Modegril: 2,5 jarige zadelmak maken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Modegril: 2,5 jarige zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 09:21

Het lijkt wel een modegril te worden. Ik merk steeds vaker dat men nu al 2,5 jarigen zadelmak aan het maken zijn. Ik weet het de een kan het wel aan, de ander niet. Maar het lijkt wel of er steeds sneller meer geld aan paarden verdient moet worden. Mij benieuwen of dit doorzet in de loop van de jaren.


rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:28

ik heb hier net bij een ander topic ook al op gereageerd het lijkt in mijn ogen verdacht veel op KINDERMISHANDELING Boos! maar ja, bij het KWPN geven ze ook fijn het verkeerde voorbeeld met de hengsten, maar ja dat was een financiele kwestie volgens de meneer met wie ik daar een hele discussie over heb gehad, en gelukkig lees je in steeds meer bladen dat het niet verstandig is om al intensief met een 2 1/2 jarige aan de slag te gaan, oke, een beetje aan van alles laten wennen en af en toe al dan niet opgezadeld longeren, maar rijden...starten... Verward wij beginnen echt pas als ze 3 jaar zijn met zadelmak maken, liever nog in de winter dat ze van 3 naar 4 jaar gaan en we beginnen ook pas te starten in de winter als ze van 4 naar 5 jaar gaan en waarachtig dan kun je ook zomaar Z worden.....! (ik start ook vaak maar 1x per maand en alleen indoors, maar dat is een persoonlijke keuze) er zullen best paarden zijn die het aan kunnen of er al 'heel volwassen uitzien' maar het blijven toch echt 'baby's' en je stuurt een kind van 6 jaar toch ook niet direct naar de havo?.......... Lips are sealed

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:36

Mijn merrie heb ik als 2,5 jarige gekocht. Klinisch laten keuren en volgens de dierenarts was ze absoluut niet te jong om beleerd te worden. Ze was fysiek én mentaal volwassen genoeg. We zijn dus rustig aan begonnen met het zadelmak maken en erop rijden. Ze was precies 2 jaar en 9 maanden toen we eraan begonnen. Nu is ze alweer 3 jaar en 4 maanden en is ze bijna B-klaar. En ik ben niet van mening dat ik te vroeg begonnen ben. Ik heb het dan ook best rustig aan gedaan en veel speelse ritjes. Gewoon lekker met een los teugeltje een beetje lopen door de bak, en veel ontspannen buitenritjes enzo.
Maar ik ben van mening dat dat gewoon per paard verschilt.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:02

Wij rijden alles in met 2.5 jaar. En daarna gaan ze een half jaar de wei in en als ze de wei uit komen kan je ze zo weer oppakken. Gaat echt super gped op deze manier. JE hebt toch meer te zeggen dan dat je nog een half jaar wacht.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:02

Zadeltje erop en longeren, is prima hoor. Geeft zo'n beest wat om over na te denken, zker als hij anders maar wat dom op stal staat.
Longeren niet bijgezet, en ook niet langer dan een minuut of 10.
Geen mensen erop, ook geen vliegje van een jaar of 14. Gewoon, kennis laten maken met een aangesingeld zadel.
Na de winter van het zadelmak maken nog een hele zomer het land in, dan kan je op 3,5 jarige leeftijd beginnen met rijden.
Lijkt me een mooie manier.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 10:16

Dees: Lijkt mij idnerdaad een hele mooie manier. Op zich ben ik neit tegen het werken met een 2,5 jarige. longeren, zadel erop, gewoon aan alles laten wennen, is beter dan 24 uur op stal. Maar de bak waar dit in plaats vindt is zwaar, te zwaar in mijn ogen. ze zakken er erg diep in weg. Met de combinatie leeftijd en zware bak heb ik moeite.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:16

Je hebt er bij die met 2,5 jaar er nog niet klaar voor zijn, maar anderen kunnen het best. als je op de 2,5 nu heel geleidelijk aan begint met het leerproces en opbouwt, is dat misschien nog wel beter dan pas met 3 beginnen en er meer van te vragen. Ik heb ook vaak zat jonge paarden van 2,5 zadelmak gemaakt, nou denk maar niet dat die er van geleden hebben hoor. Ik reed ze ook helemaal niet intensief, trainde ze ook niet echt, ik leerde ze alleen maar een beetje wat ze moesten doen, en dat was nog niet veel. Het is ook een vorm van aandacht en dat vinden ze vaak wel leuk, gewoon er een beetje mee bezig zijn. Juist op die jonge leeftijd kan alles nog lekker vrijblijvend en hoeft er helemaal geen druk op te zijn.

De hond is de betere mens

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:24

2,5 jaar vind ik ook veeeel te jong..
Ben nu bezig met een 3,5 jarige en die rij of longeer ik ook pas om de dag... Wil hem zeker nog niet vol belasten.....Met 3 jaar rustig aan beginnen is een mooie leeftijd...

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:25

Onze merrie is nu 3,5 en heeft 2 weken geleden voor het eerst een bitje in gehad. Ze zal ook binnenkort een zadel opkrijgen maar we gaan pas rijden als ze wat sterker in haar rug is. Ze is een PRE en die zijn gewoon laat rijp. Het zal vast en zeker per paard verschillen. Ze mag zeker nog tot haar 4e lekker in de wei staan.

Mijn hengst is 2,5 en daar ga ik echt nog niet aan beginnen we laten hem maar lekker nog een jaartje in de wei lopen. En dan rustig aan beginnen.


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:37

2.5 jaar heel af en toe zadel enzo, maar zorgen dat ze wel bezig zijn, niet steeds 'staan te staan', zo'n half jaartje en aan 3 jaar bv 1 maand bereden, dan weer 'n half jaar op weide en daarna serieus beginnen. of aan 3.5 starten en ze dan niet 'n half jaar op wei zetten. zeker niet te vroeg beginnen dus, geen 2.5 jarige gaan berijden.
maar het hangt ook wel af van paard tot paard, moet je echt rekening mee houden.

Enya - Daya :-)

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:56

Zelf ben ik ook geen voorstander om paarden op zo`n jonge leeftijd te gaan inrijden.
Sherif heb ik gekocht toen hij bijna 2 jaar was, heb hem ruim 2.5 jaar lang lekker in de wei laten lopen zodat hij lekker kan uitgroeien tot een grote knul.
Ben vaak erop aangesproken zo van eh jeetje waarom rijdt je nog niet op je paard nu betaal alleen maar stalling en hebt niet eens plezier ervan, ja ik ben nou zo`n persoon die de verzorging van een paard en de omgang belangrijker vind dan het rijden. Het rijden is voor mij een bijzaak.
Inmiddels is Sherif 5 jaar en is net 5 maanden onder het zadel.
Ik zeg er wel effe bij dat ik een Arabier heb, en deze zijn later volwassener dan een ander ras.

Ik denk zelf dat het erg belangrijk is dat een paard in zijn jonge jaren niet wordt belemmerd in de groei, dit kan helaas gebeuren als je je paard te vroeg gaat inrijden.

Voor 100 jaar geleden waren de paarden lang niet zo groot als dat ze nou zijn, ze zijn dus in korte tijd teveel gegroeid.
Vaak zie je dan ook (vooral bij de grote paarden) dat deze vaak op latere leeftijd mankementen krijgen doordat ze al vroeg aan het werk worden gezet. (de groei van een groot paard gaat hard in zijn jonge jaren)

ps: met inrijden bedoel ik echt het rijden (toomrecht maken) longeren en aan een zadel laten wennen valt in mijn ogen daar niet onder.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:02

iemand er al eens aan gedacht dat door een beetje training een paard JUIST nog meer gaat groeien? Het is allemaal neit zo zwart wit hoor. Ik ben er ook niet voor om een jong paard intensief te gaan rijden. Ik hoorde onlangs van een 3 jarige welsh cob die gereden is in een orientatie rit van ZEVEN uur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kijk, dat gaat mij veeeeeeeeeeeeeels te ver! Ik vind een uur al lang voor een 3 jarige.... Alles met mate dus. Je kunt een 2,5 jarige best zadelmak maken, ZONDER het dier te belasten of te belemmeren.

