Uitspraak van de week : Koudbloeden zijn dom ....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Uitspraak van de week : Koudbloeden zijn dom ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 15:20

Deze week heb ik nogal wat bezoek gekregen i.v.m. mijn nieuw tinkertje, maar ik kreeg bij één van de bezoekers wel een hele rare uitspraak te horen ... NL ... Koudbloeden zijn DOM ...
Volgens mij zijn ze gewoon kalm van aard, en ponies (zoals m'n ander veulen) veel drukker en eigenwijs ... maar of ze daarom slimmer zijn???? Wat vinden jullie van deze uitspraak?

VOOR DE DUIDELIJKHEID, het is geen uitspraak van mij persoonlijk, maar van iemand die bij me op bezoek kwam om ons nieuweling te bekijken (waar ze trouwens met open mond naar stonden te gapen, een "BOEREPAARD" met "PLEKKEN" ... *LOL*



Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:28

Cool als dat zo is ken ik veel domme paarden Haha! Als je tinkers, fjorden, haflingers en clydesdales allemaal tot koudbloeden rekent ken ik er behoorlijk wat. Ik vind juist dat die beesten veel karakter hebben. Als ze echt zo dom waren geweest, zouden ze denk ik niet zo populair zijn. Maar wanneer is een paard dom???

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:34

Ik ken Friezen....en eh....die zijn echt wel een stukje minder slim dan de meeste warmbloedpaarden.
Weinig volbloeden die domweg hun zware boeg naar voren werpen en over je heen walsen....

Maar dat minder sensibele, dat is ook juist een enorm pluspunt; koudbloeden schrikken ook veel minder snel en koesteren ook veel minder wrok tegen jou als je het per ongeluk een beetje verknald hebt.

Overigens, koudbloeden kunnen wel heel volhardend zijn in hun wensen, willen ze naar de andere kant van het schrikdraad, dan GAAN ze naar de andere kant van het schrikdraad. Zoiets kan je onder 'dom' verstaan, ik vind het eerder wat een lompe actie.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:35

jippie ik heb een dombo op stal

Voor de rest ga ik met Dees mee, ze heeft wel
een beetje gelijk

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:39

Dees schreef:
Overigens, koudbloeden kunnen wel heel volhardend zijn in hun wensen, willen ze naar de andere kant van het schrikdraad, dan GAAN ze naar de andere kant van het schrikdraad. Zoiets kan je onder 'dom' verstaan, ik vind het eerder wat een lompe actie.....


Dat weet ik, ik word wel eens gewaarschuwd voor ze dat het echt niet de gemakkelijksten zijn in dat opzicht als ik vertel dat ik gek ben op shires en zo.

Maar bovenstaande uitspraak komt wel voornamelijk van eigenaren met echte bloedkikkers.

De hond is de betere mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:49

Ik denk dat het niet gaat om dom of slim zijn, maar om de twee dingen:
1 karakter en
2 pony of paard

Heb op Fjorden, Haflingers, Friezen en Tinkers gereden en ik vind ze niet dom. Wel zijn ze door het 'koelbloedige' karakter vaak wat onverschilliger. Als er een tak op het bospad ligt doen ze weinig moeite om er omheen of overheen te gaan dus ach...dan struikel je toch een keer over je eigen poten? Ze maken zoch minder snel ergens druk om dus daarom lijkt het misschien of ze minder intelligent zijn.

Maar ik heb ze ook ontzettend slimme dingen uit zien halen waar een gemiddeld paard niet op zou komen. Maar dat heeft meer met het ponykarakter te maken denk ik (Fries laat ik hier dus buiten beschouwing). Ik vind persoonlijk een pony een stuk slimmer dan een gemiddeld paard.

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:51

je moet die shet van mij mee maken, die verzint alles
ter plekke, die is reuze slim (en eigenwijs }> )

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:56

Ik denk idd dat het niet te maken heeft met dommigheid. Ze zijn slim genoeg, om nou juist daarom houden ze zich van de domme.
Als je even met de rug naar ze toestaat vreten ze alweer allerlei geintjes uit.

Af en toe (?!) wat lomp, maar voor de rest doen ze alleen maar alsof ze dom zijn. Net maar hoe het ze uitkomt (dus eigenlijk zijn ze best slim Knipoog )

Op zoek naar de zon!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:59

Daar zit wat in Dimple

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:08

Cody schreef:
Heb op Fjorden, Haflingers, Friezen en Tinkers gereden en ik vind ze niet dom. Wel zijn ze door het 'koelbloedige' karakter vaak wat onverschilliger. Als er een tak op het bospad ligt doen ze weinig moeite om er omheen of overheen te gaan dus ach...dan struikel je toch een keer over je eigen poten? Ze maken zoch minder snel ergens druk om dus daarom lijkt het misschien of ze minder intelligent zijn.


oeps,rij ik dus op een domme kwpn'er

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:10

Ik ook *ssst* Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:18

Nou ik heb ook een haflinger en die is echt niet dom hoor. Ze doet gewoon wat minder moeite voor dingen zoals normaal de stal in lopen ze knalt namelijk vaak gewoon overal tegen aan. Het is gewoon zo dat ze zich wat minder druk maken om bepaalde dingen en dat bevalt mij eigenlijk heel erg goed.

Ja hoor zet mijn stal maar helemaal vol met allemaal verschillende soorten koudblouden

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:43

Een koudbloed is vaak wat lomper in zijn bewegingen en stabieler van karakter dan een gemiddelde andere pony of paard. Maar ik zou ze zeker niet dom willen noemen!

* To Belg, or not to Belg *

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:07

irish heeft maar een antwoord op dat gezwets
Afbeelding

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:08

Dees schreef:
Overigens, koudbloeden kunnen wel heel volhardend zijn in hun wensen, willen ze naar de andere kant van het schrikdraad, dan GAAN ze naar de andere kant van het schrikdraad. Zoiets kan je onder 'dom' verstaan, ik vind het eerder wat een lompe actie.....


Ik moet binnenkort op de Fries gaan zitten die ik aan het beleren ben en ik hoor opeens van alle kanten, dat ik alle ervaringen met KWPN-ers maar moet vergeten en moet rekenen op een tochtje door weilanden, sloten en schrikdraad als ik erop ga zitten.

Ik heb totaal geen ervaring met koudbloedpaarden, maar ik had juist verwacht dat een Fries heel makkelijk zou zijn. Door het kalme karakter wat ze zouden hebben. Ik ben nu zo'n anderhalve maand bezig met deze Fries en oké, het is mijn eerste ervaring, dus misschien niet erg representatief, maar ik zal niet meer zeggen dat Friezen slome beesten zijn.

זכור

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:19

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *proest*


Niet mee eens dus.

Ik ben het wel met Cody eens.

Maar ik dnek dat het hier aan ligt:

* uiterlijk
* pony/paard
* karakter.

Ik denk dat uiterlijk ook veel zegt.

Als je bijvoorbeeld een mooie getrainde arabische hengst hebt, of een wollige shetlandermerrie. Dan denk je dat die arabier slimmer is.
Maar dat is net als bij mensen; je hebt slimme mensen en minder slimme mensen. Dat is met paarden net zo. Of het nou een koudbloed is, of niet.

Voorbeeld:

Op de manege, die suffe KWPNers die lopen netjes hun rondjes en doen niet vaak wat verkeerd.
De koudbloeden: hebben altijd trucjes om onder het werk uit te komen.

Maar hier moet je ook niet alle warm en koud bloeden over één kam scheren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:35

wat mij lijkt, is dat een warmbloed paard vaak z'n verstand verliest op het moment dat het NIET koel blijft. Een kat in het nauw maakt immers rare sprongen, dta geldt voor iedereen. Paddy, mijn merrie raakt nogal eens in paniek om niets, springt of rent heel impulsief weg, altijd helemaal voor niets. Ik vind dat niet van intelligentie getuigen.

