discussie: van onderen goed, van voren prut

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

discussie: van onderen goed, van voren prut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 08:28

Je ziet soms paarden die mooi in een krul lopen van voren, maar de benen eronder doen niet veel. Dit komt veel voor.

Maar nu hebben we een paard, super bewegingen, laat dat oook zien/gebruikt de benen en rug goed (achterhand ook). Maar er is 1 probleempje Knipoog : de hals is niet mooi gebogen, waardoor de hals te lang is en het hoofd dus ver voor de loodlijn is.

HOe zouden jullie zo'n paard aanpakken?

1) slof erop en flink drijven.
2) gewoon zo gaan starten in de B en het echte aan de teugel lopen komt vanzelf wel. (negeer methode zeg maar )
3) anders.

Wat zien jullie als jury het liefst? (eerlijk zeggen): een paard dat lekker los in eht lijf loopt, maar dus van voren nog niet gesloten is, of een paard dat van voren mooi lijkt te lopen, maar waarvan debewegingen duidelijk ruimer haddne kunnen zijn?

zelf ben ik meer van het type: negeren en longeren.
Ik verander niet snel van bit of wat dan ook. En als dat dan na een paar weken echt nog niet helpt omdat het paard bijvoorbeeld verreden is, dan een enkele keer de slof eraan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:52

Je start B, is het ook een jong paard dan?
Gewoon doortrainen met goede instructie, dat aan de teugel komt wel goed. Zeker geen slof meteen. Flink drijven heeft ook geen zin, want daar wordt ie murw en ongevoelig van. Ik zie liever een paard wat los in het lijf loopt, maar ik ben geen jury Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 09:53

Goed, ik was uitgegaan van een ouder (verreden of niet doorgereden ) paard. Dat B starten ws eigenlijk gewoon om aan te geven: in de B hoeft het paard niet aan de teugel, dus als het zuiver loopt, gewoon gestart moet worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:55

Ik zou er ook geen slof omheen doen.
Doortrainen. En indien het een jong paard is gewoon starten. Ervaring opdoen en het paard de tijd geven om er wel van voren goed bij te komen. Niets mis mee.

Soms komen dingen niet allemaal tegelijk. Ik zie ook een paard liever los door het lijf lopen dan netjes in de krul. Want in de krul en geen los lijf zegt meestal dat het paard toch in de krul wordt getrokken en niet van achteren naar voren gereden, anders komt het paard toch meer van de grond af.

Een goede aanleuning blijft moeilijk en dat komt wel, als de hele bovenlijn sterker wordt door het werk!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:56

ander bit, slof, drijven is onzin. als het om een jong paard gaat komt dat ronde wel goed met een vriendelijke ruiterhand. gewoon blijven rijden. uiteraard is een paard dat gewoon lekker door het lijf loopt beter, het sluiten heeft immers geen zin als hij er niet lekker door loopt.

Amor Vincit Omnia

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:59

Nou, je hebt een mooi uitgangspunt. Je begint al met een paard dat lekker met de beentjes eronder kan bewegen.
Probeer je handen erg stil te houden, en drijf hem zo erin...dan gaat het vast eerst nog wel even heel snel (als in km/uur), maar blijf gewoon rijden, rustig aan. Probeer overgangen te rijden op een manier dat het paard moet leren wachten op jouw hulpen, maar alles met bijzonder stille handen.
Geef het een maandje of twee, blijf rustig en zacht in de hand, dan komt ie vanzelf.

Ik heb er precies zo een; [naam verwijderd]. Weigert zich te laten opsluiten van voren, maar beweegt wel wauwie. Als ik dan ga lopen plukken en trekken gaat het helemaal mis, maar als ik geduldig afwacht met een stille hand, dan gaat het heel prima. Ik moet haar echt opvangen met mijn zit en beenhulpen.
Om het mezelf toch wat makkelijker te maken, rijd ik haar met een martingaaltje. een slof is een onding voor dit soort paarden, je rijdt er de gangen mee kapot.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: discussie: van onderen goed, van voren prut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:00

germie schreef:
Je ziet soms paarden die mooi in een krul lopen van voren, maar de benen eronder doen niet veel. Dit komt veel voor.

Maar nu hebben we een paard, super bewegingen, laat dat oook zien/gebruikt de benen en rug goed (achterhand ook). Maar er is 1 probleempje Knipoog : de hals is niet mooi gebogen, waardoor de hals te lang is en het hoofd dus ver voor de loodlijn is.


Paarden die in de krul lopen van voren, maar waarvan de benen eronder niet zoveel doen die lopen vaak ' in het vormpje'. Ze zijn niet echt lekker los, missen vaak impuls. Heb op een paard gereden dat dit ook deed. Het leek op het eerste gezicht wel aardig, maar ik was met een rood hoofd enorm aan het werk terwijl zij wat liep te sloffen en er geen normale middendraf uit te persen was.
Met behulp van de instructrice zijn we weer terug naar de basis gegaan. Maw: maakte niet uit waar dat hoofd zat, als ze maar liep. Binnen 1 maand zag je al duidelijk verbetering. Veel meer impuls, beter achterbeen gebruik. Als dat goed is dan komt ie 'als vanzelf' ook wel met zn hoofd naar beneden. Voor mij werd het rijden ook weer gemakkelijker (zij in het zweet ipv ik).
Ik zou dus kiezen voor de optie: negeren, niet teveel tegenhouden van voren en wees blij dat hij zn benen zo goed gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:29

Los in het lijf, en niet nageven, en dus ook geen verbinding hebben in het lijf, gaat niet samen. Veel drijven heeft geen zin, effectief drijven wel, van de slof gaat ie alleen maar meer in een houdinkje lopen, en stug worden.

Dus neem goede instructie. Lijkt mij de enige oplossing.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:39

Ik zou in ieder geval nog niet gaan starten. Wat heeft starten voor zin als je weet dat je paard er nog niet aan toe is? Dat is pas geld weggooien!

Lekker thuis doortrainen totdat je hem wel nageeflijk hebt. En de bewering dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te zijn is flauwekul.
Ook in de B hoort een paard nageeflijk te lopen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:52

idd fitz
ook in de B hoort een paard negeeflijk te zijn.
Verwacht echt geen wp's met een paard dat met zijn kop in de wolken zit.

Verder als hij echt van achter goed is.
Hou je handen rustig op de plaats.
ga niet zitten frutten met je handen, maar alleen maar mee zijn in de beweging en rij hem naar je hand toe.
Hij zal dan vanzelf in de houding gaan lopen die wij gewenst vinden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:15

WAt jij omschrijft heb je gewoon een leuk paard op stal staan, en wat hij doet doet hij dus allemaal van nature en heb je er minder werk aan om het goed te krijgen als een die dat van nature niet heeft, om 'die kop goed te krijgen' moet je dus gaan rijden en dat komt vanzelf goed, ga er niet aan lopen sjorren, want dan trek je de beweging eruit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers