Hoe heb ik dit kunnen doen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Hoe heb ik dit kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 10:06

Ik denk dat veel mensen die vraag aan zichzelf stellen als ze het veulen bij hun merrie weggehaald hebben. (tenminste ik neem aan dat het gedrag van camilla normaal is)
Het kan niet anders en toch voel ik me zo ontzettend schuldig.
Make is nu al 5 dagen weg en nog is Camilla zo ontzettend depressief. Het is gewoon zo sneu!
In de wei staat ze maar een beetje, loopt ze een beetje rond, maar grazen? Nee dat zie ik haar neit doen..
Soms een beetje van het kuilgras wat er ook ligt, maar meer eet ze ook niet in de wei. Ze staat zo suf voor zich uit te kijken, wat zal ze denken?
Als ik aan kom lopen ziet ze me vanaf achter al komen, ze volgt me het hele weggetje en als ik dichterbij komt een schelle hinnik en komt ze hard naar me toe rennen. Gelukkig geeft ze mij niet de schuld. Lovers
Met het poetsen staat ze ook al zo suf voor zich uit te kijken. Normaal staat ze altijd te kloten (lees: strotjes van de grond af zoeken terwijl ze er nét niet bij kan, of proberen met haar neus in de voerbak te komen omdat daar misschien nog wel één klein brokje ligt), ze volgt me overal naartoe en loopt de hele tijd te schooien voor een snoepje of een knuffel. Maar nu.. Nu maakt t dr allemaal niet uit. Verdrietig Het rijden, daar heeft ze wel veel zin in, dat is dan ook het enigste. Misschien omdat ze dan wat anders heeft om aan te denken. Verward Ze pakt zowat het bit uit mijn hand voordat ik het zelf aan haar geef, Ze loopt vlot naar de bak, koppie erop en oortjes naar voren, in de bak liever niet stilstaan maar gelijk lopen.. En dan loopt ze ook ontzettend lekker. Lekker ontspannen en rustig. Ik twijfelde toch echt of het de verende boom van mn zadel was of de rug van Camilla, maar het was echt haar rug die me zo lekker liet zitten en veren. Lovers
Maar na het rijden staat ze er weer depressief bij. Schooien om een snoepje doet ze na het rijden nog wel. En die krijgt ze dan ook wel een paar. Maar verder staat ze weer duf voor zich uit te kijken. En als ik haar in haar stal laat, waar een hele berg kuilgras in de voerbak ligt.. Ruikt ze even, en dan komt ze naar me toe om te knuffelen. Volgens mij heeft ze daar nu zo veel behoefte aan. En ik ook. Maar het doet me echt verdriet om haar zo te zien.. Verdrietig Hoe heb ik haar lieve dochtertje weg kunnen halen bij haar, het is toch verschrikkelijk... Huilen
Maarja, het was niet anders.... Verdrietig



FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:11

Hou je haar uier goed in de gaten?Door het ineens afspenen van het veulen kan ze een uierontsteking krijgen.Hierdoor kan ze ook suf zijn en zich niet lekker voelen!Het kan ook zijn dat zegewoon geen honger heeft.Ze heeft al die tijd een veulen moeten voeden en had daardoor heel veel trek.Komt allemaal goed!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 10:12

De uier ziet er normaal uit alleen een beetje droog.
Hoe moet ie eruit zien als ze uierontsteking heeft?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:16

verwen haar maar lekker met veel aandacht, en ga bijv lekkere buitenritten maken.
succes!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:15

Je moet voelen aan de uier, als ie hard voelt met knobbels moet je iets melk afnemen, zo weinig mogelijk, als ie warm of heet aanvoelt moet je goed in de gaten houden, kon zoals bij mensen borstonsteking zijn! Best je paardje een paar daagjes heel weinig laten drinken, minder voeren, en de uier zo snel moeten gaan slinken dan.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:30

aarom wachten wij ook redelijk lang met het spenen eigenlijk tot de merrie';s de veulens een beetje zat beginnen te worden.
zo rond 6 a 7 maanden.

Niet dat dit erg is hoor ze knapt er wel weer van op maar houd wel haar uier in de gaten.
en knuffel d'r maar wat extra

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:36

Pas wel op met het voeren als ze net gespeend zijn.
De merrie's krijgen hier dan een week alleen hooi en een handje brok. Dit om de melkproduktie te laten stoppen en het geeft daardoor minder kans op ontstekingen.
Daarna rustig aan weer het voer opbouwen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:39

Ach, het lijkt me ook wel zielig, ze mist haar veulentje misschien nog. Je moet gewoon extra aandacht geven om haar af te leiden of zo. Heeft Mark niet een veulentje dat bij haar in de wei kan (als ze teminste de behoefte heeft om daar over te moederen, voor het zelfde geld mept ze het weg).

En dan staat er op bokt ergens nog een topic of paarden emoties kennen....
Maak je niet ongerust, je hebt het juiste gedaan. Het komt allemaal ook wel weer goed hoor.

