmerking van Desiree !!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:44

Natuurlijk hebben paarden emoties!! Ze zijn gemaakt van vlees en bloed en niet van beton. De reacties zijn weliswaar wat primitiever, maar zijn zeker aanwezig.

Anders zouden ze ons er niet afbokken als ze die emoties niet hadden. Dan zouden ze niet hinniken als we op stal aan komen of geluidjes maken als we met eten aankomen.
Wellicht moeten die mensen die ontkennen dat paarden emoties hebben eens wat beter naar een paard kijken. Gelukkig herken ik een gelukkig paard wel. Ik zal er ook alles aandoen dat zo te houden Haha!

Op zoek naar de zon!!!

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:46

emoties of instinct

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:47

zn maatje missen of alleen zijn, het is een kuddedier

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:47

manisch depressief of gewoon geen zin meer

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!


horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:48

ik zeg dus niet dat een paard geen emoties heeft, maar het zet je wel aan het denken Knipoog

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:49

Iemand die zich om psychische redenen of instinctieve redenen niet lekker voelt, dat is toch een emotie?

De hond is de betere mens

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:05

daar zeg je wat desiree, zoeken we op

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:09

Sorry zal wel aan mij liggen, maar wat wil horsey hier nu mee zeggen?

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:29

ja paarden (en andere) dieren hebben zeker emoties. maar inderdaad iets simpeler zo voelen ze enthousiasme, woede, enz. Het schijnd alleen bij paarden veel sneller te gaan ze kunnen dus geen wrok koesteren of iets dergelijks. ze kunnen natuurlijk wel een hekel aan iemand hebben maar hierbij niet verklaren waarom. tja het is moeilijk maar ze hebben wel degelijk emoties.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:00

Nee, paarden hebben geen emoties. Ik zie het als actietendens.
Bij paarden (en andere dieren) kun je gedrag zoals angst, boosheid wel herkennen, maar dat ligt ten grondslag aan biologische processen. Dit geldt overigens ook voor mensen, maar mensen kunnen er een betekenis aangeven, dieren niet. Daarom vind ik het persoonlijk ongebruikelijk om over een emotie te spreken bij dieren.

En een paard hinnikt niet uit blijdschap, paarden reageren vanuit associaties. Als je paard naar je hinnikt en naar je toeloopt doet die dat omdat hij heeft geleerd dat er iets positiefs daarop volgt, niet omdat hij daadwerkelijk 'blijdschap' ervaart.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:05

Wat is dan de associatie wanneer een maatje wordt weggehaald en een paard een aantal dagen treurt?
En de emotie wanneer er een paard dood gaat? Okee, dan komt er ook angst om de hoek kijken maar mijn paarden zijn dagen lang timide geweest toen Xanthippe in haar stal overleden was.
En toen ik met mijn Appaloosa terugkwam na een opname in Utrecht hinnikten alle paarden ter verwelkoming op de pensionstal waar ik toen stond terwijl er daar wel vaker trailers af en aan reden zonder dat er op gereageerd werd.

Ik heb mijn paarden aan huis en observeer ze vaak en ik herken toch echt emotie's. Niet zoals bij mensen maar het is er wel.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:16

Mirte schreef:
Nee, paarden hebben geen emoties. Ik zie het als actietendens.
Bij paarden (en andere dieren) kun je gedrag zoals angst, boosheid wel herkennen, maar dat ligt ten grondslag aan biologische processen. Dit geldt overigens ook voor mensen, maar mensen kunnen er een betekenis aangeven, dieren niet. Daarom vind ik het persoonlijk ongebruikelijk om over een emotie te spreken bij dieren.

En een paard hinnikt niet uit blijdschap, paarden reageren vanuit associaties. Als je paard naar je hinnikt en naar je toeloopt doet die dat omdat hij heeft geleerd dat er iets positiefs daarop volgt, niet omdat hij daadwerkelijk 'blijdschap' ervaart.


Heeeeeelemaal mee eens. Wat wij als mensen niet kunnen verkroppen is dat de dieren waarvan wij houden wel eens niet hetzelfde kunnen voelen voor ons. Niet leuk toch, als je liefde niet beantwoord wordt. Daarnaast willen wij dieren veel te veel als mensen zien en dat zijn 't nou eenmaal niet.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:23

Citaat:
Wat is dan de associatie wanneer een maatje wordt weggehaald en een paard een aantal dagen treurt?
En de emotie wanneer er een paard dood gaat? Okee, dan komt er ook angst om de hoek kijken maar mijn paarden zijn dagen lang timide geweest toen Xanthippe in haar stal overleden was.
En toen ik met mijn Appaloosa terugkwam na een opname in Utrecht hinnikten alle paarden ter verwelkoming op de pensionstal waar ik toen stond terwijl er daar wel vaker trailers af en aan reden zonder dat er op gereageerd werd.


Wanneer een paard sterft of alleen komt de staan is dit idd een vorm van angst. Paarden zijn kuddedieren en voelen zich zeer onprettig als ze alleen komen te staan, dood veroorzaakt ook een (functionele) angstreactie.
Het instinct van dieren is veel scherper dan bij mensen, dat veroorzaakt gedrag wat wij opvatten als 'emotie' of een vorm van 'weten'. Maar ik denk dus dat het voor een dier niet dezelfde betekenis heeft als voor mensen, een dier gaat niet verder dan het biologische aspect.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:25

Alvaron schreef:
[
Heeeeeelemaal mee eens. Wat wij als mensen niet kunnen verkroppen is dat de dieren waarvan wij houden wel eens niet hetzelfde kunnen voelen voor ons. Niet leuk toch, als je liefde niet beantwoord wordt. Daarnaast willen wij dieren veel te veel als mensen zien en dat zijn 't nou eenmaal niet.
[/quote]

Wat wij als mensen niet kunnen verkroppen is dat dieren zo op ons lijken! Dieren kennen wel degelijk de eigenschap blijdschap, dat wij zo jammerlijk falen dat we ze bij paarden niet zien heeft niet te maken dta ze geen emoties kunnen hebben!
maar kijk dan eens naar een hond, hoe blij die kan zijn, piepen van blijdschap, woest kwispelen met staart, blije ogen, oren slap naar achteren? En dat allemaal omdat ze je zien!

De hond is de betere mens

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:41

Sommige mensen vergeten dat paarden een zenuwstelsel hebben en hersenen en dat ze net als mensen emotionele en lichamelijke behoeftes hebben.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:50

ik zou niet weten waarom niet. misschien niet zoals wij die kennen, maar ze hebben ze wel degelijk.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:25

Paarden hebben misschien niet de emotionele beleving zoals wij mensen dat hebben, maar paarden hebben zeker wel gevoel. Paarden zijn zelfs vele sensibeler dan mensen.
Er was eens een filosoof die de evolutie van de mens in stappen uitbeeldde, eerst was een vegeterend wezen als een plant, er kwam bij de volgende stap een hart bij, er kwamen hersens bij en vervolgens kreeg de mens het gevoel mee van het paard. Zo ongeveer zat het in elkaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 74 bezoekers