Ervaringen met de hengst SPECIAL D???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Ervaringen met de hengst SPECIAL D???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 19:20

Wie heeft hier ervaring met de hengst Special D. Hoe zijn de nakomelingen van deze hengst: kunnen ze een beetje lopen, wat is ongeveer de kleur, hoe is het karakter enz.

Wie kan me hierbij helpen?

Special D bij (donkerbruine, in de winter zwarte) Jazz , goede combinatie?

Laat je mening horen!

Groetjes Haha!


_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:31

De eerste veulens komen er nog aan, dus kun je nog niets over zeggen he.

.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:18

Ja, de hengst dekt dit seizoen voor het eerst! Dus over nakomelingen weten we nog niets!

Ik heb mijn merrie dit jaar laten dekken van Special D! Vind het een zeer aansprekende hengst, die in mijn ogen mooi gefokt is! Mooi front, sterk achterbeen, en een uniek voorbeen,... maar hierover hebben mensen nogal eens een verschillende mening!

Toch denk ik dat de hengst veel potentie heeft om het eventueel in de sport te maken!

Hij had ook een mooi verrichtingsrapport:

stap: 8.5
draf: 8.5
galop: 8.5
aanleg als dressuurpaard: 8.5

Voor mijn was hij van de S-jaargang de uitschieter!

Hij heeft dit seizoen al veel gedekt, laatste wat ik hoorde was dik 170 merrie's, en dat is ondertussen ook al anderhalve maand geleden!

Meer info over Special D kan je vinden op:

www.gebrvanmanen.nl
www.arisvanmanen.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:25

Jan_VT schreef:
Ja, de hengst dekt dit seizoen voor het eerst!


Nou dat zal dan een probleempje geven op zijn afstammelingen keuring dit jaar

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:37

sarabande"]
[quote="Jan_VT schreef:
Ja, de hengst dekt dit seizoen voor het eerst!


Nou dat zal dan een probleempje geven op zijn afstammelingen keuring dit jaar
[/quote]

Als goedgekeurde hengst toch! Of heb ik het mis? Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:55

Ja harstikke mis.
Hoe denk je dat hij dit jaar officieel afstammelingen kan laten zien als hij dit jaar pas is goedgekeurd?
En kijk eens helemaal zonder uitroeptekens Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:55

sarabande schreef:
Ja harstikke mis.
Hoe denk je dat hij dit jaar officieel afstammelingen kan laten zien als hij dit jaar pas is goedgekeurd?
En kijk eens helemaal zonder uitroeptekens Haha!


Hij is dit jaar idd niet goedgekeurd, maar in 2002 tijdens het najaarsonderzoek, daarom...

... ik baseerde mij gewoon op de dekstatistieken van 2002, die in IDS nr. 6 van dit jaar gepubliceerd werden, daar las ik dat de hengst in 2002, 0 dekkingen had. Ofwel klopt die info niet, ofwel ben ik gewoon niet op de hoogte van de inside informatie.

Maar als hij er dit jaar al kan laten zien, tof, heb ik iets om naar uit te kijken.

PS: Er stond er net nog eentje in, een uitroepteken! Maar ik ben het aan het afleren hoor! Haha!
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 17-06-03 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:59

LuvdaTossa, heb je nog wat meer info over je merrie?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:01

sarabande schreef:
Ja harstikke mis. Haha!


Ik denk dat ik het mis heb gezien het najaarsonderzoek Clown

Alhoewel ik niet voor dekken met onbekende hengsten ben, maar ja iemand moet het doen, lijkt mij deze hengst qua afstamming beter op jullie Bismarck x Pericles XX passen dan Junior.
De kracht achter zal verbeteren.
Langere lijnen zal moeilijker zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:59

sarabande"]
[quote="sarabande schreef:
Ja harstikke mis. Haha!


Ik denk dat ik het mis heb gezien het najaarsonderzoek Clown

Alhoewel ik niet voor dekken met onbekende hengsten ben, maar ja iemand moet het doen, lijkt mij deze hengst qua afstamming beter op jullie Bismarck x Pericles XX passen dan Junior.
De kracht achter zal verbeteren.
Langere lijnen zal moeilijker zijn.
[/quote]

De kracht zou normaal moeten verbeteren, de lengte daar heb ik zelf ook al aan zitten denken, dat zullen we nog moeten zien?

