singels met elastiek, juist wel of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

singels met elastiek, juist wel of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 16:33

Ik loop mij al enige tijd te verbazen over die singels met elastiek.
Is dat wat? Ik vind het wle makkelijk aansingelen, maar ik vraag me altijd af of het elastiek wel lang goed blijft.
Bevallen ze wel? of juist niet? en blijft het elastiek ook goed? Maakt het merk nog iets uit?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:39

Ik vind het 3 keer niks. Ik zie van de singels die intensief gebruikt worden het elastiek altijd als eerste uit de rek gaan en het gaat rafelen.
Daarnaast loop ik vaak in het jachtwereldje waar ze de neiging hebben even extra aan te singelen voor het begin, en daar heb ik al drie keer een singel met elastiek een (ernstige) drukking zien veroorzaken. Ik had laatst een Wintec Elastic gekocht met elastiek erdoor verweven ipv aan de uiteinde, nou daar kreeg Wal dus ook een drukking van met de jacht.
Ik ben overgegaan op een leren BR singel en tadaa, nooit meer last van drukken, singel is perfect!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:44

ik zou niet meer zonder kunnen ik vind het echt heel fijn. bij mij gaat het elastik niet kappot en ik heb hem al heel lang. hij was trouwens ook niet goedkoop misschien dat het daar aan licht?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:47

Mijn paarden vinden het erg prettig. Het snoert hun buik niet zo strak aan. Die elastieken kunnen lang mee hoor, en ze kunnen ook weer gemakkelijk vervangen worden. dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Iones heeft singeldwang, dus gebruik ik altijd singels met elastieken bij hem.

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 16:55

Zeg Laura, bij een goed passend zadel hoeft de singel toch niet overdreven strak? Ik singel nooit overdreven aan, en toch blijft het zadel goed liggen.
Ik ken dus mensen die zeggen dat de stoten langer heel blijven met elastiek en dat het paard het prettiger vindt met springen omdat het dan ook de buikspieren goed kan aanspannen. Zelf ben ik ook nogal bang dat het elastiek snel stukgaat.
Zeg Naz (of anderen die dit lezen en het antwoord weten), zit er verschil ik kwaliteit van elastiek (en leer) tussen de goedkope uitvoering bij Divoza (pagony atherstone) en die dure van meer dan 70 euro?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:59

Nee de singel hoeft ook niet zo idioot strak mar dat is dus het nadeel van elastiek; sommige mensen denken dat zolang het meerekt, hij nog strakker kan en daar komen dus de drukkingen van Boos!

Ben benieuwd of Iwaldo het prettig vond, hij heeft het me nooit verteld helaas Haha! Ik heb wel een elastieke riem voor om mn broek en geef zelf toch echt voorkeur aan een leren wbt knel hihi

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:43

Bedoelen jullie nou een singel met elatiek er doorheen geweven aan het uiteinde??
Want ik heb net een leren singel van BR gekocht met aan 1 kant aan het uiteinde elakstiek, en heb hem nog nooit gebruikt. Vroeg me af of die ook goed is.
Gr. Emma
Laatst bijgewerkt door siesti op 28-10-02 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Siësti van de Rythpluim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:17

Ik heb een singel met aan 1 zijde elastiek.
Ik singel dus altijd aan aan de kant waar geen elastiek zit.
Anders is idd het einde zo zoek Lachen
Maar deze singel bevalt me erg goed.


Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:29

Ik heb een Cottage Craft met aan beide uiteinden elastiek. Ik vind ze perfect. Ik singel niet strak aan, want het zadel ligt gewoon goed. Ik merk wel dat mijn ponies er beter mee lopen dat met een gewone singel. Vooral mijn NF ruin was altijd erg lastig met aansingelen en sinds ik een elastieke heb niet meer.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:51

Aaaaaargh, praat me niet over die rotdingen. Ik had ze ok met elastiek. In no timke (intensief gebruik) uitgerekt en na verloop van tijd stuk. Dus ik heb er leertjes tussen laten zetten ipv elastiek. Kostte mij per singel €24,- Kon ik beter wat bijleggen en wel een goede kopen.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:06

hej,
ik heb een singel met een aan de rechterkant elastiek( Torowgood) hij was dan ook wel 34 euro ok, maar het bevalt mij goed. en heis nog makkelijk schoon te maken ook, en het elastiek gaat helemaal niet snel kapot.

groetjes roos

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:13

Ik heb ook 3 singels met aan 1 zijde elastiek en ik ben er heel tevreden over, de elastiek is niet stuk of uitgerafeld en hij is niet zo dat je altijd nog kunt aansingelen als de singel vast is is hij vast en ik heb ook nog nooit drukplekken of zoiets gehad !!!!!

