stelling....hulpteugels/bitten en instructeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

stelling....hulpteugels/bitten en instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 01:13

Stel:
Jij bent instructeur.
en een van je leerlingen komt de les binnen met een hulpteugel of "scherper' bit of andere optoming dan normaal(denk dan aan hackemore, mexicaanse neusriem enz.) dus wel in de engelse rijstijl.
Wat zou je doen, en waarom??????????

bewust geen pol gekozen....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 07:28

Hangt helemaal van de leerling af, ik zou vragen naar de reden van de betreffende hulpteugel of scherper bit en even aankijken hoe er mee gereden wordt. Ik zou in overleg gaan om eventueel weer een gewone optoming toe te passen. Als het op dierenmishandeling zou gaan lijken dat staak ik de les(sen). Hangt overigens wel een beetje af of het een verenigingsles is waar je bijvoorbeeld invalt of een 'eigen' les.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 07:31

Ik zou direct vragen waarom. Verder geweoon even aankijken.
Als er elke week een neiuw versiersel aan het paard hangt, dan zou ik een opmerking maken van: oh wanneer is het kerst met al die versiersels? Dan wel zeggen dat het geen nut heeft om elke week iets neiwus te proberen. Verbieden kun je niet, want het is de keuze van de ruiter, en het paard is niet van jou. Je kunt wel duidelijk maken dat je het er niet mee eens bent.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 08:07

Ik denk dat ik heel direct zou zijn in mijn reactie. Waarom gebruik je die "rommel" ineens? Als je paard goed loopt, hoef je geen gebruik te maken van allerlei nieuwe "snufjes".
Ik zou het wel even aankijken, maar direct aan de bel trekken als de leerling er niet mee kan omgaan.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:15

in mijn lessen worden geen hulpteugels of andere bitten gebruikt zonder eerst met mij te overleggen. Is een van de eerste dingen die ik met klanten bespreek. Niet akkoord? Dan geen les van mij.

Dit wil dus niet zeggen dat er in mijn lessen nooit andere bitten of teugels gebruikt zijn of worden. Maar alleen met mijn toestemming.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:49

Zeg Sonja, een directe vraag: Wat dan als leerlingen thuis met hulpteugels gaan knoeien? Ik ben eerder geneigd om de werking te vertellen en om een leerling er mee te leren om te gaan. En natuurlijk vertel ik ook wel dat het niet nodig is, maar ik heb liever goed gebruik in de les dan in de les geen gebruik en thuis misbruik/verkeerd gebruik.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:03

Eerst vragen waarom? Weet ze duidelijk wat de bedoeling is en wil ze het gebruiken voor de juiste doelstelling en hebben ze problemen, tja dan gewoon goed begeleiden. Maar als het niet nodig is, alles eraf en aanpakken die hap en goed laten zweten met zitlessen of zo. Extreme duivel

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:28

Nee, training en tuigage wordt in overleg met instructrice bepaald... Daarom zou ik ook nooit les willen geven in verenigingsverband.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:05

germie schreef:
Zeg Sonja, een directe vraag: Wat dan als leerlingen thuis met hulpteugels gaan knoeien? Ik ben eerder geneigd om de werking te vertellen en om een leerling er mee te leren om te gaan. En natuurlijk vertel ik ook wel dat het niet nodig is, maar ik heb liever goed gebruik in de les dan in de les geen gebruik en thuis misbruik/verkeerd gebruik.


Ik kan ze niets verbieden, maar ik wil dat het met mij overlegd wordt. Zo kan ik ze goed uitleggen wat een bepaalde hulpteugel doet, en waarom die dus wel of niet geschikt is voor ze.
Als ze thuis altijd met slof rijden, en bij mij niet, vallen ze gegarandeerd binnen twee weken door de mand want dat zie je.
Als een klant mij dat vertrouwen niet kan geven om met mij te overleggen, heb ik daar als instructeur niets te doen en kom ik dus niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:36

Ik ga helemaal met Sonja mee.

En hoe zou je iemand uit moeten leggen hoe goede aanleunig voelt als er allemaal rommel aamhangt?
Dat is toch een nep gevoel.

Ik ben zelf verder ook blij dat ik een instructrice heb die niet van al dat gedoe houd.
Zij leert me zo, om in verveldende situaties me toch te redden.
En dan leer je pas paardrijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:55

Mijn eigen trainer is ook heel straight daarin, die verbiedt het gewoon. Ik sta bij hem op stal en ik denk dat ik kan vertrekken als ik ongeoorloofde rommel aan m'n paard hang!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 14:06

Bij mijn instructeur vroeger mocht je de les meerijden ongeacht wat je eraan had hangen (moest geen complete kerstboom zijn of een super scherp bit...) en leerde je er mee rijden.... De beginners moesten alle toeters en bellen gelijk verwijderen.....eerst leren rijden en dan kijken we wel verder..

De instructeur van mijn dochter, vraagt waarom je bijv. een slofteugel aan hebt... en laat je er ook mee rijden en dan ook echt werken.... maar niet de beginners die moeten alles er af halen.

