zwanger en paardrijden...onverantwoordelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

zwanger en paardrijden...onverantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 16:37

Hoi iedereen,

Ik ben nu 4 maanden zwanger en ik rij nog steeds op mijn paard (alleen niet boven windkracht 6... Haha! ). Maar nu vinden heel veel mensen dit onverantwoordelijk!! Met name mensen uit de familie kunnen het maar niet begrijpen dat ik er nog steeds opstap en ook sommige mensen op stal keuren het bepaald niet goed. Zelf vind ik al dat ik voorzichtig genoeg doe; ik ga niet galopperen op het strand, ik spring niet en ik ga niet rijden als het hard waait. Ik stap er op via een opstapje om mijn bekken te ontlasten (mijn paard is 1.72m). Ik voel me verder prima en mijn vriend maakt er ook (nog) geen problemen van, maar ben ik nu onverantwoord bezig?

groetjes!


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:43

Nee, ik denk het niet. Mijn moeder is geloof ik nog langer door gegaan, 6 a 7 maanden? Zou ik eens na moeten vragen, ok ik geloof dat dat wel een beetje lang is. Kijk, als je val is het natuurlijk nooit goed en dat is wel een zeker risico. Op den duur is mijn moeder maar gestopt omdat ik te veel klotste bij het galoperen. Haha!
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 29-10-02 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:44

Nee hoor. Tenzij je echt op een bommetje rijd is er niets aan de hand. Die baby zit supergoed beschermd in je buik. Ik ben een keer van boven naar beneden van de trap gevallen en dat was vervelender dan een val van het paard Haha!
Mijn verloskundige vond het een twijfelgeval maar de gynaecoloog vond het prima dat ik door ging met rijden. Een paar vriendinnen van mij reden zo ongeveer tot de laatste dag (dat ging bij mij niet) en die kinderen zijn kerngezond ter wereld gekomen Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:45

Ik kan zo 2 vrouwen opnoemen die tot 7 maanden!!!!!! doorgegaan zijn! Hallo, het is JOUW leven! Laat ze hun mond houden en zich er niet mee bemoeien. 9 maanden is al zo lang!

De hond is de betere mens

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:47

als jij je er toch prettig bij voelt!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:49

ligt er net aan hoe je paard rijdt. zou geen rodeo-paard uitzoeken, je bent immers nu met 2 levens bezig ipv 1, waarvan 1 heel kwetsbaar.

Amor Vincit Omnia

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:50

Je kan ook 40 weken in de koelkast gaan zitten, dan kan er je zeker niets gebeuren! Haha! Inderdaad, jij bent bewust bezig, je kent je paard, en als je dan nog 's een goede ruiter bent totaal geen probleem! Het is trouwens goed voor je bekken, je zal veel soepeler blijven en kan alleen maar voordeel bij halen! Jij kent je paardje en weet waar je voor moet uitkijken, en de rest ... Verwijzen naar de "Roddelclub"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:12

Volgens mij is daar een keer onderzoek naar gedaan, ik heb er in ieder geval iets van geleerd in de opleiding in Deurne, volgens mij is het juist zo dat het beter is om te blijven paardrijden, je bekkembodemspieren die zijn veel meer ontwikkeld waardoor je daarna sneller hersteld. Wel heb ik van een vriendinnetje met ervaring gehoord dat er andere dingen een stuk lastiger zijn als je paard hebt gereden. Maar goed je kunt niet alles hebben he.

Verder weet ik dit niet zeker hoor! ik heb zelf nog niet zoveel ervaring!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:43

Mbt tot de bevalling maakt het niets uit of je nu stopt of doorrijdt tot de bevalling. De bevalling zal er niet makkelijker of moeilijker door worden, volgens mij.

Een val van een paard kan de bevalling vroegtijdig in gang zetten. Maar dat kan ook als je van de trap valt of een ongeluk met de auto krijgt, bv. Maar dat kan ook gebeuren als je tv kijkt. Dus weinig over te zeggen. Jij kent je paard en weet zelf wel wat je doet denk ik. Ik heb niet meer gereden vanaf de 4e maand. Maar dat was omdat ik mijn paard moest verkopen, als ik dat niet had gedaan, had ik wrs wel doorgereden tot het niet meer ging.

זכור

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:55

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap wel gereden, tot het niet meer kon....
Het reed niet echt lekker en kreeg giga rugklachten....

Vraag 10 artsen en je krijgt tig verschillende antwoorden waarom het wel of niet goed is voor jou of je baby.
Volgend de ene was de kans op bekken instabiliteit groter, volgend de andere kleiner....
Heb het gehad tijdens mijn tweede zwangerschap en heb toen niet gereden.........

Kijk van een fiets vallen of de trap is anders dan van een paard vallen (zwanger of niet...) het is een levend wezen.
Dat door een val partij de weeen eerder zouden kunnen beginnen, nog nooit van gehoord.

Als je je er prettig bij voelt, gewoon blijven rijden.
Of het verstandig is......
Ik denk later in de zwangerschap niet, je voelt je lomp (tenminste ikke na 6 maand) en je gaat anders bewegen....
Gewoon doen waar je je prettig bij voelt, en als je luistert naar je lichaam waarom zou je het dan niet doen.
Ik zou wel accuut stoppen met rijden als je harde buiken krijgt na of tijdens het rijden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:24

Hierbij dan een qoute van een wijze (streng gerefomeerde) Uddelse huisarts:
Marie reed ook tot op de laatste dag op de ezel.
Amen Schijnheilig

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 02:30

Het paardrijden op zich is helemaal geen probleem als je zwanger bent. Je moet alleen uitkijken dat je er niet afvalt. Vooral het landen geeft problemen.......nee flauwekul. Je moet oppassen dat je er niet af valt!!!!! In de eerste maanden geeft dit ook niet echt veel problemen, maar als je buik dikker wordt ben je natuurlijk kwetsbaarder bij vallen en zo.

Wel is het belangrijk om op tijd te stoppen met rijden, echt maanden van te voren, tenzij je geen problemen hebt met een eventuele keizersnee.
Door het paardrijden wordt je bekkenbodem dermate sterk, dat het de bevalling echt kan bemoeilijken!!!!!! Bespreek dit eens goed met je verloskundige of gyneacoloog!

Ook wordt je later in de zwangerschap kwetsbaarder omdat je bindweefsel verandert, het wordt allemaal wat losser, dat is nodig voor de bevalling. Maar dat houdt wel in dat je extra voorzichtig moet zijn!
Die baby blijft wel zitten, dat is het probleem niet.........maar je moet ook aan je eigen lijf denken.......dat heb je nog heel hard nodig na de bevalling, zowel voor je kind als voor je paard Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 02:52

ik vraag me af hoe je op een paard wilt klimmen, laat staan rijden, met een 7 maanden buik..... en hte zit ook niet meer echt prettig.....

En hoe sterker de bekkenbodemspieren hoe prettiger de bevalling.....


en als het kraakbeen in de bekken weker word (=nodig voor de bevalling) is het ziten op een paard niet meer prettig, meestl toch vanaf de 8E maand....

Toen ik 12 was zei de schoolarts dat ik accuut moest stoppen met pardrijden, het zou het bekken vernauwen..., de verloskundige en de vrouwenarts zei dat paardrijden juist bevoordelijk was voor een prettige bevalling, omdat de bekkembodemspieren getraind waren..

en zoals ik al eerder zei, vraag 10 deskundige en je krijgt tig verschillende antwoorden.....

Ik ben geen expert, heb maar 3 bevallingen meegemaakt, 1 thuis normaal, 1 ziekenhuis ivm bekkeninstabiliteit wat weer mijn geluk was omdat ik een hevig nableoding had na de bevalling, en de derde ook in het ziekebhuis vanwege de nabloeding bij de tweede, die weer perfect is verlopen... Heb dus alleen gereden bij de zwangerschap van de eerste, "paste " alleen niet meer op een paard vanwege mijn buik, kon er niet meer op komen en als ik zat, zag ik mijn handen niet meer en kon ze niet op de "plaats" houden....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:52

Gewoon blijven rijden als jij er prettig bij voelt. Bij ons op stal was er iemand die gelijk stopte toen ze merkte dat ze zwanger was. In mijn ogen zwaar overdreven, want aan de andere kant bleef ze werken en autorijden tot de laatste dag. Ik heb ook andere gezien tot de 6 de of 7 de maand doorreden, afhankelijk hoe zwaar je wordt en hoe je buik vormt. De meeste commentaar krijg je vaak van mensen die niet rijden en daarom paardrijden vaak gevaarlijk vinden.

Doen wat jij vind en voelt.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:58

Je kan toch wel blijven rijden maar als je eraf valt en je komt verkeerd terecht :s Of zie ik dit nou verkeerd?? Ik heb er verder niet echt verstand van, maar ik dacht dat zo.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:02

Je mag zelfs tot de geboorte blijven rijden, de baby is goed beschermd in de baarmoeder (zwemt in het vocht zeg maar).
Enige nadeel van paardrijden: je spierne zijn een stuk stugger (bekkembodenspieren moeten ontspannen tijdens bevalling).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:30

net alsof paardrijden zo gevaarlijk is. Die artsen doen net alsof we er toch wel een paar keer per jaar van af vallen, terwijl er jaren voorbij gaan zonder dat je er van af valt. Zo gevaarlijk is paardrijden toch ook weer niet?

De hond is de betere mens

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:21

Ik denk niet dat ik zonder m'n paard zou kunnen. Ik weet nog dat ik toen ik niet kón rijden (pijn in m'n rug) ik hem nauwelijks geaaid heb, want als ik met m aan de slag ging, klom ik erop en dat was na 10 minuten NIET leuk meer. Ik vond het wel slap van mezelf dat ik hem niet eens meer lekker ging longeren ofzo (deed ook pijn overigens ,maar dat kon wel volgens de fysio), maar ik kon dat gewoon niet op een of andere manier. Als het echt niet meer gaat is voor mij gelijk de lol er vanaf. Ik denk wel dat ik met zo'n bolle buik er niet eens meer op zou komen en dat je dan gewoon geen keus hebt.
Ik vraag me af hoe je dat doet met rijbroeken, zijn er speciale positierijbroeken? Of is het een beetje knutselen?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:36

4 maanden.....och, geeeeeen probleem. Ook als je nu een valletje maakt, hoef je je nog niet eens extreme zorgen te maken. De baarmoeder komt nu net boven het schaambeen uit, je wurm zwemt in een heerlijke plons water en veel kan er nu nog niets gebeuren. Ik heb tijdens de eerste zwangerschap doorgereden tot/met 7 maanden. Toen begon de buik zo in de weg te zitten, dat ik mijn paard niet meer opkwam en als het al lukte, dan zat de voorkant van mijn zadel tegen de buik aan wat ik niet prettig meer vond. Rijden deed ik niet intensief, maar lekker in stap of een relaxde draf door het bos is heeeeeel lang vol te houden met een dikke buik. Ik paste met 4 maanden zeker geen rijbroek meer, maar reed dan met een joggingbroek van een maatje groter. Je lichaam geeft duidelijk aan wanneer je je grens hebt bereikt, kijk met ruim 5 maanden zwangerschap (wanneer baarm. ter hoogte van navel zit) wel uit voor vallen/ botsen e.d., dan komt de baby wat naar voren en wordt ie kwetsbaarder. Veel plezier in je zwangerschap, geniet er intens van, want het is naast de bijbehorende kwaaltjes het mooiste wat een vrouw kan meemaken!!!!!

Verder hoef je je ook niet echt zorgen te maken over te strakke bekkenbodemspieren, je moet leren deze te ontspannen en aangezien je door het paardrijden goed weet welke spieren er worden bedoeld, kun je je tijdens de bevalling juist goed ontspannen. Zelf bij kindje 1 geen enkel probleem ondervonden, razendsnelle bevalling thuis. Kind 2 was een ware peuter qua afmeting en gewicht maar ook hij werd razendsnel geboren thuis. Ik had snel de bekkenbodemspieren weer in 't gereel na de bevallingen. Na bevalling 1 reed ik 10 dagen later mijn eerste bosritje weer....nadat de hechtingen eruit waren, *LOL* Na bevalling 2 na 3 weken weer ivm bekken- instabiliteit.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:36

Een vriendin van mij is bij alle 3 haar zwangerschappen doorgereden. met de eerste tot 8 maand, waarna ze echt te groot werd om op te stappen. maar de laatste 2 heeft ze gewoon door gereden tot enkele dagen voor de zwangerschap (ze had toe ook een kleiner paardje dan met haar eerste zwangerschap- bij de eerste had ze een paard van 1.75 en de tweede en derde maar 1.60). Ze heeft nooit problemen gehad.
Tot 5-6 maand ongeveer heeft ze gedressuurd en de laatste paar maand ging ze gewoon lekker de bossen in.
Het kan dus gewoon wel. Je moet het gewoon zelf weten. Iedereen is anders en zolang je een braaf paard hebt waarom niet?

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:45

Ik heb tot 6 en een halve maand gereden, van de dokter mocht het zelfs tot 7 maanden maar ik kreeg een beetje last dus stopte ik even.
Geniet van je zwangerschap en als je geen last hebt mag je gewoon rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie