De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:49

Vind dat pad niet echt ruggegraadvrij aangezien de voor en achterkant over de rug doorlopen. En ruggegraadvrij betekend voor mij dus ook compleet van voor tot achter. En verder heb ik dezelfde bedenkingen als DD, gaat die opening niet te breed worden op de rug, als in zakt voorbij aan waar die steun hoort te geven en gaat dat niet erg drukken, dat niet afgeronde, zo net naast de ruggegraad. Mag 5 star volgens zeggen een goed merk zijn, wil niet zeggen dat ze ook alles weten van boomloze zadels en wat er voor zon pad belangrijk is. En zegt al helemaal niet of ze er goed over nagedacht hebben. Afgaan op "het is een goed merk" is een slechte raadgever. Ik zou ook eerst wel eens wat berichten over het gebruik willen lezen voordat ik zon pad zou kopen.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:15

Afbeelding
Afbeelding

Is zo'n soort pad ook goed voor onder het zadel?

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:21

Niet voor onder boomloos, want het heeft geen panelen die dikker zijn dan het stuk wat over de ruggengraat loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:05

Ik vind persoonlijk de opening niet groter ogen dan bij een pad met inlages die je plat legt.

Wat betreft de randjes is het denk ik wel belangrijk dat je ze schoon houdt zodat ze zacht en soepel blijven.

Of hij niet te ver open wordt gedrukt is ook wel een puntje waar ik mee zit. Geen idee hoe flexibel zo'n pad is. Al is het denk ik wel op te lossen door er bij een zadelmaker alsnog een stuk leer overheen te laten zetten.

Ruggengraat vrijheid van voor tot achter vind ik dan iets minder noodzakelijk aangezien het wel voor elkaar is waar je als ruiter zit. Met nauwelijks schoft en verzonken ruggengraat is het toch niet iets waar ik me snel zorgen over maak.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:50

Ik heb nu inmiddels 2x op mijn nieuwe Freemax gereden en vergeleken met een normaal hard westernzadel zit het goddelijk. Mijn paard liep er ook meteen onder weg terwijl die nogal makkelijk laat merken als het niet goed zit. Het enige nadeel is dat de t sluiting van de fenders me wat dwars zit onder mijn benen maar lager word eigenlijk te lang. Maar tot nu toe zeer tevreden dus.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:46

Ziet er goed uit :) . Mag ik vragen welke zitmaat dit zadel heeft?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:56

Gloa schreef:
Ziet er goed uit :) . Mag ik vragen welke zitmaat dit zadel heeft?


Dit is een 15 inch, zit niet ruim maar wel comfortabel. Ik heb zelf broekmaat 38 maar kom met wat moeite ook wel in een 36 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:00

Oké bedankt. Goed om alvast een beeld ergens bij te hebben.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:56

Ik ben ook nog steeds tevreden met mijn freemax. Ik heb er ongeveer nu 6x mee gereden en Felix loopt er prima onder. Het achterwaarts gaat nu ook super, terwijl dat eerst echt een struikelblok was. Nu kan ik hem net zoveel achterwaarts vragen als ik wil, tussendoor ook halthouden en opnieuw in de achteruit. Weet niet of het echt met het zadel te maken heeft, maar het is anders wel een heel mooi toeval. Verder is hij zeker erg voorwaarts en dat terwijl hij dat niet was. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat het zadel echt gevormd is naar zijn rug. Enige wat ik vooral in het begin met rijden voel, is de fenderophanging, na een poosje rijden voel ik dat niet echt meer, het is vooral in het begin.
Zweetafdrukken na het rijden zien er mooi gelijkmatig uit en de ruggengraat is altijd droger, die zie je dus mooi. Met mijn dressuurzadel was alles altijd nat.
Borstelen jullie de pad na tijd ook met iets? Er zitten geen haren op, maar wel zweet natuurlijk en het wordt smerig Door zand en stof (ook al poets je nog zo goed, er blijft altijd wat achter :o )
En kun je het zadel met gewoon zadel vet invetten, of moet dat speciaal vet wezen?

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:32

Ik borstel na elke rit met een rubber rosborstel de haren er uit en 1x per week gaat de stofzuigermond op de hoogste stand er over. Verder laten drogen met de onderkant vrij naar boven.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:13

nanda1980 schreef:
Ik ben ook nog steeds tevreden met mijn freemax. Ik heb er ongeveer nu 6x mee gereden en Felix loopt er prima onder. Het achterwaarts gaat nu ook super, terwijl dat eerst echt een struikelblok was. Nu kan ik hem net zoveel achterwaarts vragen als ik wil, tussendoor ook halthouden en opnieuw in de achteruit. Weet niet of het echt met het zadel te maken heeft, maar het is anders wel een heel mooi toeval. Verder is hij zeker erg voorwaarts en dat terwijl hij dat niet was. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat het zadel echt gevormd is naar zijn rug. Enige wat ik vooral in het begin met rijden voel, is de fenderophanging, na een poosje rijden voel ik dat niet echt meer, het is vooral in het begin.
Zweetafdrukken na het rijden zien er mooi gelijkmatig uit en de ruggengraat is altijd droger, die zie je dus mooi. Met mijn dressuurzadel was alles altijd nat.
Borstelen jullie de pad na tijd ook met iets? Er zitten geen haren op, maar wel zweet natuurlijk en het wordt smerig Door zand en stof (ook al poets je nog zo goed, er blijft altijd wat achter :o )
En kun je het zadel met gewoon zadel vet invetten, of moet dat speciaal vet wezen?


Wat fijn dat je paard het zo goed doet i.c.m. de Freemax!

De pad kun je voorzichtig opborstelen. Ik gebruik er weleens een furminator voor, maar dat moet je wel voorzichtig doen.
Het zadel kun je behandelen met lederbalsem en eventueel insprayen met waterafstotende spray voor leder. Geen olie gebruiken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:15

Kitty_ schreef:
Het zadel kun je behandelen met lederbalsem en eventueel insprayen met waterafstotende spray voor leder. Geen olie gebruiken.


Waarom eigenlijk niet? Mijn idee was eigenlijk leer = leer :')

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:24

Misschien dat de olie het leer te soepel maakt? Ik mocht nooit olie doen op mijn (dressuur)zadel alleen op de beugelriemen en singelstoten :)

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:34

Olie gaat zweten, ledervet niet.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:41

De Buffels mogen niet met olie behandeld worden omdat het "open cellig" leer is. Dit geeft o.a. vlekken

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:08

Moet het echt dan lederbalsem wezen? Ledervet kan dus niet?

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:39

Ik gebruik ledervet, van dat gelei achtige spul uit een pot. Heb ook buffelleer, al is het een colorado en geen freemax, en dat werkt prima. Geen vlekken.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:24

Oeps. Nooit geweten. Iemand een voorbeeld van een pot of fles?

Ik zit trouwens echt in dubio m'n freemax te verkopen voor een maatje kleiner.. Ik had echt 15" moeten nemen ipv 16".. Ik ga ook m'n fork eerdaags weer eens nameten.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:05

Misschien is de zit beter voor je als je er een seatsaver over doet?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:07

Frensie schreef:
Misschien is de zit beter voor je als je er een seatsaver over doet?


Ik wilde bij voorbaat een seatsaver kopen maar ben blij dat ik het niet heb gedaan. Het zadel is super zacht en de 15 inch is denk ik ook niet ruim genoeg ervoor voor mij.

Maar inderdaad, ik weet niet hoeveel te groot je zadel is maar lijkt me geen slechte optie.

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:15

@Azmay: ipv een hele seatsaver heb je ook seatreducers; dat is een soort kussentje alleen tegen de cantle waardoor de zitruimte iets kleiner wordt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:21

DubbelDun schreef:
@Azmay: ipv een hele seatsaver heb je ook seatreducers; dat is een soort kussentje alleen tegen de cantle waardoor de zitruimte iets kleiner wordt.


Kan me voorstellen, lijkt me wel gek zitten eigenlijk. Ik ben nog wel blij met mijn 15 inch maar ik twijfel of ik nog een 16 inch erbij moet pakken voor mijn vriend dadelijk.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:10

Ik heb al een schaapje erop maar das echt niet lekker bij 27 graden. En ik wil m'n zadel gewoon kunnen zien.. En ik heb via eBay al een bruin kussentje voor westernzadels. Maar toch zit ik niet echt lekker aangesloten zo. Ik ga nog even kijken voor een seatreducer, wie weet. Maar mogelijk zet ik ook gewoon m'n freemax te koop binnenkort en kan ik nu bij kitty shoppen. Heb dit zadel uit Duitsland gehaald namelijk.
Ik blijf nog even in dubio.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:27

Manifesto schreef:
Ik heb al een schaapje erop maar das echt niet lekker bij 27 graden. En ik wil m'n zadel gewoon kunnen zien.. En ik heb via eBay al een bruin kussentje voor westernzadels. Maar toch zit ik niet echt lekker aangesloten zo. Ik ga nog even kijken voor een seatreducer, wie weet. Maar mogelijk zet ik ook gewoon m'n freemax te koop binnenkort en kan ik nu bij kitty shoppen. Heb dit zadel uit Duitsland gehaald namelijk.
Ik blijf nog even in dubio.


:)

Je zou ook nog voor een gel seatsaver kunnen gaan, die is iets minder dik dan een schaapje
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... stern.html

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:17

Wat een goed idee zo'n seat reducer! Ik heb een zadel dat zeer ruim is voor mij. Ik kan er goed mee overweg. Maar misschien dat hij nog wel beter zit op die manier. Zijn ze ook in Nederland te koop?