Beter aan het been krijgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Beter aan het been krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:34

Mijn paard is soms helemaal niet aan het been. Hij is wel voorwaarts, maargewoon niet aan mijn been. Ik kan knijpen, en uiteindelijk schoppen wat ik wil, maar hij reageerd dan gewoon niet!
De andere keer is er weer niks aan de hand.

Hebben jullie tips?

Ik heb zelf wel wat ideeen maar toch wil ik het ook eens van andere mensen horen Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:16

als ik geen reactie krijg op een kuitdruk geef ik hem een tikje met de zweep.
tot nu toe hielp het bij elk paard die ik gereden heb binnen 10 minuten!
ze letten daarna ook veel meer op de ruiter ipv. lui zijn Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:21

Geen reactie = tik! nog geen reactie, dan nog een tik! En dan heeel consequent zijn. Dus continu geen reactie = tik.
Dan valt 't kwartje vanzelf wel....

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:24

zorg wel dat je de tik niet op zijn kont geeft, want dat is een straffende tik... je moet een corrigerende tik geven echt vlak achter je kuit.
als je halthoud en je knijpt hem even kort fijn met je kuit (waar hij dus op moet reageren) als hij niet reageert geef je hem een tik vlak ahter je kuit maar dan zorg je wel dat je hem daarop naar voren laat gaan, anders snapt hij er niets meer van. dan neem je hem later weer terug naar het halt en doe je het nog een keer net zolang hij reageert. als je het van halt naar stap voor elkaar hebt ga je bezeig met van stap naar draf op dezelfde manier.
2 dingen zijn dus belangrijk... dat je de tik vlak achter je kuit geeft als corrigerende hulp, en dat je hem dan ook naar voren laat gaan anders denkt het paard uiteindelijk: goh ze houd me in terwijl ze me een tik geeft, hmmm... dan moet ik dus in vervolg stilstaan als ze me een tik geeft.
succes ermee!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:48

Inderdaad, net zoals de anderen zeggen, consequent zijn!
Chica let soms, vooral buiten, niet op mij en reageert dan heel slecht. 1 tikje tijdens de hulp en daarna de de hulp nog een keer herhalen( bv. halt-stap). En als ze dan reageert beloon ik haar en gaan we verder!

Lotto
Berichten: 135
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:02

Ik ken dat probleem... Wat bij mij goed helpt is veel (schijn)overgangen rijden, dus van stap naar halt naar draf, naar galop en weer terug naar stap, dan galop enz. Telkens afwisselen, blijft je paard goed alert van.
Bij geen reactie op je been een tikje vlak achter je kuit en dit constant blijven volhouden, dan heeft je paard het zo weer opgepakt. Succes!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:18

haal de zweep maar uit de kast. de rakker krijgt praatjes.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:10

houd je benen stil, als je met je benen 'klopt' dan stompt hem dat af. Veel overgangen en schijnovergangen rijden helpt ook heel goed.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:41

Rijd je met zweep of sporen?Dat is denk ik wel het handigste dan.
Voor de zweep heb je al adviesen genoeg, voor sporen moet je gewoon met je kuit(vrij normaal,maar niet iedereen doet dat,sommigen hakken dan ineens met hun sporen erin, dan gaat je paard afstompen, en moet je weer iets 'ergers' gaan gebruiken) druk geven, zoals je normaal doet, reageert hij niet, prik met je sporen. Dan leert hij wel dat gewoon been 'leuker' is dan zo'n prik.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:25

Ik ga helemaal met sjimmy mee. Waarschijnlijk begint je paard inderdaad een beetje een eigen willetje te krijgen. Die van mij heeft dat ook even gehad, maar hij snapte na een paar tikken meteen weer hoe het ook al weer moest Schijnheilig Extreme duivel
succes ermee!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:12

Veel schakelen! Zo krijg je een paard attent aan het been. Overgangen rijden zowel van een gang naar een andere als in een gang, paard iets terug laten komen, dan weer wat naar voren rijden. En zo bezig blijven. En idd zoals hier boven stond consequent blijven. Lichte beenhulp, geen reactie, fellere beenhulp, geen reactie spoor erin/tikje met de zweep. En overgang blijven herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:22

Een keer been geven, geen reactie direct flinke schop verkopen tot ie naar voren gaat, of een ferme tik. Hand wel goed naar voren houden, anders snap ie er niets meer van. Als je hier conseqeunt mee omgaat, zal hij binnen no time aan het been zijn.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:29

Ik heb het ook bij Amadeus gehad, het eerste wat ik na het instappen doe is hem voorwaarts rijden. Been geven, reageert ie niet, krijgt ie een tik, reageert ie nog niet krijgt ie een hardere rik. Hij moet dan echt i een hele voorwaartse draf, idd hand goed voor houden.
Daarna, als ie echt goed doordraaft, boven zijn tempo dus, ga je terugnemen, ga je overgangen stap-draf maken, ook daarbij een of hoogstens twee keer been aanleggen, daarna een harde tik bij geen reactie. Daarna binnen de draf gaan schakelen in tempo, voorwaarts en terug, voorwaarts en terug.
Als hij dan uiteindelijk goed aan het been is, dan ga je pas gewoon rijden, nageeflijk werken enz. Let er dan op dat je niet steeds been blijft geven, maar ook in dat wekren been is reactie en anders een tik. Ook tijdens het werken af en toe voorwaarts rijden, gewoon om te kijken of hij nog goed aan het been is.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 12:22

Ik ben begonnen met het zweepje en het werkt gelukkig goed. in het begin vond hij het zweepje wat eng en vreemd (had er nog nooit een gezien, behalve dan met longeren maarje, das natuurlijk heeeeeeel anders Knipoog ) Maar het gaat al stukken beter.
En idd hij krijgt praatjes... Haha!
Volgens mij is hij lekker aan het puberen.!!! }>