western en dresuur op het zelfde paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

western en dresuur op het zelfde paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 23:33

als vervolg op de discussie...."western en dressuur op het zelfde paard" (een KWPN-er)....wazige foto's maar toch maar even geplaatst.
Ik ben heel benieuwd naar andere plaatjes, want dat zie je niet echt vaak.

Sugarmiss, misschien mogen ze hier niet staan....Dan het verzoek om ze te verplaatsen Knipoog.


Afbeelding

Afbeelding

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:35

Leuk hoor Lachen En wat vindt ie leuker?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 23:37

Zij (B'elanna) is een merrie, vond tot voor kort western leuker (dat was voor haar een soort vakantie omdat ik te druk was met mijn eigen rijden). Gevolg: ze hoefde niet zo hard te werken. Inmiddels vraag ik ook bij western wel wat meer perfectie en afwerking, nu vindt ze het beide wel leuk. Vakantie is nu springen en freestyle geworden (en de wei natuurlijk).....

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:40

Anya: is prima hoor, het gaat over Western tenslotte. En een fotootje op zijn tijd is altijd leuk Haha!

Hij loopt er qua dressuur lekker ontspannen bij (oortjes Vingers aflikken ), jammer dat de westernfoto in galop is, nu kun je het verschil in gang niet zo goed zien.

Houdt de ruiter de teugels nou een beetje vreemd vast of zie ik dat verkeerd Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 23:45

hahahaha betrapt, ik rij normaal met een romal, dan hoef ik die ingewikkelde teugelvasthou-manier niet te doen. Ik heb ziekte van lyme gehad en de restklachten daarvan maken dat ik behoorlijk last van mijn polsen krijg op de nette manier...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:16

Waarom zie ik niks??? Verward

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:34

vera schreef:
Waarom zie ik niks??? Verward

Het is al laat Haha!
Zie je kruisjes Verward De foto's zijn vrij groot. Klik rechts op de foto en dan eigenschappen. Als je de link K+P't kun je in een anders scherm vaak wel de foto zien.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:37

Vreemd, vreemd, eerst zie ik idd kruisjes en nu kan ik ze ineens wel zien Verward Verward
Ik heb alleen maar Spa Rood gedronken dus daar kan het niet aan liggen! Knipoog

Maar, leuke foto's!! Pling

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

mijn 'knulletje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 01:47

Hoi,

Anya; wat leuk om te zien !!!
Mooie foto's enneh... mooi paardje ook !!!

Hier dan ook een paar foto's van mijn stoere kanjer Bloos ook een
kwpn-er, maar dan een kruising met (waarschijnlijk) volbloed.

deze foto is al wel een 'oudje' hoor Knipoog

Afbeelding

deze is nog niet zo lang geleden gemaakt;

Afbeelding

Zo zie je maar weer...
het bewijs is nu toch wel geleverd, vindt je ook niet Anya? Haha!

En degenen die het nog niet geloven, moeten maar eens komen kijken & rijden Knipoog

Zijn er nog meer die foto's hebben v. engels versus western?


groetjes Jolanda

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 09:37

Jolanda,
Wat een leukerd! en je ziet duidelijk het verschil in halshouding. Ik wil nog proberen de tip van sugarmiss te volgen: twee foto's in dezelfde gang te (laten) maken, zodat je het verschil goed kan zien.
In ieder geval is het bewijs geleverd, ook een KWPN-er kan best western lopen Knipoog

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:03

zoals enkele van jullie weten heb ik ook een kwpn-er die zowel engels als western gereden is. ze is een ergveelzijdig typje. *LOL*
Dreamstables Elanimo.
V.:Animo M.V. rushmere's harfo (arabier)

Afbeelding
als dressuurpaard is het paard rechts op de foto. zie nu net dat die foto erg slecht is, zal eens kijken of er ook beter op kan. het orgineel is wel duidelijk, zij het wat donker.

