Wat te doen tegen het slopen van dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Wat te doen tegen het slopen van dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 08:14

Rinaldo vind het momenteel erg leuk om z'n tanden in z'n deken te zetten. Gelukkig is het niet zo dat de dekens helemaal aan flarden liggen, maar hij pakt net het bovenlaagje op de borst. Dit "geintje" heeft me al 2 dekens in 2 weken gekost. Het wordt wel erg prijzig zo ...

Wie heeft er ervaring met dit probleem en hoe heb jij dit opgelost? Een vriendin van me had het erover om groene zeep erop te smeren.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:55

Bij de meeste ruitershops kun je van die houten dekenrekken voor om de hals kopen, dan kunnen ze niet in de deken bijten. Of het werkt weet ik niet, ik heb ze zelf nooit gebruikt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:58

Vaak doen paarden dat als de dekens niet lekker liggen of bijvoorbeeld irriteren op de huid. Dus controleer je deken of die niet te krap zit rond de schouders. Die van mij sloopt accuut een deken als die hem niet lekker ligt.
Anders de deken goed insmeren of spuiten met een spulletje tegen bijten, wil ook nog wel eens helpen. Het stinkt behoorlijk en je moet je eigen handen goed wassen als je aan de deken hebt gezeten.
Zo'n houten rek is alleen mogelijk als een paard tijdelijk niet aan iets mag komen zitten, maar om dit permanent te doen zou ik afraden.

Succes

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:40

Mijn paard is ook zo'n vreselijke sloper. in 1 maand tijd zijn we nu aan de LET OP!!!!!! 5e deken begonnen. Zelfs een echte hengstendeken sloopt ie. inspuiten met vies spul etc. helpt NIET. Nu heb ik dus een new zeeland deken op liggen. Lelijk ding MAAR hij houdt het al 1 1/2 week vol. de kruissingels hebben er al 3 X afgelegen en 1 voosluiting ligt er al af. MAAR hij zit nog om. Dit is dan ook de laatste deken die hij krijgt. Het is overigens wel de goedkoopste. De singels zitten met visdraad vast dus die houden het nog wel een week.
Succes!! Ik hoop dat de jouwe dat niet doet.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 07:38

Bij de boerenbondwinkel verkopen ze een spray die normaal gebruikt wordt tegen het aanpikken van kippen/staarteten van varkens. Dit helpt bij mijn paard redelijk. Hij sloopt zijn dekens helemaal bijv als hij het te warm heeft (vind je hem in st ukjes terug in je stal met singels, koorden etc nog vast). Ik heb nu een canvasdeken: de voorsluitingen eraf (had ie zo gesloopt) en dan dicht laten naaien met sterk garen net als bij een hengstendeken (hier heb ik de staartflap voor gebruikt - er overheen genaaid). Vervolgens ingesmeerd met die spray (PHB???) en nu gaat het aardig goed. Hij kan niet echt houvast krijgen en het canvas is sterk, dus niet zo kapot. Misschien is dit ook wat voor jou? Als je aan een echte hengstendeken kan komen, is dat ook een idee. Ze hebben nl. minder grip en kunnen het niet zo goed slopen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:37

PHB spray van de Boerenbond, werkt super!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:22

Bij Divoza hebben ze ook een soort muilkorf. Die voorkomt dat je paard aan zijn deken gaat zitten.
Een halsrek is imo niet zo praktisch. Je beperkt je paard daarmee ook ontzettend in zijn bewegingsvrijheid.

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:48

Himeros at altijd zijn deken op. Hij had een bak onder zijn kin zodat hij gewoon kan eten maar niet bij de deken kan.
Sinds hij meer aandacht krijgt eet hij geen dekens meer.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:52

je kunt een deken beschermen door hem zo'n halve muikorf om te doen.
die zit alleen onder de kin dus kan ie nog wel gewoon eten alleen nniet de deken kapop eten
bij mij op stage hebben ze 2 hengsten staan die ook de dekens bij de borst kapot scheuren
dit voorkomen ze door de deken op de voorkant even vochtig te maken met een doekje en dan zwarte gemalen peper erop strooien. nu doen ze het niet meer.

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:44

Ik heb het zelfde probleem maar mijn paard lat Canvas dekens goed liggen stevigere zijn er niet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 00:56

gewoon geen deken om doen. sorry grapje.
een muilkorf of zo'n halve flap die onder aan z'n kin zit. antibijtkap heet dat ding geloof ik. en ik heb nu cribox spray en dat werkt ook erg goed.