pony's scheren, jullie mening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

pony's scheren, jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 12:18

waarom is het allemaal ok en prima als je een kwpn scheert, en wordt er moeilijk gedaan als je een shet/haf/fjord weet ik veel scheert?
Die zouden ziek worden als je ze scheert, hebben hun wintervacht nodig bla bla bla.
Wordt hier echt niet goed van


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:28

Heb die onzinverhalen gelukkig nog nooit gehoord. Niet mee aankomen ook niet Haha!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:40

Nou wat jij zegt is inderdaad onzin, wat mij betreft kunnen alle paarden en pony's geschoren worden. Alleen vind ik het zelf vaak niet zo mooi, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is voor de paardjes natuurlijk.
Dus gewoon lekker je knollies blijven scheren als jij dat prettig vindt.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:41

Onzin, elk paard moet daar tegen kunnen. Of je het mooi vind is dan een ander verhaal!
Doe gewoon wat je lekker zelf wil Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:41

Wat raar,
scheren hangt toch gewoon af van de dikte van de vacht en wat je met je paard doet? Ongeacht het ras?
Rare ideeen!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 12:59


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:07

Idd raar!!!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:46

Ach, die tamara heeft geen verstand van paarden en ze weet niet waar over ze het heeft. Laat haar maar lekker banketstaaf, jij weet wel beter!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:27

Ik vind dat jij volkomen gelijk hebt hoor!!! Niet naar al die comment luisteren !! Gewoon verder doen !

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:31

Ik vind ook dat jij volkomen gelijk hebt !!!
Als en paard niet ziek of kou krijgt van scheren, waarom zou een shet of een haf er dan wel ziek van worden???
Ik snap die Tamara echt niet !!!

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:56

Zoals je weet wordt Pinky ook geschoren (*je gaat het zelfs zelf doen Tong uitsteken*).
Ik doe het ook niet voor de mooi maar omdat Pinky super snel zweet. Na een half uurtje mennen is hij door en door nat. Doordat hij een dikke vachtheeft duurt het zeker 4 uur voordat hij netjes droog is. Zoalng ben ik na het mennen niet op stal en er ies niemand die hem daarna buiten kan zetten. Opzich zou hij dan op stal kunnen blijven staan alleen wordt Pinky dan gigantisch druk en dan springt hij de dag erop alle kanten op. Niet echt wat de bedoeling is dus Lachen
Dit wordt voor Pinky de eerste keer scheren. Ik scheer hem helemaal en kijk hoe hij daarop reageert. Gaat het goed dan is het makkelijk, volgendjaar weer. Vind ik het achteraf rot, dan blijft hij volgendjaar gewoon een beertje (zonder werk Haha!).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:10

Je moet scheren naar mate dat je paard/pony vacht en wat je er mee traint.
Of je nu met een haf of wpn-er bijna elke dag rijd dan maakt dat niks uit.
heb je een paard of pony die je maar heel erg af en toe in het zweet werkt zou ik dus niet scheren.
Maar maakt dus niks uit bij een pony of een paard.
Kunnen toch allemaal verkouden worden?


Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:16

Zie ook verslag van de dag, waar een paar mensen liever hun haf niet scheren, dan maar in het zweet, zweetdeken erop en daarna zonder deken de wei in. Zijn overigens wel allemaal kinderen.
Sheril wordt overigens zaterdag geschoren, dekenmodeltje weer. Liever geklooi met dekens dan een ziek paard.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:22

Ik vind het als je veel en actief met je paard/pony bezig bent wel beter om te scheren. Zelf doe ik het liever niet. Taran loopt met dekens nu en hoop hem zo kort te houden in het haar. Mijn Haflinger laat ik gewoon beertje worden, daar wordt minder meegewerkt.
Als jij er veel mee doet dan is scheren vaak een goede optie.
Voor mij dus minder, want het kan heel koud worden in de schuur. En lang natblijven, valt bij de Haf wel mee, maar bij Taran vind ik het als hij echt nat is toch nog lang duren. Mocht dat zo lang blijven of erger worden, ga ik volgend jaar hem toch laten scheren. Dus als jij het prettiger vind lekker scheren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:39

