schoft kapot..... oorzaak???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

schoft kapot..... oorzaak???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 21:34

mijn pony heeft sinds vorige week zijn schoft kapot.
Er zit sinds die tijd ook een korstje op.
Nu gaat het met een bostel er overheen wel goed... alleen als ik met mijn hand eroverheen ga koom hij in verzet omdat het hem zo pijn doet.

Zou dit door het dek komen... zit bij zijn schoft of toch door het zadel???
Ik heb er echt mijn bedenkingen over.
Om hem nu zonder dek neer te zetten is ook niets.
Ik ga denk ik wel proberen om zijn andere dek op te doen... die is wat kleiner en die past misschien wat beter... die heeft hij vorig jaar ook opgehad...
Degene die hij nu heeft is nu.. en misschien dat hij teveel schuift of zo.
Heb werkelijk geen idee.

Ik zit te denken om nog 3 weken te wachten... als het dan over is zal het wel aan het zadel liggen en laat ik deze nakijken.

Jullie misschien nog andere suggesties??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:52

Als het echt open is lijkt het mij eerder een zadelprobleem. Waarschijnlijk heeft je zadel te weinig schoftruimte, waardoor hij op de schoft drukt. In dat geval zou ik gauw zorgen voor een passend zadel. Een zadelmaker kan je hierbij verder adviseren.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het van je deken komt. Die laat weleens kale plekjes achter, maar echt open wondjes heb ik daarvan nog nooit gezien. Zit er wel een schoftbontje aan je deken? Als die er niet aanzit kun je dat zelf eenvoudig aanbrengen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:08

Pinky heeft dit ook 1 keer gehad. We kwamen terug van het mennen en ineens ondekte ik onder zijn schofttuig dat hij een wondje had. Ik wet zeker dat het door het tuig kwam want ik heb hem ervoor gecontroleerd.
Er ligt nu een gelpad (voor tuig) onder en heb er geen last meer van. OOk nog een aantal keer met alleen een handoekje gement, maar er was niets meer aan de hand...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:11

Ga anders eens als je op jouw zadel zit (aangesingeld en al) met jouw hand onder het zadel over de schoft. Is er ruimte... is iets anders de oorzaak. Krijg je er geen vinger tussen... zadelmaker bellen. Of iemand met voldoende ervaring vragen naar de ligging van jouw zadel.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:52

Het kan ook wel van het dek komen. Mijn oude zwarte paard, Tineke, heeft dat ook eens gehad. Toen heb ik een bontje op het schoftgedeelte van het dek laten maken en was het snel weer over.
Die tip van het uitproberen van het zadel is ook een goede!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 19:41

ik zal over 2 a 3 weken eens een vriendin van me er naar laten kijken.
Vind het wel vreemd als het aan het zadel ligt want ik heb hem al dik anderhalf jaar en ik heb niet het idee dat hij veel in gegroeid is of zo.

Als diegene het niet kan vinden of denkt dat het aan het zadel ligt dan laat ik even een zadelmaker komen en dan me laten adviseren wat voor zadel ik dan nodig heb of dat met opvullen het probleem te verhelpen is.