Met halster naar buiten? (jullie mening gevraagd)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:15

Natural Horsemanship figuur. Nederlander.
Doet het namelijk precies zo...niets verkeerd aan hoor. Viel me alleen op...

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 23:28

O tja dat kan, nooit van gehoord, heeft hij ergens een website ofzo, iig info over hem, vind het altijd intressant om te lezen over NH

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:35

Ik heb met een hoofdstel wel degelijk meer controle dan met een halster hoor! Als een paard gaat dan gaat ie, maar de kans dát het zo ver komt is met een hoofdstel minder juist ivm die extra controle..

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:12

je moet het zelf weten maar je loopt altijd een groter risico en even reageren op Evy die van jou zet het misschien met hoofdstel toch op een lopen, maar dat weten die van mij toch wel dat ze dat niet hoeven te proberen. met een hoofdstel heb ik wel zeker meer te zeggen dan als allen het halstertje. (niet banketstaaf bedoeld)

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:13

wat vertaalt bokt woorden soms toch stom

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:14

gijsenkim schreef:
Ik denk er zo over omdat een paard een paard is. Een paard denkt als paard niet als mens. Wij mensen hebben de eigenschap een paard menselijke trekken toe te kennen. Paard houd van mij en blijft wel bij mij. Gaat nergens over, paarden kunnen niet houden van, paarden hebben wel voorkeuren (hebben ze onderling ook) paarden zullen in de natuur ook niet aan een ander paard hangen (wel uit gewoonte)


Ik meng mij een beetje laat in de discussie, maar toch. Een paard is een paard. Het romantische Penny/Black Beauty idee heb ik niet. Een paard is op zoek naar een leider. Jij als mens kunt die leider zijn en dat kan met hoofdstel, maar ook met halster. Wat dat betreft had ik ook de benadering van Ineke2: paard schrikt ergens van (jij als leider niet!). Jij, als leider kijkt naar het enge voorwerp, als paard weer wat tot bedaren is gekomen kan paard ook het enge voorwerp bekijken.
Wellicht heet dat 'de methode Pieter Baalbergen', maar ik heb zelf regelmatig meegemaakt dat je een situatie niet oplost door te kijken naar wat dat paard allemaal doet (want dan 'denkt' het paard dat hij/zij de leider is: iedereen kijkt immers naar wat zijn oplossing is?). Dus loop ik (aan het halstertje, met een lang touw) terwijl achter mij het paard paardendingen aan het doen is.
Het touw probeer ik altijd zo lang mogelijk te houden: met een kort touw voelt het paard nl sneller de spanning van de begeleider als er iets is. Ook kan het paard met een lang touw een sprongetje opzij maken zonder dat hij jou als begeleider gelijk omver trekt. Desnoods laat ik hem even op een volte zodat hij weer achter mij komt.
Kanttekening: waar ik loop met paarden is over het algemeen heel veel ruimte. Het is dus niet zo'n ramp als het paard eventjes een zijsprongetje heeft. Ook hier weer: het ene paard is het andere niet dus ik zal dit niet zomaar met elk paard doen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:18

Edit: even dubbele verhaal weggehaalt (sory compu problems)
Laatst bijgewerkt door Apple op 30-10-02 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:21

ik vertrouw mijn paard 99 % nooit 100 %! Ik wandel buiten wel met hoofdstel, hij is namelijk nog niet helemaal verkeersmak!!! Hij wil wel eens graag naar andere pony's. Ik heb meestal wel een zweepje bij me. Maar die gebruik ik niet om te straffen, maar om hem iets meer te laten dorrlopen! Hij wil nogal graag om zich heenkijken, en dan amper meer op zn benen letten! Door het zweepje let hij net iets beter op!!!!

