Rugpijn bij het paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Rugpijn bij het paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 20:31

Gister reed ik op Yvette en daar heb ik al heel lang niet op gereden. Het ging op zich wel goed... zelf vond ik dat ze nog wel wat ronder mocht, maar volgens mijn instructeur was het al heel goed omdat de meesten dit niet eens voor elkaar krijgen bij haar, oftewel, ze loopt meestal lekker te sterrekijken of ze loopt met een langer teugeltje uit elkaar gevallen... je kent dat wel...
Aan het einde van de les was ze duidelijk moe (tja, wat wil je als je niet gewend bent zo te lopen) en ik moest haar ook al eerder dan de rest lang laten... aan het einde van de les ging ze ook heel erg tegen de bakrand kleven en mijn buitenbeen negeerde ze dan zo'n beetje Zou dat komen doordat ze moe was? (zou ik me voor kunnen stellen, want dan krijgt ze toch steun aan de bakrand... en ze schijnt het wel snel te doen, maar de rest van de les had ik er niet zo'n last van)
Na het rijden en afzadelen ging ik haar nog even borstelen. Ze was hierbij heel vervelend en toen herinnerde ik het me weer (ik moest haar overnemen, dus ik heb haar niet zelf opgezadelt): ze heeft erge last van haar rug. Mijn hand op haar rug was voldoende op haar hele rug weg te laten drukken en hoofd omhoog te gooien, echt zielig
Nou zit ik te denken... het is toch goed om een paardje met rugpijn juist proberen nageeflijk te krijgen etc. zodat ze niet de rug wegdrukt? Of had ik haar beter wat aan kunnen laten sloffen....?
Ik voel me nu een beetje schuldig Clown Ik weet wel dat die rugpijn niet door mij komt hoor, maar toch, straks heeft ze er misschien ook nog spierpijn bij, je weet het niet en tja...
Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes Brenda

Druk druk druk... Knipoog


horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:43

Het paard wat dit werk niet gewend is zeker niet te veel laten doen. En nabehandelen, goed uitstappen, goed warm houden. En niet 1 keer in de week doen, dan ook iedere dag beweging geven en "rond houden". Is toch logisch? En die rugpijn zal ze van te voren misschien al gehad hebben, omdat ze normaal al altijd met haar hoofd omhoog loopt. En omdat het jouw paard niet is, ikneem aan dat dit een manegepaard is, zal er van die nazorg ook weinig komen.

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 21:13

Ja, het is dus een manegepaard...
Ik heb haar wel goed uitgestapt, met de massageborstel geborstelt (waarop ze dus protesteerde...) en haar deken opgedaan...
Zoals ik al zei heeft ze dus altijd last van haar rug... maar ik was het vergeten omdat ik eigenlijk nooit op haar rijd (heel lang geleden, dus ik herinnerde het me pas weer toen ze het duidelijk aangaf na het rijden)
Tja, ik heb wel medelijden met zo'n beestje... er zijn er wel een aantal op de manege met rugklachten... maar ja, ik kan er niets aan doen verder he

Druk druk druk... Knipoog

saltycinq
Berichten: 42
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:36

heejh allo
Therapeuten kunnen tegenwoordig giga veel dus als ik die manege was had ik hem er een keer bijgehaald .......werkt giagantisch goed echt waar..en natuurlijk nu door blijven rijden want elke week 1 keer erop zitten en flink laten werken is natuurlijk niet fijn voor zo'n paard
stel het eens voor zal ik zeggen !!!!
succes !!!!

-* A beautiful mind is a joy forever *-

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 15:20

Nou... ze rijd dus wel vaker dan 1 keer per week hoor... en vast ook wel door wat meer gevorderden, maar ook door beginners enzo...
Ik rijd maar 1 keer per week en dan sowieso op verschillende paarden, dus ik kan niet echt met haar door blijven werken, snappie?

