Turks inlands ras.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Turks inlands ras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 21:33

Ben op zoek naar informatie over paarden in Turkije.

Ik heb in een boekje gelezen dat in Turkije het ras Karacabey voorkomt. Wie weet daar meer over?

En wie weet iets over de inheemse Koerdistaanse of Turkse pony's. Hoe heten ze? en is dat het ras wat het meest in Turkije gebruikt wordt?

Weet iemand sowieso wat meer over de rassen die in turkije voorkomen en misschien ook waar ze voor gebruikt worden.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 22:46

Karacabey:
Turkije, het geboorteland van de Karacabey, is rijk aan paarden. Er zouden meer dan een miljoen paarden in het land leven; ze worden vooral gebruikt voor transportdoeleinden en het werk op boerderijen. Van de typen die op dit moment in Turkije voorkomen, is de Karacabey het enige 'bodemvaste' type. Het ras wordt over het algemeen beschouwd als het in Turkije gefokte paard.
De Karacabey is nog niet zo lang geleden ontstaan; zijn ontstaan gaat terug naar het begin van de 20e eeuw, toen in Turkije gefokte merries gekruisd werden met Noniushengsten, geimporteerd uit Hongaraije. Tegelijk werd er een aanzienlijke hoeveelheid Arabisch bloed toegevoegd voor kwaliteit, raffinement en uithoudingsvermogen.
Karakter en verzorging
De Karacabey is een veelzeidige warmbloed. Hij heeft een rustige aard en is een harde werker.
De hedendaagse Karacabey
Het ras is erg veelzeidig. In Turkije wordt het gebruikt als rijpaard, licht trekpaard en voor transportdoeleinden.
Algemene kenmerken
Bouw: De hals is sterk met een lichte welving; de benen zijn sterk en vrij lang en hebben een goede bouw
Hoofd: Recht profiel met middellange oren
Kleur: Lichtbruin, donkerbruin, zwart, grijs, vos, schimmel. Witte aftekeningen op onderbenen en hoofd zijn toegestaan.
Schofthoogte: 1.55 tot 1.65 meter

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:06

Ik heb een heleboel paarden in Turkije gezien dit voorjaar. Welk ras het is weet ik niet.

Ik vond ze er een beetje vreemd uit zien. Het hoofd is in verhouding (na onze maatstaven) een beetje erg aan de grote kant.

Die ik heb gezien waren allemaal bruin en als ik het moet schatten ongeveer rond de 1.50 - 1.60. Ik zou er ook wel eens meer van willen weten.

Heb je ook plaatjes of foto's van het ras dat je hebt omschreven.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 21:16

Nee sorry, maar ik heb geen plaatjes of zo iets. Dat zou ik ook graag willen hebben. Concorde vast bedankt voor je informatie

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:31

ik heb geen plaatjes, de info komt uit een rassenboek

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:38

Heb met veel pijn en moeite foto gevonden op Turkse site. Op de nederlandse rassensites stond geen enkel foto.

Het is voor het eerst dat ik een foto hier zet dus ik hoop dat het lukt.


Afbeelding

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:34

is dus mislukt, raar want toen ik hem er een uurtje geleden opzette deed hij het wel.
Als je de foto wilt hebben moet je maar ff pb. Ik heb hem wel in mijn computer staan. Ik zou ook weleens willen weten wat ik nou fout heb gedaan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:44

Hij staat er nu wel hoor. Kan zijn dat de server even 'uit de lucht' was toen jij je foto plaatste. Maar ik zie hem nu luid en duidelijk.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:05

korte rug maar voor de rest wel mooi paard he!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 15:07

sorry voor de wat late reactie, maar ik zit niet zo heel regelmatig op bokt. Allemaal heel erg bedankt voor de informatie.