En ja.... het is een hengst!
Voeren... dat gebeurt buiten de wei los! Alleen zn halster om! Ben ik nu ook een naiefpenny meisje????
En toch vind ik dat je best met een halster mag gaan wandelen!!!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:27

haha ik ben met exel en sym ook met halster buiten geweest. wat moet ik dan sym een hoofdstel in doen Verward
geloof me sym was echt wel wild buiten, maar ik had een touw van 9 m bij me dus doe maar wilt. zolang je niet trekt en mij een knal verkoopt en dus achter me blijft. een kwestie van opvoeden hoor.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:56

het hangt echt van je paard en de opvoeding van je paard af of dit kan...En van het wederzijds vertrouwen. Ik maak buitenritten op B'elanna met alleen een halster en een halstertouw om. Maar zij is dan ook volgens de PNH-methode opgevoed Knipoog Het is voor haar dus normaal om met hoofdstel, met halster of zonder iets om haar hoofd te worden gereden. En mensen vonden mij ook hartstikke gek als ik zonder welke optoming dan ook op Lanna ging zitten....Maar ik geloof er wel in, en dat geloof is tot nu toe niet teleurgesteld. Dus kortom je moet doen wat jij vertrouwd vind.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:27

Ik heb een arabiertje van 20, en die is echt niet de makkelijkste maar hij weet wel wat hij mag en niet mag. Hij is pas op z'n 15e gecastreerd en denkt zelfs nu nog af en toe dat ie hengst is. Buiten wandelen, oftewel een stuk lopen, doe ik gewoon met een halstertje en een touwtje eraan. Lekker simpel, jij gaat toch ook niet in de bossen wandelen met een rugtas van 30 kilo op je rug en allemaal frutsels en dingen op en om je?
Het voordeel is dat hij overal langs sjokt, hij kijkt wel, maar hij heeft alles al gezien in zijn leven. Ik ontzie hem daar echt niet in. Komt er zo'n dikke 4wiel tractor aan blijven wij mooi op de weg, paard of geen paard. Ik sta midden in de polder, dus die dingen kom je vaak tegen. Tuurlijk maakt hij wel eens een sprong, maar een keer en strenge Nee helpt altijd. Ik ken hem inmiddels zo goed dat ik weet wanneer hij iets eng vind, nooit! Hij stelt zich altijd aan, klinkt raar maar een paard met echte angst pik je er zo uit, en hij ziet er voor mij echt niet angstig uit. Dat is gewoon Of gezeur, of een aanleiding hebben om even vrolijk te doen. Uit de wei halen gebeurt met halster, zonder touw, hij loopt achter mij aan. Zo niet, blijft hij maar lekker staan en ik zie hem later wel! Idem dito uit de bak halen, dat gebeurt 9 v.d 10 keer zonder halster. Hij weet de weg, zo slim is ie wel. Opzadelen gebeurt met halster + touw en vastzetten, afzadelen ben ik te lui om iets om te doen. Wanneer jij een aanleiding geeft ( hoofdstel,dikke ketting zweep etc) om bang te worden, worden ze ook overal angstig voor. Als jij erop zit en jij word angstig, word je paard ook bang, ze weten niet waarvoor maar ze zoeken wel iets! Wanneer jij overal sch**t aan hebt, is je paard ook minder zeurderig! Want er is toch niks om bang voor te zijn anders was jij ook gevlucht?!?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:20

Als ik eerlijk ben vind ik wandelen aan een halster vaak erg gevaarlijk, misschien kan het wel met een of andere wollige pony (niet banketstaaf bedoelt) maar ik denk dat je met een gemiddelde warmbloed dat toch niet hoeft te flikken, en al helemaal niet met een hengst, al heb je uitzonderingen, maar met de meeste hengsten loop ik liever met een ketting of een hoofdstel. Met een jong dier heb je soms met een hoofdstelletje meer te vertellen, dat ligt er maar net aan hoe ze in de mond zijn, sommige zijn erg bang voor druk in de mond en sommige geven er nix om en dan heb je net dat laatste mocht dat nodig zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:29

Steef schreef:
Als ik eerlijk ben vind ik wandelen aan een halster vaak erg gevaarlijk, misschien kan het wel met een of andere wollige pony (niet banketstaaflig bedoelt) maar ik denk dat je met een gemiddelde warmbloed dat toch niet hoeft te flikken.


Zie hier de 'wollige pony', geen hengst maar nog altijd een merrie met een eigen willetje.

