De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:58

nanda1980 schreef:
Handige tips om in het achterhoofd te houden :D

Als het goed is komt deze week het zadel binnen, ben zo benieuwd, vooral omdat ik er nog maar 1x mee heb gereden en Felix laat pas na minstens 5x rijden weten wat hij ervan vindt. Heb ik alleen meegemaakt. Ik had een issabelle werth zadel, zat ik heerlijk in, leek goed op Felix te liggen en de eerste 4x liep hij er super onder.....tot de 5de en 6de keer: steigeren, bokken, echt niet normaal, ook het opzadelen vond hij duidelijk niet leuk meer. Ander zadel erop en hij heeft het nooit meer gedaan.

Ik zie bij de Duitsers veel een grandeurpad eronder liggen, iemand daar ervaringen mee? Had ook al op een site gekeken waar ze te koop staan, maar daar moet je zoveel dingen aangeven, dat ik Door de bomen het bos niet meer zag.


Als het goed is heb je hem morgen of overmorgen in huis.
De grandeur pads zijn prima geschikt, kies echter wel voor de variant met inlagen

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:09

Jaaaaa hij is binnen. Balen dat het nu regent >;) . Hopen dat we hem morgen kunnen uitproberen.
Nu dus foto's zonder paard :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:14

Gaaf!!!

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:23

Kan je de zadels trouwens met elk impregneer spray behandelen ? Wij moeten dit nog steeds doen. Heb een spray staan voor leer en stof.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:24

Veel plezier met je zadel nanda. Ze zijn heerlijk.

Tazz1969
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:09

Wil nog even laten weten wat het geworden is. Ik heb het boomzadel er ook nog een keer op gelegen. En moet zeggen met dit paard zit het voor mij gewoon veel fijner.
Dus mijn freemax staat te koop in de markt.
Ik mag het oude zadel lenen tot ik hem verkocht heb.
Nog bedankt voor alle adviezen

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:12

Jammer Tazz1969 dat het zadel niet bevalt. Ik stuur je ff een pb voor de pad :D

Ik baal toch zo van het weer -:(- nu kan ik nog steeds niet mijn eigen freemax op Felix uitproberen :(

Hopelijk morgen beter weer.

Nog een vraag: heeft er al iemand ervaring met de burionipads onder de freemax? En een lakota pad? Ik was wat aan het rondneuzen voor pads onder de freemax :D

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:24

nanda1980 schreef:
Jammer Tazz1969 dat het zadel niet bevalt. Ik stuur je ff een pb voor de pad :D

Ik baal toch zo van het weer -:(- nu kan ik nog steeds niet mijn eigen freemax op Felix uitproberen :(

Hopelijk morgen beter weer.

Nog een vraag: heeft er al iemand ervaring met de burionipads onder de freemax? En een lakota pad? Ik was wat aan het rondneuzen voor pads onder de freemax :D


De Burioni kan er onder, maar deze pad kan er ook onder: http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... d-wol.html

Hier kun je eventueel zelf nog inlagenvakken in maken. Gaat vrij simpel, heb het onlangs zelf ook gedaan.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:44

Die zijn ook gaaf Kitty! Helaas ben ik absoluut niet handig in zulke dingen |( op de basisschool liep ik destijds van de ene handwerkjuf naar de andere handwerkjuf.
wat ik uit de informatie niet kan halen, is of er in de burioni en die andere ook al inlagen zitten. Zijn ze zeg maar te vergelijken dan met de kifra? Ik ben wat boomloos en inlages nog helemaal groen.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:06

Nu dan foto's met Felix *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik had hem nog niet aangesingeld op het moment van de foto's. Volgens mij ligt het zadel zo verder goed. Het was wel flink wennen met rijden, maar dat heeft tijd nodig. De eerste ervaring met het nieuwe zadel is iig goed. Ook nog een keer van de grond opgestapt ipv een stoel, omdat we ook veel buiten willen rijden en je dan niet altijd een opstap in de buurt hebt. Dit ging iig prima, zadel schoof niet. Na tijd een mooie zweetafdruk, mooi gelijkmatig met de ruggengraat zo goed als droog.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:48

nanda1980 schreef:
Nu dan foto's met Felix *\o/*

[ [url=m/zWvRdt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kxC0ZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yRlns1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZWMcsN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had hem nog niet aangesingeld op het moment van de foto's. Volgens mij ligt het zadel zo verder goed. Het was wel flink wennen met rijden, maar dat heeft tijd nodig. De eerste ervaring met het nieuwe zadel is iig goed. Ook nog een keer van de grond opgestapt ipv een stoel, omdat we ook veel buiten willen rijden en je dan niet altijd een opstap in de buurt hebt. Dit ging iig prima, zadel schoof niet. Na tijd een mooie zweetafdruk, mooi gelijkmatig met de ruggengraat zo goed als droog.



+:)+ netjes hoor, zo vanaf deze foto's te zien
Ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Mag ik je foto's op mijn site zetten?