Druk druk druk... Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:11

Yvette heeft idd heel veel last van haar rug, komt vooral door het zadel, maar ook omdat ze dus helemaal vast zit... Het is juist goed voor haar om nageeflijk te worden gereden, maar probeer dan wel om haar echt over de rug te laten lopen. Dus redelijk diep instellen.
Ik vind het trouwens knap dat je Yvette naar beneden krijgt, zo makkelijk is ze niet...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 17:34

Aha...
Zelf vond ik dat ze nog wel wat dieper mocht, maar ze vond het zo al heel moeilijk en Jeroen zei dat het goed was zo...

Druk druk druk... Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:40

Het is heel lastig om haar naar beneden te krijgen, dus op zich alles wat ze doet is al goed, maar zowiezo een keertje over haar rug rijden heeft geen nut... De volgende keer zit er weer een beginner op en is alles wat jij erin rijdt weer weg...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 18:34

Ja, ik weet het... maarja, ik kan er verder helaas niets aan doen
Maarja, als het je lukt om haar naar benee te krijgen dan is dat aan de andere kant toch niet erg lijkt mij, het heeft verder geen zin, maar het is toch niet slechter dan laten sterrekijken of wel?
Trouwens... op het eind ging ze dus heel erg aan de bakrand kleven en negeerde ze mijn buitenbeen zo'n beetje... okay, ze heeft daar altijd wel wat last van, maar toen deed ze het opeens heel erg, zou dat komen doordat ze moe was? Kan ik me voorstellen dat het daardoor komt, dat ze steun zoekt aan de bakrand, of zou het ergens anders door komen?

Druk druk druk... Knipoog

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:19

het is idd. niet slechter dan laten sterrekijken voor haar, maar wel erg lastig. Ik ken Yvette nog van voor ze manegepaard was, verzorgde haar toen. Ze liep toen altijd netjes naar beneden bij haar eigenaresse maar is er zowieso vrij lastig in. Toen ze rugklachten kreeg (ze heeft natuurlijk de lengte van haar rug ook niet echt mee) hebben ze dit geprobeerd op te lossen, gertjan erbij, stroomstootjes om de spieren te ontwikkelen, acupunctuur noem maar op. Toen dit niet het gewenste resultaat had is er besloten dat zij een ander paard gingen leasen waar ze eventueel wel verder mee in de dressuur zouden kunnen komen (Karlo) en Yvette zou worden verkocht, aangezien er niet snel een geschikte koper voor was heeft de manege haar gehouden met als gevolg dat ze dus in de lessen terecht kwam. Weet niet of je iets aan dit verhaal hebt, maar dus eigenlijk om duidelijk te maken dat je met 1 keer in de week echt niks bereikt wat voor haar beter is voor de rug, ze heeft er last van en zal er ook last van blijven houden, natuurlijk heeft ze meer last als jij haar naar beneden rijdt omdat ze nou eenmaal niet regelmatig in dit houdinkje loopt, probeer het zoveel mogelijk vanuit de ontspanning te laten komen en zo min mogelijk uit getrek en gepluk. Wat betreft het aan de bakrand kleven, is inderdaad erg makkelijk voor haar als ze moe is natuurlijk, dan hoeft ze minder op haar eigen benen te lopen en heeft ze er steun aan. In ieder geval veel succes als je weer met haar aan het werk gaat, je hebt al heel wat bereikt dus ga ook zeker zo door, met sterrekijken help je haar ook niet, dan drukt ze alleen d'r rug maar weg.

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 21:40

Aha, van wie was ze dan? Doet ze Karlo nog steeds?

Druk druk druk... Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 22:53

Ik heb gehoord dat ze tegelijk met Jacky (heette daarvoor Flame, op de manege is ze jacky genoemd) op de manege is gekomen, maar verder weet ik het niet...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 21:39

haha, wat grappig, Jacky heette Flame, nu Jacky en nu heet haar veulen Flame Knipoog
Waarom moest ze van naam veranderen?

Druk druk druk... Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:45

Ze vonden Flame geen naam voor een merrie, dus hebben ze haar maar Jacky genoemd en haar zoon Flame

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 21:56

haha, nou ja, logisch he Knipoog

Druk druk druk... Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:39

Deze discussie lijkt mij beƫindigd. Het laatste deel kan beter via PB of chat besproken worden, liever niet via dit forum. Het is leuk als het interessant blijft voor iedereen (of in ieder geval zoveel mogelijk bokkers).


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers