Met halster naar buiten? (jullie mening gevraagd)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:00

Zulke dingen kunnen je inderdaad altijd overkomen, echt ontzettend erg als zoiets gebeurt. Maar is dat voor jou een reden om niet een flink stuk te gaan lopen met een paard?? Voor mij iig niet, het zijn en blijven paarden en er kan altijd iets gebeuren.
Wie zegt dat die pony niet op de auto was gekomen als het meisje erop had gezeten?

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:01

Jah, maar zo kun je bij alles doordenken he...daluk mag je niet meer poetsen omdat het paard dan opzij zou kunnen springen en je gewond zou raken, en hoe haal jij je paarden eigenlijk van de wei?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:02

Ja dat vraag ik me ook af...in de trailer? Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:11

Nee dat klopt, als een paard gaat dan gaatie dan is er niets en niemand die het tegen houd. Maar je kan maar net dat stukkie extra nodig hebben ....... En als je erop zit kan je een paard dat van kiet gaat vaak al na een paar passen terug nemen. als je ernaast staat kom je altijd achter een paard, zolang je voor een paard ben kan je nog wat, sta je er eenmaal achter dan kan je het paard niet meer houden omdat hij dan zijn kracht tegen je kan gebruiken en dat gebeurt nu eenmaal eerder als je ernaast loopt. Ik moet zeggen dat ik weinig buiten rij, vooral omdat er bij ons weinig mogelijkheden zijn. misschien is dat ook wel de voornaamste reden dat ik er zo op tegen ben (het wandelen) Ik woon nu eenmaal in een hele drukke omgeving met heel veel verkeer, weinig landweg enzo. Maar ik heb ook wel paarden gehad (vooral bij Nadine(( paarden op presatie gefokt en niet op karakter)) die ik zelfs in de binnenbak met hoofdstel en zweep moest stappen. Mensen kunnen het zichzelf vaak niet voorstellen waar een paard toe in staat is. Tegenwoordig worden paarden op karakter getoetst voordat er mee gedekt mag worden voor het stamboek. Je komt bijna geen paarden meer tegen met echt slechte karakters grotendeels is dat eruit gefokt. Maar ik heb ze tegenover me gehad. Mylord van Nadine was een moordenaar (en niet alleen richting mij hoor, niemand kon er wat mee) alleen onder het zadel was hij braaf, verder was het advies zo ver mogelijk uit zijn buurt blijven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:15

Bij ons staan alleen de merries met veulen op de wei en de wei is op het terrein zelf.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:16

Okee ik snap dat het niet met elk paard kan
Maar ik heb ergens op pagina 1 ofzo ook al gezegd dat ik met Aldira, een drukke Haf (jaja, een Haf) nooit met halster ging wandelen. Die kreeg een hoofdstel om met een longeerlijn eraan zodat ik idd wat meer ruimte had mocht ze er vandoor schieten.
Maar ik denk dat jouw jarenlange ervaring dan nooit dat ene paard gebracht heeft die je kon laten inzien dat vertrouwen de beste basis is voor de omgang met je paard. Een paard dat ik vertrouw en ken en waarvan ik weet dat hij mij vertrouwt, daarmee loop ik echt rustig aan een halster te wandelen.
Ik wandel zelfs veel met de paarden, ze vinden het leuk, en ik denk ook dat het goed is voor de afwisseling. Immers, hoe vaker je dingen onderneemt met je paard, hoe makkelijker hij zal worden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:18

precies en mocht je het niet helemaal vertrouwen kun je ook een ketting aan t halster doen voor wat meer controle mocht het paard wat vreemd willen gaan uithalen misschien.
Als paarden van onze stal naar de wei moeten, moeten we ook een stukje over de weg. Zou jij een paard dan met hoofdstel om naar de wei lopen??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:18

Ik kan me voorstellen dat je door de omgang met zo'n geschift dier ieder paard als een moordenaar op vier benen gaat zien. En dat zijn ze toch echt niet hoor. En jouw opmerking dat je een paard dat aan de kletter gaat na een paar passen weer terughebt gaat ook niet op. Als ze hem echt smeren, dan ben je ze kwijt. En dat is iets dat je ten allen tijde onder ogen moet zien...

Ik ben zelf ook geen held met buitenrijden, maar dat komt eerder omdat ik de medeweggebruikers en allochtone medelanders niet vertrouw als er een paard aan te pas komt, dan door wantrouwen tegenover mijn paard.

En nogmaals. Niet iedereen heeft een primadonna van de showring. Geef mij maar een huis-tuin-en keuken paardje zonder mega-afstamming en potentie in de sport. Je moet dagelijks plezier hebben in de omgang met het dier. En een knol die niet spoort krijgt van mij hoogstpersoonlijk de kogel...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:26

Je hebt altijd tijden dat je moet stappen met paarden, als ze kreupel zijn of zo, Ik heb heel veel met paarden over de weg gestapt. Het is ook zo dat bijna alle paarden errug braaf zijn en eigenlijk zou je dan genoeg moeten hebben aan een halster. Ik heb zelf in al die tijd na kilometers gestapt te hebben met wel 50 verschillende paarden maar twee keer een rot ervaring gehad, dus met alle andere paarden (en dat waren ook paarden die net een dag op stal stonden) ging het goed. Mijn een na laatste bijrijdpaard was kreupel en moest gestapt worden. Hij stond dicht bij duindigt en ik was naar een landgoed gegaan daar dichtbij (DOMDOMDOM) op de terugweg werd het ventje was frisser liep de tango te dansen (iets wat ik niet erg vind zolang ze naast me blijven) komt er zo een *** jockey van duindigt in volle galop mij voorbij zeilen. Hij zag toch ook @@##$^% wel dat ik een nogal fris paard aan de lijn had. Ik zal je vertellen ik ben behoorlijk beschadigd uit die strijd gekomen. En een keer ( en nu moeten jullie niet gaan lachen) in Amerika. een uit de kluiten gewassen pony van 1.20 heeft mij het hele terrein laten zien. Daar ging hij hoor in volle galop omdat hij niet beslagen wilde worden. (stallen zijn daar over het algemeen wat ruimer opgezet dan hier) Ik kompleet buiten adem en ik had gewoon het geluk dat hij vet en lomp was en ik heeeeel hard kon rennen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:28

Tja...die jockey heeft nu eenmaal geen ruiterbewijs...Lips are sealed

En basisregels gelden nu eenmaal niet voor snelheidsduivels. In de auto of te paard....Lips are sealed

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 22:32

Ooit van verkeersmakheid gehoord? Onee die dure sportpaarden komen niet op straat, stel dat er iets gebeurt, weg geldbron Lips are sealed

Nou zoals je had kunnen lezen is mijn pony 2,5 jaar en nog niet bereden en ook niet gewend aan het hoofdstel. Ik wandel ermee met een touwhalster en leadrope. Hij is verkeersmak en kijkt bijna nergens meer van op, heel koel karakter dus...tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dat kan in een omheinde bak ook.

Waarom nou weer een ketting en een zweep erbij? Das alleen maar onhandig, dan heb ik zoveel in mijn handen en áls er dan wat gebeurt moet ik eerst gaan denken, van een tik met de zweep of toch niet heb ik met de ketting dit keer genoeg...das dan dus al te laat. Met de leadrope, kan ik in 1x heel veel, hem vooruit drijven, hem laten stoppen, hem een tik geven, hem achteruit laten gaan, hem opzij laten gaan, snel, langzaam etc...Mocht ie écht aan de kletter gaan houd je hem NOOIT of je nou met hoofdstel, ketting, zweep, weet ik het wat allemaal der aan en erin hangt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:33

Ik snap dat je geen fijne ervaringen hebt gehad, maar vind je nu nog steeds dat je niet met een (doorgaans braaf) paard kunt gaan wandelen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:37

