Minimaal een ½ jaar werken in Italië??? HELP!!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Minimaal een ½ jaar werken in Italië??? HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 00:33

Er bestaat voor mij een mogelijkheid (er is nóg niets zeker) om op zeer korte termijn naar Latina in Italië te vertrekken om daar te gaan werken.
Het gaat om productiewerk bij een bedrijf wat hartcatheters maakt. Een erg precies en nauwkeurig werkje dus. Ik zou dan 4 dagen werken, vier dagen vrij zijn, weer vier dagen werken etc. etc. Op de vier dagen dat ik zou werken zou ik 10,5 uren per dag werken in een 4 ploegendienst (dus ochtend, middag, avond, nacht en weekend). Tevens zou ik moeten werken in een soort astronautenpak. Oftewel bedrijfskleding dragen van top tot teen inclusief een kap voor op je hoofd. Het werk gebeurt in een afgesloten ruimte zonder daglicht.

Het bedrijf heeft mij het volgende te bieden:

Party!! Een verblijf (eigen kamer) in een 3* hotel (in Latina, 70 km ten zuiden van Rome) inclusief ontbijt
Party!! Een vergoeding van € 50,- per dag voor maaltijden (ik neem aan 7 dgn p/w)
Party!! Vluchtvergoeding voor de heen- en terugreis
Party!! Reisverzekering
Party!! Vervoer ter plaatse dmv een busje met 4 personen
Party!! Een brutoloon van € 2146,- (incl. ploegen- en buitenlandtoeslag) (hoeveel is dit eigenlijk netto?)
Party!! Een training van 4 weken, waarvan de eerste week in Nederland en de overige drie weken in Italië.
Party!! Een vluchttoeslag van € 5000,-. Deze kun je gebruiken om tussentijds naar Nederland te gaan of om mensen over te laten komen naar Italië. Kosten per vlucht (retour) zijn ca. € 600,-, dus zou ik 8 x naar Nederland kunnen of mensen over kunnen laten komen naar Italië.

Als alles door zou gaan (morgen heb ik een uitgebreid gesprek) zou ik 11 november al vertrekken. Lips are sealed

Op zich hartstikke leuk, maar ik zit echt nog enorm te twijfelen of ik het zal doen of niet.

Daarom de voor- en nadelen (die ik zo 1,2,3 kan bedenken) op een rijtje.

Voordelen:

Party!! Naar mijn idee goede verdiensten, dus voor mij wat meer financiele ruimte
Party!! Ik ga eens vliegen
Party!! Ik zie eens wat van Italië, een land wat me wel trekt


Nadelen:

Party!! Mijn gemissen: zoals mijn vriend, moeder, huisdieren, bokkers en Maaike
Party!! Mijn vermoedelijke heimwee Verward (krijg al heimwee als ik eraan denk)
Party!! Mijn vervelingsfactor na een langere periode Verward
Party!! 7 dagen p/w Italiaans eten (vind het wel erg lekker.. Vork maar 7 dgn. p/w??? Verward )
Party!! Ontwenningverschijnselen naar alles wat me hier bezig houd.



Tja... en dan... twijfel ik dus nog steeds sterk. Hier iemand met tips, adviezen, raad, etc. etc.? En hoe... houd ik me daar in hemelsnaam bezig?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:39

Eeeh, nog iets anders om in de gaten te houden: de manana cultuur.
Sommige mensen kunnen daar tegen, anderen heeeeeeeeelemaal niet. Heb mensen gillend terug zien komen uit landen als italie en spanje. Alles kan morgen ook wel, niemand maakt zich druk, werkdruk, stress en planningen hebben ze daar nog niet echt uitgevonden Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:41

Sja, het is net wat je belangrijker vindt, het vliegen, de financiele ruimte en Italië OF alles thuis...sja het is voor een half jaar, je verdient goed, je bent weer een ervaring rijker...

Sja, je moet de voors en tegens even tegen elkaar afwegen, en kijken wat je op het moment meer trekt...ik bedoel, die gemissen...als je 8 keer naar Nederland kan in de tussentijd, valt het wel mee toch?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 00:47

Oh ja, nog vergeten.... Ik mag niet eerder als volgend jaar (hopelijk januari) vrije dagen opnemen. Maar... ze zijn wel 2 weken gesloten rond kerst en nieuwjaar.