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:35

Ik had op mijn VSD zadel een leren singel mat aan 1 zijde elastiek (Pagony). Geweldige singel! Heerlijk comfortabel voor mijn paard, het zadel bleef goed liggen, en aansingelen was helemaal geen strijd. (paard heeft gauw singeldwang).
tip ter voorkoming van slijtage aan elastiek: probeer niet beide elastische uiteindes door het onderste lusje van het shabrak te halen, maar slechts 1. Die lus snijdt in op het elastiek.

Nu heb ik een dressuuurzadel met een Wintec Elastische singel. Dat ding is 100 % elastiek, en eh....wat een $#^&*-ding!!! Kennelijk kan ik niet meer goed aansingelen, voortdurend te los en mijn shabrakken glijden onder het zadel door naar achteren.Dat ding is dus echt wel te koop, ik ga op zoek naar een fijne leren singel, wellicht met toch een elastische kant.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Amaretto
Berichten: 38
Geregistreerd: 05-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:45

ik heb ook een singel met elastiek, en mij bevalt het heel goed. Ik heb hem al een poos en hij is nog niet stuk en mijn pony heeft er geen drukkingen van. Met aansingelen is het heel gemakkelijk.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 11:00

Ik heb liever een gewone omdat je dan weet hoe vast hij zit(vind ik met elastiek altijd wat twijfelen).
Maar Den is zo slank dat ik in zijn maatje(40 cm dresuursingel) alleen een Thorowood singeltje kon vinden in zijn maat. Met elastiek. Ik moet dus wel of ik moet echt serieus gaan zoeken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:35

Heb ok al zo'n twee jaar een leren singel met elastische kant eraan. Aangeschaft wegens schuren van gewone singels. Nu gaat het prima. Ik singel nooi overdreven strak aan. Vast is vast. Anderen doen het soms wel, dan kan ik me voorstellen dat het elastiek extra belast wordt en eerder slijt. Nooit drukkingen en het bevalt me heel goed. Het was niet zo'n dure singel. Gekocht op Paard 2000 geloof ik...

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:31

Juist wel!
Als je een brede, en dikke singel koopt gaan ze niet rekken, jen schuiven ze niej naar achteren.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:31

Voor die rondbuikige paarden die ik verzorg is het een perfecte oplossing! Vooral voor Stella, want die zet altijd heel erg d'r buik uit tijdens het aansingelen. Zonder elastiek red je het gewoon niet!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:36

Laura schreef:
Nee de singel hoeft ook niet zo idioot strak mar dat is dus het nadeel van elastiek; sommige mensen denken dat zolang het meerekt, hij nog strakker kan en daar komen dus de drukkingen van Boos!


de oorzaak ligt dus bij het foute gebruik, dat wil daarom nog niet zeggen dat zulke singels slecht zijn

ik heb er eentje met elatische uiteinden
die heb ik eigenlijk nergens voor nodig, dus van de elastieken wordt niet veel gevraagd; ik weet dus niet of de elastieken snel uitgerokken zijn

gaat in elk geval al meer dan zeven jaar mee
zeer handig om schoon te maken, gewoon de wasmachine in

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:27

ik heb vandaag een nieuw(op maat gemaakt) zadel gekregen, met een singel met aan een zijde elastiek


en het bevalt me prima Haha! Haha! Haha! Party!!



carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:44

roosje84 schreef:
hej,
ik heb een singel met een aan de rechterkant elastiek


als je de singel omdraaid, heb je het elastiek dan aan de linkerkant zitten?? Knipoog

Idd, de singels met aan 1 kant elastiek vind ik persoonlijk fijner dan die met elastiek aan twee kanten

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, boemel, MaanNaam en 94 bezoekers