Nieuw veulen trapt als je benen probeert te nemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Nieuw veulen trapt als je benen probeert te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 08:58

Ons nieuw "schatje" is vandaag niet zo schattig, hij mept ferm door als je probeert z'n achterbenen te nemen, de voorste gaat ie wegtrekken, probeert omhoog te komen, doet alles om maar niet aan z'n benen gezeten te worden. Tja ... je kan het al voelen aankomen, hoe pakken we dat best aan? De hoefsmid komt de komende week en hij "moet" echt hoor! Ik had gedacht hem kort te binden en met een lange stok hem te wrijven tot ie stopt met trappen en dan te belonen ... nog andere tips of idee'tjes? Hij moet er echt snel vanaf van deze vrees, want een volwassen tink die gaat meppen ... nee ... dat niet, dat wil ik niet. Hij is duidelijk nooit echt in de hand geweest, of in de voet ... Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:21

Oefenen, oefenen, oefenen..........
Hij zal snel in de gaten krijgen dat er niets ergs gebeurd als hij op 3 benen staat.
Als het goed gaat hem direct belonen.
Als hij gericht naar jou trapt of op je probeert te springen hem wel straffen.
Niet opgeven en concequent blijven.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 09:25

Mijn man heeft er drie meppen van gekregen (dus, ja, het zijn rake meppen dat ie uitdeeld), toen kreeg ie ook een klap terug en een hoop geschreeuw over z'n kop heen, maar nu zie ik wel dat het gevaarlijk kan zijn, en om nu je "lichaam" in de strijd te werpen om zoiets te leren ... eigenlijk zouden we op een of ander manier het "veilig" moeten kunnen doen, want die "hoefjes" zijn echt niet klein hoor! Belonen doen we uiteraard, hebben ons ander veulen erbij genomen en haar laten "tonen" wat de bedoeling was, maar daar heeft meneer geen oog voor, van zijn benen moet je afblijven!!!

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:52

Jonge paarden zijn zich vaak niet zo bewust van huin eigen lichaam. Probeer dit probleem rustig aan te pakken. Als je nu z'n voet optilt en hij trekt terug en jij mept (kan me goed voorstellen waarom), dan assosieert hij voet optillen met iets onprettigs.
Ga eerst eens gewon langzaam aan proberen om hem op z'n gemak te stellen. Eerst op andere plekken van het lichaam laten wennen aan aanraking. Aai z'n kont, bovenbeen. Zo ga je langzaam naar de benen en de voeten.
Bij mijn merrie heeft dit ook gewerkt. Het duurt even, maar het lukt uiteindelijk altijd.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 10:32

Ding is dat ie al mept voor je heb been beet neemt, alleen al naar beneden toe wrijven heeft al een mep tot gevolg ... ik geloof dat ons ventje nogal aan z'n benen gehecht is! Borstelen op z'n lichaam laat ie wel toe, ik zal er wel schrik van krijgen als ie voor het minste gaat meppen uitdelen!!!!! Aghrrrrrrrr .... ons zo braaf ventje blijkt dus ook z'n knopje te hebben .... Ben ondertussen aan het opzoeken op het net elders ook en blijkbaar is het geven van benen een nogal grote overwinning voor een vluchtdier, zullen het dus maar daaraan toeschrijven, en dat ie ons nog niet genoeg kent om te weten dat we ze niet meteen op de barbeque gaan gooien .... (het is er het weertje niet voor Clown )

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 11:46

Heb je het nooit geofend dan? Tja daar kun je nu niets meer aan doen. dit soort dingen moet je direct na de geboorte doen, maar daar heb je nu niets aan.
Ga nooit staan schreeuwen. Een veulen dat nog niet heeft geleerd voetjes te geven kan het dus ook niet fout doen.
Een paard beschermd instinctief zijn benen. Het kan gevaarlijk zijn die zomaar aan iemand toe te vertrouwen.
Dus niet schreeuwen of slaan. Vooral rustig blijven en tja moeten mocht het niet op tijd lukken bel hem dan af anders word het een groot drama en dat wil je vast niet.
Rustig hetr diertje aanraken en belonen als je ergens aan mag komen. Zie je dat hij het niet leuk vind haal dan nog 1x je hand over de zelfde plek en stop er mee.
Oefen dit elke dag en laat de hoefsmid niet eerder komen dan dat je rustig zijn voetje kunt pakken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:02