Tja, de manana cultuur... is die daar echt zo erg? Ik ben namelijk wel iemand die als ik iets wil, het ook nú wil.
Wel had ik al begrepen dat ze daar niet zo'n liefhebbers zijn van werk. Dit naar aanleiding van mijn vraag waarom ze geen Italianen aannamen. Het antwoord daarop was dat ze daar niet zo werkliefhebbers zijn.

En wat die gemissen betreft.. ik mis alles hier al al een paar daagjes weg ben... Haha! Bloos

Overigens iemand die mij kan vertellen 2146 euro bruto redelijk is voor dit werk? En vooral.. iemand die mij kan vertellen hoeveel ik hier netto aan over houdt? Haha!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 01:35

Lijkt me erg leuk, maar kan je 't wel aan om steeds zo'n pak te dragen? Tenminste i.v.m. je rug?

Wel een uitdaging hoor Knipoog

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:29

Honeybee, als je meer wilt weten over Italie...PB me eventjes, ik heb er 6 jaar gewoond en gewerkt Lachen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:39

Ik zou het niet kunnen en willen. Goed het salaris klinkt leuk, maar in die 4 vrije dagen die je telkens hebt, kun je het niet uitgeven aan de dingen die je juist zo leuk vindt: bijvoorbeeld winkelen met je vrienden, paardrijden, enz.
tuurlijk zul je snel collega's krijgen, sommigen zijn misschien ook wel aardig, maar verder heb je in Italie een enorme taalbarriere. Je verstaat niets (verstaan leer je overigens snel genoeg, maar spreken duurt langer). En ik zou gek worden van die rustig-aan-het-kan-morgen-of-anders-overmorgen-nog-wel-mentaliteit.
Bij Cordis (soortgelijk bedrijf dat catheters maakt in RODEN, KUN JE DAAR NIET TERECHT? 2 plogendiens, dag- en avonddienst, geen nachtdienst.) verdien je geloof ik 10.50 euro via het uitzendbureau als ik het goed onthouden heb van een kennis. Dus reken dat uit naar 40 uur per week.
In Italie werk je overigens 42 uur, dus meer dan hier.
NAchtdienst is helemaal beroerd, die 4 vrije dagen heb je nodig om weer bij te tanken.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:58

Opzich lijkt het me heel leuk om te doen, maar je hebt toch net een nieuwe baan met vooruitzichten naar Amerika, of heb ik weer eens wat gemist? Succes met je keuze! Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 11:08

nou, dat klinkt als het grote avontuur...
MAAR....de gezondheidszorg in Italie is wel effe wat anders dan hier in het zorgzame Nederland, en jij bent toch een beetje afhankelik van een goede zorg....Dekt je verzekering het dat je er een half jaar tussenuit piept?

Je kan je afvragen wat het met je relatie doet. Ik zou niet weten of mijn relatie daar tegen zou kunnen, er veranderd een heleboel in zo'n halfjaar buitenland. Niet echt op het thuisfront maar wel een heleboel met jouw persoonlijk. Ben je bereid dat te riskeren?

Een 2.146 bruto is ongeveer 1.400 euro netto (grof gerekend) en dat is dus niet een verkeerd loon. Maar als je onregelmatige werktijden hebt, zo'n lange tijd zo ver van huis enzo...dan is het geen vetpot. De ervaring van mensen die dat eerder deden is dat in de vrije tijd al het salaris er wel weer door heen gaat en je per saldo na zo'n halfjaar geen dub hebt verdiend/overgehouden.

Waar ik mijn grote vraagtekens bij heb: hoe kan het dat het een heel precies werkje is en je 4 dagen achter elkaar 10,5 uur dan meot werken? Dat komt de precisie immers nooit ten goede. En waarom dan naar Italie, waar men de dingen graag wat minder nauwgezet afhandelt? Klinkt allemaal een beetje onlogisch...

Bokken kan trouwens nog steeds wel gewoon vanuit Italie hoor! Dus we houden contact!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 11:24

BartVB schreef:
Eeeh, nog iets anders om in de gaten te houden: de manana cultuur.
Sommige mensen kunnen daar tegen, anderen heeeeeeeeelemaal niet. Heb mensen gillend terug zien komen uit landen als italie en spanje. Alles kan morgen ook wel, niemand maakt zich druk, werkdruk, stress en planningen hebben ze daar nog niet echt uitgevonden Haha!


