Stelling over paarden en trailers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Stelling over paarden en trailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 14:00

Stelling : Een paard wat niet op de trailer wil is altijd te herleiden op een dominatie probleem.

Agrumentatie

Een paard stapt de trialer niet op om twee redenen
- Angst
- Onwil

Over onwil kunnen we kort zijn. Onwil is een gebrek aan gehoorzaamheid, paard accepteerd begeleider niet als baas en doet waar het zin in heeft.

Angst is te herleiden naar een dominantieprobleeem omdat een paard zijn leider beschouwd als iemand die hij respecteerd en die hij kan vertrouwen. Als het paard niet durft toont dat een gebrek aan vertrouwen en gehoorzaamheid. Met andere woorden, het paard beschouwt de begeleider niet als zijn leider en is aldus een dominantieprobleem.

ok people: shoot to kill Haha!
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 28-10-02 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:03

Zit denk ik wel een kern van waarheid in. Je moet altijd terug naar de oorzaak waarom een paard de trailer niet in wil.
Is ie aan het etteren dan heb je uiteraard een andere aanpak dan wanneer het paard bang is. Maar in beide gevallen speelt degene die het paard op de trailer moet zetten een grote rol.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:16

Ik ben het er mee eens. Alleen; een van mijn paarden loopt dus als een lammetje achter mij aan de trailer in, geen probleem dus. Maar ik kan hem met geen mogelijkheid naar de wei brengen. Dan rukt meneer zich los en spurt vervolgens de wei in, waarna hij meteen terug komt rennen zodat ik hem zijn halster+touw afkan doen......bang om naar de wei gebracht te worden.... Haha!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:16

ja en nee,
Als een paard voor het eerst de trailer opgaat,dan absoluut een ja. Heeft een paard echter een hele slechte ervaring achter de rug, dan kan de angst zoveel groter zijn en dan is het een nee. Dit echter ook allemaal weer onder voorbehoud...

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:19

Nee niet mee eens kaboutertje, veel te kort door de bocht, het feit dat het paard jou als leider erkent, wil nog niet zeggen dat hij al zijn angst hiervoor opzij kan zetten. Een mens heeft ook zo zijn angsten en fobien, maar dat wil nog niet zeggen dat diegene recalcitrant is.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:24

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit: een paard met angst vertrouwt dus zijn leider niet genoeg om achter hem aan de trailer in te gaan. En een paard met onwil is dus blijkbaar de baas over degene die hem de trailer in wil krijgen. Of het altijd zo zwart wit is, durf ik niet te stellen...

Stalgenootje is veel bezig met Parelli methode en haar paard is sinds een jaar zonder duidelijke reden heel moeilijk de trailer in te krijgen. Urenlang/dagenlang oefenen middels de Parellimethode, de Parellitrainer erbij, neuh... uiteindelijk ging de merrie er wel in, maar pas wanneeer zij genoeg had van het spelletje.

Toen heeft mijn stalhouder een keer het touw overgenomen en hij liep zo de trailer in met die merrie.... tja. Knipoog

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:28

Wel mee eens. Zeker met jonge beesten. Die van mij liep er zo in. Stond er bijna eerder in dan ik. We stonden er voor, ik stond te kletsen en het was niet de bedoeling dat hij er inging. Nu neemt dat wat af. Hij begint ook wat te puberen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 14:32

mobick schreef:
Nee niet mee eens kaboutertje, veel te kort door de bocht, het feit dat het paard jou als leider erkent, wil nog niet zeggen dat hij al zijn angst hiervoor opzij kan zetten. Een mens heeft ook zo zijn angsten en fobien, maar dat wil nog niet zeggen dat diegene recalcitrant is.

Als een paard echt bang is, zoekt het heil bij de leider om het weet dat die het zal beschermen. Ik zeg niet dat het niet bang zal zijn als het paard op de trailer stapt, maar erop stappen zal het wel. Zet hij zijn angst niet opzij, is het vertrouwen en daarmee het leiderschap niet groot genoeg.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:36

Dus een paard wat een hele nare ervaring heeft gehad, bijv. door een trailer gezakt, dient nadien altijd achter zijn baasje aan te lopen de trailer in, anders is het een rebel?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:59

een trauma is pas op lange tijd weg te werken. het kan dan wel om een dominantieprobleem gaan maar het kan niet met dominantie opgelost worden. niet op korte termijn.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:13

Rom, er spelen wel meer dingen mee dan alleen het de klep oplopen. We weten al dat paarden met een slechte ervaring moeite hebben iets opnieuw te doen, dat is helder. Een paard loopt dan wel achter zijn begeleider aan de trailer in, maar moet er vervolgens alleen blijven staan en is de hele reis in zijn upje zonder zijn begeleider.
Een echt trailerprobleem heb ik nooit gehad, hij liep er altijd wel op, maar nooit in een keer. Inmiddels heb ik dat opgelost door iedereen weg te sturen en het laden samen te doen met 1 iemand en dat is dan alleen nog voor de veiligheid. Paard mag trouwens wel altijd even een paar seconden kijken waar ik hem nu weer inzet en verder niks.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:17

