als je paard je niet vertrouwt?heb hulp nodig!aub!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 18:19

wat een verhaal Tlove. nooit gedacht van haar. anders iem erbij laten staan met een longeerzweep en die es laten doormeppen. volgens mij heb je het goed gedaan, vraag ook even aan fre.

tot...!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 09:35

ja, gisteren heb ik echt doorgeslaan tot ze stopte; ze was heel bezweet maar ik ook. ze stond te beven op haar benen. ik heb er zo een spijt van. waarom??? ik hoop dat ze vrijdag alles vergeten is. fre was er niet zondag, daarom heb ik de tijd genomen enbeloond als ze niet bokte. toch zit ik er mee in. ik droomde vanacht dat er iemand kwam en dat ik mocht wensen wat ik wou; ik wenste dat ik en T een stel waren en geen baas en mindere, ik wenste geen geld, enkel een beste band met T. die gast eeft dat dan gedaan en ze deed alles voor me,zij vertrouwde mij en ik haar. echt een stel. but i just was dreaming. maar als ik er al over droom ben ik er ook al in mijn slaap mee bezig.

ik weet nog altijd niet wat te doen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:42

Laat het springen het springen wezen....
Stop daar een poosje mee, en concentreer je op dressuur, bouw zo'n een band van vertrouwen op...
Ga veel wandelen en poetsen....

Dat bokken als reactie op je tik met de zweep zou ook protest kunnen zijn, mischien in jouw ogen wel terecht maar in de ogen van je paardje niet.

Je schrijft ze gedroeg zich niet, wat deed ze dan verkeerd?

En wat zeggen je ouders hiervan? en je instructeur?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:42

Alane schreef:
Laat het springen het springen wezen....
Stop daar een poosje mee, en concentreer je op dressuur, bouw zo'n een band van vertrouwen op...
Ga veel wandelen en poetsen....


ik wilde precies hetzelfde zeggen!
vergeet het springen even! van alleen maar weigeren en haar moeten slaan om haar te laten springen, daar schiet je helemaal niets mee op!
het enige wat je daarmee bereikt is dat ze een hekel krijgt aan het rijden, want rijden betekend springen, en dat gaat op dit moment blijkbaar niet goed, zodat je je zweep zoveel moet gebruiken dat ze er op en gegeven moment echt geen zin meer in heeft en misschien helemaal niet meer te rijden is!

begin gewoon weer even met de basis, lekker wat dressuren, gewoon voorwaarts-neerwaarts rijden, veel tempowisselingen, veel overgangen rijden, zodatze goed op je hulpen reageert en weer lekker ontspannen te rijden is.en voor de afwisseling wat longeren, eventueel wat balkjes neerleggen zodat ze aan de longeerlijn wat balkjes draaft

gaat dat een tijdje goed dan ga 1 of 2x per week thuis wat balkjes draven of wat lage hindernissen springen, gaat dat goed, ga dan oefenspringen, dus niet meteen een officeel parcours rijden.
oefenspringen is veel relaxter je wordt niet uitgebeld en hebt de tijd om het op je gemak goed te doen.

waar woon je ergens in Belgie?toevallig in de buurt van overpelt?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 10:56

Alane schreef:
Laat het springen het springen wezen....
Stop daar een poosje mee, en concentreer je op dressuur, bouw zo'n een band van vertrouwen op...
Ga veel wandelen en poetsen....

Dat bokken als reactie op je tik met de zweep zou ook protest kunnen zijn, mischien in jouw ogen wel terecht maar in de ogen van je paardje niet.

Je schrijft ze gedroeg zich niet, wat deed ze dan verkeerd?

En wat zeggen je ouders hiervan? en je instructeur?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:03

alane schreef:
Je schrijft ze gedroeg zich niet, wat deed ze dan verkeerd?
als ze stapt is alles goed! als ik in draf wil wil ze niet ik geef enorm benen en als laatste geef ik een tik en dan krijg ik eenbok.
dus gewoon om in draf te gaan anders wil ze niet!

ik durf mn ouders het niet zeggen, ik ben bang dat ze haar dan verkopen, en dat wil ik ni, hetis mn eerste paardje .

ik heb geenechte instructeur. ik zit op een privéstal. er is daar 1 internationale ruiter maar die is week in week uit weg en 's avonds heel laat heeft ie les. maar dan mag ik niet gaan van mn ouders. het is niet dicht maar ook niet heel ver.

soms draaft ze onmiddelijk aan en soms niet, hangt af van haar stemming denk ik. hij heeft het wel 1 keer gezien en zei van laat je niet doen en als ze bokt, sla terug, nu,dat doe ik dus.
enik doe het liefst als niemand het ziet, wat denken ze niet als je zo je paard slaat???