Heerlijk toch Haha! Dromen

Ja je moet er tegen kunnen en je er maar bij neerleggen anders word je gillend gek. Ik heb in Palermo (Sicilie) gewoond en de mentaliteit is zo anders daar moet je echt aan wennen. Ik vind Italie wel een geweldig land en de mensen in Palermo zijn echt superaardig en gastvrij. Ik kom er nog steeds af en toe en mis het verschrikkelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat de mensen in Nederland doorgaans wat serieuzer zijn en de Italianen zich vaak niet zo aan hun afspraken houden dus ook niet aan werkbeloften enzo. Zorg dat je echt alles zwart op wit hebt en dat je zeker weet dat het serieus is en dat je ook wat geld achter de hand hebt voor een ticket mocht je onverwachts toch terug willen komen. Maak duidleijke afspraken.

Heel veel succes met je beslissing en Italie is zeker de moeite waard om voor een half jaartje te ontdekken Dat eten overleef je wel hoor want Italie is echt niet alleen pizza en pasta Knipoog Vlees, vis, salades en groentes... een hele goede en lekker keuken Vork Tong uitsteken

Ik wou dat ik met je meekon Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 15:01

Het bedrijf waar ik eventueel ga werken is Cordis. Cordis heeft sinds kort ook een vestiging in Italië. Hier gaan in totaal 90 werknemers uit Nederland heen. Er zijn al zo'n 30 personen heen gegaan die al bij Cordis aan het werk waren. De werkbeloften etc. etc. zijn dus echt allemaal in orde. In Roden zelf hebben ze overigens geen mensen meer nodig. (btw.. coris in Roden heeft sinds kort ook 3 ploegen en tevens een lager salaris).

Wat mijn gezondheidzorg betreft.. ik kan in ieder geval iedere maand wel een aantal dagen naar huis, dus tijd genoeg om evt. naar een dokter te gaan.

Tevens wat mijn relatie betreft.. ik kán in ieder geval acht keer naar Nederland komen. Met Kerst zit ik hier zowiezo dan twee weken, dus dan hebben we alleen januari, februari, maart en april nog. (evt. iets langer). En vanaf januari kan ik ook vrije dagen opnemen. Ik zou dan dus nog zeven keer naar Nederland kunnen komen voor de periode van ongeveer een midweek.

En Dees... als ik erheen ga.. is dat alleen om wat geld te verdienen en 'niet' om het per schip uit te gaan geven. Haha!

Voor zover ik heb begrepen zal ik daar niet last hebben van een enorme taalbarriere aangezien er daar veelal engels wordt gesproken. En tja.. Italiaans kun je natuurlijk leren.. Knipoog

10,5 uren werken per dag is inderdaad erg veel en daar schrok ik dan ook wel van, maar bedenk mij wel dat dit niet levenslang is, maar voor een bepaalde periode.

Wat betreft het onverwachts terugkomen naar Nederland.. (hier heb ik naar gevraagd ) Deze kosten worden volledig vergoed.

Maar goed, ik heb dus vanochtend een intake gesprek gehad. Dit gesprek is naar mijn idee goed verlopen. Er zou binnen het bedrijf overleg plaatsvinden en ik zou aan het begin van de middag worden terug gebeld. En dat.. is zojuist gebeurd. In eerste instantie werd ik afgewezen wegens het feit dat ik huisdieren en een vriend heb die ik hier achter zou moeten laten. Maar na een aantal argumenten vanaf mijn zijde ben ik alsnog uitgenodigd voor een tweede gesprek. Dit tweede gesprek vind as. donderdag plaats. Het gaat dan om een officieel sollicitatiegesprek die ik geheel in de engelse taal af zal moeten leggen.
Even afwachten dus en ondertussen tijd genoeg om erover na te denken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:09

Pfoeh, het klinkt verschrikkelijk aantrekkelijk hoor !Italie is een prachtig land met zoveel cultuur en schoonheid! Geen enkel land is zo rijk aan geschiedenis als Italie! Wat is nu een half jaar? wat denk je van al die vrouwen die achterblijven als manlief naar Bosnie gaan? Die relaties overleven toch ook? waarom zou het niet kunnen als het andersom is, dat de vrouw eens voor een periode naar een ander land gaat? en 6 keer terug komen is toch iedere maand een keer. Ik zou er echt voor gaan hoor! Als je tenminste een oplossing hebt voor je huisdieren tenminset. Maar ik denk dat het heel goed is voor je ontwikkeling en het staat ook mooi op je cv.