De hond is de betere mens

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:06

Mijn haflinger van 2,5 longeer ik ongeveer 1 keer per week, 10 tot 15 minuten.
Hij heeft ook al eens een zadel opgehad. Maar ik stap er nog niet op, daar vind ik hem te jong voor.

Mijn mening is dat ze met 2,5 jaar al best gelongeert kunnen worden, of dat je ermee kan gaan mennen. Zo lang er maar niemand op gaat zitten, omdat ze daar nog niet sterk genoeg voor zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:12

Shaienne schreef:
Mijn haflinger van 2,5 longeer ik ongeveer 1 keer per week, 10 tot 15 minuten.
Hij heeft ook al eens een zadel opgehad. Maar ik stap er nog niet op, daar vind ik hem te jong voor.

Mijn mening is dat ze met 2,5 jaar al best gelongeert kunnen worden, of dat je ermee kan gaan mennen. Zo lang er maar niemand op gaat zitten, omdat ze daar nog niet sterk genoeg voor zijn.


Nou en dat vind ik nu precies van niet! Je kunt er beter alvast opstappen en er rechtdoor mee rijden i.p.v. die jonge onvolwassen pezen belasten met al die voltes! als je er toch niet op gaat zitten voorlopig, stop dan met longeren en ga er mee wandelen, daar doe je echt veel beter aan. Bij jonge paarden moet je longeren beschouwen als een noodzakelijk kwaad.

De hond is de betere mens

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:20

Ik heb niets tegen het zadelmak maken op 2,5 jaar.
Maar dan in een week of 2 tijd longeren, zadel erop, keer of 4/5 in de bak rijden om te leren sturen.
Daarna lekker weer op de wei tot 3,5 jaar.
Ze vergeten het niet en met 2,5 jaar zijn ze vaak wat minder eigenwijs en sterk.

Maar ik heb zelf wat moeite met eerst wekenlang longeren en "hangen" enz.
Dat longeren is zwaarder dan een beetje stappen, draven en een galopje in een rijbak.
15 minuten per keer is genoeg. Het gaat om het leren van het stuur, gas en rem. Zodra ze dat weten (meestal na een keer of 4) is het genoeg.
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 31-10-02 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:20

okee, bedankt voor je advies

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:23

Dat laatste wat Desiree aanhaalde dat longeren als noodzakelijk kwaad wordt gezien, leg eens uit wat je bedoelt hiermee !!

Volgens mijn dierenarts is longeren helemaal niet verkeerd zolang je je jonge paard maar op de grote volte zet, en dus niet op een kleine volte zetten dat is inderdaad niet goed.
Kreeg laatst zelf nog het advies (van een kenner) om Sherif ook eens wat vaker te longeren!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:27

Jep Longeren is veel zwaarder voor een paard dan rijden.
Wij hebben onze hengst met 2.5 zadelmak gemaakt.
meneer begon praatjes te krijgen en we hadden het idee dat als we langer zouden wachten het wel eens veel gebroken botten kon opleveren Haha!
Ingerden met 2.5 vervolgens een half jaar het land weer op en nu sinds 2 weekjes weer begonnen.

Ik begin vlak voor ze 3 worden met wandelen met soms een bitje in en soms een zadel op.
Als ze 3 zijn begin ik pas met soms longeren.
Paarden die wat jong ogen wacht ik rustig nog een half jaar (of indien nodig langer) mee,of ik maak ze zadelmak en doe ze dan nog ene tijd op het land

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:31

sherif schreef:
Dat laatste wat Desiree aanhaalde dat longeren als noodzakelijk kwaad wordt gezien, leg eens uit wat je bedoelt hiermee !!

Volgens mijn dierenarts is longeren helemaal niet verkeerd zolang je je jonge paard maar op de grote volte zet, en dus niet op een kleine volte zetten dat is inderdaad niet goed.
Kreeg laatst zelf nog het advies (van een kenner) om Sherif ook eens wat vaker te longeren!


Het paardenproefcentrum in Lelystad heeft aangetoond dat longeren op jonge leeftijd extra slijtage oplevert, en dat willen we niet. Het continu rijden op een volte is gewoon extra belastend voor een jong paard. Vaak omdat het paard op die leeftijd nog geen lengtebuiging kent en/of het ontbreekt aan balans. En dan gooien ze bij gevolg hun gewicht op het binnenvoorbeen, en dan kom je dus weer bij de verhalen terecht van Antoine de Bodt (zie andere topic bij verslag van de dag). Vandaar dus.

Je haalt ook het longeren met een jong paard en een volwassen paard door elkaar. Ik vind juist goed om een ouder paard eens te longeren, maar die wordt ook vaak gelongeerd om heel andere redenen die bij jonge paarden vaak nog niet aan de orde komen.

De hond is de betere mens

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:02

Waarom wordt mij dit dan geadviseerd ? Vind het wel raar dat sommige kenners (dierenartsen) daar zo`n verschillende meningen op na houden, waarom beweren ze niet allemaal het zelfde, als het zo is.
Maar goed ik zal het nog eens opnieuw vragen, want nu weet ik nog niks.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:15

WAarom neem je niet eens contact op met het paardenproefcentrum in Lelystad? zij doen speciaal onderzoeken naar dit soort dingen. Ik denk dat zij je wel het een en ander kunnen vertellen over hun bevindingen.

De hond is de betere mens

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 13:16

Ik zelf zou, nu in het najaar, een 2,5 jarige niet naar onze stal halen. Bij ons houdt dat in dat het dier de hele winter op stal staat en met een beetje geluk er 1 uur per dag uitkomt in de paddock.
Longeren houdt bij ons op stal in dat ze in een zware bak voltes moeten lopen. Ik ben daar geen voorstander van. Ik vind de bak zelfs te zwaar voor mijn 3,5 jarige pony. Het is makkelijk om ze moe te krijgen maar moeheid werkt blessures in de hand. Ik ben het er wel mee eens dat je er dan beter 15 minuten in stap en draf op kunt zitten dan dat je ze in een zware bak voltes laat lopen. Zeker wandelen, laten wennen aan bit en zadel. Perfect. Maar werken in een zware bak, nee.
Soms kun je inderdaad beter op een 2,5 jarige gaan zitten dan dat je ze sterk laat worden waardoor de kans op botbreuken te groot wordt. Maar daarna inderdaad weer wegzetten en in het voorjaar weer eens kijken wat er is blijven hangen.
Toch valt het me op dat het nu meer plaats lijtk te vinden.Misschien gebeurde het altijd al wel maar dan achter gesloten deuren.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:55

Er zitten nu wel een aantal mensen met banden op het amerikaans continent op bokt, maar die reageren tot nu toe blijkbaar niet. De USA, het paardenlang bij uitstek rijden ze paarden met 2.5 jaar helemaal in en worden ze echt wel ingezet ook. Toch is het niet zo dat er meer paarden vroegtijdig mank/kreupen/ziek worden daar. In tegenstelling tot Europa echter zijn ze minder gefixeerd op reuzen fokken, en daar zit een heel groot verschil in volgens mij. De paarden kunnen het natuurlijk zelf niet zeggen of het nu goed is ja of néé - en zoveel mensen zoveel meningen. Volgens mij doet ieder wat voor hem/haar het beste lijkt, en moet je net zoals training bij mensen langzaamaan beginnen en opbouwen ... logisch toch?!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:05

Dat zijn ware woorden van jou Sonja. Ik heb echter 1 opmerking t.a.v. de amerikanen: ze beginnen ook al vaak met het jaar. En dat is echt te gek voor woorden.

De hond is de betere mens

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:15

Jammer is ook dat wanneer een veulen geboren is in november ...hij in januari al als 1-jarige wordt beschouwd.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 6 bezoekers