Ik kan alleen maar bedenken dat die lekkere hengst eerst maar gewoon moet leren over z'n benen geaaid te worden voordat je aan voeten optillen gaat denken. De smid zou ik pas inroepen als het paard zich gedraagd! (die arme man heeft ook maar 1 lijf waar hij de kost mee moet verdienen)

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:46

phoenix4ever schreef:
Heb je het nooit geofend dan? Tja daar kun je nu niets meer aan doen. dit soort dingen moet je direct na de geboorte doen,.


Sorry dit wordt even off-topic

Vindt ik onzin. Bij mij heeft het 3!! maand geduurt eer ik m'n veulen nog maar kon aanraken. En ze heeft wel de zogenaamde "imprent" training gehad (of hoe je dat ook noemt). We hebben ze zelf uit de moeder getrokken (beentje zat niet helemaal goed) etc. (niet de job van de moeder afgenomen hoor, dus niet droog gewreven ofzo) Vanaf de ochtend daarna heeft het dus erg lang geduurd eer ik ze voor de eerste keer terug kon aanraken.
Nu kun je je geen braver, makkelijker en rustiger veulen indenken als Gypsy. Sinds de dag dat ik ze kon aanraken heeft ze nooit meer 1 stap verkeerd gezet. Je kon zo haar voetjes pakken halster aan doen, wandelen aan het touw, noem maar op. Net of ze als een voleerde dame is geboren maar het zelf pas na 3 maand besefte.
Ik heb nu dus zo mijn twijfels bij die "imprent", bij mij heeft het geen bal uitgemaakt. Die maanden die ik heb doorgebracht in de wei hebben wel hun vruchten afgeworpen, een wereldveulen met het makkelijkste karakter dat je je kan voorstellen! (uiteindelijk, het is erg frustrerend hoor als je enkel maar naar je veulen kan kijken)
Stress komt niet in haar woordenboek voor (zelf niet met dat gure weer nu, 2 van de 4 zijn aan het stressen, Gyps en Greg geven er geen reet om). Je hoeft dus niet per se van het eerste moment met je veulen bezig te zijn en alles willen leren. Zolang je alles met geduld doet kom je er altijd. Al is het 3 maanden eer je ze voor de eerste keer terug kan aanraken...

Sonjabelgium, geef de moed dus niet op want uiteindelijk kom je altijd daar waar je zijn wil! (ik heb een heleboel geleerd in die 3 lange maanden allezins)
Geduld consequentie en doorzettingsvermogen, meer tips kan ik niet geven maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:21

Hey,
Komt me heel bekend voor Knipoog !! Ik heb het ook voorgehad met een mini-Appaloosa , Spikkel (originele naam he?!) . Kon het helemaal niet verdragen dat je aan zijn beentjes kwam. Een hoefsmid moest er nog niet aan denken hem te bekappen of hij begon al te 'freacken' . Ik ben er heeeeeeeeeeel lang met bezig geweest , maar wel met succes.
Eerst gewoon zorgen dat ie je 100% vertrouwd , dat is echt noodzakelijk.
Dan begin je rustig met de voorbeentjes , gewoon strelen . Als ie dat allemaal toelaat , kan je voorzichtig proberen zn hoefje op te pakken. Pas als dat perfect gaat , begin bij de achterbenen , zelfde volgorde.
Ik ben nu zo ver dat ik de hoefjes zonder problemen kan oppakken , maar niemand anders kan het. Een hoefsmid kan er ook nog altijd niet bij , maar dat komt nog wel. Je moet inderdaad niet noodzakelijk beginnen als ze nog veulen zijn (het is wel aan te raden natuurlijk) , want Spikkeltje is al 15 jaartjes jong !!!
Heb je de praam al eens geprobeerd? Ik weet dat vele mensen daar tegen zijn , maar het doet meer goed dan kwaad hoor!!
Veel succes !
groetjes ,
Faustie X

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:48

Ik denk dat een week erg kort is. Ik ben er ook een voorstander van om eerst de voorbenen te doen net zolang totdat dat goed gaat en het veulen niet meer gaat steigeren of wegtrekken.