Afbeelding

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:38

En dit is dan het paard waar ik mee wandel...ziet er niet echt gevaarlijk uit, wel? Haha!
Afbeelding

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:42

Ik meng me er ook weer even in Lachen Het valt mij op dat sommige mensen paarden hier gewoon geen greintje vertrouwen geven. Mijn paardje is 2,5...nu een half jaar geleden geruind, maar wil af en toe nog weleens laten zien dat hij merries erg leuk vind Lachen Ik wandel niet met een hoofdstel, maar gewoon met een doodnormale leren halster met een leadrope eraan. Ik doe verder eigelijk weinig aan NH. Hij loopt aan een los touwtje mee, en loopt altijd achter/naast mij...nooit voor me. Het is geen wollige pony, zoals steef beschrijft Knipoog, maar een knap gespierde Paint Horse van zo'n 1.50m. Hij is verschrikkelijk sterk, maar heeft ontzettend veel respect en ontzag voor de mens. Als hij ergens van schrikt (wat hij erg weinig doet overigens), dan begint hij te dribbelen, en als hij mij voorbij wilt schieten, krijgt hij een gigantische lel met mijn leadrope -> achteruit! Schrikken mag altijd, maar geen gekke dingen gaan doen. Het is ook altijd meteen voorbij. Zo houd ik het veilig voor mezelf, maar ook voor mijn paard. Hij zal nooit van gekkigheid ergens tegenaan lopen, of er als een blinde vandoor gaan om vervolgens te struikelen over het lange touw, of uitglijden op het asfalt.
Maar ik vertrouw hem volkomen. Ik weet waar hij eventueel van zou kunnen schrikken en houd dat altijd in mijn achterhoofd. Ik snap ook dat het een dier is, met een eigen wil, en een eigen denkwijze.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:11

Mijn 'wollige pony' (haf) daarmee wandel ik veel. Hij is 2,5 en ik wil hem aan het verkeer laten wennen.
Ik wandel met hem aan een halster, meestal wel met ketting, want hij is eigenwijs en sinds paar maanden ruin.

De reden van de ketting:

Als hij mij omver loopt, of loopt te eikelen, krijgt hij een ruk(je) met die ketting. Dan weet hij wat ik bedoel.
Een ander geeft een ruk aan het bit, de ander geeft hem een knal voor zn harses en de ander een schop in zn pens. Zo heeft ieder zn eigen manier.

Ik longeer hem (af en toe nog maar) aan het halster.
Iemand verklaarde mij voor gek dat ik hem aan het halster longeer, want dat moet altijd met hoofdstel en longe aan het bit vast!!!

Hoezo? zo gaat het toch ook prima?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:23

Ik vind dat je groot gelijk hebt Shaienne Lachen

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:00

Nou ik vind het allemaal wel best iedereen zijn eigen mening maar een paard is een paard en als hij verschiet heb ik zeker meer te zeggen met een hoofdstel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:09

het verschil met een halster en een bit in is dat als je het echt nodig hebt, met een bit in meer te vertellen hebt. dat heeft niets met vertrouwen te maken, en alles met het moment.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:46

Apple schreef:
longeren op het strand deed ik altijd met halster (we waren wel altijd met twee personen). gedachte daarachter: als ze terug naar huis wil dan gaat ze toch wel, dan heb ik liever dat ze met halster en longeerlijn ervandoor gaat als met hoofdstel. Blijft ze nl ergens aan haken dan trekt ze in het ene geval hoogstens haar halster kapot, terwijl ze anders wellicht haar hele mond zou kapotrukken.


Om mezelf maar even te quoten Haha! .
Als ze echt willen gaan ze toch wel naar huis en daar helpt geen hoofdstel aan. Ken meerdere paarden die met hoofdstel en wapperende longeerlijn kwamen terugrennen van het strand. Blijven ze dan haken: auw! Verdrietig

Ook maakt het niet uit of je erop zit of ernaast loopt. Paard waarvan ook een foto in dit topic staat is altijd netjes bij ons gebleven als we ernaast liepen (o, daar zijn mijn baasjes, die zijn niet bang, ik blijf bij hun). Terwijl ze ook twee keer zonder ruiter is teruggekomen vanaf het strand naar huis }> .