Afbeelding
hier haar andere talent die eigenlijk nooit benut is aangezien ik eigenlijk niet durf Haha! zie de hoogte. maar ze kan dus super springen. wat wil je ook net zo'n pa.

Afbeelding
en hier dus als westernpaard.

sorry SM kon geen foto's vinden in de gelijke gang Huilen
zal mijn vriend morgen of zo eens aan het werk zetten, mag ie fotograaf spelen Haha!

maar het toont aan dat een paard zowel engels als western kan lopen. mijn dametje was Z dressuur en loopt nu bij de amateurs western in alle onderdelen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:56

Heee, wat leuk zeg! Ik denk dat ik op Cheyenne ook maar een combi ga maken van springen, dressuur en western. Afwisseling lijkt me prima!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:42

O,o, ik ga misschien wat roet in het eten gooien Lachen Zijn dit foto's van paarden die NU engels en western combineren, of zijn dit paarden die voorheen engels liepen en nu omgeschoold zijn naar western? Want dan zijn het in principe nog geen paarden die nu in beide disciplines uitgebracht worden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:50

Een meisje bij ons op de vereniging reed western en engels op hetzelfde paard. En ook wedstrijden en ook met succes. Zeg nooit nooit zeg ik dan maar Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 10:51

cornelie schreef:
O,o, ik ga misschien wat roet in het eten gooien Lachen Zijn dit foto's van paarden die NU engels en western combineren, of zijn dit paarden die voorheen engels liepen en nu omgeschoold zijn naar western? Want dan zijn het in principe nog geen paarden die nu in beide disciplines uitgebracht worden.


Mijn B'elanna loopt deze maand haar eerste westernwestijd (pleasure en horsemanship bij de beginners) om te testen hoever we zijn en wordt ook uitgebracht in een drietal dressuurwedstrijden deze maand.

De quarterhorse van een goede vriendin start bij de professionals (ja zij rijdt een stuk beter dan ik Haha! ) in Eersel en loopt tevens een aantal dressuurwedstrijden de komende drie maanden....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:40

Als je wilt laat dan even weten hoe de dressuurwedstrijden zijn gegaan met de quarter Haha! Ik start mijn appie nu in de dressuur maar ik ben ook van plan om af en toe eens een westernwedstrijdje mee te pakken. We zullen zien hoe dat gaat.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:02

Zo heb ik ook nog wel een verhaal. Mijn American Indian horse heeft ook ooit een dressuur wedstrijd gereden. En wel nog geen 2 weken na dat ze van een heel erg zware rug blessure, opgelopen door een ongeval, was hersteld. Ze was 8 weken niet gereden.
Resultaat 2 winst punten! *LOL* *LOL*
Conclusie: mijn paard kan ook dressuur ?!?!??! Nee dacht het niet!

Mijn paard is volledig western geschoold, heeft zelfs nog nooit een dressuur zadel van dicht bij gezien.
Wat is dan wel de rede dat ze het er zo goed van af bracht??? Puur omdat ze gewoon goed getraint is. Een goed getraint western paard doet die dressuur proeven met net zo veel gemak als een dressuur paard (tot een bepaald niveau dan voor sommige dingen hebben de in bepaalde richtingen gefokte paarden gewoon de bouw en gangen niet)
Wat heeft me dan toch nog punten gekost tijdens de wedstrijd??? Alles wat te maken heeft met handhouding en hulpen.

Hier komt ie weer: Het doel is vaak het zelfde maar de manier er te komen is totaal anders.
Alleen als je maar een compromie maakt kom je een heel eind. Maar om te
zeggen mijn paard kent beide stijlen???? NEE, verre van dat!
Wil ik dat ze beide stijlen kan? Nee ook niet! Ik kan absoluut geen
voordeel bedenken bij het echt kennen van beide stijlen. Ik zie echt totaal de zin niet en ook niet wat je er mee op schiet. Ik ben benieuwd of er iemand hier mij de zin van 2 stijlen door elkaar rijden kan uitleggen. En wat het voor sommige onder ons zooooo belangrijk lijkt te maken dat hun paard beide stijlen kent! Wat willen deze mensen hier mee zeggen,laten zien, of bereiken? Om het in het engels te zeggen
It's beyond me!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 17:21

Ik probeer het...een antwoord op een heleboel vragen....

de zin van twee stijlen door elkaar...Die is er niet, wel de lol van meerdere stijlen naast elkaar (springen, dressuur, freestyle, western).