Maargoed Het ene paard is het andere paard niet. Ik weet alleen dat ik het risico niet meer wil nemen, ik ben het gewoon voor. Als je moet stappen/wandelen met een paard dan zit het hoofdstel niet in de weg, niet voor jou en niet voor het paard het geeft je alleen een beetje zekerheid. Ik heb die zekerheid nodig omdat ik dagelijks omga met de paarden die niet van mij zijn. Het is ook zeker wel zo (omdat paarden gewoonte dieren zijn) dat als je iets iedere dag doet (zoals een paard van de wei halen) dat het dan minder risico met zich mee brengt ( ze kennen de weg en weten wat er van hun verlangt word. Maar men moet het ook met mij eens zijn dat als er dan ineens op het dagelijkse wandelingetje van het land naar stal een (noem maar een raar voorbeeld) circustent staat dat je dan toch wel iets meer problemen heb met je paard dan gisteren, eergisteren en vorige week. circustent kan trouwens ook een bankje zijn die de staat daar ineens neergezet heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:41

Een paard dat dagelijks naar buiten kom zal misschien even naar die circustent kijken, of met gespitste oortjes naar het bankje turen. Maar onhandelbaar wordt hij daardoor niet. Die komen zoveel dingen buiten tegen, dat kunnen ze wel aan.

Neemt niet weg dat ze langs de meest lawaaierige landbouwmachines kunnen lopen met oogjes half gesloten, en dan kunnen "schrikken" van een plastic zakje. Maar in mijn ogen is dat puur gezeik....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:43

Het is inderdaad persoonlijk hoeveel 'risico' je wilt nemen.
Ik kies ervoor om toch heel veel buiten bezig te zijn met het paard. Buitenrijden of wandelen, omdat ik weet hoe ze reageert op vreemde situaties. Daarom neem ik dat 'risico' dan maar.
Ik zou paardrijden niet leuk meer vinden als ik bij alles na moest denken wat er eventueel voor ergs zou kunnen gebeuren als...
Ik steek mijn kop niet in het zand, ben heel oplettend, maar probeer vooral te genieten van het samenzijn met het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:45

Ik snap het begrip wandelen niet..... Misschien is het heltzelfde als wat ik doe na het rijden... Ik ga altijd grazen met ze , ook met halster ik denk dat het enige verschil is dat ik op een afgesloten prive terrein ben, ( waar ze niet vanaf kunnen en dus niet de weg op) Maar dan ook moet ik opletten. zitten regelmatig tijdens het grazen ineens in mn nek. springen met vier benen hoog van de grond terwijl dat toch als een zeer ontspanne bezigheid voor de diertjes gezien word?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 22:50

gijsenkim schreef:
Maar men moet het ook met mij eens zijn dat als er dan ineens op het dagelijkse wandelingetje van het land naar stal een (noem maar een raar voorbeeld) circustent staat dat je dan toch wel iets meer problemen heb met je paard dan gisteren, eergisteren en vorige week. circustent kan trouwens ook een bankje zijn die de staat daar ineens neergezet heeft.


Yep dat klopt, als dat gebeurt, schrikt hij en mocht hij weg willen (is nog maar 1x gebeurt) stuur ik hem eventueel een volte op (handig zo'n lange leadrope) en danst hij dus een volte om mee heen. Is hij gekalmeert dan laat ik hem nog is zien waar hij zo van schrok. Vaak ruikt hij er dan aan als ik eerst ga volgt hij mij en ruikt en dan is het goed....loop ik een stukje door, draai ik om en loop nog is (nu dus van de andere kant, want vaak schrikken paarden 2x omdat ze de connectie niet leggen, wat ik met links gezien heb en niet eng is, heb ik met rechts niet gezien en dus dan met rechts wel eng!) langs.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:50

Mn man vind de voetbal wedstrijd niet meer zo leuk geloof ik. Hij wil aandoof. ga uitloggen en morgen verder praten, vind dit wel leuk geloof ik, sta altijd open voor andere meningen (ook al ben ik vrij eigenwijs) Vind niet dat jullie ongelijk hebben (ook niet gelijk natuurlijk) ben wel van mening dat het aan het type paard, omgevingsfactor en heel veel aan jezelf maar toch.... tot morgen enuh slaap lekker