Als dat lukt dan concentreer je je op de achterbenen (evt eerder met de voorbereiding): raak de benen aan met een zweepje oid als je het risico loopt op een klap. Als dat aanraken wordt geaccepteerd dan gebruik je iets zachts bijvoorbeeld een longeerlijn om daarmee het been iets van de grond af te tillen. Pas steeds verdergaan als het voorgaande lukt, dus niet haasten omdat je over een week de hoefsmid hebt besteld

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 17:30

phoenix4ever schreef:
Heb je het nooit geofend dan? Tja daar kun je nu niets meer aan doen. dit soort dingen moet je direct na de geboorte doen, maar daar heb je nu niets aan.
Ga nooit staan schreeuwen. Een veulen dat nog niet heeft geleerd voetjes te geven kan het dus ook niet fout doen.
Een paard beschermd instinctief zijn benen. Het kan gevaarlijk zijn die zomaar aan iemand toe te vertrouwen.
Dus niet schreeuwen of slaan. Vooral rustig blijven en tja moeten mocht het niet op tijd lukken bel hem dan af anders word het een groot drama en dat wil je vast niet.
Rustig hetr diertje aanraken en belonen als je ergens aan mag komen. Zie je dat hij het niet leuk vind haal dan nog 1x je hand over de zelfde plek en stop er mee.
Oefen dit elke dag en laat de hoefsmid niet eerder komen dan dat je rustig zijn voetje kunt pakken.


We hebben hem pas, hij is niet bij ons geboren, dus kon het ook niet oefenen vroeger hé! Dat we van ons oren maakten was maar normaal, als je drie meppen krijgt in fractie tijd dan ga je wel 's ventileren! We zullen er mee moeten gaan werken, da's zeker, vandaar dus dat ik op het forum advies zoek hoe we het best aanpakken. In het ergste geval met de dierenarts erbij even wat verdoven, want z'n hoeven zijn aan een beurt toe (lange tenen)! Belonen doen we zowiezo al als ons veulens iets goed doen, met m'n ander veulen gaat het heel goed (die is dan weer wat wereldvreemd, wij doen er alles mee, maar een vreemde ... die moet toch wat lef in huis hebben - gelukkig verbeterd dat ook beetje bij beetje).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 17:41

astridh schreef:
Ik denk dat een week erg kort is. Ik ben er ook een voorstander van om eerst de voorbenen te doen net zolang totdat dat goed gaat en het veulen niet meer gaat steigeren of wegtrekken.

Als dat lukt dan concentreer je je op de achterbenen (evt eerder met de voorbereiding): raak de benen aan met een zweepje oid als je het risico loopt op een klap. Als dat aanraken wordt geaccepteerd dan gebruik je iets zachts bijvoorbeeld een longeerlijn om daarmee het been iets van de grond af te tillen. Pas steeds verdergaan als het voorgaande lukt, dus niet haasten omdat je over een week de hoefsmid hebt besteld


Bedankt, dat lijkt me een veilige manier om er mee om te gaan. We hebben 'm inderdaad "maar" een week, maar de smid moest toch komen voor m'n andere uk, ik had 'm al gebeld voordien. Die groeit "in de hoogte" op 'r hoeven, de tink staat nogal "wijds" op z'n hoeven, denk dat ie wel een rondje kan gebruiken. Ik zal je raad volgen en eerst vastzetten en belonen voor goed gedrag bij vaststaan (dat kent ie al, dat is iets voor hem, lekker NIETS doen! Haha!). En van daar gaan uitbreiden dus met een lang stokje tot ie daar niet meer achter mept en terug belonen als het goed gaat, zelfde met een longeerlijn (tenslotte wil ik later met 'm aangespannen gaan rijden); om dan ook te zien of ie niet zou opheffen met een lus (koord) - en dan met een hockeymasker en een middeleeuws harnas maar ons vel riskeren en er voor gaan terug dan Lips are sealed Kan me er een beeld bij vormen, ik zal het samen met mijn man doen omwille van de betere kans op belonen op het juiste moment en dat je met twee beter ziet of het goed gaat dan alleen ... (en dan kan ie mij van de grond af schrapen als het nodig is Extreme duivel )

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:56

Ik heb het kennisen wel eens zien doen met bandages, dus ongeveer hetzelfde idee als de longeerlijn. Sta je er toch iets verder van af i.v.m. een mep oplopen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:20

ik ken het verhaal. mijn 4 jarige deed hetzelfde toen ik haar net gekocht had.
ik heb het haar op de volgende manier afgeleerd, nee niet het goede woord, geleerd dat het geen kwaad/pijn doet.
een oude handschoen opvullen met watten of wc papier Haha! daar een stok van zo'n 60 cm aan maken en dan beginnen met wrijven over het lichaam langzaam richting benen werken. begint ze te slaan of draaien stok stilhouden tegen het been en daar net zo lang houden tot ze stil staat of niet meer slaat. zodra ze stopt, stok weg. belonen. en weer opnieuw wrijven over lichaam enz. na 2 dagen kon ik zelf zonder stok aan haar benen komen. nog 2 dagen later kon ik haar benen oppakken zonder problemen. het is een methode zonder al te veel stress en krachtsinspanning. want ik heb dus ook de methode met longe om been geprobeerd maar daarvoor was ze veel te sterk. ze trok mij bijna omver.
veel suc7 met oefenen en bij de hoefsmid

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 21:42

hahaha ... Cool joh, je moet er maar opkomen hé!!! De smid komt morgen al rond drie uur, ik zal dus al de organisatie moeten regelen (normaal bind ik eentje aan de ene ring, eentje aan de buitenste, gaat het ene veulen na de pedicure naar buiten, en dan de andere in de stal voor z'n beautykuur) gezien de omheining plat gegaan is van de wei, en m'n kleinste veulen er nu zo over zou springen ... zal eentje in de stal moeten binden en de andere buiten (het is ook beter dat ze niet elkaar zien, want mijn "oud" veulen is wat schuw van vreemden en reageert soms ook nogal heftig (alleen zal die dan moeten blijven gebonden staan tot de andere gedaan is als het al zal gaan). De smid denkt dat het wel zal meevallen ... hij zegt dat wel "eventjes" te regelen ... zullen zien!!! Ik heb alvast gezegd als het enigsinds kan uitgesteld worden uit te stellen, maar denk echt zelf wel dat hij nodig moet bekapt worden. Hij weet in ieder geval al wat te verwachten! Ik zal in ieder geval de morgen al even proberen op afstand z'n benen te wrijven (ik heb nog van die "gynecoloog"handschoenen liggen, nu de watte uithalen en aan de slag, handje maken!).


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:53

tja da's altijd moeilijk als je een veulen koopt. je weet niet wat voor opvoeding ze gehad hebben. een ding mocht je met een zweepje willen oefenen met aanraken zorg dan niet dat je te zachtjes aan raakt, want dat kriebeld en dan slaat hij zeker. en dan gaat hij het nooit leuk vinden. dit was gewoon een tip.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 12:42

ja rina, monty roberts doet ook zoiets dergelijks, lijkt me heel safe.
haast je vooral niet sonja, hoe meer je je haast hoe langer het duurt natuurlijk. en goeie tip phoenix Lachen

hoe ging het? hij komt straks zeker? veel succes!

Enya - Daya :-)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 13:58

Zit al helemaal met de zenuwen, ik zal straks maar even goed gaan uitmesten dat ik wat kalmeer, want als die knul dat voelt zal ie natuurlijk nog meer gespannen zijn zelf! Stom hoe ik me voel eigenlijk, net of het m'n eerste keer is, of dat ik zelf moet! HAHAHAHA ... Nu ja - hij is verwittigd, hij denkt echt dat ie "dat varkentje wel even zal wassen", ik heb een flauw vermoeden dat ie niet weet wat een "tinker" inhoud! hihihihi ... Ik heb me alvast voorgenomen me wijselijk uit de weg te reppen en hem maar te laten doen als ie dat wil proberen, ik hou me wel bezig met de voorkant, dingen "insteken" ... Haha! en voor de rest, even m'n preek afsteken als het veulen echt gevecht aangaat dat ie moet lossen, iets eenvoudigs vragen (meelopen aan touw bijvoorbeeld), belonen en met rust laten, voorkomen dat ie een hekel aan een persoon krijgt! Tenslotte moet ie nog jaren lang eraan geloven hé!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 16:33

