zwiepstaart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

zwiepstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 11:47

hallootjes,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Ik heb 1 maand geleden een paard gekocht Haha! . Nu is het zo dat zij ontzettend met haar staart zwiept tijdens het rijden. In het bos met lange teugel valt het wel mee maar normaal gezien gaat ze echt tekeer. Het maakt niet uit wie op rug zit (zwaarte/deskundigheid van rijden). Zadel past prima (is altijd ook van haar geweest) en is ook van prima kwaliteit.
Zadel op haar rug leggen vind ze niet leuk en aan dekens heeft ze al helemaal een hekel. Aansingelen en opstappen gaat echter prima.
Ik denk (hoop!!) dat ze geen last van haar rug heeft, poetsen is geen probleem (duikt niet ineen) en ze is 4 weken geleden gekeurd door de dierenarts.
Ze loopt super en is braaf (meestal dan).

Ik heb al gezocht op het forum maar de vraag wijkt daar een beetje af van de mijne.

Graag jullie deskundig advies!!!!!
irritatie?

gr. Joos



Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:34

Wanneer zwiept ze met haar staart? Als je haar been geeft of ook als je je been stil houdt. Doet ze het alleen tijdens dat jij drijft, dan is ze gewoon niet voldoende aan jouw been. Heeft ze misschien last van vliegen? (kan me nu niet voorstellen, maar je hebt ook overgevoelige paarden) Deed ze het ook toen je haar uit geprobeerd hebt?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 16:15

Mevrouw zwiept altijd als er iemand opzit. Maakt niet uit of je een contragalopje doet of gewoon uitstapt (al is het dan wel minder). Ze doet het alleen in de bak, als met anderen. Ze zwiept gewoon continu. Vliegen zijn het echt niet want die bokt ze eraf (haha, echt waar). Als ze hengstig is, is het een stuk minder.
Haar vorige eigenaar (zelfde manege) zegt dat ze het al 5 jaar doet!
pfff, ik hoop niet dat het rugproblemen zijn.............

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:43

Beetje vreemd, als ze dat al 5 jaar doet. Zwiepen met de staart is een algemeen teken van protest, vaak komt dat voort uit rugklachten maar dat hoeft niet.
Maar als ze het al 5 jaar doet?
Ik zou haar laten nakijken door een goede DA, met een aankoopkeuring kan de rug best over het hoofd gezien worden (is nl meer op benen(problemen) gericht, daar wordt nog wel eens blind op gestaart).
En dan weet je dat het wel/niet uit de rug komt.
Misschien is het na zoveel tijd wel gewoon aanwenning geworden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 16:58

Ik hoop het maar! Ik ga vanavond eerst het keuringsrapport erbij pakken en raad aan mijn instructeur vragen. Hopelijk zie ik vanavond ook haar vorige baasje nog. Die heeft haar als veulen gekocht. Misschien deed ze het toen ook al.
Heb vorige week een keer met ander zadel gereden en daaronder een dikke deken. Ze was wel rustiger maar of ze ook rustiger met haar staart was (?!). Je hebt het niet zo in de gaten als je erop zit. Kan ook komen omdat ze dan mijn benen niet zo goed voelt....
Ga strakkies in ieder geval iets diks onder het zadel gooien! Was het alvast maar vanavond.....

gr. Joos

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 07:05

Er zijn paarden die gewoon nijdig zijn met rijden en altijd met hun staart slaan, zonder medische reden. Dat zit in het karakter en zal er waarschijnlijk niet meer uitgaan. Als je wedstrijden wil gaan rijden dan levert dat zwiepen wel steeds minpunten op.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:29

Ja kijk maar naar Gigolo van Isabelle Werth, die zwiepte ook altijd heel heftig met zijn staart. En geloof maar dat paarden op dat niveau goed onderzocht zijn Haha!
Het is gewoon een vorm van protest, zit een beetje in het karakter van het dier. Het is wel jammer want het levert inderdaad geen fraai beeld op op wedstrijden..........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers