Dit weten veel mensen niet: rondje in de baan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Dit weten veel mensen niet: rondje in de baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 19:06

Wisten jullie dat je op alle indoorwedstrijden een rondje in de baan mag rijden??
Ook M en Z dressuurruiters mogen dat!
Binnen mag het echt altijd, ook al kan je een rondje om de baan heen rijden!

Heel veel mensen denken dat dit niet mag, en gaan dus gewoon zonder rondje de ring in!
Ik zal nog eens nazoeken welk artikel het is...
Maar dit al natuurlijk altijd handig om te weten!

[Edit] titel [/edit]


ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:22

Ja dat klopt. Laat je dus niet overhalen om niet die baan in te gaan. Als je paard het nodig heeft, mag je gewoon de baan in bij indoorwedstrijden. Zelfs als je tijdens jumping amsterdam mag starten in zo'n geweldig grote baan waar een ring in gelegd is, mag je op basiswedstrijden gewoon even de baan in als je dat nodig vindt.

Ook al zegt men dat je het niet kunt maken omdat de anderen het niet gedaan hebben en het voor iedereen gelijk moet zijn, mag je toch de ring in. (hadden de anderen maar zo slim moeten zijn om er ook in te gaan toch?)

Stralend de dag door.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:55

Het klopt. Maar het geeft geen goede indruk als verder niemand de baan in gaat, en jij doet het wel...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:04

ja dat wist ik wel! maar hoe het allemaal precies werkt, dat weet ik nog niet zo! want ik startte van het weekend ook gewoon in de ring, had daarvoor al 3 rondjes helemaal gestapt! ja kon er ook nix aan doen dat de jury aan het kleppen was!

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:55

Uiteraard weet ik dat als jurylid, maar als ik zelf start en er zijn juryleden die dit niet willen, ga ik niet de kat op het spek binden.
Ik weet zeker dat als jij dit als enige gaat proberen dit vrijwel zeker ten koste van je punten gaat.
Ik zou het dus niet aanraden ....

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:32

Dat zou echt bijzonder onprofessioneel zijn, als een jury dat zou doen!!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:35

Tja, er gebeurt wel meer in dressuurwereld wat niet professioneel te noemen is ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:48

Jura schreef:
Dat zou echt bijzonder onprofessioneel zijn, als een jury dat zou doen!!!


Artikel 106 lid 1
"........deelnemers mogen in het tijdsbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie de ring heeft verlaten en het moment waarop het protocol van die combinatie wordt afgesloten, de ring verkennen."

Hoe professioneler de jury (lees hoe vlotter) des te minder tijd om de ring te verkennen.

Als de jury het protocol heeft afgesloten op het moment dat de vorige combinatie bij A de ring verlaat (de laatste 4 cijfers kunnen ze afwerken tijdens het in vrije stap de rijbaan verlaten).....kan de jury besluiten dat de volgende combinatie meteen kan starten! Zeker op overvolle wedstrijden waar een vlotte afhandeling gewenst is om op schema te blijven kan dit voorkomen en is aldus gewoon reglementair!!!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:00

fabienne schreef:
Als de jury het protocol heeft afgesloten op het moment dat de vorige combinatie bij A de ring verlaat (de laatste 4 cijfers kunnen ze afwerken tijdens het in vrije stap de rijbaan verlaten).....kan de jury besluiten dat de volgende combinatie meteen kan starten! Zeker op overvolle wedstrijden waar een vlotte afhandeling gewenst is om op schema te blijven kan dit voorkomen en is aldus gewoon reglementair!!!!!!

Dat vind ik niet meer dan logisch, maar toch... heb je recht op wat tijd, zolang je maar binnen een minuut na het signaal start:

Artikel 109 - Uitvoering van de Proeven:
lid 4: Beginsignaal

Nadat de (voorzitter van de) jury het (bel)signaal om te starten heeft gegeven, dient de deelnemer de ring binnen te komen bij A.

De deelnemer die meer dan 60 seconden verbruikt, nadat het (bel)signaal is gegeven, wordt uitgesloten.
---------
Ik zou het erg verkeerd vinden als een jury je die tijd niet gunt. Als ze je dan omlaag zouden punten dan kennen ze duidelijk de regel niet en is dat totaal niet fair!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:03

Ja tuurlijk Kleintje, dat rondje mag je iig altijd afmaken! Je moet eerst binnenkomen, dan pas kan de jury je het teken of belsignaal geven dat je mag beginnen, en dan mag je gewoon die tijd gebruiken!

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:26

Laatst was ik op een wedstrijd waar zelfs dat rondje niet toegestaan was. We moesten wachten bij de deur van de bak totdat de jury het teken aan de ringmeester had gegeven. Dan moest je dmv een halve volte binnenkomen bij A.
Erg fijn voor de kijkerige paarden... niet dus!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:37

Hihi voor echte kijkerige paarden maakt het geen bal uit. Al mag ik met Fab 25 rondjes rijden, ze kan zomaar de 5e of de 17e of de 27e keer dat ze ergens langskomt ineens schrikken.............Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:55

Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet eerlijk zou zijn als de jury je daardoor meteen lagere punten geeft. Een argument als: er gebeurt zoveel in de paardenwereld wat niet professioneel te noemen is, vind ik nergens op slaan. Daar kun je alles wel mee afschepen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:56

fabienne schreef:
Hihi voor echte kijkerige paarden maakt het geen bal uit. Al mag ik met Fab 25 rondjes rijden, ze kan zomaar de 5e of de 17e of de 27e keer dat ze ergens langskomt ineens schrikken.............Haha!


Ja maar voor andere paarden helpt zo'n rondje wel degelijk, zoals bij Razinda. Die is ook heel bang maar als ik 2 rondjes langs de hoefslag heb kunnen rijden, krijg ik haar er beter langs dan wanneer ze het ineens ziet in de proef zelf.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:57

Ik snap er ook nooit iets van of je wel/niet de ring in mag!
ik vraag altijd wat de mensen voor mij hebben gedaan!

maar er zijn dus wedstrijden waar ik verplicht werd, om buiten de ring om te rijden! tussen de hekjes&de juryauto;s door....enne das dus niet te doen met mijn paard!heeft zelfs tegen de auto geschopt...

maar ja om nou als enigste de ring in te gaan terwijl de rest er wel buitenom rijd???

en hoe zit het nou met buitenwedstrijden?

vanaf de M1 mag je de ring niet meer in, behalve als er geen plaats is om er langsaf te rijden?

o en een zweep gebruiken vanaf de M hoe zit dat? laatst ging een meisje zich aanmelden bij de jury(was toen niet op volgorde, maar moest jezelf aanmelden en dan kreeg je te horen hoeveel er nog voor je waren, was een buitenwedstrijd)
mijn moeder ging mij aanmelden(krijg mn paard nooit ergens heen gestuurd...)en een meisje meldde zich te paard aan, met n zweep in haar hand, en ze kreeg op haar kop van de jury!want ze mocht die niet in haar hand hebben!

en een andere wedstrijd was binnen in een bak en daar reed een meisje in de M1 het eerstr rondje in de bak met zweep, gooide hem weg toen ze met de proef begon!

dus ik weet ook niet wat wel/niet mag, op iedere wedstrijd wordt me iets anders wijsgemaakt!

denk dat ik het wedstrijdregelement wil hebben, en iedere wedstrijd die meeneem!kan ik altijd bewijzen dat ik wel een rondje in de ring mag rijden(met zweep)
want dat maakt voor mij en mn paard het verschil tussen een hopeloze proef of een iets betere proef!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:01

Vanaf de M1 mag je geen zweep meer gebruiken, en zijn sporen verplicht. Zweep mag je wel gebruiken bij het losrijden en zelfs bij het om de baan heen rijden, als je hem maar weggooit voordat je bij A binnenkomt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:09

[offtopic]
Dat sporen verplicht in de M1 heb ik nooit begrepen, lijkt me de omgekeerde wereld. Als iemand me nog eens uit kan leggen waarom dat is zou dat mooi zijn
[/offtopic]

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:17

*LOL* Ik heb zelf ook geen idee! Ik vind dat je dat toch zelf moet kunnen bepalen. Kijk, als je normaal rijdt, heeft je paard er echt geen last van, maar toch. Verward

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:32

Jura schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet eerlijk zou zijn als de jury je daardoor meteen lagere punten geeft. Een argument als: er gebeurt zoveel in de paardenwereld wat niet professioneel te noemen is, vind ik nergens op slaan. Daar kun je alles wel mee afschepen.


Hoor je mij zeggen dat het eerlijk is? Natuurlijk is het niet eerlijk maar het gebeurt gewoon.
Jurysport he, wake up, that's life! Dan moet je gaan springen, dat is veel eerlijker.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:50

Als ik zeker weet dat ik een rondje in de baan mag voordat ik met de proef begin (dus vóór de M1), dan doe ik dat dus gewoon. Ongeacht of ik de enige ben die dat doet of niet. Ik ga ervan uit dat de jury de reglementen kent.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:54

Tja jij zegt dat het gebeurt, ik heb het zelf nog niet ervaren, lijkt me niet normaal als emoties sterker zijn dan de professionaliteit bij de jury.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:11

Jura schreef:
Tja jij zegt dat het gebeurt, ik heb het zelf nog niet ervaren, lijkt me niet normaal als emoties sterker zijn dan de professionaliteit bij de jury.


En daarom moeten jury's dus professioneler worden en dat maakt een verbetering van de opleiding wel noodzakelijk denk ik. Als er betere jury's moeten komen, dan zal de cursus daarop afgestemd moeten worden.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:26

Dat denk ik ook, als je ziet wie er allemaal een jurycursus kunnen doen. Daarbij doel ik overigens op niemand, voordat dat in mijn schoenen wordt geschoven, maar ik denk dat er een selectie zou moeten zijn en de 'opleiding' moeilijker.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 20:34

we hebben tijdens de 3e fase van de instructeursopleiding in ermelo met een hoge ome van de knf. Die vertelde ons dat wat de jury of anderen ook zeggen je gewoon die bak in mag. Je staat in je recht en als je het nodig hebt, dan moet je het gewoon doen of een klacht indienen bij de knhs afgevaardigde. (wel eerst die ring inrijden hoor). Volgens hem win je dat altijd en mag de jury je daar niet minder punten voor geven. Zorg trouwens wel dat je je regelementenboekje bij je hebt zodat je kunt laten zien waar het staat. Of dit gedoe allemaal goed is voor je concentratie dat moet je uiteraard zelf bepalen, maar als ik in zo'n bui ben, dan wil ik de discussie zeker aangaan. Helemaal gezien het feit dat ik de punten nu even toch niet echt nodig heb. (Wel vriendelijk blijven hoor, we zijn allemaal mensen en kunnen allemaal "fouten" maken)

Stralend de dag door.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:43

Na het teken/signaal om te starten ben je verplicht om binnen 60 sec. te starten. Houdt dus omgekeerd in: je hebt 60 sec. de tijd om na het geven van het signaal te starten, dus ook om de baan te verkennen (of het nou in- of outdoor is, dus in de ring of buitenom).

Als de jury je hierop af wil straffen???? Big deal. Als jij denkt die tijd nodig te hebben om je paard voor te bereiden dan zou ik (persoonlijk) die tijd gewoon nemen.
Ik geloof niet dat het juist is m.n. in de dressuur als reglementen persoonlijk geïnterpreteerd gaan worden.

Art. 109 is en blijft art. 109. Hoe je het ook wendt of keert.

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: paljaslaura en 9 bezoekers