De hoefsmid is pas geweest, en we hebben beiden ons hoofd nog, en 8 hoefjes zien er weer schitterend uit! M'n merrieveulie was uitzonderlijk braaf deze keer, echt kalmer dan anders, maar wat getrek bij de rechterkant, de linker kant stond ze als een pro! Ben fier op 'r vorderingen wetende hoe erg ze vreemde mensen vind, de smid had nl. z'n dochterje mee ... dus al bij al, een DIKKE pluim voor ons "Zoë"!!!

De tink ... tja, de smid heeft No-Nonsens toegepast, zonder praam (thank god!) - gewoon "PAK", been beet, en houden maar. De tink was niet gebonden, en hij liep de stal rond op drie benen tot ie toegaf, dan ging ie kalm staan, kreeg zelfs het koppie naar beneden (ontspanning) - hij trok wel's af en toe, maar na een rondje of drie vier stal had hij het door - ik krijg m'n been toch niet terug, dus blijf ik maar staan!!! Hij was heel nodig gedaan, dat zie ik nu aan een rondje knijpen die op m'n wasbak ligt! Dan ander voorbeentje, wat getrek, achteruitgelopen tot ie met z'n kont in de voerbak zat en toen stop ... stond ie terug stil als een huis! En dan achter, ik waarschuwde de smid nog dat ie dus echt wel mepte, maar zo rap of tellen had ie dat been tussen z'n knieën, zegt ie tegen mij, alleen achteruit laten gaan, niet naar voor - dus ik maar houden en met z'n nek in de hoek duwen. Wat getrek opnieuw en knip-knip-knip; schaaf/vijl - done ... de andere hoek gaan staan, terug nek in de hoek geduwd, touw wat druk naar onder, en ander beentje gaf ie al zelf op!!!!!!!!! We zijn er met z'n allen heelhuids uitgekomen! Ik ben tussen de vele klanten maar de tweede voor hem met een tinker, de andere stond vroeger of Saeftinge in Marke (manege) en is nu naar Beselare verhuisd bij de eigenaars, en nu mijn schatje. Hij wist nog te zeggen dat het een heel correct veulen was (YEAH) en dat het vast een schatje zou worden - wel no-nonsens toepassen dus! En de grote vraag natuurlijk, ga je hem castreren??? Je zal wel moeten ... zal het straks nog beginnen geloven, we zien wel, da's voor dan, en nu is het nu! Wel zit ik al behoorlijk mee in m'n kop om m'n merrieveulen voor het inrijden een jaar op een manege te zetten (of halfjaar) omdat zij zo graag springt en zeer pittig is, een tijdje lessen meelopen (en m'n dochter kan dan lessen op onze eigen pony), ik denk erover om haar een jaartje te laten lessen lopen en zo haar goed te laten inrijden (intensief zodat het ondanks haar pit toch een betrouwbare pony zou zijn) ... maar da's ook nog toekomstmuziek natuurlijk, da's nog hééééééééééél ver weg, en wat ik vandaag denk ben ik soms morgen al vergeten ... Haha! ... Ben helemaal blij nu!!!!!!!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:21

Ik heb dus nooit problemen gehad met DC, maar ieder paard is weer anders. Inderdaad niet gaan schreeuwen, het is dus zo dat het paardje wat angstig is om die beentjes te geven. Hij is het niet gewoon en weet eigenlijk niet wat hem overkomt. Gewoon blijven oefenen en geduld! Soms is het ook moeilijk om die eerste keren de balans te houden en met het oefenen leert hij het wel hoor. Ik ga mee met de anderen die zeggen om de hoefsmid af te bellen. Het wordt dan zeer zeker een nare ervaring voor dit veulen.

Veel sterkte!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, idion en 34 bezoekers