Ligt der aan wat je met je pony/paard doet.. Als je bijna elke dag rijdt en wedstrijden rijd en je pony/paard zweet snel zou ik hem zeker scheren gewoon omdat hij dan sneller weer opdroogt en op wedstrijden vind ik het gewoon mooier als je de hoofdring in komt terwijl je paard helemaal onder het zweet zit... (maar dat is me eigen mening) Maar als je pony/paard maar weinig zweet waarom zou je dan die moeite nemen om hem te gaan scheren?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:44

Voor mij doet het ras er niet toe. Het koud hebben heb je zelf in de hand, met genoeg dekens en een warme stal, hoort geen enkel gezond paard het koud te krijgen. Ook geen shet/haf/tink. Vind het zelf ook wel chique, zo´n geschoren koudbloedje (zie Tiko.. *LOL* )

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 18:32

Wat een onzin!
Ik hou Tos met een deken korter in de haren, en daar krijg je soms ook rare vragen over! *haflinger krijgt toch geen wintervacht? Verward Dat ik echt sta te kijken, hoe dom ze kunnen zijn!* Frusty

Ze zijn beide mooi geschoren, en als het nodig is is het nodig, en wie zijn hun dan om dat jouw te verbieden!
Beter goed geschoren als dadelijk doodziek!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:55

Gewoon lekker scheren.
Ik heb iig geen zin in een ziek paard! Dan maar een malotig gezicht met z'n halve vacht. Tis niet mooi maar het functioneelst. Heeft hij de bescherming die hij nodig heeft en toch geen last van z'n vacht!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:06

Ik heb mijn Fjord vandaag ook gewoon geschoren. Ik heb alleen zijn onderhals, borst, zijkant van de buik en flanken geschoren. Het ziet er niet uit maar het is functioneel en zo kan meneer nog gewoon overdag het land in met zijn regenjas aan!!! Dus gewoon doen het is pas zielig als ze zoveel zweten en hun warmte niet kwijt kunnen op stal of staan te vernikkelen in het land als ze bezweet zijn!!!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:23

Ik scheer mijn shetten die werken in een laag deken model. Ik scheer dus de hals, een stukje van de schouders en de buik. Verder krijgen ze geen deken. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud hebben.
Ik heb nu één van mijn NMPRS hengstjes geschoren, maar die is helemaal kaal en staat nu dus wel met een dekentje.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 00:06

gewoon laten blaaten hoor , wat een stelletje "pennymeisjes" huppelen daar rond, er zitten ook wel een heel stel mensen die wel weten waar ze het over hebben en ook iet wezenlijks toevoegen , maar wat een gezeur staat er tussen .
nee ik hou het wel bij bokt , hier ligt het nivo toch aardig wat hoger
en zijn de meeste mensen het "pennytijdperk" wel ontgroeid

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:01

Dat iemand zijn of haar paard scheert dat moeten ze zelf weten. Zelf rijd ik ook fanatiek, maar kies ervoor om mijn paard niet te scheren. Dit is een persoonlijke mening/beslissing van mij zelf, doordat ik er niet bij gebaad ben dat ik wanneer ik mijn paard scheer teveel moet opletten of het niet te koud is of te warm zodat hij ziek wordt .
Kortom gezegd ik denk dan te gauw dat hij vatbaarder wordt voor het weer en dat wil ik niet, ik houd wel van een wollig paardje.

Maar goed dat moet iedereen voor zich weten !! En of je nu een haffie scheert of een KWPN-er dat maakt denk ik niet uit.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:20

wat een onzin! die tamara kan beter der mond houden, want ze weet helemaal niet waar ze over praat.

ik ga loulou waarschijnlijk deze week scheren. ik krijg der gewoon niet meer droog. en moet der elke keer half nat op de wei zetten. dus nou scheer ik der gewoon en doe een deken op. tegen de tijd dat het echt gaat vriezen kan ze waarschijnlijk weer in de stal. en het lijkt mij ook niet mooi maar het is wel een stuk handiger.

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:49

Wat zijn er nog veel mensen die geen verstand hebben van scheren en training. zucht. ..... hier kan ik mij vreselijk aan ergeren. Trek je maar niets aan van Tamara.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:05

naja je moet zelf weten wat je doet, ik snap wel dat die (penny) meisjes een mening hebben, misschien dat ze dat wat afgezaagd doen! maar daar meot je niet op in gaan! ik heb er ook een mening over, je moet doen wat je niet laten kan! gewoon lekker scheren(ps leuke foto's)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 68 bezoekers