stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 12:37

Yus eet tegenwoordig haast al zijn stro op in zijn box. Verward ..Erg vervelen, want aan het eind van de dag gaat hij alleen maar met poep in zijn box de nacht in
Ook vind ik het eng, omdat de kans bestaat dat hij hiervan koliek gaat krijgen...
Wie heeft er tips??
Op zaagsel zetten is een optie, maar ook niet alles vind ik.
Laatst heb ik ook wat azijn op het stro gedaan, maar ook danb lijft hij het eten!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:41

Hmm misschien half om half?De helft vullen met zaagsel en de andere helft met stro?
Michelle heeft dit probleem ook wel een beetje,maar dan strooi ik gewoon extra op.
Ze staat gelukkig niet heel de dag in de stal,want dan kan ik haast net zo goed 2 keer uit gaan mesten.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:44

Sommige paarden kunnen er wel tegen hoor.
Mijn verzorghaflinger eet ook stro en heeft er nooit last van. Ook een vorig verzorgpaard van me at stro en die heeft er nog nooit last van gehad.

Misschien is zaagsel inderdaad een idee?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:47

Hihi heel herkenbaar: als je de volgende dag bij Stella in dr box komt, zie je allemaal kale plekken, ook al strooien we heel dik op! Dat heeft ze altijd al gedaan en we doen zoveel mogelijk dingen om dat tegen te gaan. Hier een paar tips:
Laat wat pies door het stro heenzitten en gooi dat "oude" stro vooraan. Als je gaat opstrooien, leg je het nieuwe, verse stro achteraan of op de plek waar je paard altijd piest/poept. Ik heb ook gehoord van azijn over het eten doen, of slaolie ofzo maar neem dat maar even voor lief want ik weet niet precies hoe dat zit.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:48

mijn haflinger eet ook altijd stro en heeft er al koliek van gehad de DA zei toen dat ik inderdaad het veize stro op het schonen moest leggen dan eten ze het niet ...... succes... xxjes anke

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:03

mijn pony at eerst ook stro. Ze stond altijd op zaagsel bij de stal waar we eerst stonden.
nu staan we ergens ander waar ze veel hooi krijgt en elke dag op de
wei staat.
Ze eet nu helemaal GEEN stro meer het was gewoon uit verveling!! Haha!
Ik zou als ik jou was wel heel goed oppassen want mijn pony
heeft door het stro eten een X heel erg koliek gehad en ze moest bijna naar utrecht! Huilen
veel suc6 groetjes eef en tasmin

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:05

oja zaagsel is heel slecht voor de hoeven en het is heel stoffig!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:08

Met dat laatste ben ik het niet eens: waarom moet anders een paard die dampig is of bronchitus heeft op zaagsel staan??

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:04

eefjuh112 schreef:
mijn pony at eerst ook stro. Ze stond altijd op zaagsel bij de stal waar we eerst stonden.
nu staan we ergens ander waar ze veel hooi krijgt en elke dag op de
wei staat.
Ze eet nu helemaal GEEN stro meer het was gewoon uit verveling!! Haha!
Ik zou als ik jou was wel heel goed oppassen want mijn pony
heeft door het stro eten een X heel erg koliek gehad en ze moest bijna naar utrecht! Huilen
veel suc6 groetjes eef en tasmin


Dit had mijn verhaal kunenn zijn, alleen geen koliek (gelukkig) Lachen

Maar inderdaad, mijn Haflinger krijgt op deze stal volop hooi en elke dag in de wei. Eet niets meer, geen spriet Lachen

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:22

Hij gaat denk stro eten omdat hij zich verveelt. Als je nou wilt dat ie dat niet doet, dan moet je hem een speeltje of iets anders geven. Zorg bv. dat hij altijd wat hooi heeft om te eten(hoeft niet veel te zijn). Je kan ook voertonnen kopen. Die vul je met voer en leg je op de grond. Je paard moet dan rollen voordat er voer uitkomt. Daar is hij wel een tijdje zoet mee. Ook kan je een speelbal ophangen of gewoon een bal in zijn box hangen. En kan je hem niet misschien de halve dag buiten laten staan. Of in een paddock of in de wei.
Maar ze zullen van stro eten niet zomaar koliek krijgen. Mijn verzorghaflinger doet dat ook en hij heeft er nog nooit koliek van gekregen.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:24