En inderdaad op hoog niveau moet je misschien compromissen gaan sluiten. Volgens mij niet eerder. Doel van western en dressuur is een goed gereden paard, los, voorwaarts, recht, werkwillig. De beoordeling daarvan is in beide stijlen wat anders. Maar paarden zijn m.i. tot meer in staat dan veel mensen denken. Dus waarom een dressuurpaard geen slidingstop leren? of een roll back? De basis blijft hetzelfde. De keertwending op de achterhand of de spin zet je hetzelfde in...de afwerking is anders. En mijn paard en ik vinden het in ieder geval leuk.

Een paard (dressuur of western) komt sowieso terug op de zit, pas daarna komen ophoudingen eraan te pas. Dan is het volgens mij maar een kleine stap om een dressuurpaard te leren dat zitten en been eraf het knopje slidingstop betekent. Gewoon voor de lol (lanna heeft enorm veel lol in die stop). Of een quarter strekken te leren (ook gewoon voor de lol).

Mijn reden voor meer stijlen naast elkaar blijft dan ook: het is leuk, mijn paard heeft er lol aan, de quarter van mij vriendin heeft lol aan uitgestrekte draf en eveneens aan galopswissels om de pas. Het kost ongeveer een week om je paard weer omhoog (dressuur) of omlaag (western) te rijden als je heel erg veel in een bepaalde stijl hebt gereden....Ik heb het er voor over. Gewoon voor de pret.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:42

Ik ben van mening dat als jij je paard goed getraind hebt je hem/haar in elke gewenste hoofd/halshouding moet kunnen rijden. Bovendien is het ook zeer goed om tijdens de training in verschillende houdingen te rijden. Op die manier komen alle spieren een keer aan de beurt en kan een paard ook niet verkrampen door continu in dezelfde houding te lopen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:43

Nou dat zie ik dus totaal anders. Mijn paard heeft western hulpen geleerd en wordt enorm vervelend als je haar bv in de aanleuning gaat rijden. Sterker nog ze pikt het niet Boos!
Voor de lol hoef ik het dus al niet te proberen. Bij mij wordt het dan paardje pesten.
Ik geloof er totaal niet in dat je de stijlen naast elkaar kunt rijden op het zelfde paard, zonder dat je een van de twee stijlen te kort doet.

Misschien is het "leuk" als je geen van beide stijlen echt door zet maar er ergens tussen in gaat zitten. Maar voor mijn puur western gereden paarden is er echt geen lol aan. Ze worden gruwelijk nukkig in dressuur handen. 1 van de twee gaat er als een raket vandoor als ze dressuur hulpen voelt. Ze wordt angstig voor het bit en gek van het te veel been. De ander probeerd haar neus op haar borst te krijgen om onder de druk vandaan te komen, kijkt hulpeloos naar mij en beweegt vervolgens niet meer.

Ik denk dat het verschil toch wel degelijk in de scholing zit en als die er in zit kun je niet voor de lol gaan wisselen. Voor de afwisseling een keertje gaan springen zie ik dan nog wel zitten. Maar dressuur no way, buiten dat ik niet meer weet hoe dat moet wil ik mijn paard dat echt niet aan doen, ik merk aan alles dat ze het vreselijk vindt om op die manier gereden te worden.

Tuurlijk kun je je paard western manouvers bij brengen als variatie op het werk, maar dan blijf je toch je geleerde hulpen gebruiken?!?!?

