Diarree bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Diarree bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 15:43

Kaminka had vrijdagavond laat ineens een enorme diarree aanval, het was echt water! Verder maakte ze helemaal geen zieke indruk, had geen koorts en at goed.

De volgende ochtend vond ik haar wat tam, temperatuur was 37,7, ze at wel gewoon. Zaterdagmiddag was ze een stuk vrolijker, maar de mest was nog steeds niet goed, niet meer zo vloeibaar, maar zeker nog niet vast.

Ik heb haar het hele weekend binnen gehouden, wel veel met haar gestapt.

Vanmorgen vond ik de mest nog niet goed, vrij slap en met hele grove textuur, net alsof het hooi niet goed verteerd wordt.

Ik heb dus de DA maar gebeld, die komt morgen even langs. Ik heb wat mest in een emmer water gedaan, vanavond even kijken hoeveel zand er in zit, zal de DA ook wel willen weten denk ik.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Iemand een idee? En hoe lang duurt zo'n diarreeaanval normaal gesproken?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:57

Ik heb net hetzelfde voor met een van mijn 2jaarse paarden ik denk dat het een beetje te veel aan eiwitten is.

Via een voedingsdeskundige heb ik de raad gekregen om wat probiotine bij te geven (een soor yoghurt voor het herstellen van de darmflora)

laat me iets weten zou ik zeggen ik ben ook geintereseerd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 17:06

Ik zal je op de hoogte houden. Kaminka is wel wat gevoelig voor eiwitten, dat heb ik vaker gemerkt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:01

Zo plotseling van die hele dunne diarree lijkt mij op iets in het voer.
Dat kunnen ze krijgen van een bacteriele infectie of iets waar ze niet tegen kunnen (intoxicatie) en dan reageren met het "doorspoelen" van het maagdarmkanaal.
Zo'n aanval mag niet lang duren, twee dagen echte waterdunne diarree is wel het maximum (ook gezien uitdroging). Dan moet de mest steeds weer beter worden. Het is dan niet na 1 dag weer over maar na zo'n 5 dagen moet het er toch weer normaal gaan uitzien.

Zorg ervoor dat je paard altijd voldoende beschikking heeft over water, blijf veel ruwvoer (echt droog hooi) aanbieden (houdt de darmmotiliteit ook in stand).

Over probiotica bij paarden hoor ik tegenstrijdige geluiden, de een zweert er bijna bij en de ander vind het maar niks. Je zit natuurlijk wel met de vertering in de maag, hoeveel blijft er dan nog van over om de darmflora te ondersteunen?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:05

Er zijn wel preparaten met darmbacterien die maagsapresistent zijn, voor mensen en honden, dus voor paarden waarschijnlijk ook wel? Volgens mij heeft hier al eerder iets over op bokt gestaan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:55

Het maagdarmkanaal (en dus de vertering) van mensen en honden verschilt nogal met die van paarden (zuurtegraad, wel of geen fermentatie achteraf). Dat is dus niet zomaar over te zetten.
Daarom zet ik vraagtekens bij het gebruik van probiotica. Maar als iemand goede informatie heeft, stuur het even.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:57

ik heb de mijne ook probiotica gegeven en de mest begon na 10 dagen weer normaal te worden, dus bij de mijne heeft het echt geholpen. Je hoeft maar 1 kuur te geven per jaar dus het proberen waard misschien. Zo duur is het niet. Haha!

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:57

Ik heb net het zelfde tegen gekomen met een ander paard, zijn vacht was alles behalve mooi glimmend en eerder erg ros. We hebben het paard Ferma horse bij gegeven en ondertussen is alles terug normaal. Zijn stront stonk net zoals kippestrond.

Ferma horse is een product op basis van probiotica. Ondertussen is mijn paard al aan de beterhand gewoon door een beetje van deze ferma horse bij te geven bij het voeder. Ze noemen het ook yoghurt.

Jantien ik weet dat jij voor alles graag een wetenschappelijke uitleg hebt, spijtig genoeg heb ik hierover geen studies. Zelf hou ik ook van wetenschappelijk studies. Ik ga er vanuit dat een studie pas echt goed en waar is indien ze ook kan worden omgezet in de praktijk, wat niet altijd het geval is.

Wat belangrijk is om weten bij alle studies is te weten wie dit onderzoek heeft gefinaciert, niet alle studies gebeuren op die manier correct.
Laatst bijgewerkt door JeanPaul op 30-10-02 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 10:11

Oké.... Haha!

De dierenarts is gisteren geweest. Achteraf was dat niet echt nodig geweest want gisteren bleek de mest al zo goed als normaal te zijn.

Hij heeft haar darmen beluisterd en dat klonk nog niet helemaal normaal, erg borrelig. Dus er kan nog wel iets aan dunne mest komen, maar het hoeft niet.

Verder kon hij er weinig over zeggen, feit is dat de paarden woensdag allemaal ingeeent zijn, de dagen erna het vreselijk weer was en ze rustig in dat pokkeweer buiten hebben gestaan Boos! .

We zijn ook op woensdag begonnen met het voeren van wortels, maar dat heb ik zo geleidelijk gedaan (begonnen met 1 wortel, langzaam opgevoerd naar 3 wortels per dag), dat ik daar niet echt een probleem in zie.

Kaminka stond sinds een week in een paddock waar nog wat onkruid in stond, dat heeft ze uiteraard allemaal opgegeten en daar wellicht wat teveel zand mee naar binnen gekregen. Er zat wel wat zand in de mest, maar de DA vond het niet teveel.

Er zijn meerdere paarden op stal die de laatste dagen te dunne mest hebben, dus er bestaat ook de kans dat een baal kuilgras niet helemaal in orde is geweest.

Al met al vele mogelijke oorzaken....

Maar goed, Kaminka is weer goed te spreken en mag weer heel rustig aan werken en dat wil ze ook wel graag heb ik gemerkt.

Mocht het na een week nog steeds niet overtuigend goed zijn, zal de DA bloedonderzoek doen, maar dat vond hij nu niet nodig, want Kaminka zag er verder bijzonder goed uit, glimt als een spiegel en haar slijmvliezen waren ook goed van kleur.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:35

Sampie schreef:
ik heb de mijne ook probiotica gegeven en de mest begon na 10 dagen weer normaal te worden, dus bij de mijne heeft het echt geholpen. Je hoeft maar 1 kuur te geven per jaar dus het proberen waard misschien. Zo duur is het niet. Haha!


Na tien dagen?? Hoelang had hij al last van dunne mest dan? Want wie zegt er anders dat het niet gewoon vanzelf weer normaal was geworden? Vind tien dagen erg lang als het dan pas werkt.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:44

toch wel een tijdje, maar ze kreeg kuil/vers gras dus ik dacht dat het daar door kwam. Toen ben ik van voer veranderd en kreeg ze mega koliek aanvallen en moest tot 2x toe naar Utrecht. Daar is een zeldzame afwijking aan de darm geconstateerd en de mest bleef echter dun terwijl ze daar een ander dieet had. Dus zijn we begonnen met die bacterien. Het is nu 2 maanden geleden en de mest is nog steeds goed, ze heeft ook geen koliek meer gehad. Ze heeft wel een heel aantal anti biotica kuren gehad, vlak achter elkaar, en die tasten ook de darmbacterien aan. De ziekte aan de darmen kan ze al jaren hebben, niemand kan het zeggen, maar nu gaat het goed Haha!
10 dagen is misschein lang, maar het is nu goed en daar gaat het om. Ik heb er geen ervaring mee dus weet niet hoelang het normaal zou duren voor je wat merkt en misschien ligt het er ook aan hoe erg de darmen zijn aangetast voor zichtbaar resultaat?? Weet jij dat? Verward

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:36

Sampie: Ok, dan is het wel wat anders. Het kwam even op mij over dat je door bijvoorbeeld een voerverandering een week ofzo slappe mest hebt en als je dan met een probioticum gaat werken en dan al na 10 dagen resultaat hebt, vind ik dus dat je niet zeker weet waardoor het nu is verbeterd. In dit geval denk ik dat jij wel gelijk hebt, want als de darm echt goed beschadigd is, kan het idd wel even duren voordat dat weer helemaal hersteld is.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:42

Ik denk dat je toch wel een maand of 2 moet rekenen vooralleer alles kan hersteld zijn hoor