Qua bloedvoering vind ik de hengst persoonlijk ook iets beter aanpassen.

Maar het is idd een nadeel dat er nog niet zoveel geweten is van de hengst, dan moet je iets meer afgaan op het gevoel.

We zullen zien Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 18:05

Meer informatie over mijn merrie:

Donkerbruin (koperkleurig) en winters zwart, achter twee witte sokken en op het hoofdje een kolletje en een heel klein snebje.
Vader van moeder is Actueel, moeder is ouderwets type en maait met haar voorbenen, heeft Tos gelukkig niet.
De merrie staat wat onderstandig, hals is iets kort, mocht langer, ze heeft een enorme ribbenkast, veel uithoudingsvermogen en kracht.
Gangen: stap is goed en erg ruim, draf is ook goed alleen mocht iets meer power, galop is een beetje vlak. Ze springt vanuit haar kracht uit de achterhand en basculeert niet altijd heel erg goed.
Ze meet nu 1.66m. Ze heeft een sprekend hoofdje.
Familie: moeder heeft nu 12 veulens gehad. De eerste is verkocht, de tweede en derde rijden nu Z1 dressuur met resp. 2 en 5 winstpunten. Twee halfzussen hebben als veulen een eerste premie gehad op de keuring en een andere halfzus is elite verklaard.
Eeehh volgens mij is dit al veel informatie.....


BTW ze is dit jaar gedekt door Future, een Duitse hengst.

Groetjes Anneke

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:16

Wel, als ik dat zo lees, lijken mij er toch veel punten te zijn die Special D eventueel zou kunnen verbeteren. Power in de draf zou hij normaal kunnen doorgeven, alsook een verbetering in de galop, want dat zijn toch eigenschappen die veel Ferro's hebben! Special D zelf ook vind ik trouwens, krachtige draf vanuit de achterhand, en een mooie krachtige soepele galop!

Hals iets te kort zeg je? Van ferro's wordt vaak gezegd dat ze niet echt langgelijndheid doorfokken, maar dit vind ik bij Special D voor de hengst zelf geen probleem, die is vind ik voldoende in het rechthoeksmodel, iets dat ook terug te zien is bij Metall, dus ik denk dat deze hengsten daarin toch verbeterend in fokken!

Maar van Special D weet je dit allemaal natuurlijk nog niet, dat is zo!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 18:22

Tja dat heb je met fokken..........
Maar ik wil er wel graag een zwarte hengst bij, misschien is Whisper ook wel iets. Die kan gaan...................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GEWELDIG, echt ongelooflijk.

Maar hoe zijn de karakters van de Ferro's? Want er moet geen slecht karakter bij mijn Jazzje....
Tosca heeft ook wat een rechthoeksmodel. En maar afwachten wat de jury er op de keuring van vind........
Misschien ster???? Ik weet het niet, we gaan ook nog vrijspringen Haha!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:50

LuvdaTossa schreef:
Tja dat heb je met fokken..........
Maar ik wil er wel graag een zwarte hengst bij, misschien is Whisper ook wel iets. Die kan gaan...................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GEWELDIG, echt ongelooflijk.

Maar hoe zijn de karakters van de Ferro's? Want er moet geen slecht karakter bij mijn Jazzje....
Tosca heeft ook wat een rechthoeksmodel. En maar afwachten wat de jury er op de keuring van vind........
Misschien ster???? Ik weet het niet, we gaan ook nog vrijspringen Haha!


Op de hengstenshow bij Van Manen, ben ik bij hem aan de stal geweest, ze waren Special toen aan het afzadelen, en hij is echt super braaf hoor! De amazone die hem berijdt zei het ook, dat hij een superkarakter heeft! Ze vertelde dat hij zeer werkwillig is, en zeer bewerkbaar is!