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:18

Ben je dan niet lid van een rijvereniging of ponyclub?
Ik zou er zeker met je ouders over praten.... en zorgen dat je les krijgt.

Hoe lang rijd je dan al?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:25

Ze springt thuis toch goed. Dan probeerd ze je zeker niet uit. Het kan zijn dat ze jou zenuwe voeld en zelf als wat onzeker is op vreemd terrein. Geef haar en jezelf de tijd en hou vooral je eigen gevoelens goed in de gaten. soms denk je dat je niet zenuwachtig bent terwijl je het onbewust toch bent, dat kan het paard ook voelen.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:32

ik rijd al sinds mijn 7 jaar op gewone manège paarden. ik heb mijn eigen paard zo'n 1 jaar en een half. in het begin was het ook zo. dan washet weg. dan wou ze niet meer galoperen, dan ben ik beginnen mijn zweep te gebruiken, dan gzlopeerde ze weer. nu wil ze weer niet meer draven en gehoorzamen in het algemeen. en ze komt in opstand. ik krijg soms les van hem maar dan is het springles, hij is een springruiter en als ze moet springen luistert ze wel thuis. ze springt graag maar op parcours stop ze. ingewikkeld paardje, raar maar waar. en thuis trket ze ook naar de sprong toe. maar op parcours is het meestal de hindernis aan de uitgang die iet lukt, ook hindernissen midden in het parcours. ZE HEEFT GEWOON GEEN RESPECT VOOR ME EN DOET HAAR IEGEN ZIN. maar volgens mij helpt slaan met de zweep ook niet en krijgt ze dan haatgevoelens tegenover me. maar waar ik rij zeggen ze dat ik moet salaa. maar wat ik moet doen weet ik niet, ik doe gewoon wat ze zeggen, ook al helpt het niet!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:33

ik rijd al sinds mijn 7 jaar op gewone manège paarden. ik heb mijn eigen paard zo'n 1 jaar en een half. in het begin was het ook zo. dan washet weg. dan wou ze niet meer galoperen, dan ben ik beginnen mijn zweep te gebruiken, dan gzlopeerde ze weer. nu wil ze weer niet meer draven en gehoorzamen in het algemeen. en ze komt in opstand. ik krijg soms les van hem maar dan is het springles, hij is een springruiter en als ze moet springen luistert ze wel thuis. ze springt graag maar op parcours stop ze. ingewikkeld paardje, raar maar waar. en thuis trket ze ook naar de sprong toe. maar op parcours is het meestal de hindernis aan de uitgang die iet lukt, ook hindernissen midden in het parcours. ZE HEEFT GEWOON GEEN RESPECT VOOR ME EN DOET HAAR IEGEN ZIN. maar volgens mij helpt slaan met de zweep ook niet en krijgt ze dan haatgevoelens tegenover me. maar waar ik rij zeggen ze dat ik moet salaa. maar wat ik moet doen weet ik niet, ik doe gewoon wat ze zeggen, ook al helpt het niet!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 09:58

Alane schreef:
Stop daar een poosje mee, en concentreer je op dressuur, bouw zo'n een band van vertrouwen op...

ik heb vandaag gemerkt dat dat helemaal weg is. van het moment dat ik mijn hand verplaatste om mij teugels te herpakken. sprong ze naar links als ik mn hand rechts verpakte; en naar rechts als ik mijn linkse hand verplaatste. ze stond gewoon heel te beven. ik moet n weer van nul beginnen. heeft iemand tips of dit als eens meegemaakt en weet wat je moet dan.

groetjes Tlove

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:23

Het is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf mijn pc...

Heb het idee, dat je je paard dus toch onterecht bestraft hebt.... Het verplaatsen van je hand, je paard denkt dat hij weer een mep krijgt.....

Zou dus ten eerste de zweep thuis laten..... en veel belonen door haar aan te raken onder het rijden, zodat ze merkt dat ze geen mep krijgt als jij je handen beweegt.....
En veel wandelen, poetsen en praten....

Verkeerd gedrag kan je op 2 manieren benaderen (extreem gedrag nit mee gerekend) Een tik als ze het verkeerd doen of belonen als ze het goed doen......

Is er dan geen ruiter op stal die je kan en wil helpen????????

Overleg met je ouders om met je paard op les te gaan, desnoods prive les.....

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:27

Leen of koop 'ns een boek van Emiel Voest. Mijn paard durfde buiten niets. Alles was eng. Ben gaan Voesten met hem (zo noemen wij dat) De engste dingen gaat hij nu op vertrouwen op mij langs. Op die manier (dmv het Voesten) gaat hij jou zien als zn roedelleider. Probeer maar je zal zien dat je paard dan veel meer respect krijgt voor jou. De band samen wordt ook 10 x zo sterk. Je zal zien dat het werkt en daar komt echt geen zweep of wat dan ook aan te pas.....

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:59

veel oefenen op andere tereinnen....dat kan ik je nu alleen aanraden en je paard belonen als hij springt!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:16

begin weer helemaal bij het begin!
ga wat wandelen, laat ze wat grazen aan de hand, peots ze een keertje extra
en bij alles wat je doet:blijf rustig&gedildig!
dus niet onnodig schreeuwen tegen haar of haar of slaan ofzo.

Ga voor de afwisseling eens een paar keer per week longeren, en als je gaat rijden begin dan heel ontspannen in de stap, laat haar wat stappen aan de lange teugel, pak dan je teugels op maat en rij haar met een vriendelijke hand voorwaarts-neerwaarts.
maak wat figuren, stap een beetje harder en vang haarweer op tot ze wat langzamer stap en sta dan weer wat harder, zo wordt ze beter aan je been.
dan draaf je aan en ook in draf ga je wat schekelen in tempo, en een keer weer terug naar stap en draaf weer weg of een keer halthouden enz.
dan galloppeer je wat, linksom en rechtsom, dan laat je haar in draf nog even wat werken, dus rij haar nu echt aan de teugel ipv voorwaarts-neerwaarts en rij een paar keer een midden drafje, of ga een stukje wijken(als je dat kan, kunnen jullie dat nog niet, dan ook niet doen)dan laat je haar met haar hoofd helemaal uitzakken, dus rij haar met haar hals zo laag mogelijk naar beneden en dan ga je terug naar stap en laat haar uitstappen.

op die manier ben je heel ontspannen met haar aan het werk.
ze zal misschien niet alles in 1 keer goed doen, maar blijf dan geduldig en ga niet onnodig slaan/schopen of tegen ahar schreeuwen.

als je haar een tijdje zo rijdt dan komt die band met haar wel weer terug en vertrouwt ze je wel weer!

waar woon je ergens? woon je in de buurt van overpelt?daar woont mijn vriend dus als het niet te ver weg is wil ik je wel een keer helpen!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 22:07

Djeda schreef: koop eens een boek van emiel voest. ik heb daar een video van en ik zeg eerlijk, het helpt echt! maar sinds kort is de bodem in de piste veranderd en ik deed eens weer wat voest en toen kwamen ze zeggen van: geen vrijheid meer in de nieuwe piste. dus dat kan ik vergeten. ze zeggen: doe het in de weide maar dan eet ze alleen maar gras en benik haar aandacht kwijt.

dat is eigenlijk een zeer goed idee renske!! maar ik zit er mee in dat ik ze zonder zweep niet vooruit krijg maar eigenlijk is het de moeite waard om te proberen he! ik dank je echt! echt, bedankt!!! ik ga echt geduldig zijn, echt proberen alles rustig duidelijk te maken. en dan, als dat gelukt is? wat moet ik dan doen? weer harder gaan werken??? of eerst springen?

ik woon in België, meer bepaald in zwevegem, dicht bij kortrijk. als je dat niet kent, in west- vlaanderen. dan meer gent, dan kortrijk, dan zwevegem, ik weet niet of je dat kent?!

groetjes Tlove, en bedankt!!!!!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 14:08

weet er misschien nog iemand anders wat te doen???