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:51

Tja het begrip wandelen...
Men neme een rustig paard, een halster, een halstertouw, en zo maak je een buitenritje alleen dan niet erop maar ernaast. Paarden vinden het harstikke leuk en het geeft ze veel vertrouwen als ze iets eng vinden en het baasje gaat voorop. Ze volgen dan vaak sneller dan wanneer je erop zit. Gewoon vaker doen dan worden ze vanzelf rustiger.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:52

De eerste paar keren is het altijd spannend...en ik durf te beweren dat ze behalve aan de hand niet naar buiten komen?
En dat je dat aan de hand ook niet elke dag doet, en minstens een uur of 8?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:53

Heel goed ineke 2 jij begrijpt basis je wil niet weten hoeveel mensen dat niet weten.... Ook al ben ik het niet met je eens dat een paard aan halster ok is (jij doet zeker aan western)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:57

Weltrusten.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:07

Ineke2"]
[quote="gijsenkim schreef:
Maar men moet het ook met mij eens zijn dat als er dan ineens op het dagelijkse wandelingetje van het land naar stal een (noem maar een raar voorbeeld) circustent staat dat je dan toch wel iets meer problemen heb met je paard dan gisteren, eergisteren en vorige week. circustent kan trouwens ook een bankje zijn die de staat daar ineens neergezet heeft.


Yep dat klopt, als dat gebeurt, schrikt hij en mocht hij weg willen (is nog maar 1x gebeurt) stuur ik hem eventueel een volte op (handig zo'n lange leadrope) en danst hij dus een volte om mee heen. Is hij gekalmeert dan laat ik hem nog is zien waar hij zo van schrok. Vaak ruikt hij er dan aan als ik eerst ga volgt hij mij en ruikt en dan is het goed....loop ik een stukje door, draai ik om en loop nog is (nu dus van de andere kant, want vaak schrikken paarden 2x omdat ze de connectie niet leggen, wat ik met links gezien heb en niet eng is, heb ik met rechts niet gezien en dus dan met rechts wel eng!) langs.
[/quote]

Is dit je eigen wijsheid of de methode Pieter Baalbergen?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 23:10

gijsenkim schreef:
Heel goed ineke 2 jij begrijpt basis je wil niet weten hoeveel mensen dat niet weten.... Ook al ben ik het niet met je eens dat een paard aan halster ok is (jij doet zeker aan western)


Dank je voor het compliment...ik rij trouwens engels.

weltruste...

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 23:11

Cassidy"]
[quote="Ineke2"][quote="gijsenkim schreef:
Maar men moet het ook met mij eens zijn dat als er dan ineens op het dagelijkse wandelingetje van het land naar stal een (noem maar een raar voorbeeld) circustent staat dat je dan toch wel iets meer problemen heb met je paard dan gisteren, eergisteren en vorige week. circustent kan trouwens ook een bankje zijn die de staat daar ineens neergezet heeft.


Yep dat klopt, als dat gebeurt, schrikt hij en mocht hij weg willen (is nog maar 1x gebeurt) stuur ik hem eventueel een volte op (handig zo'n lange leadrope) en danst hij dus een volte om mee heen. Is hij gekalmeert dan laat ik hem nog is zien waar hij zo van schrok. Vaak ruikt hij er dan aan als ik eerst ga volgt hij mij en ruikt en dan is het goed....loop ik een stukje door, draai ik om en loop nog is (nu dus van de andere kant, want vaak schrikken paarden 2x omdat ze de connectie niet leggen, wat ik met links gezien heb en niet eng is, heb ik met rechts niet gezien en dus dan met rechts wel eng!) langs.
[/quote]

Is dit je eigen wijsheid of de methode Pieter Baalbergen?
[/quote]

Sorry? Ik ken Pieter Baalbergen niet, wie is dat Verward