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:21

Ja hoor Kitty, dat mag :D

Ik vind het zadel ook zo wel netjes liggen zo, de round is dus niet te lang en kan goed zo volgens mij. Het staat iig wel goed. Ik heb de foto's ook op fb gezet en er kwamen alleen maar complimentjes, mooi zadel!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:46

Ik heb een pad van Team Equine onder mijn Freemax. Erg fijn ding. Maar wel zwaar. Het is namelijk een stevige dubbele wollen blanked met vilten inlages.
http://www.tesaddlepads.com/PremiumSaddlePads.html

Mijn zadel ligt helaas nog op een smalle steun. Ze zijn bij mij op stal de zadelkamer namelijk aan het verbouwen.

Mijn zadel is een oud type cow. De beugelophanging is inmiddels aan versteviging/vervanging toe. Nu nog zoeken waar ik dat ga laten doen. Doordat het middelste gat is uitgescheurd gebruik ik nu de onderste. Dat is niet fijn voor mijn benen op lange ritten. Daar zou je dus ook mee kunnen spelen als je last van je knieƫn krijgt. Plus het indraaien van de fenders en beugels zelf.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:53

Ik heb toch regelmatig wat kniepijn inderdaad.
Waar ik ook vooral wat last van heb zijn die hele losse wiebelige fenders. Ik zie en merk dat mijn benen enorm afsteken van mijn pony. Ik kiep daardoor soms ook wat achterover. Misschien omdat het mijn eerste westernzadel is, misschien omdat mijn eigen houding en rug niet zo goed zijn. Ik weet het niet.
Maar dat wijdbeens rijden moet ik wel op zien te lossen.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:01

Manifesto schreef:
Ik heb toch regelmatig wat kniepijn inderdaad.
Waar ik ook vooral wat last van heb zijn die hele losse wiebelige fenders. Ik zie en merk dat mijn benen enorm afsteken van mijn pony. Ik kiep daardoor soms ook wat achterover. Misschien omdat het mijn eerste westernzadel is, misschien omdat mijn eigen houding en rug niet zo goed zijn. Ik weet het niet.
Maar dat wijdbeens rijden moet ik wel op zien te lossen.


De fenders van de Freemax kunnen op 2 hoogtes. Hoe hoger de fender hoe stabieler deze ligt.

Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:07

Hihihi ik wilde ook al schrijven dat ik daar nou echt geen last van heb die wiebelige fenders :D Maar de mijne hangen idd ook op de hoogste stand.
Last van de knieen kan je oplossen door de fenders ingedraait op de bok te laten hangen. Fenders vochtig maken en een bezemstok erdoor. Of een fenderuitdraaier ertussen. Link daarvan heb ik al ergens in het topic gegeven.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:08

rina schreef:
Hihihi ik wilde ook al schrijven dat ik daar nou echt geen last van heb die wiebelige fenders :D Maar de mijne hangen idd ook op de hoogste stand.
Last van de knieen kan je oplossen door de fenders ingedraait op de bok te laten hangen. Fenders vochtig maken en een bezemstok erdoor. Of een fenderuitdraaier ertussen. Link daarvan heb ik al ergens in het topic gegeven.

+:)+ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:42

Heeft iemand ervaring met dit soort pads onder de freemax?

https://www.5starequineproducts.com/pro ... contouring

Ik wil volgend jaar voor mijn nu nog 2 jarige ook eens kijken wat de mogelijkheden voor een freemax zijn. Heb in het verleden met mijn vorige pony al vanalles aan boomloos gehad maar omdat de freemax toen nog in de kinderschoenen stond, heb ik destijds een startrekk western aangeschaft. Pony is overleden en zadel verkocht.

Mijn paard zweet in de zomer al bij stilstand dus ik wil absoluut geen synthetische pad of schuimen inlages. De compleet open ruggengraat spreekt mij ook wel aan. 5star geeft zelf aan dat die pad speciaal voor boomloze zadels is en zelfs niet onder boomzadels gebruikt mag worden. Maar ik ben benieuwd of er al ervaringen mee zijn.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:52

Mooi zeg.. spreekt mij ook wel aan...

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:13

Ik vraag me af of die opening op de rug niet veel te breed gaat worden en dus zijn doel voorbij streeft of dat de harde randen in de opening niet teveel op de spieren naast de ruggengraat gaan drukken.
Ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:23

Hoe bedoel je dat? Dat de opening na verloop van tijd gaat uitzakken of dat hij van zichzelf al te groot is?

5star heeft goede producten dus je zou verwachten dat ze daar goed over nagedacht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:38


DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:45

Ik vind hem hier al behoorlijk breed en niemand kan zien hoe hij na het rijden evt is 'uitgezakt.
Afbeelding
En ben benieuwd naar de zweetplekken na een flinke rit.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:41

Alles met een opening onder een zadel geeft een behoorlijk risico op drukrandjes...dat is een flink nadeel.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:44

Ik heb gisteren met een zadel pas consult gereden op de Freemax en ik vind hem erg lekker zitten. Mijn paint liep ook als een trein met dit zadel. Mooie ruime passen en lekker voorwaarts.
Ik zit er dus serieus over te denken om dit zadel te kopen!