Laat een beetje vies stro onderin liggen, en gooi daar het schone overheen, dan trekt die 'vieze smaak van dat oude' in het nieuwe, en eet ie het niet zo gauw meer op! bij mijn beestje werkt het.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:13

MirandaMax schreef:
Je kan ook voertonnen kopen. Die vul je met voer en leg je op de grond. Je paard moet dan rollen voordat er voer uitkomt. Daar is hij wel een tijdje zoet mee.


Ik vind dat persoonlijk niet zo'n goed idee want je paard kan die bal ook door of langs zijn poep rollen en moeten ze het biks toch nog vermengt met stront eten, niet echt fris. Bovendien, als je net zo'n ongeduldig paard hebt als Stella, die de bal verottrapt van venijn, ben je denk ik ook niet echt blij.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:41

Ik laat wat oud zaagsel + stro liggen, gooi daar het nieuwe stro en eventueel wat nieuw zaagsel op en gooi het dan allemaal door elkaar. Vervolgens nog een dun laagje schoon stro en die spray ik licht in met zonnebloemolie. Dat zorgt ervoor dat het niet gaat klonteren en blijft zitten in zijn darmen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 12:45

sherif schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens: waarom moet anders een paard die dampig is of bronchitus heeft op zaagsel staan??


Een paard dat dampig is moet toch op houtkrullen staan? Niet op zaagsel?

Navy loopt de hele dag in de wei, maar blijft stro vreten Frusty Ze heeft anderhalf jaar op zaagsel gestaan, maar ook dat vond mevrouw zeer smakelijk Kwijl
Overigens, als ik daar mijn box opstrooide zorgde dat voor heel wat meer stof (en "mist".. Waar is de deur??? Knipoog ), dan als ik nu mijn stro opstrooi..

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:07

Die van mij stond eerst ook op stro. Ze at er erg veel van. Ze heeft er ook een keer koliek van gekregen. dierenarts er bij en maag leeggepomt... Daarna heeft ze een paar keer heel licht koliek gehad em dan ging ik een rondje met der lopen en was het over. Maar ze kreeg alleen koliek als ze een keer weinig had gedaan, dus de beweging doet de darmwerking goed...

Nu staat ze op houtkrullen, en het bevalt me super!! Het is ook veel schonder, omdat de pies er doorheen zakt. Ze krijgt elke dag een plak stro en das dan ook heel snel op. Haha!

Ik had ook van alles geprobeerd, azijn, hertshoornolie en noem maar op. Ook een tonnetje met voer(ik hang dat op dan gaat het niet door het stront...) maar het eten bleef, ze hield nog genoeg tijd over om stro te eten. En meer hooi geven ,maakte ook niks uit, daarna had ze nog trek in het stro!!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:51

Okee... dat heeft mijn verzorgpony dus ook... Verdrietig

We hebben hem al op zaagsel gehad... maar toen zou ik hem weer uitmesten (volgende dag!)... lag er geen zaagsel meer in... dus ik pak een handje... eet ie het gewoon op!!! Verward

En nu staat ie dus weer gewoon op stro... en moet ie dus altijd in de poep slapen...

Wat kunnen we hier dan aan doen????????????????????/

Kuil krijgt ie uit een hooinet... doet ie er wel wat langer over... all1 ik voer hem noit en nu komt het meestal wer op de grond en heeft ie het weer heel snel op... dus daar gaat zijn stro weer!

En als ik hem dan gemest/opgestrooid heb geef ik hem af en toe wek een klein handje kuil ofzow maar dat heeft ie ook zo weer op en dan wordt ie alleen maar dik(ker) !!!!