Waarom deze stelling: Vorige week in de les na die van mijn dochter, kwam een leerling met een neiuwe pony binnen, met elastiek. Instructeur vroeg haar waarom, omdat de vorige eigenaar dat ook had en hun moesten op advies van die mensen met elastiek rijden. Zit de instructeur uit leggen waarom het eraf moet, vliegt het kind door de lucht.... dus daarom. Ze mankeerde gelukkig niets en de pony was ook gelijk weer rustig...
Het meisje reed ongeveer een jaar op een b-pony en haar ouders hadden voor haar een D gekocht, vanwege haar lengte.. het elastiek moest eraf omdat de pony niet aan het been was en door het elastiek de ruiter risico liep er af gegooid te worden, wat dus ook gebeurde.

Zat me daardoor af te vragen hoe ik als ik les zou geven het aan zou pakken, wel of niet rijden, en dan vooral de argumentatie....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:08

Citaat:
maar niet de beginners die moeten alles er af halen.

Wanneer ben je geen beginner meer Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 15:44

Op de vereniging heb je een opschuif systeem, mijn dochter rijd 1/2 uur per week (les) na ongeveer een jaar (meestal later) gaat ze een uur verder... Ze heeft prive les....(is ook niet alles, tenminste voor mijn dochter niet.)

Je hebt gelijk, eigenlijk blijf je altijd beginner....

Hiermee bedoelde ik de mensen die net weten wat de voor en achterkant is van een paard, met geluk goedom er op gaan zitten, en denken dat rijden net als fietsen is....
Nee gekheid, als je de basis weet/kent en gebruikt eb je denk ik beginner af... En juist die beginners wordt door "ervaren" ruiters aangeraden of een ander bit in te hangen, hulpteugels te gebruiken etc. omdat het paard niet loopt zoals te zien is op wedstrijden (vooral de hogere klasses). die geod bedoelde adviezen zijn leuk om te horen, maar de tranen springen me in de ogen als ik ze dan her en der hoor vragen wie het een ander te leen hebben, of waar ze dat het beste kunnen kopen...

Daarom was mijn instructeur vanmening om ruiters te laten rijden met die hulpteugels....., de les erna hadden de paarden weer hun normale optoming.... enkele eigenwijzen daar gelaten...
1 heeft het gepresteerd om een ander bit in te hangen, thuis ging het paard met het hoofd hoog lopen (neus in de lucht) dus wat doe je dan..... martingal eraan, efect niet genoeg, vaste martingaal, ach gut hij kan nog met zijn hoofddraaien, slof eraan. Gaat hij steigeren, elastiek erbij...
Ze kwam op een gegeven moment in de les met een pard wat al nat van zweet was van de stress van alle touwen, elastieken en andere zooi eraan, en het kind maar roepen dat haar paard raar deed tijdens het rijden..... de les ervoor reed ze met een normale optoming, in een week tijd het hele arsenaal aan hulpteugels etc bij elkaar gesporkkelt op advies van een "kenner"
De rest van mijn groep en ik hebben echt gekeken van is dit een demo welke hulpteugels je allemaal tegelijk kan gebruiken.... zelfs onze paarden waren onder de indruk...

De instructeur heeft aller eerst alles eraf gegooid, toen weer een normaal bit in gehangen, paardje was echt opgelucht.... haar het paard uit laten stappen en naar huis gestuurd....

Ik woon hier vlak aan de grens met Duitsland, daar wonen ook de echte kenners....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:42

als ik dat zo maar in eenkeer ga doen ,dan denk ik dat er oorlog uitbreekt.
mijn instrukrice is helemaal niet voor scherpe bitten en rare neusriemen.en ik vind ook dat in goed overleg moet doen.je hebt een paard zo verpest met de moderne hulpteugels en bitten

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:28

Ik denk niet dat mijn instructrice het goed zal vinden als ik zomaar een hulpteugel koop en om Taran hang. Ze is niet tegen hulpteugels, etc. Ik rijd op haar aanraadden met een Thiedeman. Maar gebruik niets zonder dat ze het weet. Ik bespreek alles met haar.
Zelf zou ik echt niet willen als instructrice dat ze zelf een hulpteugel keizen, maar mocht het echt nuttig zijn misschien wel aanraden. Komen ze met een hulpteugel eraan zal ik hem er hoogstwaarschijnlijk afhalen, maar in ieder geval vragen waarom.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 08:07

Ik ben niet tegen hulpteugels, zolang ze maar goed gebruikt worden. Daarom ben ik van mening dat verbieden weinig zin heeft, mensen experimenteren thuis erop los. Nee, dan liever goed gebruik van hulpteugels aanleren en dan zien ze snel genoeg in dat zonder beter is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:52

Vind dat een instructeur wel zegt of je een hulpteugel nodig hebt, als ik er zomaar een slof aan zou hangen, zou hij zeker om een reden vragen.

En dan gaan we denk ik eerst eens proberen of het zonder ook op te lossen is, want zomaar een 'versierseltje voor niets' eraan hangen dat gaat toch echt niet!