De hond is de betere mens

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:47

Kun je niet veel aan doen hoor, idd veel aandacht aan haar besteden. Het zal ongewtijfeld erger zijn omdat Make vroeg afgespeend is, maar ja.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:44

Daarom speen ik ook nooit zo vroeg af. Tot nu toe heb ik deze problemen nooit gehad gelukkig. Wel heeft mijn Welsh merrie een uierontsteking gehad. Wat je in elk geval nooit moet doen is er wat melk uithalen, ook geen klein beetje want dan blijft de productie op gang. De dierenarts heeft prima medicijnen tegen zo'n ontsteking, die kan je het beste even bellen als dat het probleem is.
Verder moet je haar maar zoveel mogelijk aandacht geven en knuffelen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 16:47

Moet ik me nu schuldig gaan voelen omdat ik Make er te vroeg af heb gehaald?
Volgens de DA was het tijd om haar af te spenen ze hadden elkaar niet meer nodig. Iedereen zei dat je dat kon zien. Maar ben ik dan toch te vroeg geweesT?
Nu ga ik me nog schuldiger voelen.. Verdrietig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:55

Ik denk niet dat je te vroeg bent geweest. Als de veearts dat zegt...

De hond is de betere mens

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:54

wat is te vroeg voor een veulen hoef het niet te vroeg te zijn en voor de merrie ook niet Lichamelijk dan.
Volgens de veeartsen hier kun je vanaf 4 maanden spenen.
dat zal wel maar wij doen het niet.

Niet schuldig voelen je hebt weer iets geleerd dat of bij de volgende keer dit normaal is bij vroeg spenen of dat je 'm de volgende keer het veulen er langer bij laat Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:48

je moet je echt niet schuldig voelen hoor.
Ik weet van Pol toen ze nog van de vorige eigenaar was dat ze toen een keer een veulen verworpen heeft en ze heeft weken in de wei staan te kniezen. Ze was helemaal van slag.
Misschien helpt lekker bezighouden een beetje....

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:48

Nimber schreef:
wat is te vroeg voor een veulen hoef het niet te vroeg te zijn en voor de merrie ook niet Lichamelijk dan.
Volgens de veeartsen hier kun je vanaf 4 maanden spenen.
dat zal wel maar wij doen het niet.

Niet schuldig voelen je hebt weer iets geleerd dat of bij de volgende keer dit normaal is bij vroeg spenen of dat je 'm de volgende keer het veulen er langer bij laat Lachen

Onze da zegt minimaal 6 maanden oud, das de mooiste leeftijd.

Maarre als ze elkaar niet meer nodig hadden is het gewoon de beste keuze en moeders komt er echt wel weer bovenop hoor!!! Lekker verwennen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 18:47

Idd veel mee knuffelen, dat helpt echt! Want dan zoekt je paardje steun op jou. En afleiding! Suc6.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 20:29

Bij ons staat nu een veulen die met 3 maanden afgespeend is. En die hebben er ook geen problemen mee. Al vind ik dat zelf wel een beetje vroeg!
Ikzelf denk dat ik t goed heb gedaan zo met 4,5 maand. Het gaat ook weer beter. Camil staat weer in dr oude wei waar ze stond voordat ze bevallen was. Dus bij dr oude vriendinnetjes en ze is ook weer een stuk vrolijker. Maar je merkt het nog wel..

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:15

Jamy was de eerst paar dagen ook zo, maar dat is nu weer over alleen het vershcil was denk ik dat Jamy voglens mij Rodin ook wel een beetje zat werd op het laatst... maar nu is het weer de oude dus dat zal wel goedkomen denk het enige als ze Rodin nu ziet word ze een beetje spastisch maar verder niet. Hij reageert helemaal niet meer op jamy dus hij mist haar niet volgens mij... succes ermee!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 09:33

Camilla was Make ook totaal zat!
Het gaat nu alweer goed gelukkig. Lachen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:25

Gelukkig maar!
Ravenna is ook met 4,5 maand afgespeend, Lady was haar werkelijk strontzat. Ze was ook zodanig groot en dronk nog zoveel dat de merrie niet bij te voeren was (ze werd dus steeds magerder terwijl ze steeds meer voer kreeg).
De merrie heeft geen moment meer gekeken nara haar veulen, teriwjl het echt een moederskindje was. Lady is een stuk vrolijker sindsdien en direct een stuk dikker geworden.
Venna staat met een vriendinnetje in 1 stal en overdag staat ze met 3 aneder veulens op een heel groot weiland....ze heeft het perfect naar haar zin.
Dit als bewijs dat 4,5 maand echt niet te vroeg hoeft te zijn!

Heb je nog wat gehoord over hoe het met Make gaat?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 13:18

Ja het gaat heel goed met Make, gelukkig. LachenTuurlijk op t begin ook wel onrustig enzo.. Maar nu gaat t goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dezzie, IASCrawler, Jane808, journee, laura_estee, meggiemeg, N_B_N, Phonix, Princesj, Tatjanaa, Yontheke en 96 bezoekers