O ja een keertwending op de achterhand is niet het zelfde als een spin. Een keertwending is eerder een reverse.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:01


DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:39

Adrienne: de titel van dit item "Western en dressuur op hetzelfde paard' houdt in dat mensen als ze dat willen en het paard heeft er ook plezier in beide kunnen doen. Het is geen verplichting. Als jouw paard er dus duidelijk geen lol in heeft hóef je het dus niet te doen.

Niemand zal verwachten in beide stijlen op Nederlands niceau te presteren, als het wel zo is des te mooier Haha!
Maar om nu anderen te overtuigen van jouw gelijk gaat me iets te ver.
Enkele van je quotes:
Citaat:
Mijn paard heeft western hulpen geleerd en wordt enorm vervelend als je haar bv in de aanleuning gaat rijden. Sterker nog ze pikt het niet

Dit geld voor Sugar ook, reden waarom ik er geen wedstrijden mee rijdt. Maar wil je eerst een paard voorwaarts leren rijden heb je toch enige mate van aanleuning nodig, anders loopt een paard vaak alleen maar op de voorhand.

Ik denk dat jou toch enigszins negatieve toon vooral voorkomt uit het feit dat jouw paarden er dus blijkbaar niet voor geschikt zijn. Waarbij ik me dus tevens afvraag hoe jouw rijstijl dan geweest is toen je nog 'engels' reed.
Onderstaande quote zal dat duidelijk maken:
Citaat:
Ze worden gruwelijk nukkig in dressuur handen. 1 van de twee gaat er als een raket vandoor als ze dressuur hulpen voelt. Ze wordt angstig voor het bit en gek van het te veel been. De ander probeerd haar neus op haar borst te krijgen om onder de druk vandaan te komen, kijkt hulpeloos naar mij en beweegt vervolgens niet meer

Volgens mij is dit ook niet de manier waarop een goed 'engels'beleerd paard bereden dient te worden, maar ook daar bestaan helaas veel mis(ver)standen.

Ik vraag me wel af: als je zo tegen het 'dubbel'-rijden bent , waarom heb je dan je paard uitgebracht in een dressuurwedstrijd Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:25

ik denk dat veel paarden proberen om op allerlei manieren onder de druk uit te komen.
de 1 volhard daar langer in dan de ander
aan de ruiter de kunst en creativiteit. om het paard toch daar te krijgen waar jij het wil Schijnheilig

het is makkelijk om te zeggen "mijn paard houdt niet van dressuur of wedstrijden, dus daarom doe ik het maar niet"

mijn kind houd niet van school dus daarom hoeft hij niet Haha!

als jezelf WEL graag dressuur of wedstrijden wilt rijden ( en je paard niet Verward ), vind je vast wel een manier om het toch aan je paard te leren.
het vraagt alleen wat meer geduld, creativiteit, uithoudingsvermogen en veel liefde voor je paard Lovers
zodat je hem zijn vaak onmogelijke gedrag kan vergeven en er toch weer iets postiefs uit kan halen.

en als je dat niet wilt dan is het ook niet erg , dan rijdt je gewoon zonder excuses Knipoog zoals jij dat lekker vindt.
lekker buiten in het bos
of zonder zadel op de hei

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:33

Mooi gezegd Jos Haha! en je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar ik heb geen zin in plichtplegingen, ik rij lekker buiten Knipoog en de 'vechtpartijen' heb ik allang opgegeven. Ik haal 50% in je één na laatste alinea (gauw tekst toevoegen hè terwijl ik een antwoord aan het typen ben Lachen ), te weinig helaas Verdrietig
Maar als je nog eens in de buurt bent, dan mag je een keer proberen Sugar op een paardvriendelijke manier aan de teugel te krijgen. Tot dusver is het nog niemand gelukt Cool
Dus voor mij maakt het niet uit of ik western en/of engels rijd. Ik rij gewoon voor mijn plezier Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:01

jij bent bevoorrecht SM
jij woont 'in' het bos en 'op' de hei Haha!

o ja, en dat aan de teugel rijden.......
ik denk niet dat mij dat lukt in een ritje Knipoog