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:22

dat voel je zelf aan, wanneer je weer kan beginnen. iig dus rustig blijven, mss gaat het na vrijdag beter. vertrek vroeg zodat je tijd hebt je paard in te laden. erg jammer dat alles nu weg is, maar volgens mij is er nog een restje waarop je moet bouwen. veel succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:36

Tlove schreef:

dat is eigenlijk een zeer goed idee renske!! maar ik zit er mee in dat ik ze zonder zweep niet vooruit krijg maar eigenlijk is het de moeite waard om te proberen he! ik dank je echt! echt, bedankt!!! ik ga echt geduldig zijn, echt proberen alles rustig duidelijk te maken. en dan, als dat gelukt is? wat moet ik dan doen? weer harder gaan werken??? of eerst springen?

ik woon in België, meer bepaald in zwevegem, dicht bij kortrijk. als je dat niet kent, in west- vlaanderen. dan meer gent, dan kortrijk, dan zwevegem, ik weet niet of je dat kent?!

groetjes Tlove, en bedankt!!!!!!!


ik weet niet precieswaar kortrijk ligt, maar ikgeloof dat t wel een eindje bij overpeltuit de buurt is!

als je haar zonder zweep niet vooruit krijgt, kan je best je zweep erbij hebben bij het rijden, maar rij dan veel overgangen, dus als je ff hebt gestapt een zo loopt lekker ontspannen dan draaf je aan, reageert ze niet op jebeen dan meteen een tikje met de zweep en dan terug naar stap en opnieuw aandraven, dan een stukje dravne, terug naar stap en een paar meter stappen, dan weer aandraven.

probeer je benen zo stil mogelijk te houden dus niet iedere pas aansporen dan reageert ze er niet meer op, maar hou je benen gewoon stil, gaat ze dan te langzaam lopen, dan geef je been, en daarna bene weer stilhouden. en heel veel overgangen rijden dan wordt ze wat actiever, en alleen een tikje met de zweep geven als ze niet direct op je been reageert en dus niet blijven slaan.

als je een weekje zo lekker ontspannen hebt gereden kan je een keer wat balkjes gaan draven en haar op andere dagen weer wat harder laten werken met wat meer dressuur.

heb je het gevoel dat ze je weer helemaal vertrouwt en dat ze echt goed aan je been is en goed op al je hulpen reageert, dan ga je weer een keertje springen, het liefst wel tijdens een les of met iemand erbij, dus niet in je eentje, maar zorg dat je als je gaat springen iemand bij je hebt die je kan helpen.

en ga dan niet iedere dagen springen maar om de 2 dagen ofzo, hou veel afwisseling in het rijden, zodat ze het leuk blijft vinden!

veel succes!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 13:37

gisteren heb ik dressuur gereden, gewoon met mn zweep en als ze niet vooruit ging of niet wou luisteren toonde ik ze van pas op he, je moet nog altijd luisteren! op de diagonaal deed ik uitgestrekte draf, ze ging geweldig! van verzameld naar uitgestrekt en terug, super! in het begin heb ik misschlieln 1 of 2 tikjes moeten geven en al het geen wat er achter kwam was beloning. volgens mij als we zo blijven verderdoen, gaan we er wel weer komen! het neemt naturlijk tijd in, maar ik geloof dat het kan. gisteren liep ze zelfs met haar staart hoog, ze had plezier. hoe lang het niet geleden is dat ze dat nog gedaan heeft, ze liep altijd gewoon en nu plaatste haar staart zo mooi, dat heeft me echt een warm gevoel vanbinnen ik blijf nu rustig aandoen en dresuur rijden, we komen er wel. vandaag ga ik ze lekker poetsen en praten tegen haar over morgen, want dan gaan we naar de zee! hopelijk lukt het wat!

bedankt!!
groetjes Tlove( en de love is back!!)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:13

fijn dat het zo goed gaat!
blijf lekker zo ontspannen doorrijden en dan over een tijdje pas weer beginnen met springen, wie weet dat het springen dan ook beter gaat!

maar voorlopig veel afwisseling, en gewoon dressuur rijden!

succes!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 19:33

k, bedankt renske! hopelijk word het zalig morgen.

groetjes