Moeilijk, ik denk dat het vaak zo is, maar dat er uitzonderingen zijn zoals paarden die traumatische ervaringen hebben met de trailer.
Jur was bijna niet te laden toen ik haar net had, maar had bij mijn weten niets meegemaakt. Nu kan ik haar met gemak in mijn eentje laden. Razinda heeft gewoon zoveel vertrouwen in mij, dat als ik ga, gaat zij ook. Al is het soms iets aarzelend, ze loopt altijd achter mij aan, in spaanse pas de trailer op. *LOL*

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:01

Kan je als mens wel een ECHTE leider voor je paard zijn? (die 2 uur per dag dat jij er bent Bloos ).
en
Is alle frictie tussen paard en mens te herleiden naar een dominantieprobleem?

Deze stellingen schakelt het paard uit als zelfstandig denkend wezen. Want dan zou hij/zij alleen maar acteren als reactie op de min-of-meer dominante mens. Ik hoop dat mijn paard op meer prikkels reageert dan mijn aanwezigheid. Tenslotte moet hij/zij elke dag ongeveer 22 uur zien door te komen zonder mijn aanwezigheid Haha!.
Een trailerprobleem is voor mij dus niet per definititie een dominantieprobleem of onwil. Maar kan ook een uiting zijn van zelfstandig denken van mijn paard. Of ik dat nu handig vind of niet. Aan mij de taak om uit te vissen wat hem (niet) beweegt, en daar iets slims op te verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:09

Ik ben het er wel mee eens.
Als je zelf "stoer" de trailer op loopt volgen ze bijna allemaal.
Maar meestal twijfelt de begeleider een tikkie, en dat is al genoeg om niet door te lopen.

Natuurlijk zal een paard dat een echt ongeluk heeft gehad, niet zomaar er maar oplopen.
Dat vind ik ook wat anders.
Maar hoeveel paarden hebben een echt ongeluk gehad?
En kijk eens hoeveel laad problemen er zijn Lachen
Staat dus echt niet in verhouding

wat me ook opvalt, op de club of zo
Dat het wel altijd bij dezelfde mensen is dat laden makkelijk gaat of niet.
Ook al hebben ze een nieuw paard.
geen toeval lijkt mij Lachen

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:46

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik had een redelijk makkelijk ladend paard maar nadat hij iedere keer met de trailer naar de kliniek moest, gaf hij er de brui aan. Logisch, voor zover paarden kunnen denken, betekende voor hem trailer = injecties, dus niet de trailer op.

Ik noem dit toch geen dominantieprobleem.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:49

Dat noem ik ook uitzonderingen, maar hoeveel % zou dat zijn op alle paarden die moeilijk laden?
En ik neem aan dat hij er daarna toch wel weer op stond, of niet Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:50

mijn eerste paard kreeg (voordat ik m ging rijden ) een ongeluk met de VEEWAGEN. echt een ernstig ongeluk, ze wilde hem toen ter plekke afmaken maar dat mocht van de eigenaresse niet. Na een jaar revalideren kon men er weer op. Het top niveau springen kon hij alleen niet meer en toen ging ik hem basis recreatief rijden. Nu komt het!!!!!!!! Het paard ging met alle gemak de VEEWAGEN op maar met moeite de TRAILER RARARA wie verteld mij dan hoe het zit met betrekking tot bovenstaande stelling

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:46

oja ik weet het antwoord wel maar dat vertel ik zaterdag pas. Diegene die het antwoord weet is de winnaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:49

Angst en paniek kun je volgens mij niet vergelijken.
Een paard dat -om wat voor reden dan ook- in paniek raakt bij het zien van een trailer of bij een poging tot laden denkt niet meer rationeel na (voor zover paarden dat kunnen natuurlijk Haha! ). Dan kun je nog zo'n goede leider zijn, een paard in blinde paniek heeft daar geen boodschap aan, die is jou al helemaal vergeten! (Discussiepunt: moet je als 'leider' niet die paniek zien te voorkomen?)

Nulla tenaci invia est via

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:50

Margreet schreef:
(Discussiepunt: moet je als 'leider' niet die paniek zien te voorkomen?)

Dat dacht ik idd toen ik je reactie las *LOL* Ja dus, vind ik wel.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:04

Een dominantieprobleem kan ook het gevolg zijn van het 'niet begrijpen' van de taal die je tegen je paard spreekt. Hij weet niet of zijn gedrag gewenst of ongewenst is. Daarom heeft b.v. een clickertraining bij paarden die moeilijk de trailer ingaan zo'n succes. Het paard begrijpt dan beter wat het gewenst gedrag is. Je kunt dus wel dominant zijn, maar je moet het dan ook nog op de juiste wijze over kunnen brengen zonder dat je ongewenst gedrag stimuleert. Pijn b.v. is geen goede motivator. Je bereikt er misschien kortstondig succes mee, maar dan moet je de pijn telkens weer als motivator gebruiken. Bovendien moet de angst voor de pijn dan ook nog groter zijn dan de angst voor de trailer.

Ik citeer nog even :
Citaat:
Paarden zijn vluchtdieren. Ontsnapping en snelheid zijn voor het paard het primaire overlevingsmiddel. Een paard zal van nature wel uitkijken om zich in een situatie te begeven die het niet vertrouwt, en begeeft zich al helemaal niet in een situatie waarin de vluchtmogelijkheden beperkt zijn. In de vrije natuur zal een paard nooit een nauw hol binnenlopen!
Een trailer is in eerste instantie een "verdacht" object, de klep maakt een raar geluid, het ding wiebelt, en het is een nauwe ruimte waaruit het paard niet snel kan wegvluchten als er gevaar dreigt. Geen wonder dat een paard, vanuit zijn natuur, een trailer beschouwt als een hoogst onveilige plek!
In tweede instantie komt daar de mens bij, die uiteindelijk het paard met zwepen of geweld de trailer insleurt, en vanaf dat moment wordt de trailer ook nog eens geassocieerd met zwepen en andere narigheid "Zie je wel dat een trailer foute boel is? Zelfs mijn vertrouwde baasje verandert rond de trailer in een agressief roofdier". Het gaat van kwaad tot erger, en een vicieuze cirkel is begonnen. Het paard wil beslist de trailer niet meer in, er is steeds meer dwang nodig om het toch voor elkaar te krijgen, en het paard gaat de trailer steeds meer associeren met dwang en geweld, en krijgt er een steeds grotere hekel aan.

van http://users.knoware.nl/users/veldman/n ... railer.htm


Hier nog een filmpje hoe het eigenlijk zou moeten :

http://groups.yahoo.com/group/NatPaard/ ... s/ol10.mpg


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:06

Dat dacht ik zelf ook Haha!
In theorie moet je je paard idd zoveel vertrouwen geven dat hij niet in paniek raakt, maar ik denk dat dat in de praktijk maar voor heel weinig mensen is weggelegd, zeker bij getraumatiseerde paarden.

Jouw baas/grote voorbeeld/whatever springt in de sloot. Jij ziet daar totaal niet het nut van in, vindt het zelfs een beetje eng en hij kan je ook niet echt overtuigen waarom je het toch moet doen. Gewoon omdat hij het ook doet.
Spring jij dan toch ook in die sloot?
Nee?
Ben jij dan onwillig?
Of is jouw baas een slechte leider?
(Omdat hij je niet kan overtuigen van het nut, dat is er immers ook niet echt in jouw ogen, of in het geval van de trailer: in de ogen van een paard)


Jij stapt iedere keer braaf bij je baas in de auto, maar iedere keer gebeuren er weer dingen die je niet fijn vindt. Je houdt voor gezien, je gaat niet meer mee, je bent toch niet gek?!
Is dat dan ook een gebrek aan vertrouwen, moet je paard probleemloos meelopen de trailer in terwijl hij weet dat 'm dingen gaan overkomen die hij niet fijn vindt?! Zoveel vertrouwen is niet echt realistisch denk ik...
Laatst bijgewerkt door Margreet op 28-10-02 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:09

Margreet schreef:
Nog iets: Jouw baas/grote voorbeeld/whatever springt in de sloot. Jij ziet daar totaal niet het nut van in, vindt het zelfs een beetje eng en hij kan je ook niet echt overtuigen waarom je het toch moet doen.

Juist ja, je slaat de spijker op de kop !
Je baas moet je overtuigen dat het in de sloot springen helemaal niet erg is. En dat doet hij stapje voor stapje en niet door je erin te duwen. Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:10

Ik denk niet dat een paard nadenkt over of iets 'nut' heeft.
Als hij zijn leider 200% vertrouwt en die leider loopt de trailer in dan zal het paard ook die trailer inlopen.

Nog even dit: het zijn slechts voorbeelden van hoe het in de meest ideale situatie in de praktijk werkt. Dus absoluut geen aanval oid. Lachen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:13

Pegasus"]
[quote="Margreet schreef:
Nog iets: Jouw baas/grote voorbeeld/whatever springt in de sloot. Jij ziet daar totaal niet het nut van in, vindt het zelfs een beetje eng en hij kan je ook niet echt overtuigen waarom je het toch moet doen.

Juist ja, je slaat de spijker op de kop !
Je baas moet je overtuigen dat het in de sloot springen helemaal niet erg is. En dat doet hij stapje voor stapje en niet door je erin te duwen. Haha!
[/quote]

Ja maar ik ben niet gek! Ik spring niet zo'n vieze sloot in omdat die dwaas het wel doet! Knipoog

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, criollo_yess, DeGelukkige4, DotBot, Dunkeedoo, Essie95, Fwis, Hanneke_68, ikkedus, JoyenUnory, voet en 11 bezoekers