De hond is de betere mens

IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:01

volgens mij is die uitspraak wel waar
Tinker rende bijv. een keer recht op een ijzeren hek af (net als zo'n stormram) en knalde dus keihard met z'n kop tegen het hek ( Frusty zoiets dus), hetzelfde hek heeftie ook nog geprobeerd omverte schoppen (z'n ijzerenbuizenhek) en kwam toen dus met z'n achterbeen vast te zitten
allemaal van dat soort dingen
maar het zijn wel lekkerknuffelbeesten en ongelooflijk mooi Lovers

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:16

Hier ben ik niet helemaal mee eens, in iedere geval niet wat mijn tinkertje betreft. Die is gewoon hardstikke slim maar ja, ben natuurlijk ook wel bevooroordeeld Haha! Maar ik denk inderdaad dat het van het karakter van je paard afhangt. Wij hebben twee Tinkers op stal, moeder en dochter (die laatste is van mij) en de moeder zou je (als je haar niet goed kende) inderdaad kunnen omschrijven als dom. Maar Lootje is niet dom, Lootje is gewoon gemakzuchtig en wind zich absoluut niet op over enge dingen (behalve d'r eten dan maar dat is dan ook niet eng). Flettie daarentegen is heel anders van karakter, veel alerter, sneller schrikken en kijkt veel wakkerder uit d'r ogen. Zou ze daarom het stempel op zich krijgen dat ze slimmer is dan d'r moeder? Weet wel zeker van niet, de beide dames zijn allebei heel erg slim!!!
En mijn paardje is echt slim want die had na 2 rondjes links en rechtsom al door hoe longeren in zijn werk ging Schijnheilig Haha! Haha! Haha! en hoe vaak ik wel niet problemen heb gehad met die warmbloedjes die altijd dachten dat ze het beter wisten!! Frusty

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:19

koudbloeden zijn vaak lomper maar zeker niet dommer. Het zijn niet mijn type paarden maar ik heb zeker wel heel veel respect voor de koelbloedige manier waarop ze in het leven staan

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:32

ik heb dus een warmbloed met een koudbloed karakter (is zelden ergens van onder de indruk, doet weleens alsof, en struikeld over haar eigen voeten (je gaat voor die tak je poten toch niet optillen Haha! ))
en ik had een koudbloed met een warmbloed karakter (ging overal van over de zeik)

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:45

Ik denk dat temperament en intelligentie een beetje verward wordt met elkaar. koudbloeden zijn wat minder sensibel en daardoor lijken ze soms wat lomp, maar of ze nou echt dommer zijn? Volgens mij zijn zo ongeveer alle paarden even dom. En als ik zou moet kiezen tussen mijn heethoofd en mijn shetlander, zou ik toch echt denken dat die kleine dikke een stuk intelligenter is!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:07

Ja staat soms versteld van hoe slim Tos is...
Neuh, ik heb geen domme haflinger, ik heb een eigenwijs koppig mormel, maar slim is hij wel, hoe blond hij ook is! }>
Bij longeren bijv. hij blijft gewoon "dom"staan en komt hard op je af, maar geef je hem een keer een flinke mep, dan ineeeeeeens herrinert hij hoe het moet.

Nieuwe mensen op zijn rug, die wat vragen, worden super lang uitgeprobeert, om zo zijn zin door te drijven...
Meneer weet bij wie hij aandacht krijgt, en instructrices zijn altijd de dupe...

Hij is dan blond,... hij is dan haflinger, hijs dan vaak lomp... eigenwijs en koppig... dom noem ik hem zeker niet!

Maar ik kan wel met me koudbloedje zowat overal langs, en niks is eng! Lovers

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:08

Ik geloof niet dat het iets met slimheid te maken heeft.
Want dat grote lompe paard wat ergens door heendendert, dat paard weet hoe sterk en krachtig hij is. Dat er niets gebeurd als hij eens kracht zet.
Ik denk dat slimheid per individueel paard verschilt. Niet per type paard.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:19

Barb schreef:
jippie ik heb een dombo op stal




ik ook Haha! Haha! Extreme duivel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, dierenfan, laura22, Lizenlotte, meniekske, sas27, shaddy82, Sjafrane, Tango1979, tienus63 en 136 bezoekers