Je zag dat ook aan de hengst dat hij een goed karakter heeft!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:41

Ik vind trouwens Special D zeer goed in het rechthoeksmodel staan! Anders was hij niet genomen hoor!

Neem Sierappel, die Montecristo die in BWP genomen is, vond ik echt niet zo langgelijnd, bij het KWPN ging hij er vrij snel uit op de hengstenkeuring!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 16:40

OK, dan wachten we nog ff de veulens af van SD en dan misschien maar......

BTW, de S jaargang is niet echt een hele goede jaargang....

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:16

LuvdaTossa schreef:
OK, dan wachten we nog ff de veulens af van SD en dan misschien maar......

BTW, de S jaargang is niet echt een hele goede jaargang....


Dus nog een jaartje wachten met Special?

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:10

Jan_VT schreef:
Ik vind trouwens Special D zeer goed in het rechthoeksmodel staan! Anders was hij niet genomen hoor!

Neem Sierappel, die Montecristo die in BWP genomen is, vond ik echt niet zo langgelijnd, bij het KWPN ging hij er vrij snel uit op de hengstenkeuring!


Sierappel was dan ook heel stout op de hengstenkeuring van het KWPN. Ik vond het wel een heel mooi paard.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 11:46

Ja nog een jaartje wachten met SD, ze is op dit moment gedekt door Future, daar komt eerst volgend jaar een veulen van.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:54

Jan_VT schreef:
Op de hengstenshow bij Van Manen, ben ik bij hem aan de stal geweest, ze waren Special toen aan het afzadelen, en hij is echt super braaf hoor! De amazone die hem berijdt zei het ook, dat hij een superkarakter heeft! Ze vertelde dat hij zeer werkwillig is, en zeer bewerkbaar is!

Ik geloof dat zijn amazone een flinke schup onder de kont zou krijgen wanneer ze zou vertellen dat het dier een rottig taai smoelwerk heeft en niet vooruit te trappen is, bij wijze van spreken Knipoog
Ik ben ook bijzonder gecharmeerd van Special, maar ik neem opmerkingen van de eigenaar/hengstenhouder/ruiter altijd met een paar kilo zout.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:20

Sjuimpje"]
[quote="Jan_VT schreef:
Op de hengstenshow bij Van Manen, ben ik bij hem aan de stal geweest, ze waren Special toen aan het afzadelen, en hij is echt super braaf hoor! De amazone die hem berijdt zei het ook, dat hij een superkarakter heeft! Ze vertelde dat hij zeer werkwillig is, en zeer bewerkbaar is!

Ik geloof dat zijn amazone een flinke schup onder de kont zou krijgen wanneer ze zou vertellen dat het dier een rottig taai smoelwerk heeft en niet vooruit te trappen is, bij wijze van spreken Knipoog
Ik ben ook bijzonder gecharmeerd van Special, maar ik neem opmerkingen van de eigenaar/hengstenhouder/ruiter altijd met een paar kilo zout.
[/quote]

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar je kan toch wel zien dat hij braaf was hoor!

Stond ook al in zijn verrichtingsrapport! Haha!

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 08:52

Zo ken ik wel meer hengsten die een goed commentaar op karakter en gedrag kregen op het verrichtingsonderzoek en die ech tniet zo braaf zijn, oa een M-etje en nu ook een T-tje maar ik noem geen namen anders ben ik dus het banketstaaf..... Knipoog

Tis altijd afwachten. Ik hoop met Ferro ook de kracht en de galop te verbeteren, de merrie is langelijnd en heeft veel ruimte en veer. Maar ja was fokken niet gokken?? Haha!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 11:11

Citaat:
Maar ja was fokken niet gokken??


Jep! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Ten dele toch... . Tja zijn karakter, we moeten natuurlijk ook nog afwachten hoe hij dat op zijn veulens gaat overgeven.


justirisx

Berichten: 33
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:23

Beetje late reactie...maar ik heb een ruin van special d x aurora. Met een top karakter die super leuk kan lopen :)

falentijn <3 He is not just a horse...he is my therapist...pride...happiness...My bestfriend <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flora, Nina_vd en 43 bezoekers