Als ik er een wil gebruiken, zal hij het zeker goed uitleggen. En wat je wel/niet moet doen om je paard te sparen, als je er eventueel een aan zou hangen.

Een hulpteugel heet niet voor niets 'hulp'teugel, voor de mensen die er goed mee omgaan.
Mensen die er niet mee omkunnen gaan zouden het beter als 'martel'teugel kunnen beschrijven..Het is maar net hoe je het spul gebruikt!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:13

Ik vind hulplteugels ook maar vaag, en dan vooral hoe er op gereageerd wordt!

bij de club kwam ik laatst met een slof, heb ik net iets meer te zeggen en hij was de hele week al vervelend, dus dan rij ik liever 1x ontspannen met slof dan dat ik nog een hele week blijf vechten, commentaar van slof dit slof dat enz enz enz

het uur erna heeft mn moeder les, die heeft haar paard nu 1,5 jaar ze rijdt nogsteeds heel erg slecht(niet vervelend bedoeld, maar is gewoon zo) ze heeft 'het gevoel' niet, met lichtrijden gaat ze echt staan ipv beetje uit t zadel komen, dus zit ze net uit het ritme, gevolg, van een goed M2 dressuurpaard heeft ze nu een stijve plank gemaakt!paard heeft achter zn zadel zelfs een bult van spieren van het opvangen van de klappen van het foute lichtrijden!

ze doet wel haar best maar ze heeft er gewoon geen aanleg&gevoel voor, ik rij haar paard wel eens om ff zn rug te laten ontspannen, paard is alweer 17 jaartjes oud en altijd met weggedrukte rug lopen lijkt me niet gezond.

maargoed, de les erna wordt mn moeder een thiedeman aangeraden, zodat het paard met zn hoofd naar beneden loopt en ze dus beter kan lichtrijden en t paard zn rug gebruikt???

sorry maar met een hulpteugel t hoofd naar beneden trekken wil niet zeggen dat ie gelijk zn rug gebruikt?en ons mam heeft haar handen&benen niet stil dus t paard wordt ook achter niet actief gemaakt

en ons mam maar zeggen..ik heb toch zooo goed aan de teugel gereden ik ga vanaf nu elke keer met een thiedemann rijden...

en mijn slof was helemaal fout volgens dezelfde instructeur??

oke ons mam dr paard zit wat minder goed, t is half tuigpaard, VolckmarxPrinsOregon maar ik kan er lekker mee rijden, geen probleem, goed nageefelijk en lekker aan mn been(10x fijner dan mn eigen paard!)

maar goed, ik ben dus anti-hulpteugel voor mn moeder, dat paard loopt met zn hoofd gedwongen laag, ons mam zit niet stil en butst regelmatig uit t ritme op zn rug, en dan arme beest maar zn rug spannen om die klappen op te vangen...

mijn eigen instrcteur vind t goed als ik af en toe met slof rij, en mocht ik een ander bit oid hebben vraagt hij gelijk waarom, is hij het er niet mee eens kan ik de les erna maar beter mn gewone bit inhebben!en terecht vind ik!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

beaudy_
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: ver weg

Re: stelling....hulpteugels/bitten en instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:31

hallo

ik zou deze ruiter amazone gelijk uit de les verwijderen tot dat ze all die hulp middelen van der pony af heeft gehaald.
een sweep en sporen mag van mij nog wel maar dan houd het echt helemala op.

ik rijd zelf ook en ik rijd al 8 jaar zonder hulp middelen (trouwens heb nog nooit met hulpen middelen gereden)en ik rijd nu ook binnen 1en half jaar in de L1+5 en gaat heel goed nog nooit hulp middelen gehad.

na mij idee zijn al die hulpen middelen op smeep en sporen na alleen maar nuteloose uitvinden zijn!!!!!!!!!!!!!!
dit is mij mening
groetjes danique

Anoniem

Re: stelling....hulpteugels/bitten en instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:33

Beaudy
Hoe kom je in godsnaam bij zo'n oud topic terecht??

30-10-02

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:45

germie schreef:
Zeg Sonja, een directe vraag: Wat dan als leerlingen thuis met hulpteugels gaan knoeien? Ik ben eerder geneigd om de werking te vertellen en om een leerling er mee te leren om te gaan. En natuurlijk vertel ik ook wel dat het niet nodig is, maar ik heb liever goed gebruik in de les dan in de les geen gebruik en thuis misbruik/verkeerd gebruik.


Als er goed wordt lesgegeven gaat een leerling thuis niet zelf knoeien met troep.... Pling
Zou een leerling van mij dat wel doen, zou ik aan mijn eigen kundigheid als instructeur gaan twijfelen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re: stelling....hulpteugels/bitten en instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:49

runningkawa schreef:
Beaudy
Hoe kom je in godsnaam bij zo'n oud topic terecht??

30-10-02


Hahahaha, inderdaad, had ik nog niet eens opgemerkt Bloos

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: stelling....hulpteugels/bitten en instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:05

Dit topic vertoont een ernstige vorm van schimmel, vandaar een slotje Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, JoyenUnory en 8 bezoekers